Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä ei ole edes ruokaan rahaan tässä kuussa!

Vierailija
20.05.2008 |

Pitää viedä pulloja kauppaan että saa puuroa pöytään ja jauhoja onneksi on, että saadaan sämpylöitä, mutta voikin on jo toikilla, saas nähdä miten selvitään?

Onko kellään hyviä ehdotuksia, miten saadaan ruokaa pöytään?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkemenot ja sähkölasku on pakollisia menoja jotka lasketaan sen perustoimeentulon päälle. Ja työttömyyspäivärahan myöhästyminen huomioidaan myös, tosin saatetaan sitten osa toimeentulotuesta periä takaisin kun saat sen myöhästyneen tuen.

Vierailija
22/55 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis just tätä mä tarkoitan! JOS ne yllättävät menot ovat jotain todellisia menoja, siis sellaisia välttämättömiä menoja, joita ei olisi omilla ratkaisuillaan voinut välttää tai jättää tekemättä (sairaus tms.), niin silloin saa kyllä sosiaalitoimistosta toimeentulotukea. Harkinnanvaraista tukea saa yllättävissä tilanteissa, vaikka "paperilla" laskut eivät täsmäisikään, ellei ne yllättävät menot ole tyyppiä "no, mentiin sinne etelänmatkalle ja sitten tajuttiinkin, ettei olisi ollut varaa".

Ei ole tarkoitus lyödä lyötyä, vaan ravistella ihmisiä ottamaan vastuu perheestään ja elämästään. Jos on pienituloinen, pitää ensinnäkin harkita ne menonsa, ja jos tulee sitten todellisia yllättäviä menoja, joihin on PAKKO elämisen tai elämänlaadun välttämättömiin tarpeisiin laittaa rahaa yli varojen, niin sitten ei saa olla liian ylpeä hakeakseen apua sieltä, mistä sitä ONNEKSI Suomen maassa tarjotaan.

Mä en ymmärrä, miksi teidänkin perheen piti kyynel silmässä olla kiitollisia saamistanne puurohiutaleista ja riiseista (tai siis tietysti olitte kiitollisia ystävänne avusta), kun olisitte noilla tuloilla, tuossa tilanteessa, saaneet toimeentulotukea usean sata euroa per perheen henkilö ja vielä tukea asumiseen Kelalta. Ihan vain hakemalla teille kuuluvaa perusturvaa. Ihan paperisella hakemuksella olisitte saaneet tilillenne rahaa, ei olisi hattu kourassa tarvinnut lähteä mihinkään pokkuroimaan ja anelemaan. Onko ihan pakko maksimoida se kurjuus?

Itse elin tosiaan useamman vuoden opiskelevana yh:na opintotuella ja lainalla (yhteensä 530 euroa kuussa) + lapsilisällä 136 e/kk ja elatusmaksulla (129 e/kk). Kaksion vuokra oli 630 e kuussa, joten voitte varmaan laskea, että tuo 795 euroa, jotka minun tuloni olivat, ei kauhean pitkälle riittänyt. Alussa pärjäsin, koska kävin opintojen ja yksinhuoltajuuden lisäksi töissä,mutta sitten sairastuin, mikä esti työnteon ja toi lisäkuluja. Mitenkäs se leipä ei kuitenkaan koskaan loppunut pöydästä? Penniäkään en saanut lapsen isältä, sukulaisilta tai mistään. Sosiaalitoimistossa kävin, samoin seurakunnan leipäjonossa ja myöskin budjetoin ja säästin vähistä. Meillä on hyvänen aika SOSIAALITURVA tässä maassa, joka on NIMENOMAAN niitä perheitä varten, jotka yllättäen ja VÄLIAIKAISESTI ovat tiukoilla. Se on laillinen perusoikeus, ja niin paljon kun tukia käytetään väärin, en ymmärrä, miksi ahkerien ja elämässään yrittävien ihmisten pitäisi häpeillä väliaikaisessa ahdingossaan ottaa sitä vastaan.

Paljon häpeällisempää on minusta antaa lasten kärsiä nälkää turhan ylpeyden takia.

Ja muuten, tänä päivänä meidän perheen verotuloilla maksetaan aika monen ahdingossa olevan sosiaaliturvaa. Minun ja nykyisen mieheni yhteenlasketut kk bruttotulot kun ovat selvästi keskimääräistä korkeammat. En häpeä lainkaan, että nostin toimeentulotukea silloin, kun itse sitä tarvitsin pitääkseni leivän pöydässä ja elämän pystyssä.

ysi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja me ei saada sossusta yhtään mitään, uskokaa nyt ja onneksi tämä on vaan tilapäistä. Ja sen takia en ota edes pikavippiä, se on kuitenkin kallista lainaa!

ja mitä tarkoitat sillä ruokapaketilla 7?

Mä en kehtaa ottaa vieraalta ohmiseltä edes ruokaa tai en mä tiedä.....Mutt olisit ihana jos lähettäisit edes kauraryynipaketin!!

Vierailija
24/55 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan myös auttaa jos todella olet avun tarpeessa! Joskus on ylpeys unohdettava ja otettava apua vastaan...kuka vaan voi meistä olla siinä tilanteessa.

Voisin kanssa lähettä sinulle elintarvikkeita. Miten saisin sinuun yhteyttä?

T.Anne

Vierailija
25/55 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tarvi nolostella koska tiedän mitä se on.

Asiasta ei ole minulle yhtään vaivaa.

Laita mulle vaikka sähköpostia?

nooramus@hotmail.com

T: 7

Vierailija
26/55 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua ja miestäni ja kahta lasta poika 12v ja tyttö 10v, niin tässä mun sähköpostiosoitteeni susanna61@jippii.fi.

Olen ihan ällistynyt joidenkin ihmisten hyvyydestä, meillä on nyt todellinen hätä ja tarve, kiitos kaikille juttelijoille, annoitte todella paljon minulle voimia jaksaa taas eteenpäin.

Ja varmasti saatte vastauksen minulta, jos/kun kirjoitatte sähköpostiini!

ap

Vierailija
27/55 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis siihenhän on joku SYY. Ei teidän perheen kohdalla varmaan ole kukaan sosiaalitoimistossa sanonut, että "eipäs annetakaan tuolle perheelle heille lain mukaan kuuluvaa sosiaaliturvaa"?

Siis nimittäin JOS ette ole käyttänyt rahaa holtittomasti ja tarkoituksettomiin juttuihin, vaan tulonne ei oikeasti vain riitä pakollisiin menoihin, niin saatte kyllä toimeentulotukea. Muuten tietenkään ette.

Tässä yritetään mun mielestä häivyttää nyt täysin teidän - perheenne vanhempien - vastuu tilanteesta. "Laskuja tuli tässä kuussa ja pakko oli maksaa"? Kuulkaas kun ei niitä laskuja vain "tule" passiivissa, vaan ne laskut tehdään omilla valinnoilla.

Miksi olette ostaneet sellaisia tarvikkeita tai hyödykkeitä tai palveluja, joista nyt tulee lasku (ja AINA ostopäätöstä tehdessä kyllä muuten saa tietää, koska lasku mistäkin tavarasta tai palvelusta tulee ja silloin se pitää huomioida etukäteen budjetissa), jos teillä ei kerran ole niitä laskuja varaa maksaa?

Ja tosiaan, jos laskuja tulee yllättäen sellaisista VÄLTTÄMÄTTÖMISTÄ asioista, joita ei ole voinut jättää hankkimatta, ne otetaan siellä sosiaalitoimistossa huomioon.

Suomeksi sanottuna olette siis eläneet yli varojenne, ja hankkineet sellaisia laskuja, joita sosiaalitoimistossa ei katsota välttämättömiksi menoiksi (eli ei siis elämisen kannalta mitään kovin oleellista) ja nyt olette kusessa. Ikävä tilanne, mutta kannattaisiko nyt miettiä, miksi ja miten se pääsi syntymään?

Mitä voivat olla sellaiset menot, jotka yllättäen tulevat pienivaraisen perheen maksettavaksi, jotka ovat ihan välttämättömiä, mutta joita sossu ei hyväksy menoiksi? Oletteko te hakeneet sitä toimeentulotukea tälle kuulle, ja jos, niin mitä päätöksessä sanottiin? Vai tiedättekö itsekin hakematta, että teidän menoja ei hyväksyttäisi, koska ne yllättävät laskut, jotka vaan "tuli" tässä kuussa, onkin jotain ihan muuta kun välttämättömyyksiä?

Vierailija
28/55 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: 7

Vierailija
29/55 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai kirkolta pyytämässä apua?

Ihan oikeasti KÄY!

Sähkölaskun tasauslasku riittää kyllä perusteeksi. Sähkön hinta on noussut paljon!

Vierailija
30/55 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun lähtemään asioille nyt, muuta laitan s-postia sinulle ap kun palaan.

T.Anne

Vierailija
31/55 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaihtaisitte matkakohteen vaikka ruotsiin tai muuhun edullisempaan?

Vierailija
32/55 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös ensi kuussa menot taitavat olla suuremmat kuin tulot. Kesäksi varasimme Mallorcan matkan ja se maksaa koko perheelta vajaa 5000,- Sossusta en kehtaa mennä pyytämään edes harkinnanvaraista apua tuohon. Tuetuille lomille emme pääse, tulomme ovat liian suuret. Meidän on aivan pakko päästä jonnekin tuulettumaan, mieheni pää hajoaa kun joutuu eläkkeellä vaan olemaan. Talvikin oli niin synkkä.

ap

Vierailija
33/55 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän epäilyttää koko tarina.

Vierailija
34/55 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin lähettää jos pystyisit kertomaan osoitteenne :)

Vierailija
35/55 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelin ensin että laita ap:lle postia, mutta kun näin tuon "varasimme viiden tonnin Mallorcan matkan", into lopahti siihen :(.

Vierailija
36/55 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika miten idiootti olet!!

Varaatte matkan/olette menossa matkalle muttei ole rahaa RUOKAAN!!!!!!!!

Niin tässä on itsekukin pää hajoamispisteessä ja haluaisi ulkomaille.

Mutta ei sinne lähdetä ennenkuin ollaan käyty töissä ja säästetty se raha!!

Vierailija
37/55 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi törkeätä kirjoittaa ap:nä jos ei ole

oikea ap

Vierailija
38/55 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Myös ensi kuussa menot taitavat olla suuremmat kuin tulot. Kesäksi varasimme Mallorcan matkan ja se maksaa koko perheelta vajaa 5000,- Sossusta en kehtaa mennä pyytämään edes harkinnanvaraista apua tuohon. Tuetuille lomille emme pääse, tulomme ovat liian suuret. Meidän on aivan pakko päästä jonnekin tuulettumaan, mieheni pää hajoaa kun joutuu eläkkeellä vaan olemaan. Talvikin oli niin synkkä."

Pakko olla. Eihän kukaan voi oikeesti olla noin tahvo. Yrittääkö joku provoilla ap:n kustannuksella?

Mut jos tosiaan sähkö- ja lääkelaskujen takia tuo tilanne on päässyt syntymään, niin mars vaan sossuun. Lääkelaskut korvataan täysmääräisinä (mikäli lääkärin määräämiä) ja sähkölaskukin maksetaan suhteessa perheenne kokoon ja arvioituun kulutukseen. Ette kai te ole voinut hirveästi yli normaalin sähkön kulutuksen sähköä kuluttaa.

JOS tulonne ovat oikeasti reippaasti yli toimeentulotukirajan, niin en sitten kyllä todellakaan ymmärrä, miten toi tilanne on voinut päästä syntymään. Sitten saatte syyttää vain itseänne! Jos taas kiikuttelette siinä rajoilla, ja sitten lääkelaskut ym. ovat keikauttaneet perheenne varat miinuksen puolelle, saatte sitä hemmetin toimeentulotukea, uskokaa nyt.

Vierailija
39/55 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä lähetin sulle jo postia 7!

ap

Vierailija
40/55 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei etteks te nyt ymmärrä mitä kusetusta tää on. Meillä ei olisi ikinä varaa laittaa 5000 eur Mallorcan matkaan vaikka käydään töissä. Häpeä ap! Ette tarvitse mitään. Eläkää sillä matkallanne. Mua hävettää sun puolestas, oot säälittävä luuseri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi