Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anteeksi vain, mutta MITÄ JÄRKEÄ on yhteiskunnan varoin suorittaa lapsettomuushoitoja ihmisille,

Vierailija
10.07.2007 |

joilla on jo kolme, neljä tai jopa useampi lapsi??

Silloin ei enää " lapsettomuuden tuska" voi olla niin kauhea koettelemus, kun lapsia jo liuta kotona..

Jos tuska edelleen niin suuri, että pakko ehdoin tahdoin vielä lisääntyä, niin sitten saisi alkaa höllentämään oman kukkaron nyörejä. Verovaroille muutakin käyttöä varmaan olisi.



Tarkennan vielä, ennen kuin kimppuuni käydään, että OIKEASTI lapsettomat saakoon hoitonsa, mutta joku raja pitäisi vetää. Useamman lapsen vanhemmat eivät ole lapsettomia!

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän tuon, että sairauksia hoidetaan, mutta tosiaan missä menee raja. olen siis itse saanut lapsettomuushoitoja viidennen lapsen kohdalla. mutta mistä tuo tulee tuo kaksi lasta. Eikö joku voi kaivata yhtä paljon viidettä tai vaikka kymmenettä.

Vierailija
22/35 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


ymmärrän tuon, että sairauksia hoidetaan, mutta tosiaan missä menee raja. olen siis itse saanut lapsettomuushoitoja viidennen lapsen kohdalla. mutta mistä tuo tulee tuo kaksi lasta. Eikö joku voi kaivata yhtä paljon viidettä tai vaikka kymmenettä.

Ehkäpä rajanvedossa voisi käyttää apuna suomalaisten keskimääräistä lapsilukua, joka on hieman alle kahden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli sinulla on jo yksi ja saat toisen menee yli keskiarvon.

Vierailija
24/35 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Mikäli sinulla on jo yksi ja saat toisen menee yli keskiarvon.

Vähän vajaa kaksi pyöristyy kahteen. Menikö jo liian vaikeaksi?

Vierailija
25/35 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli osaan kyllä laskea ja pyöristää. Mutta silloin toisiaan vain yhden lapsen vanhemmat saavat hoitoja, nythän tässä ketjussa ehdotetaan hoitojen rajaksi kahta lasta.

Vierailija
26/35 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset


Hedelmättömyyden hoito (hormonihoito, keinosiemennys, koeputki- ja mikrohedelmöitykset, leikkaushoito) (naistentaudit)

Kiireettömän hoidon perusteet

8. 2. 2005

Sosiaali- ja terveysministeriö



* ICD-tautiluokitus

* Perusterveydenhuolto / Lähetteessä edellytettävät tiedot

* Kiireettömän hoidon perusteet erikoissairaanhoidossa

* Käypä hoito ¿suositus

* Työryhmä



Samoja koeputkihedelmöityksen tekniikoita voidaan käyttää myös alkiodiagnostiikassa selvitettäessä perinnöllisiä sairauksia.

ICD-tautiluokitus



N46 Infertilitas masculine (miehen hedelmättömyys)



N97 Infertilitas feminae (naisen hedelmättömyys)

Perusterveydenhuolto / Lähetteessä edellytettävät tiedot



* Kohdunsuulta otetut tulehdusnäytteet irtosolunäye (PAPA) ja verikokeina pieni verenkuva (pvk), prolaktiini ja S-TSH. Mieheltä sperma-analyysi.



Kiireettömän hoidon perusteet erikoissairaanhoidossa



* Kaikkien hoitovalintojen lähtökohtana on käyttää vain vaikuttavia hoitoja, turhia ja toistuvia hoitoja ei tule toteuttaa.

* Raskauden alkamisen mahdollisuus on varmistettu ennen hoidon aloittamista: naisella synnytinelinten rakenne ja munasarjojen toiminta, miehellä siemennesteen laatu.

* Hoitotuloksen todennäköisyys on vähintään 10 % käytettävissä olevin keinoin. Hoitotulosta huonontavat mm.

1. huono vaste stimulaatiolle (poor responder): alkukierron follikkelia stimuloiva hormoni (FSH) on toistetusti koholla (yli15-20 IU/L) ja/tai munasarjojen ultraäänitutkimuksessa ei todeta rakkuloita, eikä koestimulaatiossa isollakaan FSH-annoksella ei saada hyvää vastetta,

2. naisen yli 39 vuoden ikä,

3. hankala kohdun epämuodostuma (anomalia),

4. useita aiempia tuloksettomia hoitokiertoja (yli 3 munasolujen keräystä hormonihoitoineen), ja

5. toimenpiteet eivät teknisesti ole turvallisesti toteutettavissa (esim. keinohedelmöityshoidossa ongelmallinen neulanpisto)

* Tekijöitä, jolloin hoitoa ei suositella julkisessa terveydenhuollossa:

o Parilla on kaksi yhteistä biologista lasta.

o Yksilöllisen harkinnan mukaan, jos taustalla sterilisaatio (nainen / mies)

o Tartuntavaaralliset taudit, esimerkiksi HIV.



Käypä hoito ¿suositus



Ei.

Työryhmä



Seppo Saarikoski KYS, Aila Tiitinen, HYKS, Seppo Heinonen, KYS, Jorma Penttinen KYS



Yhteyshenkilö:jorma. penttinen at kuh. fi

Artikkelin tunnus: hpt00117 (000. 117)

© 2005 Sosiaali- ja terveysministeriö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/35 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa kaikki!

Vierailija
28/35 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä on selkeä ero sillä, jos ei ole saanut kokea vanhemmuutta vielä ollenkaan tai jos on jo ennestään lapsia. Siinä voi kaipuu olla aivan eri luokkaa. Sitä en sit erottelis, etteiko joku voisi kaivata sitä kuudetta yhtä paljon kuin joku toinen tokaa lastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/35 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapallon väkiluku kasvaa edelleen hurjasti (katsoin Live Earthia ja se sai mut ajattelemaan) ja maapallo tuhoutuu tätä menoa.



Mielestäni ei siis tarvitsisi lainkaan kannustaa hedelmättömyyshoitoihin, vaan sen sijaan tukea entistä enemmän adoptiota, jotta se ei jäisi rahasta kiinni, niin kuin tänä päivänä monella jää.



Näin palveltaisiin jo olemassa olevia kodittomia lapsia, lasta haluavia vanhempia sekä rakasta planeettaamme.



Ja ennenkuin joku lapseton kerkiää älähtämään, niin kerron, että itselläni on kohta 7 vuoden lapsettomuus takana ja adoptiota olen vasta hiljattain ruvennut miettimään. Yksi ICSI-hoitokin on takana, se päättyi keskenmenoon, hoitoihin emme enää lähde.

Vierailija
30/35 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oli telkkarissa juttua, kun oli laskettu mitä lapsi tulee yhteiskunnalle maksamaan ja mitä tuottamaan elämänsä aikana (noin keskimäärin). Tuottoa oli selvästi enemmän. Jutussa oli myös maininta siitä, että lapsettomuushoidoillakin alkuun saatu lapsi on yhteiskunnalle " tuottoisa sijoitus" . Valitettavasti en muista summia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/35 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivojaan, kampaajan, sairaanhoitajan ja taksikuskin töistä.

Vierailija
32/35 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


iso osa työttömistä on kyllä työhön kykenemättömiäkin. Eli kyllä me vaan tarvitaan veronmaksajia. Toisaalta miksi lapsettomuushoitoja pitäisi maksaa kenellekään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/35 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nussiskellaan ilman kumia jokaisen vastaantulijan kanssa ja klamydia jyllää munatorvissa vuosikymmenen ja tukkii ne ja sitten kun olisi aika perustaa perhe niin ihmetellään kun niitä lapsia ei tulekaan ja ruvetaan vinkumaan hedelmöityshoitoja.

Vierailija
34/35 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


ellei ole kyse hyvin vakavista epämuodostumista, joiden leikkaukseen pitää valmistautua heti synnytyksen yhteydessä

ne kurkistuskäynnit tehdään yksityisellä puolella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/35 |
10.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai jos hedelmättömyyshoidot joudutaan tekemään ns. alusta lähtien. Julkisella puolella ei tehdä enää hoitoja, jos pariskunnalla on 3 lasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän