Miksei suurin osa ihmisistä ala minimalistiksi?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on käydä työssä, jos kulutus on jossain toimeentulotuen asiakkaan tasolla?
Miten tämä liittyy asiaan? On surullista, jos ihminen käy töissä _ostaakseen mahdollisimman paljon tavaraa_. Ei mulla kyllä riittäisi tuo työmotivaatioksi. Voihan sitä käyttää rahaa vähempään mutta laadukkaampaan (10x10e paidan sijaan 1x100e paita), tai asumiseen (isompi tai parempi), tai harrastuksiin, tai palveluihin, tai moneen muuhun asiaan joka ei edellytä tavaroiden määrän kasvattamista. Minimalismi ei ole ollenkaan synonyymi pihistelylle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on käydä työssä, jos kulutus on jossain toimeentulotuen asiakkaan tasolla?
Kai sitä voi reissailla ja käyttää muihin juttuihin rahat?
Ostamisesta saa helppoa hetken hyvän olon tunnetta. Se tosin poistuu nopeasti ja siksi monet ostavat lisää ja lisää. Joillekin on myös tärkeää osoittaa omaa oletettua statustaan ostamalla merkkitavaraa ja elektroniikkaa, grillejä pihalle ja autoja autotalliin.
Kiinnitin huomiota että superrikkaiden koteja kun kuvataan, niin heillä on upeat lukaalit, joissa usein kaikenlaisia pahvilaatikoita ja krääsäpinoja pitkin suurta asuntoa. Minusta koko miljoonakämppä menee pilalle jos se näyttää romuvarastolta. Palkkaisin itse jonkun laittamaan romut järjestykseen johonkin kaappiin - jos ovat välttämättömiä säilyttää. Ihailen minimalisteja vaikka itsellänikin on liikaa rojua.
Toiset näkevät asian tietysti eri tavalla. Pitää näyttää "asutulta" jotta on kotoisaa. Itse en nauti ylimääräisten tavaroiden katselemisesta tai omistamisesta.
Tavarat on kivoja ja shoppailu pitää suomen talouden kunnossa. Aattele jos kaikki ostais vaan välttämättömät, ois suomi konkurssissa!
Kaikki ihmiset eivät ole minimalistisia luonteeltaan. Osa tykkää kun koti on rehevä ja värikäs.
Koska osa oli minimalisteja (nunnia ja munkkeja) ja se alkoi ahdistaa. Kun tarvitsi jotain kipeästi, sitä ei ollutkaan tai ole.
Minimalismi yms. ideologiat ne vasta onkin kuulemma täyttäneet kaatopaikat, kun paljon tavaroita ja vaatteita omistaneet ovat roudanneet kamansa pois, saatuaan tavaraherätyksen.
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan järkeä. Ei tarvitse käydä. Monet silti käy kehittääkseen itseään tai vain sosiaalisen painostuksen takia.
Mä en yleensäkään elämässäni tee asioita vain muiden mieliksi. En siis sinunkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä liittyy asiaan? On surullista, jos ihminen käy töissä _ostaakseen mahdollisimman paljon tavaraa_. Ei mulla kyllä riittäisi tuo työmotivaatioksi. Voihan sitä käyttää rahaa vähempään mutta laadukkaampaan (10x10e paidan sijaan 1x100e paita), tai asumiseen (isompi tai parempi), tai harrastuksiin, tai palveluihin, tai moneen muuhun asiaan joka ei edellytä tavaroiden määrän kasvattamista. Minimalismi ei ole ollenkaan synonyymi pihistelylle.
Ei minulla ainakan muuta motivaatiota työhön ole kuin se, että saa laskunsa maksettua ja hankittua tarvittavat asiat. Ja toisinaan heittäytyä viihteelle.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset eivät ole minimalistisia luonteeltaan. Osa tykkää kun koti on rehevä ja värikäs.
Itse ajattelen että värikkäässä kodissa olisi esim. tauluja ja kukkia ja vaikka väriä huonekaluissa tai seinissä, mutta ei tarvitse olla sälää ja hilavitkuttimia pitkin tasoja. Eli minimalistin ei tarvitse olla väritön.
Mikä on sitä turhaa? Ostin päälle tonnin maksavan tietokoneen, parilla sadalla olisi saanut myös. Onko tämä turhaa?
Kateus on kansanperinne, have a good life AP.
Vierailija kirjoitti:
Voi käyttää rahansa erilaisiin hyvinvointipalveluihin, eikä turhaan roinaan jolle ei ole tarvetta. Jos sua häiritsee että joku luulee sua toimeentuloasiakkaaksi, voit luottaa siihen, ettei heillä ole varaa kynsi- tai jalkahoitoihin, personal traineriin, matkusteluun, hierontoihin, omaan henkilökohtaiseen kampaajaan, kokkiin, tai taloudenhoitajaan.
Vierailija kirjoitti:
Tavarat on kivoja ja shoppailu pitää suomen talouden kunnossa. Aattele jos kaikki ostais vaan välttämättömät, ois suomi konkurssissa!
Voi ostaa palveluja ja näin tukea suomalaista työtä
Korjautin saappaani suutarilla, vaikka 80 eurolla olisin saanut uudet saappaat. Raha kuitenkin meni kiertoon ja sain saappaat joiden tiesin olevan hyvät. Tässä esimerkki siitä että kulutusta on olemassa myös ilman luonnonvarojen haaskuuta.
Kukaan ei olisi minimalisti jos kaikki olisivat. Voisimme alkaa maksimalisteiksi niin suurempi osa olisi minimalisteja.
Minäpä teen ja hankin omilla rahoillani ihan mitä minä itse haluan.