Mielipiteitä hankintalistastani
Viitsisittekö kommentoida hankintalistaani, miltä kuulostaa? Ekaa odotan rv 26, vähän hakusessa vielä mitä oikeasti tarvitaan. Mitä puuttuu? Onko jotain turhaa? Otan äitiyspakkauksen, joten sen tavaroita en listaan laita. Pitäisikö jotain siinä olevia tarvikkeita hankkia useampia? Ja vaatteita en listaan laita myöskään. Saakohan neuvolasta jotain listaa, mistä ottaa mallia? Netissä niitä kyllä on, mutta kaipaan juuri teidän mielipiteitänne, kokemuksianne.
Hankittuna:
pieniä vaippoja
maidonkerääjä (saatu tutulta tarpeettomana)
liivinsuojia
puhdistuspyyhkeitä
niistäjä
sinkkivoidetta
hoitoöljyä
talkkia
tuttipulloja 2
tutteja 2
hoitoalusta pöydälle, reunallinen
imetystyyny (kirpparilöytö, kuin uusi!)
amme
kehto
Hankintalistalla:
vaunut
turvakaukalo
sitteri
pinnasänky (myöhemmin)
korviketta
imetysliivit
rintapumppu (suositelkaa merkkiä?!)
Kommentit (79)
Mie ostaisin korviketta ihan vaikka muutaman tetran varuiks, koska siitä ei mitään haittaakaan ole ja saattaa pelastaa, jos iskee jonkinlainen epätoivon hetki.
Suosittelen näin kesällä hankkimaan sen uimarenkaan, kun on helppo saada. Itelleni ei moinen tullu mieleenkään, eikä sitä sitten keskellä talvea mistään löytyny. Helpottaa omaa istumista kummasti, jos alateitse synnytät. Kaikki ei varmasti ole sellaista tarvinnu, mutta se ei sinuu lohduta, jos ite tarviit. Ja eiköhän sillekin renkaalle sitten joskus muutakin käyttöä löydy.
Poistaisin siitä kuitenkin talkin. Sen sijasta olen käyttänyt aina perunajauhoa ja hyvin on toiminut edelleenkin ja esikoinen on nyt 4 v. Mulle sanottiin synnärillä että talkkia ei tule käytettyä niin paljoa, että koko purkkia kannattaisi ostaa ja paikkansa piti tämä neuvo ainakin meillä.
Kumpaa muuten suosittelisitte, unipussia vai uniliinakapaloa? Ajattelin semmoisen hankkia tulevalle mukulalle ensimmäistä kertaa.
Voihan sitä talkkia käyttää itsekin, esim. rintojen aluset ja sit vaikka jalkoihin näin kesällä, jos ei sukkia halua käyttää kengissä. Joskus olen laittanut kainaloon, jos kovasti hikoiluttaa ja vaalea paita.
Perunajauho on ok, mut tahtoo paakkuuntua helpommin. Itse tykkäsin apteekin Rasvatalkista.
Ja vielä Bepanthenista, kannaattaa siis ostaa punaista, se käy tosi hyvin rinnanpäihin, niin kuin moni jo on maininnutkin, mutta myös vauvan iholle. Itse olen laittanut vauvan pyllyyn, jos punoittaa.
Kylpyveteen voi muuten laittaa hoito/kylpyöljyn sijasta Aqualan- rasvaa, sellainen keltainen tuubi, saa apteekista (perusrasva) Ei tee vauvaa niin liukkaaksi käsitellä : )
Onnea vauvan odotukseen!
P.s Kannattaa tehdä ruokia pakkaseen, vaikka annoksittain. Ja juomista kannattaa varata kotiintulon jälkeen esille, itse tein kannullisen mehua aina aamulla....
...ja laitan jonkinmoisen koonnin tähän asti tulleista ehdotuksista. Mikäli (mitä luultavimmin) jotain puuttuu, vetoan imetysajan dementiaan :P.
pieniä vaippoja
siteitä äidille
korvatulppia
uimarengas -" -
maidonkerääjä
liivinsuojia
puhdistuspyyhkeitä
niistäjä
sinkkivoidetta
hoitoöljyä
talkkia
tuttipulloja ja pullotutteja (niiden pesuun tuttipullonpesuharja)
huvitutteja
ensilusikka
hoitoalusta tai -pöytä
imetystyyny
amme
vaunut
turvakaukalo
sitteri/kantoliina/kantoreppu
pinnasänky
lakanoita, sideharsoja, muovifroteealustoja
korviketta
imetysliivit
rintapumppu
itkuhälytinLääkinnällistä puolta:
D-vitamiinit
Lansinoh ja/tai Bepanthen
suppoja
särkylääkettä äidille
(oma kuumemittari lapselle)
Cuplatonia tai Disflatylia
Rela-tippoja
keittosuolatippoja
KL.
Meilla oli kovassa kaytossa sellainen hieman pehmustettu kellimis-alusta joka kulki helposti kylapaikkoihinkin. Ei viitsi lasta laskea suoraan lattialle joten tama alusta tuli tosi tarpeen. Meilla taisi esikoisen kanssa olla niita parikin niin oli pesuvaraa.
Mun must-listassa on
-sinkkivoide(korvaamaton, jos vauva menee ruikulille tai kakkii muuten tosi paljon) Voi käyttää myös isompien lasten ripulin aikaan tai itelleen=)Ei pala peppureikä.
-talkki.Meillä on kyllä menny purkillinen pian, koska vauva on runsasmuotoinen reisistään.Pitää ihanan kuivana ja sitoo myös hajua. Itselle hyvä rinnan alusiin ja reisien sisäpintoihin kesähelteillä
-letkumallinen niistin (jos haluat ehkäistä korvatulehduksia, ime räkä pois enneku se menee korviin ja aiheuttaa tulehduksen)
-supot 60mg Panadol
-Disflatyl-tipat (paljon helpommat annostelultaan kuin Cuplaton)
-kuumemittari (apteekin digi alle femman)
-laventeliöljy, 100% aromaattinen öljy Frantsila(luontaistuotekaupat)
Kylpyyn lisää tippa ja vauva saa rauhalliset yöunet, flunssa-aikaan tippa tyynynkulmaan.
Kysymys teille, jotka olette nukuttaneet pientä vauvaa äitiyspakkauksen laatikossa: Taitoitteko kahtia äp:n peiton...silleenhän se on sopivan kokoinen laatikkoon... Ettei siinä vaan ole mitään vaaraa vauvalle, esim. voiko peitto olla liian painava?? Että pitäskö etsiä/hommata jokin sopivan kokoinen peitto laatikkoon? Vauvahan kuitenkin nukkuu laatikossa vain kolmisen kuukautta...?
Esikoistaan odottava (laskettu aika 15.8.)
Meillä on laadukas, uusi Gracon turvakaukalo. Mutta onko sitä turvallista käyttää sitterinä? Vauva-lehdestä luin: " Mukavakaan turvakaukalo ei ole sitteri." Mielipiteitä? Kokemuksia?
Kiitoksia muuten kaikille, jotka ovat kirjoitelleet tänne vinkkejä! Ovat olleet avuksi, kun viimeistelen esikoisen hankintoja! Laskettu aika on 15.8.
Pientä vauvaa ei pitäisi pitää loivassakaan istuma-asennossa pitkiä aikoja, eli jos hankit sitterin ja haluat jo vastasyntyneestä laittaa vauvan siihen, hanki sellainen, jonka saa myös ihan vaakatasoon. Turvakaukalo ei siis ikävä kyllä sellaiseen käyttöön sovi; myös jos teette pidempiä automatkoja, vauvan pitäisi välillä päästä oikomaan itseään, eli yli (noin) 2 tunnin matkoja ei suositella yhtä kyytiä vauvan kanssa tehtäväksi.
<i>-supot 60mg Panadol</i>
Eikös suppoja voi käyttää vasta 3 kk:n ikäisellä vauvalla? Ei kiirettä ostaa niitä ennen vauvan syntymää...?
...mutta mietin vaan jatkoa... Emme edes osta sitteriä ennen vauvan syntymää. Tosin sitähän ei tiedä, kuinka kauan vauva edes mahtuu turvakaukaloon! Ja pitkiä automatkoja emme tee pienen vauvan kanssa.
Hämäännyin siis vaan kommentista, että kaukaloa vois käyttää sitterinä... Voiko sitä käyttää isommallakaan vauvalla sitterinä? Siis mulla on ollut nimenomaan käsitys, että vauvaa ei saisi pitää kaukalossa kuin vain välttämättömän ajan automatkoilla (esim. sairaalastahan pitää päästä kotiin autolla...).
Meripihka78:
Eikös suppoja voi käyttää vasta 3 kk:n ikäisellä vauvalla? Ei kiirettä ostaa niitä ennen vauvan syntymää...?
Kyllä pienetkin vauvat saattavat tarvita kivun- ja/tai kuumeenlievitystä -toki asiasta on silloin aina neuvoteltava lääkärin kanssa.
Lisätietoa mm. http://www.itsehoitoapteekki.fi/esitehaku.shtml?21707
KL.
<i>Kaalilaatikko:
Kyllä pienetkin vauvat saattavat tarvita kivun- ja/tai kuumeenlievitystä -toki asiasta on silloin aina neuvoteltava lääkärin kanssa.
Lisätietoa mm. http://www.itsehoitoapteekki.fi/esitehaku.shtml?21 707<i>
Kiitos linkistä! Apteekin täti sanoi, että suppoja voi antaa vasta 3 kk:n ikäiselle... Lasten kivun hoito on todellakin muuttunut. Mielestäni minulle ja veljilleni ei ole annettu ikinä lapsina suppoja... Täytyypä kysäistä äidiltä, muistaako hän... Kuitenkaan en ajatellut ostaa suppoja etukäteen. Jos kerran pienen vauvan kanssa on kuitenkin mentävä lääkäriin, niin saahan ne supot haettua sitten samalla reissulla lääkäristä palatessa...
Toisaalta mun mielestä se noin neljä euroa minkä suppopaketti maksaa on aika halpa hinta siitä, ettei kipeää lasta tarvitse enää apteekkiin viedä. Säilyvyyttä kun noilla lienee, mitä, ainakin pari vuotta?
Mulla siis suppoja oli etukäteen varattuna, ensimmäiset käytin muistaakseni 3 kk:n rokotuksen aikoihin.
KL.
Meripihka78:
Siis mulla on ollut nimenomaan käsitys, että vauvaa ei saisi pitää kaukalossa kuin vain välttämättömän ajan automatkoilla (esim. sairaalastahan pitää päästä kotiin autolla...).
Sama käsitys minullakin, joskaan en tiedä mitään tarkkoja ikärajoja, että minkä ikäistä saa kuinkakin kauan yhteen soittoon kuskata tms. En kyllä usko, että itse käyttäisin isommallakaan vauvalla turvakaukaloa sitterinä, koska siinä vauva ei pääse vapaasti ojentelemaan itseään. Vaikka sitteriinkin vauvan saa kiinni, se on kuitenkin anatomisesti parempi vauvan lököillä kuin kaukalo, jonka ensisijainen funktio on tietysti kolariturvallisuus.
Kaukalo käy vauvalle noin vuoden ikään asti, sitten jää pieneksi + kun lapsi jo osaa istua, turvaistuin on varmasti hänelle mukavampikin.
Tyttömme synnytyksessä häneltä murtui solisluu ja kyllä jo vastasyntyneellä oli kipulääkkeenä sekä suppo että tutti sairaalassa. Suppo kyllä ärsyttää tosi paljon refleksejä, joten lääkärin laittaessa suppoa sai sekä supon että kakkaruiskauksen saman tien syliinsä.. ;) Meillä oli siksi heti kotiin tultaessa suppoja, joita olisi ollut lupa käyttää. Kotiin päästiin, kun tyttö oli viikon, jolloin jo murtumakin oli lähes parantunut ja suppoja ei tarvittu.
Sitten vielä siitä sitteristä/kaukalosta. Meillä kaukalo oli auttamattoman pieni 6kk ikään mennessä, koska lapsen ollessa puoli vuotta oli talvi ja piti mahtua talvivaatteissa kaukaloon. Pitkä tyttö ei mahtunut enää mitenkään päin mukavasti kaukaloon.
En edes osannut ajatella asiaa " tavallisten perheiden" näkökulmasta. Yleensähän äiti tosiaan on yksin vauvan kanssa päivisin... Mulla ei ole ajokorttia, joten mies on meillä se, joka käy ruokakaupassa, apteekissa jne. :) Ei tulisi mieleenkään viedä kipeää lasta apteekkiin. Etukäteen kuvittelisin tilanteen menevän niin, että mentäisiin yhdessä lääkäriin, ja odottelisin lapsen kanssa autossa sillä aikaa, kun mies piipahtaa apteekissa paluumatkalla kotiin. Tai sitten mies heittäisi minut ja lapsen kotiin lääkärin jälkeen ja ajaisi sit erikseen apteekkiin. Mies on iltaopiskelija ja yrittäjä, joka työskentelee kotona, joten mulla on ihanteellinen tilanne sen suhteen, että mies on " käytettävissä" päivisin :)
Kertaan vielä listaa, eli onko muuta apteekista ostettavaa kuin nämä? Tai onko tässä nyt jotain turhaa?
bepanthen
lansinoh
panadol 60 mg
cuplaton
rela
septidin
keittosuolatipat
kuumemittari
Yksi minkä lisäisin on Bepanthen (pun.). Nännit menee niin herkästi ja nopeasti rikki imetyksen alussa. Toisaalta tuota saa sairaalasta lähtiessäkin vähän purkkiin mukaan, joten kerkeää senkin ostamaan myöhemmin :)
Itse suosittelen myös sitä letkumallista niistäjää, missä itse imetään. Meillä oli sellai pikku niistäjä mut kyllä se oli huono, ei sillä tehnyt mitään.. Huomasin eron heti kun vaihtoi tuohon letkumalliseen. Niitä myydään ainakin apteekissa. Prismassakin nähnyt.