Tähän listaan taidot, joita peruskoulu opettaa mutta niitä ei ikinä tarvita.
- kärrynpyörä
- käsiseisonta
- uskonto
- suunnistus
varmaan paljon muutakin, muttei muista, koska niitä taitoja ei tarvitse.
Kommentit (87)
Ehkä historian runsaat tarkat vuosiluvut ovat turhia, jos nyt ei puhuta ihan oleellisista vuosiluvuista, kuten Suomen itsenäistyminen, joka on toki syytä osata.
Myös maailman "turhien" valtioiden kaupungit yms ovat turhaa tietoa.
Mulla oli pitkä saksa todella turhake.
Muista asioista on ollut runsaasti hyötyä.
- kärrynpyörä
- käsiseisonta
- uskonto
- suunnistus
varmaan paljon muutakin, muttei muista, koska niitä taitoja ei tarvitse.
Suomen jokien luetteleminen järjestyksessä pohjoisesta etelään.
Riippumatta ammatistani, harrastuksistani ym.
Arvostan tietoa, taitoja, sivistystä ja luovuutta, joista kaikesta olen saanut nauttia peruskoulussa.
ja käskyjen selitykset. Näistä en koe hyötyneeni mitenkään, en enää noita osaa kuitenkaan. Ja kaikki nuo löytyy virsikirjasta, katekismuksesta tai Raamatusta, mistä ne on helppo tarkistaa jos tarve tulee. Mutta opettaja olikin uskovainen, ehkä se selittää tuota älyttömyyttä.
kuvitellakaan retkeileväni tai matkustavani alueella, jossa ei ole tukiasemia lähellä. Maalaiskouluihin voisi säätää ihan omat oppimääränsä maalla tarvittavia spesiaalitaitoja, kaupunkilaiset voisivat opiskella niinä aikoina vaikka arkkitehtuuria ja taidehistoriaa, festivaalituottamista, bändisoittamista, elokuvatutkimusta, musiikkivideoiden ja animaatioiden tekemistä, valokuvausta (ei luonto), graffittien tekoa, skeittausta yms. kaupunkilaista kiinnostavaa. Jo peruskoulun alaluokilla pitäis opettaa skypettämään, fb:n käyttö ja blogin kirjoittaminen sekä kuvankäsittelyä, jotta alakoululainen voisi sitten kotona vanhemmilleen opettaa.
Mökkinaapuri ja lapsensa keräsivät kasveja lähimaastosta. Heillä oli mukana noin 50 metriä oranssia köyttä, joka oli kiinni tontin rajalla puussa. Köysin kädessä he kulkivat kasvinhakumatkalla ja lopulta palasivat mökille kelaten köyttä. Eksymisen vaara oli suuri, koska tukiasema ei toiminut :-).
telinevoimistelua, jazztanssia, paperileikkurin käyttöä enkä köysikiipeilyä.
kuivatettaviksi kirjan väliin? Kasvikirjoja on kirjastot pullollaan ja onko pakko repiä kasvi juuriltaan ja viedä pois synnyinseudultaan vain sen takia että peruskoulun bilsankurssi niin vaatii?
Nettiaikana kasvinkeräyspakko tuntuu lähinnä vitsiltä.
Peruskoulussa olisi voinut opettaa myös paljon muutakin, mutta rajat tulevat tietysti vastaan.
Jonkun yksittäisen tiedon oppimisen taustalla voi olla muutakin - esim. opitaan oppimismetodeista jotain.
Rumpujen soittaminen on perusrytmiikan omaksumista ja mm. vauvamuskareiden kohdalla on todettu, että perusmusiikkikasvatuksesta on hyötyä mm. puheenoppimisessa.
Kärrynpyörät jne ovat kehonhallintaan liittyviä juttuja. Toivottavasti mammat pystyvät näitä tekemään vanhempanakin. Jos ei, kannattaisi treenata. Koska uskoisin, että mamma, joka vieä 80-vuotiaana tekee kärrnypyöriä ja kuperkeikkoja, on huolehtinut kunnostaan hyvin.
Se perinteinen beat comp! Ja sitä harjoiteltiin.
niistä asioista, joista on ollut hyötyä.
Minulle on ollut hyötyä lähestulkoon kaikista peruskoulussa oppimistani asioista, olen luokanopettaja ja minun tulee osata kärrynpyörä, ryijypisto, suunnistaminen, laveeraus, prosenttilaskut jne.
Minusta peruskoulun tehtävä on opettaa monipuolisesti tietoja ja taitoja. Kaikkeahan ei silti opita tai muisteta pitkän ajan kuluttua. Nettisukupolvi väheksyy usein yleissivistystä kun "kaiken voi googlata tai katsoa Wikipediasta". Jotain olisi silti ihan hyvä tietää itsekin. Lähdekritiikki puuttuu aika monelta netinkäyttäjältä.
kuivatettaviksi kirjan väliin? Kasvikirjoja on kirjastot pullollaan ja onko pakko repiä kasvi juuriltaan ja viedä pois synnyinseudultaan vain sen takia että peruskoulun bilsankurssi niin vaatii?
Nettiaikana kasvinkeräyspakko tuntuu lähinnä vitsiltä.
että tunnistat kasvin ihan livenä kun sellaiseen törmäät. Siihen paras keino on se että poimit kasvin ja tutkit sitä konkreettisesti sen sijaan että katsot kirjasta tai netistä, että jaahas, joku keltainen kukka.
niistä asioista, joista on ollut hyötyä.
Minulle on ollut hyötyä lähestulkoon kaikista peruskoulussa oppimistani asioista, olen luokanopettaja ja minun tulee osata kärrynpyörä, ryijypisto, suunnistaminen, laveeraus, prosenttilaskut jne.
Minusta peruskoulun tehtävä on opettaa monipuolisesti tietoja ja taitoja. Kaikkeahan ei silti opita tai muisteta pitkän ajan kuluttua. Nettisukupolvi väheksyy usein yleissivistystä kun "kaiken voi googlata tai katsoa Wikipediasta". Jotain olisi silti ihan hyvä tietää itsekin. Lähdekritiikki puuttuu aika monelta netinkäyttäjältä.
Piti osata merkitä karttaan kaikki Euroopan pääjoet ja järvet ja niemet. No ei ole sen jälkeen tarvinnut, enkä kyllä muistaisikaan..
Laveeraus
Telinevoimistelu
Potenssilaskut
Historian vuosiluvut
Äidinkielen sanaluokat, murreoppi..ja kalevala
kuvitellakaan retkeileväni tai matkustavani alueella, jossa ei ole tukiasemia lähellä....
Vaikka kännykkä tarvitsee tukiasemia, navigaattori, toimii ilman niitä, 'tukiasemat' lentävät satelliiteissa, siis avaruudessa. Ne ovat saatavilla lähes aina ulkona liikuttaessa.
ent. Neuvostoliiton joet Ob Jenisei Lena ym.
...isot ja pienet profeetat. Muistan ne vieläkin, mutta ikunaan en ole tietoa tarvinnut.
Eli: Matteus, Markus, Luukas, Johannes, Hoosea, Jooel, Aamos, Obadja, Joona, Miika, Naahum, Habakuk, Sefanja, Hakkai, Sakarja, Malakia
Nokkahuilun soittelusta ei tosiaankaan ole ollut hyötyä vielä mutta eihän sitä koskaan tiedä :D Hiihdosta ei ole ollut hyötyä, koska ala-asteella hiihdettiin ensilumesta pääsiäiseen saakka, niin opin inhoamaan koko lajia. Se on sääli, enkä edes oppinut hiihtämään kunnolla, vaikka olisi kiva hallita kunnon luistelutyyli. Kynnöspellolla hiihtely vaan ei tehnyt muuta kuin tappoi viimeisenkin innostuksen jyväsen :(
Eipä minulle tule ala-asteelta paljoakaan turhia oppeja mieleen. Kyllä monesta on ollut hyötyä ainakin joissain määrin.