Mielipiteitä hankintalistastani
Viitsisittekö kommentoida hankintalistaani, miltä kuulostaa? Ekaa odotan rv 26, vähän hakusessa vielä mitä oikeasti tarvitaan. Mitä puuttuu? Onko jotain turhaa? Otan äitiyspakkauksen, joten sen tavaroita en listaan laita. Pitäisikö jotain siinä olevia tarvikkeita hankkia useampia? Ja vaatteita en listaan laita myöskään. Saakohan neuvolasta jotain listaa, mistä ottaa mallia? Netissä niitä kyllä on, mutta kaipaan juuri teidän mielipiteitänne, kokemuksianne.
Hankittuna:
pieniä vaippoja
maidonkerääjä (saatu tutulta tarpeettomana)
liivinsuojia
puhdistuspyyhkeitä
niistäjä
sinkkivoidetta
hoitoöljyä
talkkia
tuttipulloja 2
tutteja 2
hoitoalusta pöydälle, reunallinen
imetystyyny (kirpparilöytö, kuin uusi!)
amme
kehto
Hankintalistalla:
vaunut
turvakaukalo
sitteri
pinnasänky (myöhemmin)
korviketta
imetysliivit
rintapumppu (suositelkaa merkkiä?!)
Kommentit (79)
Tästä on iso apu tietämättömälle. Menossa vasta rv21, mutta aika tuntuu kuluvan niin nopeasti, että hankintoja voisi jo pikkuhiljaa alkaa miettiä.
itselläni oli esikoisen kanssa noista useimmat tarpeettomia ja tälläkin kierroksella hankin jos tulee tarvetta. tietty, eihän siitä haittaakaa oo jos on jo hankkinu. itse olisin hankkinut noista vain
liivinsuojia
tuttipulloja 2
tutteja 2
hoitoalusta pöydälle, reunallinen
amme
kehto( tai pinnasänky)
vaunut
turvakaukalo
sitteri
korviketta
vaippojen koosta vielä, koska tosiaan vauan kokoahan ei tiedä ennen kuin se sieltä ulos tuherretaan, niin hyvinkin voi laittaa miehen kauppaan sillä välin kun itse olette vielä sairaalassa, ainakaan ei kannata valtavia määriä ostaa etukäteen.
onneksi kaupat on auki synnytyksen jälkeenkin :)
Katsoin ketjun läpi ja ainakin meillä olivat etukäteen ostetut sinkkivoiteet ja talkit sun muut vauvanrasvat ihan tarpeettomia. Poika on nyt 2,5 v, todella hyväihoinen eikä ole koskaan rasvattu millään aineilla. Ei siihen kylpyveteen todellakaan tarvita mitään öljyjä tms. vaan veikkaisin, että siitä alkaa loputon kierre eli saa olla koko ajan rasvaamassa, jos vauvan ihon omaan toimintaan puuttuu.
Kylvettäminen ei muutenkaan ole tarpeen turhan usein, meillä kylvetettiin muistaakseni kerran, max. pari kertaa viikossa, tosin tietenkin peppua, kasvoja ja käsiä pestiin aina tarpeen mukaan päivittäin. Poika tosin käytti koko ajan kestovaippoja ja uskoisin, että sillä oli merkittävä osuus tuohon pepun ihon hyvänä säilymiseen.
Meillä osoittautuivat erilaiset peitot, esim. äitiyspakkauksen makuupussit, ihan ylivoimaisiksi. Ovat hyviä alustoja missä vaan, lattioilla, reissussa, pehmikkeitä vauvankopassa. Minulla oli myös muutama käytettynä ostettu vauvanpeitto noiden makuupussien lisäksi. Myös niitä makuupusseja saa käytettyinä esim. huutonetistä.
Kertakäyttöiset kosteuspyyhkeet Vauvoille tarkoitetut) ovat käteviä vauvan kanssa kaikkeen mahdolliseen siistimiseen esim. reissuissa.
Meillä käytettiin paljon tuttipulloja ja niiden kuivatusteline oli todella kätevä apu niitä pestessä.
Supoista vielä sen verran, että yritin niitä kerran laittaa kiemurtelevalle ja huutavalle pojalle -en onnistunut. Onneksi on nykyaikaisempia ja helpompia vaihtoehtoja kuten tuo mainittu nestemäinen Panadol ; )
pieniä vaippoja = Äitispakkauksen vaipolla pääsi hyvin alkuun ja tarpeen mukaan sitten kaupasta lisää
sinkkivoidetta = näitä ei tarvittu. Bepanthen ehdoton ja perus perunajauhot ajavat talkin aseman ja paremmaksi todettu!
hoitoöljyä = ei olla ikinä tarvittu
talkkia = samoin tätäkään
Hyvä lista pitää aika ajoin esillä ja muutamia kysymyksiäkin tuli mieleeni.
- Käytetäänkö sinkkivoidetta jotenkin eri tavalla kuin esim. Bepanthenia? Meillä on Bepanthenia joka tapauksessa kaapissa, käytössä aikuisillakin milloin mihinkin, joten kannattaako sinkkivoidetta ostaa erikseen?
- Mitä eroa on Rela-, Cuplaton- ja Disflatyl-tipoilla? Riittääkö yksi näistä?
- Annetaanko d-vitamiinia ihan vastasyntyneestä lähtien, maalisvauva on meille tulossa?
- Jos imetys lähtee sairaalassa sujumaan, eikä tule rintatulehdusta, niin onko rintapumpulla ollut käyttöä?
itse tarvitsin synnytyksen jälkeen peräpukamavoidetta, emlakin kuulemma käy. Sellainen jota voi imettäjä käyttää. ja ehkä lakuja tms hyvää laksatiivia. Ainakin laittaa listalle, kyllä sen laitoksella jo tietää, tarvitaanko kotona.
ja sitten itselle sellainen pyjama, jonka paidan saa edestä helposti auki, niin on helpompi yöllä imettää. Niitä pyjamia ei muuten kesällä löydy mistään, nyt on kaupat väärällää, että ottakaapa varastoon ;)
terv. Meeri
Sinkkivoide on hyvä erityisesti limakalvoille. Meillä vauvan peppu ärtyi löysästä kakasta ja sinkkivoidetta kului, mutta se myös auttoi. Ymmärtääkseni Bepanthen käy myös limakalvoille ja lisäksi pienille haavoille yms.
Jos voiteita ylipäänsä tavitsee, paras löytyy kokeilemalla. Yksi sopii yhdelle, toinen toiselle. Niitä saa sitten tarpeen mukaan apteekista.
Rela-tipat ovat maitohappobakteeria.
Cuplaton on tarkoitettu ilmavaivoihin, samoin Disflatyl. Niitä voi tarvita, tai sitten ei. Kokeilimme Cuplatonia jossain välissä, mutta kun se oli aika hankala käyttää ja kun ilmavaivoja ei paljoa ollut, lopetetettiin sen käyttö. Meillä siis turha hankinta, mutta joillakin on ollut todella tarpeen.
- Annetaanko d-vitamiinia ihan vastasyntyneestä lähtien, maalisvauva on meille tulossa?
Meillä taidettiin aloittaa 2-viikon ikäsenä. Neuvolasta osaavat kertoa nykykäytännön.
- Jos imetys lähtee sairaalassa sujumaan, eikä tule rintatulehdusta, niin onko rintapumpulla ollut käyttöä?
Ei. Jos maitoa tulee paljon, maidonkerääjiä voi tarvita. Mutta tämä selviää sitten käytännössä.
Sen verran suosittelisin, että ei ihan kaikkea mahdollista hanki, sillä tilanteet vaihtelevat paljon. Sairaalasta kannattaa kotiutua sellaisena päivänä ja sellaiseen aikaan, että kauppoihin ja apteekkiin tarvittaessa vielä ehtii - riippuu tietysti asuinpaikasta.
Mupsi
Meillä jo yksi lapsi, mutta silti tästä on apua. Toinen on tulossa vasta ensi kesänä, joten hyvissä ajoin olen liikkeellä. :D
Tässä mun mielipiteitä esikoisen ajoilta:
Meillä nämä olivat turhia (toisilla taas voivat olla hyvinkin tarpeellisia):
-pinnasänky (lapsi nukkuu edelleen vieressä)
-pinnasängyn reunasuojukset (potkittiin lyttyyn)
-rintapumppu (käsin lypsäminen onnistuu paremmin)
-muut rasvat/talkit, paitsi bepanthen ja hoitoöljy
-cuplaton (ei auttanut)
-sitteriä ei meillä ollut, turvakaukalo kävi hätätilassa sitteristä
-tuttipullot ja tutit (näitä kyllä kannattaa olla varalla)
Tässä tavaroita, jotka tulivat tarpeeseen tai joita olisin tarvinnut:
-ISOT siteet (olisin kaivannut synnytyssairaalan siteitä kotonakin)
-liivinsuojat ja imetysliivit, myös öisin
-nenännistäjä ja suolatipat, tarvittiin alusta asti
-hoitoöljy (vauva kakkasi usein, joten iho kuivui)
-bepanthen (auttoi hyvin rikkoutuneisiin rinnanpäihin)
-hoitopöytä
-kantoliina
-monet lakanat/muovilakanat, vauva nimittäin kakkasi joskus usean kerran yössä sellaiset kakat, jotka tulivat vaipasta ulos
-itkuhälytintä olisin kaivannut
-särkylääke (minulle), nykyään saa käyttää myös ibuprofeenia
-myös rela-tippoja olisin kaivannut, mutta minulla on mielikuva, ettei niitä suositella ihan pienelle vauvalle?
-unipussia olisin myös voinut kokeilla
-olisi ollut kiva, jos pakkasessa olisi ollut valmiita ruoka-annoksia...
-jotain muuta oli, mutta unohdin sen...
Anne ja poika 02/06 ja rv 8+4
Tintti23:
Hankintalistalla:
vaunut
turvakaukalo
sitteri
pinnasänky (myöhemmin)
korviketta
imetysliivit
rintapumppu (suositelkaa merkkiä?!)
Vaipoista tuli mieleen, ettei kauheesti kannata ihan pieniä ostaa niitä 2-4kg, jos vauva sattuukin olemaan isokokoinen, niin jäävät käyttämättä. Sama juttu vaatteissa, ihan pieniä 52-56 cm ei kauheen paljon kannata ostaa.
Sitteriä en itse ole vielä ostanut, kun ei aina vauvastakaan tiedä viihtyykö siinä. Ja voihan sitä kaukaloakin hyödyntää sisätiloissa vauvan istumapaikkana ja useissa kaareva pohja, joten voi keinuttaakkin. Kaukalosta sen verran, itse hankin sellasen, jossa alusta systeemi, niin helpompi kuljettaa vauva autoon kun saa sisällä kaukaloon vyötettyä, niin ei autossa tarvii suhrata. Imetysliiveistä, hankala tietää ennakkoon oikeaa kokoa, itse ajattelin ostaa sellaiset venyvä malliset yhdet ennen synnytystä, joita voi käyttää myös yöllä. Kaaritukia ei suositella, tukkii kuulemma maitotiehyet. Rintapumppuakaan ei välttämättä tarvitse, rintaa voi lypsää ja voihan sen hankkia jos maidon tulo voimakasta eikä vauva jaksa imeä kaikkea tai jos meinaa tulehdusta tehdä.
Lakanoita kannattaa hankkia yhdet, pakkauksen lisäksi. En muista olitko jo tuttia hankkinut varmuuden vuoksi, vaikkei sitä alussa suositellakkaan. Itse ostin myös uimarenkaan, sellasen lasten, jos ei muuten pysty synnytyksen jälkeen istumaan.
Pitää miettiä tuleeko muuta mieleen...
vauva2006 rv36+5
Joitakin voisin tuosta listasta poistaakin, kuten niistäjä, hoitoöljy.. Itse ajattelin hankkia noita sitten tarpeen mukaan.
Yksi minkä lisäisin on Bepanthen (pun.). Nännit menee niin herkästi ja nopeasti rikki imetyksen alussa. Toisaalta tuota saa sairaalasta lähtiessäkin vähän purkkiin mukaan, joten kerkeää senkin ostamaan myöhemmin :)
Lakanoita (niin kuin jo edellinen mainitsi) hommaisin muutamat.
Ja sideharsoja. En muista montako äitiyspakkauksessa tulee (5kpl?), mutta ne tuskin riittänee. Ellei halua koko ajan pyykätä.
Rintapumppu mulla oli Ainun perusmallinen. Ajoi asiaansa sen aikaa kun sitä tarvitsi, maidon noustessa. Jos kokee sen myöhemminkin tarpeelliseksi, voisin sitten miettiä jotain vähän kehittyneempääkin mallia :)
Dumle rv 31
Minä myös " poistaisin" lähes kaikki rasvat ja talkit - esikolle ne innoissani ostin ja tyystin käyttämättä jäi. Olisi pitänyt ostaa vaan tarpeen tullessa...
Itseäsi ajatellen: Bepanthenia tms. muuta TOSI paksua rasvaa kannattaa tosiaan olla nännejä varten, ja ehkäpä se rintakumikin (vai oliko se jo listalla?). Sairaalasta saa kyllä tosiaan rasvaa mukaankin, ja lainata rkumia (mutta niitä on kuulemma aika vähän). Sitten (ehkä vähän ohi aiheen) kannattaa hankkia kotiin valmiiksi terveyssiteitä (todella hyvin imeviä, ehkä jopa yömallia) jälkivuotoa ajatellen. Se uimarengas on hyvä idea, jos sattuu tarvitsemaan niin ei ole siinä kunnossa että pystyisi sitä lähteä shoppaamaan...
Vauvalle minäkin hankkisin runsaasti harsoliinoja, äitiyspakkauksen liinat ei riitä mihinkään. Ja muutamat lakanat kannattaa tosiaan olla.
No, eipä ehkä tullut suuria lisiä noihin edellisiin, ja hyvähän tuo omakin listasi jo oli! Kyllähän sitä varmaan jotain vielä keksisi mutta mies ahdistelee koneelta pois... ;)
Tuossa listassa on paljon sellaistakin, mitä itse en esikoisen kanssa koskaan käyttänyt enkä edes ajatellut tarvitsevani. Esim. imetystyynylle ei olisi ollut mitään käyttöä: kokeilin sellaista sairaalassa, kun niin kovasti haluttiin näyttää, mutta minä koin helpoimpana imettää ilman mitään tyynyjä. Samoin niistäjää ei ole tullut tarvittua eikä hankittua.
Yksi mitä ei saa unohtaa, on itselle siteitä jälkivuotoa varten. Niitä kannattaa ostaa jemmaan paljon jo ennen synnytystä. Mies ei välttämättä osaa ostaa juuri sellaisia kuin haluaisit, etkä itse välttämättä jaksa heti lähteä kauppaan.
Samoin imetysliivejä on hyvä olla useammat kuin yhdet valmiina, koska maitoa on alkuun helposti joka paikassa, ja liivejä saa pestä usein. Koon pystynee arvioimaan raskausaikaisen koon perusteella suunnilleen.
Muutoin kyllä tarpeet tulevat sen myötä, kun vauva on maailmassa. Sittenkin ehtii ostella.
Cillama rv15+6, esikoinen 3,5 v.
Minusta lista oli aika kattava ja kuten joku aikaisemmin jo kirjoitti, että pieniä vaippoja ei kannata paljoa hankkia.
Ostin itse noita 2-4kg meidän neidolle etukäteen ja ne ovat edelleen tuolla kaapissa käyttämättä, sillä ne eivät alkuunkaan mahtuneet.Sillä painoa oli syntyessä 4625g.
Sitterin ostin uuden kun aikaisemman olivat aikaisemmat lapset kuluttaneet jo niin risaksi, ettei olisi toiminut laisinkaan. Meillä on sitteri ollut erittäin kovassa käytössä.
Häkkisängystä laitoit, että myöhemmin. Meillä on neiti nukkunut häkkisängyssä ihan alusta saakka, niin kuin 3 aikaisempaa lastakin. Pinnan suojat siis ne ihanat pehmusteet on olleet hyödylliset.
Mutta onnea tulevaisuuteen...ai niin rintapuppuna meillä on Ainun käsikäyttöinen ja erittäin hyvä.
Kaksosmamma ja 4 lapsukaista
Esikoisen nahka kesi niin kovasti alkuun. Niistäjän ostin minäkin varalle, mutta ilman pärjättiin. Hyvä se on silti olla. Lansinohia (erinomaista rikkoutuneisiin nänneihin) ostin paketin, mutta sain laitokselta sitä riittävästi mukaan -en tarvinnut kuin alkuun. Nyt kakkosta odottaessani olen ostamassa rintapumppua -käsikäyttöisistä yleisesti parhaimpana pidetään Aventin pumppua ja koska meillä Aventin tuotteita on muutenkin en muuta ajatellutkaan.
Imetystyyny on huippu!
Sinkkivoidetta olen käyttänyt vain pari kertaa, talkkia sen sijaan kului reilusti.
Imetysliiveiksi kannattaa laitokselle ottaa mukaan yhdet jotkut aivan " perusmalliset" (mulla taisi olla siskoni vanhat ja käytetyt :)) ja ostaa myöhemmin lisää tarpeen mukaan.
Joku kirjoittikin harsoista -niitä on hyvä varata reippaasti. Jos vauva on puklaaja, kuten meillä, niitä menee ja _paljon_. Meillä on erikseen ruoka- ja uniräsyt (esikoisella ihan vauvasta asti unirätti sängyssä). Uniräsyt kannattaa ostaa esim. jollain kuosilla tai värjätä ne itse, etteivät sekaannu ruokaharsoihin.
Sitteriä suosittelen omalta osaltani, esikoinen olisi viihtynyt siinä vaikka päivän. Tokikaan kaikki vauvat eivät tykkää, mutta saahan sen myytyä. Ja Huuto.netissä niitä myydään käytettynä edullisesti.
KL.
Myös meidän muksu nukkui alusta asti pinniksessä, ensin niin että pahvilaatikko oli pinnasängyssä ja kun aamuisin alkoi kuulua " tumps TUMPS" (tyttö oli kasvanut niin että ylettyi potkimaan laatikon päätyä) otin laatikon pois.
KL.
Lääkinnällistä puolta jos haluaa etukäteen varautua:
D-vitamiinit (meillä oli käytössä Jekovit, sopi oikein hyvin. Joissain neuvoloissa annetaan ilmaiseksi? pullollinen jotain muuta?)
Suppoja
(oma kuumemittari lapselle)
Cuplatonia
Rela-tippoja
Jälkimmäisiä annan vieläkin, esikoinen kohta 1,5 v. En tiedä onko tipoilla vaikutusta asiaan, mutta kaikilta vatsavaivoilta ja korvatulehduksilta on tähän asti säästytty (koputan puuta...).
KL.
Vanupuikkoja navan puhdistusta varten ja joskus voi tarvita lisäksi Septidin -puhdistusainetta. Lisäksi vanulappuja tai nenäliinasta leikattuja lappuja silmien putsaukseen.
Siili74 kun näytti kyselevän.
KL.