PIKKUPPOIKA HUKKUI SYSMÄSSÄ
Kolmivuotias pikkupoika hukkui rantalaiturin viereen maanantaina aamupäivällä Sysmässä Majutveden rannalla.
Pääkaupunkiseudulta kotoisin ollut poika oli joutunut veteen äidin huomaamatta.
Äiti etsi poikaa ja hälytti poliisin mukaan apua heti huomattuaan pojan kadonneen. Poika löytyi pelastuslaitoksen sukelluksissa vajaan tunnin kuluttua hukkuneena. Samea vesi vaikeutti pelastajien toimintaa.
ILTALEHTI
Kommentit (92)
Kääntäisitte tekin täydelliset ihmiset välillä katseenne niihin lapsiinne ja rakastaisitte niitä sen sijaan, että täällä mestaroitte muita.
Itse mieluummin hukkuisin kuin olisin noin hel...in täydellisen ja kylmän eukon lapsi.
Vierailija:
mutta voitko kirkkain silmin väittää että tämä tai muutkin noin pienten lasten hukkumiset eivät olisi vanhemman syytä?
Kun tiedostaa riskin, pitää toimia niin että lapselle ei tule vahinkoa ja kyllä uimarannalla on suuri riski sille että uimataidoton lapsi hukkuu valvonnan puutteen takia.
TÄMÄ TAPAUS ON ESIMERKKI SIITÄ.
Sinä voit vaikka kaatua ja menettää näköyhteyden pariksi sekunniksi. Lapset voivat vaikka juosta eri suuntiin ja kun ryntäät toisen perään toinen menee jo järveen.
Olen yrittänyt sanoa asiani niin selvästi kuin mahdollista. Lapsia pitää vahtia, mutta kaikkivoipia emme ole. Onnettomuuksia voi sattua kenelle vaan, se vaatii huonoa tuuria, mutta niitä silti valitettavasti tapahtuu ja tulee aina tapahtumaan.
lapsi on 3.4v. vilkas poika. ei tottele. säännöt on, ollaan vain rantavedessä, poika juoksee kokoajan laiturille, jonne olen kieltänyt menemisen ja minä juoksen perässä. poika sanoo, minä voitin.
poika ei tottele minua, eikä vieraita. on holtiton laiturilla, ei osaa varoa.
en tiedä pitääkö noi uimarantareissut jättää väliin vai tekeekö harjoitus mestarin. kellukkeita ei suostu pitämään.
olisiko enemmän järkeä pojalla vuoden päästä. kotipihallamme on lasten uimaallas.
poika on mahdoton, jotenkin tuntuu et ois erityislapsi. voiko 3v. olla noi tottelematon, en ole lepsu.
meillä myös kehitysvammainen lapsi, joka osaa olla rannalla. poikien kanssa pitää olla aina kaksi aikuista, koska tämä nuorempi tarvii kokonaisuudessa yhden aikuisen.
Vierailija:
eikä osata enää olla luonnossa ja vesien äärellä.
Meillä on tiukka kielto, että laiturille ei mennä liiveittä. Piste.
ihan hävettää teidän puolesta, joilla muka joku oikeus tuomita muita ihmisiä. Äitiä ja jokaista jolle näin käynyt käy sääliksi. Mutta jos ei sattuisi onnettomuuksia, ei muutkaan niistä voisi oppia. Ja hattua nostan jokaiselle pienen lapsen äitille joka EI HETKEKSIKÄÄN laske lapsiaan silmistä!! MInä myönnän että lasken ja olen kolmen lapsen äiti. Kun yhtä hoidan ja höösään jää pakostakin kaksi muuta vahtimatta. Ja iältään nämä ovat alta viisi kaikki. Ja en silti koe olevani huono äiti, mutta kun ei aina voi. Vaikka haluaisi.
Niin, ja mökkeillään saaressa...tosin siellä täysi tutka päällä. Kotona ehkä eri. Mutta en kiellä ettei sielläkin voisi vahinkoa sattua. En ole mikään YLI_IHMINEN jolle ei satu koska olen niiiiiin hyvä ja täydellinen. Tiedän että voi sattua. Enkä ketään siis ala syyttelemään tässäkään tapaksessa. Voimia perheelle ja lähisuvulle. Ja jokaiselle saman kokeneelle. TÄällä tuntuu oleilevan vain parasta a-luokkaa jolle voisin joskus jopa toivoa sattuvan että tietäisivät olla hiljaa..........
Ja mun mielestä on suorastaan ihanaa, että maailmasta löytyy noinkin täydellisiä ihmisiä!! Ja tuollaisia supermaneja, jotka pystyvät ehkäisemään onnettomuuden kuin onnettomuuden.
Joskus, JOSKUS asiat menevät helvetillisellä tavalla, vaikka miten kontrollifriikki olisikin. Elämää kun ei voi kontrolloida, eikä kuolemaa. Sen jos pystyisi tekemään, niin eläisimme ikuisesti.
Kun joskus teille tulee kuolema eteen yllättäen, SUUNNITTELEMATTA,
onnettomuutena traagisesti, elämältänne putoaa pohja pahemmin, kuin niillä, jotka tiedostavat elämän haurauden. Tiedättekö, ne, jotka luulevat pystyvänsä kontrolloimaan kaikkea menettävät järjen totaalisesti kun tapahtuukin jotakin, johon ei voinutkaan vaikuttaa.
Kaikkeen kun ei pysty, ei vaikka kyseessä olisi oma lapsi, ei vaikka lapsella olisi maailman jokainen turvalaite käytössä. Elämä sanelee itse omat sääntönsä ehdoitta.
Tuo tieto ei vielä riitä tuollaiseen syyttelyyn. Tietääkö kukaan teistä millainen paikka on missä tapahtunut?
Ei tietenkään voi 3-v hengailla missä vaan ilman vanhemman valvontaa. Sanoinko jossain niin. Mutta et sinäkään tiedä miten lähellä vanhempi on ollut, mutta ei vaan ole ehtinyt tehdä mitään, tai on mennyt paniikkiin, eikä ole heti osannut tehdä mitään. Et tiedä mitä on tapahtunut, vain että 3-v lapsi hukkunut.
Vierailija:
50 no tiedetään: 3-vuotias on hukkunut laiturin viereen.
Mikä sulla mättää? Sunko mielestä 3-vuotias on jo niin iso, että voi hengailla missä vaan ilman vanhemman valvontaa?
sellaista uhmaikäistä lasta joka vähät välittää teidän tiukista kielloistanne :) Yrittäkää ymmärtää, että lapsia on erilaisia, joihinkin tehoaa hyvinkin ne kiellot ja joihinkin ei meinaa millään, vaan aina vaan kerta toisen jälkeen kokeilee että jos sittenkin saa mennä.
Vierailija:
Meillä on tiukka kielto, että laiturille ei mennä liiveittä. Piste.
mutta kyllä uhmaikäisiäkin voi kasvattaa.
niin helposti. Meillä toinen lapsista totteli kuin ajatus kaikkia kieltoja uhmaiässäkin. Mutta toisen lapsen kanssa joutui tekemään miljoona kertaa enemmän töitä, että mikään kielto meni perille. Että tiedän että se ei aina käy niin yksinkertaisesti.
Vierailija:
mutta kyllä uhmaikäisiäkin voi kasvattaa.
lapsi lähtee ulos ja sitten käy niinkuin kävi. Jos on esim. hirvee ripulikipu, niin ei siinä heti ajattele, että 3-vuotias kirmaa järveen sillä välin.
Esim.
ahdasmielisten pro-äitien puolesta vaikken edes tiedä keitä te olette. Toivottavasti kukaan, KUKAAN, teistä ei kuulu tuttaviini...
ja mitä tekee av-mammat?
Alkavat TAPPELEMAAN JA KINASTELEMAAN!
Just, niin kypsää ja aikuista että ei voi ymmärtää.
olen tosi kiitollinen että olen ihan tavallinen, vajavainen äiti, joka ei vaadi itseltään liikoja ja silti saanut kolme lasta aikuisiksi!
on menettänyt oman lapsensa. Toivottavasti äiti ei ikinä käy täälä lukemassa näiden ilkeämielisten ihmisten mielipiteitä ja syyttelyjä.
miten panna poika tottelemaan, juoksee laiturille ja minä perässä, joka kerta vien pojan pois ja kiellän. aivan poikki olin, kun tultiin uimarannalta. vein pojan kädestä kiinni pitämällä pois ja välillä kannoin.
laituri aivan rannan vieressä ja poika juoksee todella kovaa, on motorisesti aivan huippuluokkaa.
lopullinen rangaistus oli uimarannalta poistuminen.
eipä silti auta. tästä sitten kärsii toinen lapsista, joka osaa olla kauniisti rannalla ja tottelee.
kerro siis se keino millä saan pojan tottelemaan.
t.57
Vaikka se tuntuisi ikävältä, kun toinen lapsesi ei pääse ollenkaan uimaan.
Mutta se on sentään pieni hinta siitä, että lapsesi pysyy hengissä. Ymmärsitkö, 70??
EI MENNÄ RANNALLE. Ei lapsi ikinä sielä opi olemaankaan jos ei sinne koskaan pääsekkään. Että kun olet hyvä kasvattaja niin annapa parempi neuvo.
Ruumiillinen kuritus käyttöön jos ei usko hyvällä. Mieluummin selkäsauna kuin että se lapsi hukkuu.
Ei ole mikää uimaranta. Pieni ranta jossa pieni laituri hautausmaan muurin takana.
Laituri on hautausmaan ja kirkon rannassa johon siis voi jättää veneensä jos käy hautausmaalla.
Kyseessä siis saattaa olla satunnainen hautausmaalla kävijä joka ei välttämättä siis edes tiedä että siinä on rantaa lähelläkään.
Ei voida tietää mitä tapahtunut, väärin siis syytellä täällä äitiä.