Mielipiteitä hankintalistastani
Viitsisittekö kommentoida hankintalistaani, miltä kuulostaa? Ekaa odotan rv 26, vähän hakusessa vielä mitä oikeasti tarvitaan. Mitä puuttuu? Onko jotain turhaa? Otan äitiyspakkauksen, joten sen tavaroita en listaan laita. Pitäisikö jotain siinä olevia tarvikkeita hankkia useampia? Ja vaatteita en listaan laita myöskään. Saakohan neuvolasta jotain listaa, mistä ottaa mallia? Netissä niitä kyllä on, mutta kaipaan juuri teidän mielipiteitänne, kokemuksianne.
Hankittuna:
pieniä vaippoja
maidonkerääjä (saatu tutulta tarpeettomana)
liivinsuojia
puhdistuspyyhkeitä
niistäjä
sinkkivoidetta
hoitoöljyä
talkkia
tuttipulloja 2
tutteja 2
hoitoalusta pöydälle, reunallinen
imetystyyny (kirpparilöytö, kuin uusi!)
amme
kehto
Hankintalistalla:
vaunut
turvakaukalo
sitteri
pinnasänky (myöhemmin)
korviketta
imetysliivit
rintapumppu (suositelkaa merkkiä?!)
Kommentit (79)
Kiitos mielipiteistänne!
Ainakin voisin lisätä listalleni isommat vaipat, bebanthenin ja lansinohin, ehkä rintakumin. Sitteriä ehdotitte, ja sen saan (ostan) serkultani. Imetysliivejä ajattelin ostaa yhdet ja synnytyksen jälkeen lisää, jos koko vaikka muuttuu. Alus-ja pussilakanoita mulla on kahdet äitiyspakkauksen lisäksi, sekä harsoja saan siskoltani. Terveyssiteitä pitää myös hankkia. Kuumemittaria olen ajatellut, missäköhän myytäisiin edullisia? Vanulappuja ja -puikkoja mulla jo onkin. Ja sänkyä en osta heti, koska meillä on kehto aluksi käytössä. Rintapumppumerkkiä harkitsen vielä.
... lisäisin ehkä hankintalistalle pakkauksesta tulevan muovitetun froteepalan lisäksi 2-3 lisäpalaa. Suojaavat hyvin sekä patjoja lakanan alla ja myös vaunuja - lisäksi olen käyttänyt niitä näppärinä mukaan otettavina hoitoalustoina (esim. kauppojen lasten hoitohuoneiden hoitoalustojen päällä, niin ei tartte putsailla niitä tai miettiä pöpöjä / toimii myös minkä tahansa kyläpaikan sängyn tms päällä), kun ovat ohuita ja vähän tilaa vieviä.
Tämä pino oli muuten tosi hyödyllinen nk checklistinä - itsellä esikoisen ja tulokkaan välillä 6 vuotta ja käytännön vauvatiedot hieman unohtuneet. Isoja puutteita en hankinnoistani löytänyt... lansinoh vielä puuttuu ja rintsikkasuojat pitäis pestä, kun ovat varastossa olleet todellakin jo useita vuosia.
Aurinkoista perjantaita kaikille!
2nd-time-mum
Ostin esikoiselle digitaalisen kuumemittarin Lidlistä, hinta taisi olla noin 3,50 e. Niitä näkyy siellä olevan myynnissä aina silloin tällöin.
KL.
niistäjä
- tämän kanssa suosittelen sitä letkullista versiota jossa vanhempi imee ja imuosa tulee tiiviisti sieraimeen. Perus niistäjällä ei saatu mitään irti nenästä. Suolatippoja myös kannattaa hankkia apteekista (pehmittää kuivunutta räkää)
sitteri
(suosittelen babybjörnin metallirunko+ohut kangas = lapsi itkiessään kiikuttaa tuolia itse - ostettiin turhaan sellainen pehmustettu, keinutettava hökötys, mutta sitten saatiin lainaksi tuo babybjörnin - jo 70-80 luvulla käytössä ollut perusmalli, tosin siis 2000 luvulla otettu uudestaan tuotantoon) LINKKI: http://www.vaunuaitta.fi/tuotteet/sitterit/babybjornbabysitteri1-2-3/
korviketta
(pari tuttelin ja pari nannin - monille ei sovi toinen)
imetysliivit
(osta vasta kun kotiudut sairaalasta - joillakin kuppikoko kasvaa järkyttävästi, toisilla (kuten minulla) ei lainkaan)
rintapumppu
(ekan imetys ei lähtenyt käyntiin, joten vuokrasimme lastentarvikkeesta moottirikäyttöisen ja siihen piti ostaaa sitten siihen sopivat osat. Tämäkin saattaa olla tarpeeton kapistus - tai erittäin oleellinen.
kannattaa ostaa myös bebhantenin paksumpaa versiota - se auttaa väliliha haavan paranemisessa, ärtyneissä nänneissä ja kaikissa ihon ongelmissa niin aikuisella kuin vastasyntyneelläkin.
Lisäksi osta isoja vaippoja itsellesi - (luvattomana vinkkinä, ota synnäriltä parit jättivaipat kotiin mukaan - helpottaa elämää kummasti)
äitiyspakkauksen vaatteet oli ainakin -01 vuonna liian isoja vastasyntyneelle - osaa tuli käytettyä vasta kun lapsi oli 1v. joten ihan pieniä vaatteita kannattaa ostaa muutamat - suosittelen body+potkuhousu yhdistelmää, myssyjä (sisäkäyttöön - meillä myssyn käyttö sisälläkin rauhoitti vauvaa maailman ääniltä - silloin hän kuulee paremmin myös oman kehon äänet). Vastasyntyneelle pitkähihaisia - lyhythihaisia ei kannata pitää, kangas suojaa parhaiten helteelläkin.
onnea ja hyvin olet miettinyt ;D
Oikein hyvä lista oli tehtynä ja nuo lisäyksetkin hyvin paikallaan. Tarkistelin omia hankintojani ja aika lailla kaikki tarpeellinen alkaa olla kasassa. Lisäisin vielä listaan TUTIT JA TUTTIPULLOT, vaikka kuulema nykyisin ei esim. suositella tutin antoa vasta kuin kolmeviikkoselle, mutta kaksi lasta hoitaneena ja niiden kokemuksien perusteella en aio uusia suosituksia noudattaa. Meillä lapsilla on ollut kova imemisentarve alusta asti ja ihan koko aikaa en aio antaa rintaa tähän imemistarpeeseen. Lisäksi aion toimia tämän kolmannen kanssa myös samalla tavalla kuin kahden aiemman kanssa; lapsi tulee saamaan maitoa niin rinnasta kuin pullosta alusta saakka, jotta isäkin voi välillä syöttää lasta. Ainakin kaksi aiempaa huolivat molemmat hyvin alusta asti. Tuttien ja pullojen pesuun tarvitaan tietty asianmukaiset PULLO-jA TUTTI PESUHARJAT. Lisäksi vielä silikoninen ENSILUSIKKA on hyvä d-vitamiinitippojen antamisessa.
Olikohan kukaan maininnut ITKUHÄLYTINTÄ. Meillä ainakin osoittanut aiemmin erittäin tarpeeelliseksi ja nyt on taas hankintalistalla.
Monet asiat ehtii hankkia vauvan syntymänkin jälkeen ja se mikä toimii toisella, ei välttämättä sovi toiselle. Käytäntö näyttää parhaiten mitkä asiat kussakin perheessä ja vauvalle tarpeen.
Onnellista odotusta kaikille <3
Haikarapolska ja neiti masukki 32+4
Olihan siinä alkuperäisessa listassa tutuit ja tuttipullot. Sori kömmähdykseni niiden lisäämiseen :) Sama pää kesät talvet...
itse suosittelen avent isis -rintapumppua. (käsikäyttöinen) on suht hintava mutta paljon hellempi ja parempi kuin muut käsikäyttöiset. sitä ainun halvinta peruskäsipumppua (tunnetaan myös nimellä nänninraastin) en suosittelisi kenellekään. voi pumppailut jäädä kokonaan kun se on niin kamala :(
korvikkeesta sanoisin että jos ei asu ihan keskellä korpea niin niin äkillinen nälkä vauvalle ei tule etteikö isä ehtisi sitä korviketta kaupasta/kioskilta hakemaan tilanteen tullen. meillä ei ikinä ole ollut varakorvikkeita ostettuna eikä niitä ikinä ole tarvittukaan.
kannattaa olla varmuuden vuoksi jo olemassa. Voihan olla, ettei sitä tarvitse, mutta yleensä tarve tulee juuri keskellä yötä, jolloin ei voi lähteä hakemaankana sellaista mistään. Lisäksi keittosuolatippoja avaamaan nenää. (en tiedä tuliko jossain jo mainittuakin).
Itselle hankintalistalla on nyt (viimeisestä viisastuneena) kerä kaalia, koska olen pienirintainen ja kaali oikeesti auttoi rintojen järkyttävään pingoittumiseen ja Buranaa alapää ym. kipuun. Ja sellaisia narutoppeja, jotka ei purista, mutta voi pitää yöllä niin että liivinsuojukseksi saa kokonaisen harson väliin.
Vauvalle ikioma uusi uniliina-kapalo (käytetään kättärin haikaranpesässä). Tyytyväinenkin vauva nukkuu pidemmät unet pehmoisessa, joustavassa, vilpoisessa kapalossa ja on tosi nopea laittaa ja avata vaikka pimeässä keskellä yötä. Esikoisella oli omansa ja nyt tälle uudelle haluan ihan oman henk.koht liinan, joka myöhemmin toimii turvarättinä.
Hoitoöljy oli muuten ainoa noista mömmöistä, jota tarvitsi kun vauva oli pieni. Ylimääräistä rasvausta vältetään, mutta kylpyveteen kannattaa lisätä vähän öljyä niin iho pysyy hyvänä.. saatika jos vauva on kuivaihoinen.
Suosittelen että ostat avent merkkisen rintapumpun. Itse lypsin ainun pumpulla ensimmäisen kohdalla kun maitoa tuli niin paljon ja niskat oli aivan jumissa. Ei tahtonut tulla maitoa kuin 20-30 ml ja rinnat edelleen muhkuraiset ja täydet. Toisen kohdalla kun tulin kotiin kävin hankkimassa aventin pumpun ja maitoa tuli 80-100 ml lypsäessä. Tuntuikin aivan erilaiselta aivan kuin vauva olisi imenyt. Kaikki eivät välttämättä tarvitse ollenkaan pumppua jos maitoa tulee sopiva määrä ja vauva imee tarpeen useasti. Itse piti yöllä lypsää kun vauva söi vain kerran yössä. Kannattaa myös testata sairaalassa eri malleja jos mahdollisuus!
Joidenkin mielestä noita tippojakin on turha ostaa etukäteen, mutta itse olen toista mieltä. Ne ei maksa montaa euroa eikä vie tilaa, mutta voi pelastaa paljon! Vaikka ei nuhaa vauvalla olisi, niin meillä ainakin meni alussa maitoa nenänieluun ja sitten oli nenä tukossa. Ei ole kivaa kaivata tippoja keskellä yötä kun pieni ei saa syötyä tukkoisen nenänsä kanssa... Paljon kivempi kun ne on valmiina kaiken varalta. Meillä neuvolantäti antoi tosi toimivan vinkin, että vauvan sieraimiin voi tipauttaa keittosuolaa jo ennen syöttämistä. Siis jos on taipumusta tuohon tukkeutumiseen.
Liina on hyvä olla jo alusta asti mukana, muistaakseni voi jo 2-viikkoisesta ryhtyä kokeilemaan miten se luonnistuu. Aikaisemmin voi opetella sitomistekniikoita. LIinassa on pienen onnellista olla ja itsekin pääset kivasti liikkumaan.
Rinnan lämmittimiä et välttämättä tarvitse, mutta muista pitää " hinkit" piilossa viimalta ja kylmältä, sillä rintatulehdus saattaa iskeä keskellä kesääkin!
Hauskaa vauvailua kun sen aika koittaa!
Nins ja pieni 24+5
Kiitos vinkeistä!
Listalle lisäsin keittosuolatipat, tuttipullojen pesuharjan ja ehkä myös kaalin :) Itkuhälyttimen saan siskoltani, jos haluan. Luulen kyllä, etten tarvitse. Muovitettua froteeta mulla jo onkin vaikka miten monta palaa. Kantoliinasta en tiedä, kantorepun kyllä saan jos haluan. Kysyisin vielä kylpyveteen laitettavista aineista, tarvitseeko vastasyntynyt sellaisia?
Tintti23:
Kysyisin vielä kylpyveteen laitettavista aineista, tarvitseeko vastasyntynyt sellaisia?
Eipä siihen kylpyveteen oikeastaan muuta tarvitse, kuin korkeintaan juuri tuota aiemminkin mainittua hoitoöljyä. Minä suosittelen kasviöljyistä valmistettua vauvan hoitoöljyä. Esim. Natusanissa on mineraaliöljyä ja se ei ole oikeasti hyväksi iholle. Parempia merkkejä ovat esim. Weleda ja ACO Baby Bath Oil, joista jälkimmäinen on suosikkini, koska se on tuoksuton.
Keittosuolatipat kannattaa minustakin ostaa jo valmiiksi. Ei sitä tiedä milloin nuha iskee, niin on tipat käytössä samantien vaikka keskellä yötä. Ja sillä saa sen nenään menneen maidonkin kätevästi huuhdeltua pois, joten on todella monikäyttöinen aine eikä maksa paljon vaikka varastoon ostaisikin.
Rintakumia minä en ostaisi varalle, kun sitä ei suositella imetyksen onnistumisen kannalta, enkä ole itsekään kokenut tarpeelliseksi kapistukseksi. Faktatietoa asiasta löytyy os. http://www.imetystukilista.net/faq/kumi.php
Kysymys teille jo synnyttäneille, millaiset siteet ovat olleet hyviä jälkivuotoon? Itselläni sen verran niukkaa menkkavuoto etten osaa oikein ajatella mikä merkki olisi hyvä runsaaseekin vuotoon. Kuitenkin pitää ostaa valmiiksi jo.
1. Saako keittosuolatippoja apteekista?
2. Mistä muovitettuja froteepaloja voi ostaa - ihanko jostain Prismasta tms.?
3. Tarvitseeko synnytyksen jälkeen todellakin ihan varmasti VAIPPOJA? Eikö jälkivuodon määrä ole yksilöllistä? Mietin, riittäiskö nuo Always:n yö- ja Maxi Long Plus-siteet, joita oon jo ostanut isot kasat... Voinhan pyytää miestä hakemaan mulle vaippoja, jos jälkivuoto on todella runsasta. (Mies on pääsääntöisesti päivät kotona ja illat koulussa, eikä välttämättä joka ilta edes koulussa, joten sikäli mulla on hyvä tilanne...)
T: Esikoista odottava (rv 35+3)
Minä käytin ekan viikon sellaisia perinteisiä paksuja missä ei ole sitä muovia hiostamassa, esim. Pirkka tai Vuokkoset. Sitten kun alapään haava alkoi parantua, vaihdoin isompaan Alwaysiin.
Itse ostin ns. sporttiliivit Tarjoustalosta jo ennen synnytystä ja osoittautuivat tosi hyviksi. Joustivat tarpeeksi, vaikka rinnankoko varmaan vähän kasvoikin ja ennen kaikkia olivat taivaalliset käyttää yöllä (sillä kyllä: yölläkin tarvitsee ainakin minun mielestäni imetysaikana liivejä tai kaikki lakanat on maidossa).
Ihan siis tavalliset sporttiliivit (ei imetys-sellaiset), jotka eivät maksa maltaita. Sitten, kun vauva oli syntynyt, ostin myös ns. parempia liivejä.
Elikkäs Etolassa on myynnissä myös muovitettua forteeta.
Minä ostin ensimmäisen kanssa pitkän pätkän, josta leikkelin sopivia.
Käytin vauvan sängyssä ja vaunukopassa (kaiken varalta). Oli kätevä myös ilmakylpyjä otettaessa.
Keittosuolatippoja saa apteekista.
Siteinä minulla oli ihan Alwaysin yösiteet, mutta kun niitä käytti jatkuvasti, niin se muovisen tuntuinen pinta aiheutti pientä ärsytystä ja kutinaa etenkin tikkien kohdalla, joten vinkkinä Alwaysista pitäville - kannattaa ehkä hankkia jotai pehmeämpiä siteitä myös (esim. Libresse tai Vuokkoset, niissä vissiin " kangaspinta" ?).
Minä vannon myös rela- ja cuplaton-tippojen nimeen. Meillä myös ollut minimaalisesti vatsavaivoja, en tiedä johtuuko noista, vai onko muuten käynyt onni. Cuplatoneja annoin vaihtelevasti 2kk ikään asti, ja rela-tippoja edelleen päivittäin (poika 4,5kk).
Lista vaikuttaa muuten melkoisen hyvältä, nyt ei tule mieleen mitään lisättävää. Imetystyynyä ei itsellä ollut, mutta sen ehdottomasti hankin, jos vielä lapsi(a) suodaan. Itsellä murtui häntäluu synnytyksessä, ja istuminen oli vaikeaa, kuten myös siis istualtaan imettäminen. Siinä imetystyyny olisikin ollut suuri apu, mutta pyristelin tavallisella tyynyllä, ja aina oli vaikeuksia löytää asentoa.
Pikainen kommentointi vielä liivinsuojiin. Esikoisen synnytyksen jälkeen ihmettelin, kun sairaalassa ei ollut kertakäyttöisiä liivinsuojia. No selityskin oli hyvä. Jos rinnanpäät menevät rikki, niin ruvet tarttuvat rasvauksesta huolimatta helposti juuri noihin kertakäyttöisiin suojuksiin. Itse käytin pestäviä liivinsuojuksia, joita sai kaupoista (ainu) ja olin ihan tyytyväinen niihin. Nyt olen ostanut sitten mm. nettikaupasta bambuisiakin.
Vaunuissa käytin myös aluslakanaa, joten niitä kannatti olla enemmän.
Pikkuvauvan pyllypesuun me käytettiin lähinnä vanhoista lakanoista tehtyjä pieniä " pyyhkeitä" , kun tuntui, että froteesta jää kaikkea nukkaa vauvan ihoon ja kesällä ainakin kaikki nukka poimujen välissä alkoi helposti tehdä ihoon jälkiä. Sideharsot ovat myös hyviä siihen hommaan.