Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielipiteitä hankintalistastani

12.07.2007 |

Viitsisittekö kommentoida hankintalistaani, miltä kuulostaa? Ekaa odotan rv 26, vähän hakusessa vielä mitä oikeasti tarvitaan. Mitä puuttuu? Onko jotain turhaa? Otan äitiyspakkauksen, joten sen tavaroita en listaan laita. Pitäisikö jotain siinä olevia tarvikkeita hankkia useampia? Ja vaatteita en listaan laita myöskään. Saakohan neuvolasta jotain listaa, mistä ottaa mallia? Netissä niitä kyllä on, mutta kaipaan juuri teidän mielipiteitänne, kokemuksianne.

Hankittuna:

pieniä vaippoja

maidonkerääjä (saatu tutulta tarpeettomana)

liivinsuojia

puhdistuspyyhkeitä

niistäjä

sinkkivoidetta

hoitoöljyä

talkkia

tuttipulloja 2

tutteja 2

hoitoalusta pöydälle, reunallinen

imetystyyny (kirpparilöytö, kuin uusi!)

amme

kehto

Hankintalistalla:

vaunut

turvakaukalo

sitteri

pinnasänky (myöhemmin)

korviketta

imetysliivit

rintapumppu (suositelkaa merkkiä?!)

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tintti23:

Kertaan vielä listaa, eli onko muuta apteekista ostettavaa kuin nämä? Tai onko tässä nyt jotain turhaa?

Eiköhän tuossa ole kaikki ennemmin tai myöhemmin tarpeellinen.

KL.

Vierailija
62/79 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei esikoiselle koskaan olla annettu suppoja vaan sitä suun kautta otettavaa panadolia. Sitä annostellaan painon mukaan. Muistan itse lapsena äitini yrittäneen lääkitä mua supoilla ja se kyllä tuntui niin ikävältä, että ihan kiva, että noille supoille löytyy vaihtoehto.

Tosi hyvä ketju tämä. Paljon muistuu mieleen mitä pitäisikin hankkia vaikka tokaa odotanki. :)

S rv 28+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tintti23:

Kertaan vielä listaa, eli onko muuta apteekista ostettavaa kuin nämä? Tai onko tässä nyt jotain turhaa?

bepanthen

lansinoh

panadol 60 mg

cuplaton

rela

septidin

keittosuolatipat

kuumemittari

Itse koin tuon Lansinohin tosi huonoksi, mutta [b]Bepanthenin[/b] (pun.) taas erittäin hyväksi, eli tarvitsin vain toista rikkinäisiin rinnanpäihin.

Kolmen vauvan kokemuksella meillä on tehonnut [b]Disflatyl[/b] paremmin kuin Cuplaton, ja niinkuin joku jo kirjoitti, Disflatyl helpompi annostella.

Meidän kolmosella tarvittiin [b]keittosuolatippoja[/b] jo sairaalassa, kun oli jotenkin niin pienet tiehyet ja tosiaan sitä maitoakin sinne jäi. Isommilla keittosuolatippoja olemme tarvinneet vain nuhaisina. Tätä pidän siis listan tärkeimpänä! :) Sairaalassa ne laitettiin nenään pikkuisella lääkeruiskulla, oli helpompaa kuin suoraan pullosta.

Minä olen ymmärtänyt, että alle 3-kuiselle ei saa mennä antamaan [b]särkylääkkeitä[/b] omin päin! Jos vauvalla on murtumia tms. kipuja saat takuulla sairaalassa ohjeet suppojen antamiseen, ja mies ehtii käymään apteekkiostoksilla ennen kotiutumistanne. Jos taas vauva vaikuttaa kipeältä tai kuumeiselta, se pitää kiikuttaa suoraan lääkäriin (alle 3 kk), ja sitten kyllä on aikaa kipulääkkeen ostoon lääkärin ohjeen mukaan tarvittaessa.

Toki säilyyhän nuo pikkusupot, että on sitten valmiina jos yli kolmikuinen niitä kaipaa vaikkapa rokotusoireisiin, hammaskipuihin tai kuumeeseen. Joillain vauvoilla supot ovat hankalia, ja tuo nestemäinen Panadol parempi. Lisäksi suosittelen, jos teillä on vauvavakuutus, että pyydätte myös särkylääkkeet reseptillä, sillä esimerkiksi meidän vakuutuksessa reseptillä ostetut korvataan.

Oliko muuten listallasi [b]omat särkylääkkeesi[/b]? Niitä voi tarvita vielä hetken kotiutumisen jälkeen, ja kannattaa olla valmiina sinulle sopiva merkki. Imettäessä saa ottaa ibuprofeiinia (esim. Burana) ja tietenkin parasetamolia.

Terkuin Sumunen rv 20+2 nelosta odotellessa ;)

Vierailija
64/79 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

panadol nestemäinen tosiaan parempi, täsmäannostus helpompaa ja vaikutus nopeampi, näin mua lääkäri ohjeistanut. vakuutuksen takia kannattaa ottaa reseptillä, jos siis vakuutus.

sitten turvakaukalosta sitterinä....

tänään olimme kaukalo ostoksilla ja myyjä esitteli kaukaloa mm. näin " tässä kaukalossa keinutus- ominaisuus eli tätä kaukauloa voi HÄTÄTILANTEESSA käyttää sitterinä, ta sitten kaukalon saa lukittua kantokahvan avulla paikoilleen jolloin sitä voi käyttää HÄTÄTILANTEESSA " syöttötuolina" ." kaukaloa ei siis ole tarkoitus käyttää kotona jatkuvasti sitterinä.

ja kyllä myös vauvakin ilmoita milloin hänellä on paha olo kaukalossa, ei siitä nyt tarvii paineita ottaa jos vaikka joutuu matkustaa 2h15min tai 2h30min yhteensuuntaan että se nyt jotenkin tuhois vauvan selkärangan. maalaisjärki käyttöön... kaipa se 2h on yleisohje, ettei ihmiset tosiaan istuta vauvaa siinä koko päivää..

hyvä ketju, muistutuksena mitä olis hyvä olla valmiina.... tietty ehtii niitä sittenkin syntymän jälkeen täydentään tarpeen mukaan.

-e- rv38+3

Vierailija
65/79 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lansinohia sai sairaalasta mukaan 1/4dl purkillisen, ja se riittää piiiitkäksi aikaa vaikka käyttäisi päivittäin. Minä en tuotetta käyttänyt kun muutan kerran. Se oli liimamaisen paksua ja hankalaa levittää, ja inhottava vaatteita/liivinsuojuksia vasten. Käytin " juoksevampaa" Bebanthenia, ja se toimi paljon paremmin. Babanthenia tarvitsee lisäksi lapselle, esim naarmuihin, ihottumiin tms myöhemmin, seuravien vuosien aikana. Ja se säilyy. Ja toimii hyvin myös vaikka kuiviin käsiin käsirasvana, eli ei mene hukkaan.

Supoista: Ostin suppoja 3kk rokotusta varten, varmuuden vuoksi. Ja sekin oli turhaa kun ei tullut kipuja. Pienimmät supot, joita käytetään aivan pienillä vauvoilla (esim.3kk), ovat niin mietoja, että niitä ei oikein viitsi isommalla lapsella käyttää. Vajaa vuoden vanhalle niitä olisi pitänyt laittaa jo 3kpl kerralla, joten homma meni huudoksi, kun se on jo aika iso määrä tunkea sisään. Ja inhottavaa äidille. Eli ostakaa oiken vahvuiset supot vasta kun oikeasti niitä tarviitte. Ne menee muuten hukkaan, kun ei niitä voi isommalle lapselle käyttää. Ostin vuoden vanhalle sitten nestemäistä Panadolia josta lapsi tykkää kun se on hyvää, makean makuista.

Jos alle 3kk vauva itkee, jostain syystä, etkä tiedä miksi, niin lääkäriinhän se on vietävä, eikä vain itse kokeiltava supoilla lievittää. Joten lääkärissä käyntireissulla varmasti pystyy ajamaan apteekin ohi, jos tarvii. Yleensä lääkäri määrä jotain " oikeaa" lääkettä vaivan diagnosoituaan, joten supot jäävät siinäkin tilanteessa käyttämättä. Minä en ainakaan uskaltaisi itsekseni alkaa diagnosoida alle 3-kuisen vaivoja, ja laittaa varmuuden vuoksi suppoja. Sen ikäiset kun itkevät muutenkin joka asiasta, eikä vain kivusta, johon suppoja tarvitsisi. Ja alle3kuiset viedään aina kuumeessakin lääkäriin. Näin meidän neuvolasta ainakin on neuvottu.

Ja tosiaan äidille kannattaa ostaa kotiin valmiiksi kipulääkkeitä ensi päiviä varten. Joku täällä suositteli ibuprofeiinia/buranaa, en tiedä miksi. Kun minä ainakin muistelen edellisen synnytyksen jälkeen syöneeni Panadolia, juuri sen vuoksi että se ei mene maitoon. Pitääpä tarkistaa tuo asia vielä seuraavalla lääkärikäynnillä... Ja siihen pari viikkoa kestävään jälkivuotoon riitti minulla ihan tavalliset isot siteen: Allways tms. Yösiteitä tuli käytettyä aluksi eniten kun ne oli isoimpia. Myöhemmin pikkuhousunsuojiakin käytin. Eli ei mitään oikeita vaippoja tarvii :)

En huomannut oliko vielä mainittu, mutta pumpuli-korvapuikoista ne vauvalle tehdyt (Ainu tms), isopalloiset, ovat käteviä. Kun pumpulipallo on sen verran iso, ettei tarvii pelätä että menee liian syvälle korvaan, kun vauva heiluttelee päätään. Korvista tulee aika paljon vaikkua, joten niitä saa olla puhdistamassa. Navan puhdistukseen tavalliset " aikuisten" pumpulipuikot ovat sopivampia.

Sitteri oli meillä kovassa käytössä. Sen sai säädettyä aivan makuuasentoon. Nukkui oikein pienenä usein siinä pienet päiväunensa olohuoneessa, ja tottui ääniin ympärillä. Siinä vaiheessa lapsi nukkuu päivällä niin usein ja paljon, että on helppoa kun lapsi on koko ajan näkyvillä lähellä nukkumassa, eikä jossain omassa huoneessaan sängyssä. Siinä on hyvä keinutella hereillä olevaa lasta jos kädet ovat sidottuna johonkin kotityöhön. Isompanakin se on turvavöiden takia ollut hyvä paikka laittaa lapsi hetkeksi turvalliseen paikkaan aloilleen. Lähes parivuotias tykkää istuskella ja leikkiä omassa tuolissaan toisinaan vieläkin. Turvaistuin on topattu, muovinen, styroksinen, ei hengittävä. Joten se on tosi kuuma, eikä sovellu sisällä istumiseen kovin pitkiä aikoja. Sitterissä on yleensä vain 1-2kangasta ja kenties kevyt toppaus, joten se on mukavempi lapsen maata/nukkua/istua. Sitterin saa lisäksi säädettyä vastasyntyneellekin makuuasentoon, joten se on ergonomisempi. Turvaistuin on aivan liian istuvassa asennossa, eli ei siinä kannata pidempiä aikoja situttaa pientä.

Vierailija
66/79 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä P-Hämeessä kyllä jo heti synnytyksen jälkeen alettiin tarjoamaan ibuprofeenia paracetamolin lisäksi. Hoitajat perustelivat sitä jotenkin niin, ettei sitä maitoon erity merkittäviä määriä, kun niitä ei montaa päivässä oteta ja noiden kahden lääkeaineen yhteiskäyttö kuulema on tehokkaampi lievittämään särkyä eikä särkylääkettä tarvitse popsia jatkuvasti. Mutta toki kannattaa sitten omalta lääkäriltä tarkistaa.

Vierailija
67/79 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju olla näkyvillä aina silloin tällöin.

KL.

Vierailija
68/79 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nestemäistä panadolia saa antaa yhtälailla yli 3 kk:n ikäiselle lapselle, ja varmaankin myös jo nuoremmalle, jos kysyy ohjeet lääkäriltä. Ainakin Panadolin sivuilla annostuksen saa laskettua jo 5 kg:n painoiselle.

Rintakumeja ei kannata käyttää, jos vain pystyy imettämään ilman niitä. Niistä voi olla vaikeaa päästä eroon, ja lisäksi ne vähentävät rinnanpään saamaa stimulaatiota, joka puolestaan voi vähentää maidon tuloa.

Pumpuista suosittelen ehdottomasti Aventin käsikäyttöistä, kolmea eri pumppua kokeilleena se on ehdottomasti paras! Kaikki osat voi desinfioida keittämällä, joten kannattaa katsella myös käytettynä (hinta uutena n. 60 e, sisältää myös pulloja, tutteja ja muita osia).

Imetysliivejä kannattaa harkita ostavansa kahdet, toiset ovat kuitenkin aina pesussa. Vaikkapa hm:n liivien hinta ei päätä huimaa, jos vaikka koko olisikin vähän väärin arvioitu, pääsee ainakin alkuun.

Useat vauvat ahdistuvat kapalosta, toiset rauhoittuvat siihen. Unipussia on ainakin helpompi käyttää, ja lisäksi muistan kuulleeni, että jonkun tutkimuksen mukaan kapalo voi pakottaa vauvan raajat väärään asentoon.

Padmi, kolme lasta, 3 ja puoli vuotta imetystä takana

Vierailija
69/79 |
10.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jääkaappiin kaalinkerää :)) Kun maito nousee rintoihin, kylmä kaalinlehti liiveihin ja avot, olo helpottuu.

pieni varoitus tuosta kaalinkerästä. Se nimittäin saattaa huonontaa maidonnousua. Tämä on kai harvinaisempaa kuitenkin mutta ystävälleni kävi näin ja oli todella takkuista imettää siitä rinnasta jonkin aikaa.

Niiloakseli rv 19

Vierailija
70/79 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuria siteitä voi joutua käyttämään jo ennen laitokselle menoa, eli ne kannattaa ostaa kaappiin ETUKÄTEEN. Mulla meni vedet kotona esikoisen kanssa ja pitkä yöside kesti noin puoli tuntia (onneksi sairaalaan ei ollut sen pidempi matka) ennenkuin alkoivat housut kastua. Side on kuitenkin mukavampi kuin jokin muu viritys.

Rintapumppuna mulla oli Ainun sähkökäyttöinen ja olin todella tyytyväinen. Pumpun osto ennakkoon on mielestäni kuitenkin turhaa.

Panadoli nestemäisenä on hyvä olla. Supot ovat hankalia. Jos korvatulehdus iskee yöllä pääsee kyllä lääkäriin, mutta se lähin avoin apteekki ei välttämättä ole kovinkaan lähellä.

Liivinsuojia kannattanee varata vähän ennakkoon. Itse tarvitsin niitä satunnaisesti esikoisesta jo rv 37 jälkeen. Pestävät ovat mukavat ihoa vasten, mutta kun maitoa alkoi tulla eivät ne mulle enää riittäneet. Siis kertakäyttöiset imevät enemmän. Mutta tarve on todella yksilöllinen, joten ei kannata hirveän suurta varastoa ostaa.

Pienistä vaipoista joku jo kirjoittikin. Eli älä osta paljoa etukäteen. Ainakin 2-vuotta sitten niitä tuli äitiyspakkauksessakin, joten niillä pärjää hetken jotta tietää vauvan koon ja ehtii kauppaan. Muistelisin ostaneeni yhden sellaisen pienen paketin ja sekin meinasi olla liikaa. (poika oli syntyessään 3,7kg eli ei mitenkään iso).

Tuteista ja tuttipulloista. Meillä esikoinen oli hetken lastenosastolla ja kun päästiin itse sinne niin jo oli pojalla tutti suussa vaikka ikää oli vasta 5 tuntia. Tämä oli 2 vuotta sitten. Niitä ihan pieniä tutteja poika ei koskaan huolinut. Varuiksi voi ostaa yhden tuttipullon ja jos ei imetys onnistu voi niitä sitten ostaa lisää. Turha ostaa kumpiakaan paljoa varastoon.

Talkkia ja sinkkivoidetta en ole koskaan käyttänyt/tarvinnut. En myöskään rasvaa rintoihin.

Itkuhälyttimen tarve riippuu asunnosta, esikoisella en tarvinnut kerrostalossa, mutta mökillä oli hyödyllinen. En ostaisi etukäteen, koska voi jäädä tarpeettomaksi.

Vierailija
71/79 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aion hankkia korvatulppia, että " lepovuorossa" oleva voi nukkua, vaikka vauva huutaisi läpi yön.

Vierailija
72/79 |
16.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vasta aivan alussa, rv 15, mutta olen alkanut kerätä listaa tarvittavista tavaroista jo nyt. Ideana se, että uudet hankinnat saa jaettua pidemmälle aikavälille eikä rahaa pala kerralla niin paljon. Kyllä ainakin mun lista täyttyi monesta uudesta asiasta vielä entisestään!

Vierailija
73/79 |
17.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankintalista näyttää aika mainiolta. Meillä oli fiiliksistä kertoilemassa lähialueelta yksi tuore vauvaperhe, ja äiti suositteli

* jääkaappiin kaalinkerää :)) Kun maito nousee rintoihin, kylmä kaalinlehti liiveihin ja avot, olo helpottuu.

* lisäksi kotiintulovaatteeksi Pompolista multipurpose baby wrap kun oli tosi kätevän näköinen kapistus käytännössä ja äiti sitä niin kehuskeli

* maidonkerääjät haavautuneita rinnanpäitä suojaamaan, näitä terkkakin suositteli lansinohin kaveriksi

Onneksi neuvolasta saa näitä hyviä vinkkejä, kun itse on aivan kuutamolla tiedon paljoudessa.

Vierailija
74/79 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ostaisin useamman tuttipullon ja tutin kun vain 2kpl.

(huppu)pyyhkeitä kannattaa olla myös useampi kuin se ä-pakkauksen, mulla on nyt 3 ja ajattelin et on kivempi kun heti erottaa kylppärissä mikä pyyhe on lapsen ja mikä jonkun muun.

imetyliivien kokoa on kyllä varmasti vaikea arvioida, joillain tutuilla on synnytyksen jälkeen kasvanut rinnat kahdella kuppikoolla kun maito on noussut rintoihin ja taas toisilla on raskausaikan turvonnu rinnat älyttömästi ja ovat sitten synnytyksen jälkeen " tasaantuneet" vähintään yhdellä kuppikoolla.

Vierailija
75/79 |
19.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten monia muitakin tarvikkeita pulloja ja huvitutteja ei välttämättä tarvitse lainkaan -meillä esikoinen ei koskaan välittänyt tutista, vaikka mulla niitä taitaa vieläkin kaapissa olla sen seitsemän kappaletta, melkein kaikki erilaisia :). Sen sijaan pullolapsi meille tuli, joten tuttipulloja on pitkälti toistakymmentä. Ei tarvinnut koko ajan olla pesemässä ja keittämässä, kerta päivässä riitti.

Ja jos siihen pesurumbaan joutuu, sellaiset jutut kuin pullo/tuttiharja ja pullopihdit ovatkin yhtäkkiä tosi käteviä hankintoja -ja kymmenen litran kattila :P.

KL.

Vierailija
76/79 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

KL.

Vierailija
77/79 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jättäisin ehdottomasti pois listalta:

- sinkkivoide

- hoitoöljy

- talkki

Perunajauhot ajavat talkin aseman mainiosti :)

lisäisin:

- perusvoide

- bepanthenia

- terveyssiteitä, yösiteitä

- panadolia itsellesi

- lansino ( meniköhän nimi oikein)

- rintakumeja ( en muista oliko listallasi jo)

- harsoja ( jos otat pakkauksen niin niiden lisäksi kyllä

kannattaa muutamia hankkia)

- septidin puhdistusainetta

- apteekista saa pitkiä vanupuikkoja ( siis pitkän varren perässä)

Uimarengasta tms en todellakaan suosittele! Istumista helpottaa vähän kyllä, mutta ei paranemista. Verenkierto estyy kun siinä tulee ns istuttua juuri isojen suonien päällä niin että tukkeutuvat helposti. Tämän neuvon olen saanut kahdelta perinatologilta ja usealta kätilöltä.

Vierailija
78/79 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankittuna:

pieniä vaippoja

maidonkerääjä (saatu tutulta tarpeettomana)

liivinsuojia

puhdistuspyyhkeitä

niistäjä

sinkkivoidetta

hoitoöljyä

talkkia

tuttipulloja 2

tutteja 2

hoitoalusta pöydälle, reunallinen

imetystyyny (kirpparilöytö, kuin uusi!)

amme

kehto

Hankintalistalla:

vaunut

turvakaukalo

sitteri

pinnasänky (myöhemmin)

korviketta

imetysliivit

rintapumppu (suositelkaa merkkiä?!)

[/quote]

Hankittuna:

Voiteet ym. ovat sellaisia joita kannattaa hankkia tarpeen mukaan. Me emme hankkineet mitään etukäteen ja ainoa mitä sitten tuli hankituksi oli Ambilan, perusvoide peppuun. Muutama näyte hoitoöljy ja talkkipurkki on ja ne ovat käyttämättömiä edelleen. Talkkia olen kokeillut, mutta pysyin kuitenkin tuossa tavallisessa perusvoiteessa, jota käytän peppuun ja joka sitten tietenkin käy myös kuivaan ihoon lapselle tai mihin vain!

Pieniä vaippoja on hyvä olla olemassa, mutta jos vauva on iso tai/kun kasvaa nopeasti niin ne voi jäädä äkkiä pieneksi. Joten ehkä kotiin kannattaa ostaa yksi paketti valmiiksi ja sitten sitä mukaan ostaa lisää jos ne ovat sopivia.

Kannattaa myös kokeilla keskikokoiselle vauvalle erikokoisia vaippoja, siis ihan pieniä ja seuvaavia kokoja (mini ja midi?). Joissain tapauksissa midit voivat olla parempia kuin minit ja myös kannattaa kokeilla eri valmistajan vaippoja! Niissä on aika paljon loppujen lopuksi eroja.

Täytyy vähän mainostaa, että mielestäni Lidlin vaipat ovat todella paljon parempia kuin esim. Pampersin vaipat! Lidlissä ei tosin myydä ihan pieniä vaippoja. Samoin Pirkka-vaipat ovat hyviä.

Liivinsuojia on hyvä olla, mutta itse en niitä kyllä tarvinnut...

Niistäjän mekin hommasimme, mutta sen käyttö oli vauva-aikana ja edelleen on ollut todella vähäistä. Se nyt ei kuitenkaan maksa paljoa, joten voi olla, että se on ihan hyvä olla olemassa.

Myös neuvolantäti suositteli sitä, koska on erittäin tarpeellinen jos vauvan nenän kautta pursuaa maito ulos.

Tutit ovat sellaisia, joista jokainen päättää itse. Kaikki lapset eivät syö tuttia, jotkut taasen eivät pysty elää ilman sitä (niin kuin meillä). On kuitenkin hyvä, että niitä on talossa ainakin yksi, jos jokin yö on aivan mahdoton eikä vauva hiljene muulla kuin tutilla.

Tuttipulloista taas sen verran, että me emme hankkineet niitä ennen kuin vasta kun esikoinen oli puoli vuotta, koska ei ollut tarvis. Rintamaidolla mentiin puolen vuoden ikään asti joten tuttipullot olivat tarpeettomia. Tosin ne eivät pilaannut, joten ei ole pahaksi jos niitä on kaapissa tulevaa käyttöä varten, koska jossain vaiheessa niitä luultavasti tarvii.

Imetystyyny on käytännöllinen ja hyvä hankinta, koska vauvan saa tyynyn päälle laitettua ruokinnan ajaksi ja itsellä on silloin molemmat kädet vapaana ja ruokinnan ajan voi vaikka kirjoitella vauvakirjaa tai kutoa sukkia :D

Myöhempääkin käyttöä meillä oli imetystyynylle. Kun esikoinen joten kuten pysyi pystyssä, muttei kuitenkaan istunut itse, laitoimme imetystyynyn hänen selän taakse ja siinä hän sitten kölli tyytyväisenä. Ja kun esikoinen opetteli istumaan eli istui itse mutta se oli vähän huteraa vielä, niin tyyny oli silloinkin takana jos sattui kaatumaan.

Kehtoa ei välttämättä tarvitse... Onhan se kiva ja kaunis ja vauvaa on kiva kiikuttaa siinä, mutta sitterikin " kiikkuu" joten siltä kantilta kehto on turha. Se on melkein kuin toinen sänky.

Meillä on kyllä kehto, jonka mummi itse teki esikoisellemme. Se on kauniina koristeena olohuoneessamme ja on siinä päiväuniakin nukuttu. Toisaalta se on vaihtelua vauvalle, että välillä saa ja voi nukkua muuallakin kuin omassa pinnasängyssä. Onhan siihen hyvä nukuttaakin kun kehto keikkuu, mutta siihen ei kannata totuttaa ;)

Vaunut on melkein pakolliset jos liikkuu paljon kävellen. Rintarepulla pärjää jonkin aikaa, mutta kun vauvan paino lähestyy 7 kiloa niin rintarepulla on aika hankala mennä. Minulla ainakin se otti todella paljon hartioihin ja selkään. Tosin se on ihan vauva-aikoina kätevä, joten jos luulet, että sitä tarvitset niin kannattaa hankkia!

Meillä ainakin kerrostaloasunnossa, jossa vaunuja säilytetään alhaalla, oli helpompi kulkea rintarepulla. Oli tietenkin rappuset kuljettavana, mutta kätevää oli, että vauvan sai puettua kotona, laitettua reppuun ja sitten ei tarvinnut muuta kuin marssia ulos.

Nyt sitten kun ei olla enää rintareppupainoisia, niin on oma hankaluutensa pukea vauva sisällä ja sitten mennä alas ja alhaalla vielä laittaa vaunut kuntoon ja vauva vaunuihin ja peitellä sinne jne.

Rintarepusta vielä sen verran, että kun vauva oli sellaisella päällä ettei viihtynyt yhtään yksin, laitoin hänet rintareppuun ja se mahdollisti sen, että pystyin samaan aikaan tekemään ruokaa tai siivoomaan kun vauva oli " sylissä" . Myös imetys onnistui rintarepussa :D

Sitteri ei ole pakollinen, kaikki vauvat eivät siinä viihdy.Me löysimme sellaisen kirpparilta 4 eurolla, joten hankimme sen sitten varmuudenvuoksi. Ja ihan käteväksi se osottautuikin. Aina kun söimme keittiössä niin vauva makoili sen aikaa sitterissä vieressämme.

On tylsää ja hankalaa pitää vauvaa sylissä syömisen ajan, syöttötuoliin vauvaa ei voi laittaa, joten sitteri oli mainio ratkaisu siihen. Vauva näki ja kuuli meidät koko ajan joten oli myös rauhallinen :)

Imetysliivit toimivat ja ovat kätevät! Tavallisillakin pärjää, mutta imetysliiveillä on helpompi imettää esim. kaupassa jos vauvalle sattuu nälkä.

Korviketta en hankkisi jos aikoo imettää. Meillä tosiaan vauva oli tissillä 6kk ikään asti eikä sitä ennen tarvittu minkäänlaista korviketta. Ehkei kannata hommata kuin vasta jos on tarpeen.

Ne eivät mene nopesti vanhaksi, mutta mitä sellaista sitten kuitenkaan ottaa kaappiin vanhentumaan jossei heti tarvitse.

Näitä voisit harkita hankittaviksi vielä:

Äitiyspakkauksesta tulee yksi helistin, mutta ei ole pahitteeksi hommata toista hieman erilaista. Vauvat tykkää niitä pällistellä kun joku jaksaa niitä heilutella silmien edessä :) Ja se on kiinnostavampaa kun on kaksi erilaista, ettei aina se sama helistin.

Lelukaari on sellainen jota ei ehkä kannata hommata nyt vielä, mutta kun olet tutustunut vauvaasi tarkemmin ja tiedät viihtyykö se yksin lattialla niin sitten tälläisen voi hommata, jos vauva siis viihtyy yksin. Tässä on tekemistäkin kun yläpuolella heiluu erilaisia värikkäitä leluja.

Rintareppu. (Lue ylempää mitä hyötyä siitä on ja kannattaako hankkia)

Tässä kuitenkin jokainen vauva viihtyy! Oman äidin rinnalla kuullen sydämen äänet ja hengityksen :)

Pinnasängyn pehmuste. Meillä vauva pyöri ja hyöri aina niin, että olisi varmasti kolauttanut päätään kovin pinnasängyn reunoihin jos ei pehmustetta olisi ollut. Se myös varmistaa sen, ettei yön aikana vauvan jalka tai käsi mene pinnojen väliin ja taitu kun sitä yrittää repiä pois.

Ja yksi vielä, joka on hyvinkin käytännöllinen ja tulee olemaan kovassa käytössä, mutta joka ei periaatteessa ole vauvatavara, nimittäin hyvä kamera :)

Minä ainakin olen hankkinut kunnon kameran itselleni, eikä kuvista tule huonoja. Vauvamuistot säilyvät kuitenkin parhaiten valokuvissa ja niitä on ilo katsella kun ovat hyvälaatuisia!

Itse maksoin kamerastani 600 euroa, ja olen ollut tyytyväinen hankintaan, hetkeäkään en ole katunut!

Halvempikin kamera kyllä kelpaa kunhan se on hyvä ja itse harrastan valokuvausta muutenkin, joten ehkä tämä vinkki on muiden mielestä ihan tyhmä, mutta minä ainakin rakastan ikuistaa tyttäreni eri kehitysvaiheita kuvilla <3 ! Ja kuvia on ilo katsella kun ne ovat hyvälaatuisia :)

Vierailija
79/79 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirmu määrä kommentteja ja vinkkejä, mukavaa itseäkin ajatellen. Voi pitää vähän kuin tarkistuslistana, vaikka esikoisesta ei olekaan kuin 3v.

Muutoin en listaa/listoja lähde ruotimaan, mutta tämä viimeisin kiinnitti huomioni:

indyliini:

Vaunut on melkein pakolliset jos liikkuu paljon kävellen. Rintarepulla pärjää jonkin aikaa, mutta kun vauvan paino lähestyy 7 kiloa niin rintarepulla on aika hankala mennä. Minulla ainakin se otti todella paljon hartioihin ja selkään. Tosin se on ihan vauva-aikoina kätevä, joten jos luulet, että sitä tarvitset niin kannattaa hankkia!

Meillä ainakin kerrostaloasunnossa, jossa vaunuja säilytetään alhaalla, oli helpompi kulkea rintarepulla. Oli tietenkin rappuset kuljettavana, mutta kätevää oli, että vauvan sai puettua kotona, laitettua reppuun ja sitten ei tarvinnut muuta kuin marssia ulos.

Nyt sitten kun ei olla enää rintareppupainoisia, niin on oma hankaluutensa pukea vauva sisällä ja sitten mennä alas ja alhaalla vielä laittaa vaunut kuntoon ja vauva vaunuihin ja peitellä sinne jne.

Rintarepusta vielä sen verran, että kun vauva oli sellaisella päällä ettei viihtynyt yhtään yksin, laitoin hänet rintareppuun ja se mahdollisti sen, että pystyin samaan aikaan tekemään ruokaa tai siivoomaan kun vauva oli " sylissä" . Myös imetys onnistui rintarepussa :D

Korviketta en hankkisi jos aikoo imettää. Meillä tosiaan vauva oli tissillä 6kk ikään asti eikä sitä ennen tarvittu minkäänlaista korviketta. Ehkei kannata hommata kuin vasta jos on tarpeen.

Ne eivät mene nopesti vanhaksi, mutta mitä sellaista sitten kuitenkaan ottaa kaappiin vanhentumaan jossei heti tarvitse.

Näitä kahta on pakko kommentoida... Ja ihan vain tuodakseni toisenlaisen mielipiteen esiin. Muutoin en ketjua ole kahlannut läpi, eli voi olla että näistä jo onkin ollut puhetta, jos on niin anteeksi toisto.

Eli ensimmäiseen, tuohon reppu-asiaan sanoisin omana (ja toisaalta aika monen muunkin) mielipiteenä että ennemmin kantoliina. Jos ajatellaan, että rintareppua ei voi käyttää pikkuvauvalla/vastasyntyneellä vauvan ergonomian takia (ei saa roikottaa jalat suorina tai suoraselkäisenä paino pyllyn päällä kuten repussa on jne) eikä isommalla kantajan jaksamisen takia, niin mikä on se kausi kun reppu on kätevä? Missään nimessä en kiellä etteikö vauva saisi repussa kannettuna läheisyyttä ja monihan siinä viihtyykin, mutta... Liinaan taasen saat laitettua vastasyntyneen (sidontoja & liinoja on monenlaisia ja niistä löytyy myös aivan uunituoreelle vauvalle sopivia) ja toisaalta sillä voi hyvin kantaa isompaakin lasta. Jos sidonnat tekee oikein ja vauva laitetaan liinaan kuten kuuluukin, on asento vauvalle ja kantajalle mukavampi ja toisaalta vauvan keholle myös turvallisempi. Itse en ole hentoisimmasta päästä, muttei ole kyllä kannettavakaan, ja 2 v meni vallan hyvin liinassa ei toki montaa tuntia putkeen, mutta riittävän pitkän aikaa kuitenkin. Liinoista (ja esim sammakko-asennon tärkeydestä) lisätietoa : http://www.kantoliinakanava.fi/

Ja tämä jälkimmäinen eli maitoasia. Itse hankkisin muutaman purkin pariakin eri merkkiä kaappiin varmuuden vuoksi. Ihan vain siksi, ettei tarvitse sitten kotiutumisen jälkeen murehtia, jollei vauva saakaan maitoa hetkellisesti riittävän paljoa vaan itkee nälkäänsä vaikka keskellä yötä. Vaikka korvikkeita olisikin muutama varalla kaapissa, ei se tarkoita automaattisesti asennoitumista pulloruokintaan. Itse meinaan ostaa varoiksi kaappiin pari tetraa, koska ensimmäisen kanssa maito ei tosiaankaan riittänyt. Syytä tähän en osaa varmaksi sanoa, joko tietämättömyys kaikista keinoista mitä kokeilla tai sitten ihan fysiologiset syyt.. Saa nähdä miten käy tämän toisen kanssa, joka toukokuun alussa olisi tulossa. Kovasti toivon (ja tiedän yrittävänikin vähän pidempään kuin viimeksi, neuvolantäti kun ei kovin imetysmyönteinen ollut) että tällä kertaa onnistumme imetyksessä paremmin kuin viimeksi.