voi mitä lestaäitejä oulun keskustassa
shoppailemassa. nuoria tyttösiä, ihan lapsen näköisiäkin. mahat jo seuraavasta pystyssä ja yksi kantoi lapsiparkaa kantoliinassa ihan miten sattuu, siis oikesta sidonnasta ei tietoakaan
Kommentit (69)
ja uskoo mihin uskoo mutta kyllä tuo lestadiolaisten asenne ' me olemme parempia kuin muut' , ottaa päähän toisinaan. Kyllähän se jo vaikkapa opiskeluaikana huomasi jotta omat on piirit ja ei-uskovaiset ovat roskasakkia.. (ja ajatelkaa, minäkin läheinen islaminuskoon mutta heille (lestadiolaisille) vääräuskoinen l. huonompi ihminen kuin he)..
aikuisista lestadiolaisista on uskonratkaisunsa tehnyt itsenäisesti. Ja luulempa, että jokainen on jossain vaiheessa miettinyt hyvinkin syvällisesti mitä elämältä haluaa. Niin itsekin aikoinani.
Olen äärettömän onnellinen, että valitsin uskon. Minun ei ole mitään pakko tehdä tai jättää tekemättä. Mutta se, että olen Jumalan sanalle kuuliaisena halunnut noudattaa Jumalan tahtoa elämässäni on tuonut suurta siunausta ja onnea elämääni. Ja tunnon rauhan.
Ja haluan korostaa, että me emme ole mitään synnytyskoneita. Kaikille ei edes suoda lapsia.
Joku tuolla kritisoi meitä ulkonäkökeskeisiksi kommenttien perusteella. Luulempa, että ap jo provosoi tätä asiaa ja heti älähdetään jos joku heittää kommenttia toiseen suuntaan. Eli ihmisillä ei edes ole halua keskustella asiallisesti.
No sen minä olen kyllä jo netissä oppinut.
Mutta muistakaamme jokainen, että olemme tilivelvollisia kerran jokaisesta sanasta minkä olemme lausuneet.
Hyvää kesää kaikille
toivottaa yksi erittäin onnellinen lestadiolaisäiti
kyllä täällä ihan joku muukin antaa ymmärtää olevansa ainakin älykkäämpi kuin lestat. Katso peiliin hyvä ihminen!
Monillekaan ei lestoille he eivät kelpaa ystäväksi.
Minulle on ihan sama kuka uskoo milläkin tapaa Jumalaansa mutta tuo lestadiolaisten nenänvarttaan pitkin katsominen ns. vääräuskoisia on oikeastikin ikävää. Olenko väittänyt että olen jotenkin älykkäämpi tmv. kuin vaikka lestadiolaiset? Mainitsin vain että ' itseään parempana pitäminen' ottaa aika ajoin pannuun. Onko vaikka yllätys että pihapiiriimme on viime aikoina muuttanut lapsiperheitä joista jokaisen perheen äiti on tullut juttusille ja olen tutustunut heihin ja lapsiinsa mutta lestadiolaisäiti ei ole kertaakaan edes tervehtinyt. (ja kyllä, olen itse tervehtinyt mutta edes nyökkäystä ei ole vastaan tullut)
Johtuisikohan edes pikkuisen siitä että mieheni (ulkomaalainen) kautta meistä varmaankin huomaa jotta olemme hyvin todennäköisesti toisen uskonnon edustajia niin mitä sitä suotta tutustumaan..? Yhtenäkin iltana mies pelasi lastemme kanssa jalkapalloa pihalla ja yritti tehdä tuttavuutta l-isän kanssa mutta ei niin ei.. kukaan ei pitkään jaksa jutella selälle. -68
Huolisin ja opiskelu-sekä työtoverina on ollutkin muutama erittäin kiva lestadiolaistyttö jotka eivät vielä olleet tosin naimisissa tai lapsia tehneet mutta hyvin piristäviä poikkeuksia muuten siinä joukossa jota tottunut näkemään. -68
eipä sitä sitten esim viiden kersan kanssa niin shoppailla. entäs koulutus ja työ, kun lapsia on alettu alle 20 vääntää
Koulutuksen voi hankkia lasten välissä, yleensä kouluista voi pitää äitiyslomaa. Ja töihinkin ehtii sitten lasten välissä, jos siihen kokee tarvetta. Harvalle niitä koko loppuelämän ajan vuoden ikäerolla tulee.
oma valinta ja tosiaan tuo sitä mitä elämältä haluaa
Eihän siitä ehdi edes toipua kun on jo seuraava pulla uunissa. Säälittää, kun näkee nuoria ihmisiä, joilla on tämä edessään ja niin nuorena normaalielämä takanaan. Ja mitä kaikkea jää välistä... Mutta kai se on niiden oma valinta, joten sääli on turhaa. Sellaisia tunteita se vain herättää, ja samalla helpotuksen huokauksia, ettei ole itse siinä tilanteessa.
Mä olen ainakin nauttinut vaan olla kotona lasteni kanssa.
On niitä olemassa ihan lestaperheitäkin missä isä on ulkomaalainen ja äiti suomalainen.
Vierailija:
Johtuisikohan edes pikkuisen siitä että mieheni (ulkomaalainen) kautta meistä varmaankin huomaa jotta olemme hyvin todennäköisesti toisen uskonnon edustajia niin mitä sitä suotta tutustumaan..?
Normaalijärkinen ihminen tajuaa et ei kukaan varmaan oo vasten tahtoaan missään uskossa, ei ainakaan tässä tapauksessa.
Mieluumin turvassa avioliitossa kuin aina epäilemässä miehen menoja ja kestääkö liitto, jaksaako elämässä ym.
Kaikki lestat pitäs laittaa Kiinaan yhden lapsen politiikan maahan.
Tai jokin raja sentään keksiä tänne Suomeenkin. Ihan tyhjään poltan ekolamppuja, asun kerrostalossa ja kierrätän, kun yhdet vaan pykää lapsia maailmaan aivan surutta kuormittamaan. Ja sitten vielä ylpeänä kantavat vatsaansa ja kulkevat purperreyssänsä. Ostakaa kamppeenee edes kirpparilta.
Ajatelkaa tätäkin maapalloa eikä vain tulevaa taivasta. Me muut sentäs haluamme elää täällä, nyt ja tässä.
paitsi en hoikka ja ylimuodikas, vaan ihan normaali äiti ihminen. siis normaali siitä huolimatta että oon lestadiolainen. juu ja oon saanu ensimmäisen lapsen 19 v. ja nyt niitä on jo 7. elämä on mukavaa, en kaipaa muuta, vaan nautin tästä ajasta, jonka tiedän joskus loppuvan. ikuisesti en voi pitää lapsia lapsina, vaikka tahtoisin. uskostani saan turvaa, ja ihan oikeasti luotan siihen, että meillä on hyvä Jumala joka pitää omistaan huolen. kun sanotaan että Hän muistaa pikkulinnutkin, niin miksei meitä. siitä saan turvani ja lohtuni niinäkin vaikeina aikoina, joita elämässä tulee, kaikille. me opetetaan lapsillekin niin että kannattaa olla onnellinen siitä minkä on jo elämässään saavuttanut, eikä aina olla kaipaamassa ja haluamassa jotain enemmän. ja niinkuin joku sanoikin jo, niin kukaan ei tahtomattaan ole uskomassa. ei yksikään, ihan oikeasti. kukaan ei sanele meille ohjeita, ne tulee uskon mukana, sydämestä, halu elää niin että säilyisi usko ja hyvä omatunto. tämä on minun oma valintani ja haluan sen mukaisesti elää, hyvine ja huonoine aikoineni.
Voi olla juu että on perheitä esim. lestadiolainen/muslimi mutta taitaa olla aika pieni ryhmä.. itse ainakaan en tällaista pariskuntaa tiedä. Kummastuttaa vaan tuon lestadiolaisäidin (ja myös isän) käytös, kun käyttäytyminen on jotenkin ylimielistä. -68
pariskuntia kyllä tiedän jossa nainen ollut ennen lestadiolainen mutta eronnut ko. uskon' lahkosta' ja palannut islamiin.
Ainoa säälin syy on se että lapsia tehdään oma henki riskeeraten vaikka lääkäri on kieltänyt lisääntymästä - tätä en jaksa tajuta.
Jumalan tahto ei voi olla että lapsilauma jää ilman äitiä.
Vastikään oli Päivämiehessä nuoren äidin kuolinilmoitus.
me ostamme hyvin paljon kirppareilta, kierrätyskeskuksesta ym... viimeeksi eilen ostin tytöillemme leluja. Meiltä löytyy uutena ostettu sohva, ruokapöytä tuoleineen ja aika lailla kaikki taulut. Melkeimpä muut on kierrätettyjä! Ostan itsellenikin vaatteita kirppareilta ja yhdistelen niitä uusiin. Lasten vaatteista varmaan suurin osa on kirpparilta, olen todella tyytyväinen kun olen löytänyt hyvää tavaraa halvalla!
Kavereista, mun parhaimpia kavereita oleva ihminen on evankelista (tai miten se sanotaankaan), monta ihanaa ystävää on ei-uskonnollisia, myös yksi parhaimmista lapsuudesta asti oleva, monta on tietysti lestadiolaistakin... Naapureiden kanssa lenkkeilen, kahvittelen, kierrän kirppareita, kyläilemme ym... Mun kaveripiiriin kuuluu myös ei-uskovia. Olen sosiaalinen ja mulle uudet ystävät on kaikki tervetulleita!! Mun ystävyys perustuu siihen, millainen ystävä on luonteeltaan, ei siihen mihin rotuun tai uskontoon kuuluu.
Tiedän että meissä lestadiolaisissa on myös näitä muoti-kuvastoja joilla kaikki on viimesen päälle muodin mukaista ym.... Mutta jos tälläinen ihminen alkaa arvostelemaan muita; tietää kyllä sydämessään jos uskon asiat on kohdallaan että syntiä tekee.... Tiedän että lestadiolaisissa on muiden arvostelijoita.... Se on surullista koska se antaa väärän kuvan kaikista lestadiolaisista ja se ei ole edes oikein.
Joillakin paikkakunnilla olen törmännyt meidän lestadiolaisten keskuudessa siihen että raha ratkaisee, myös ystävien valinnassa. Jos sulla ei ole tarpeeksi uutta autoa, ei hienoa omakotitaloa niin et kuulu joukkoon. Tässä olisi ajattelemisen aihetta jos joku tälläinen lestadiolainen tämän lukee.
Ei ihme että monet ei-lestadiolaiset saa kummia käsitteitä meikäläisistä kun näitä tapauksia alkaa olemaan.
ei kenenkään ole pakko mennä tosi nuorena naimisiin. Esim serkkuni on seurustellut jo aika kauan ja kihloja odotellaan mutta luulen että haluaa käydä koulunsa ensin loppuun ja valmistua ja mennä vasta sen jälkeen kihloihin ja naimisiin. Yhdessä eivät tietenkään asu kuten ei muutkaan lestadiolaiset seurusteluaikana. Meitäkin on monenlaisia, osa menee nuorena naimisiin ja jää kotiäidiksi, joku menee nuorena naimisiin ja opiskelee siinä sivussa ja valmistuu, tekee kenties töitäkin, osa haluaa valmistua ensin ja vasta sitten perhe jne.. ihan niinkuin on erinlaisia ihmisiämyös ei-lestadiolaisissa.
Eikä varmasti kukaan nuorena kotiäidiksi jäävä lestadiolainen kaipaa sun sääliäs, mistä sä tiedät sanoa mikä on oikein ja hyväksi juuri tälle säälisi kohteelle? Joku voi sääliä sua jonkun asiasi takia... joudut viemään lapsesi aikasin päiväkotiin kun ura odottaa tms... (tuo oli heitetty esimerkki, en tiedä sun elämääs..)
Itse olen nuorena kotiäidiksi jäänyt, nyt työnhakuun lähdössä oleva kahden lapsen vl-kotiäiti ja elän ihanaa ja rikasta elämää!