Haloo helsinkiläiset! Oulu ei ole landea eikä myöskään Lappia!
Asuskelen tällä hetkellä työn takia (=pakko) Helsingissä ja kyllä alkaa ärsyttään kommentit kotipaikastani Oulusta. Mä en vaan ymmärrä miten Oulu on hesalaisten mielestä landea (=maaseutu???), Oulu on kuitenkin yli 130 000 tuhannen asukkaan teknologia- ja yliopistokaupunki, jossa on ihana merellinen keskusta melkeinpä samoine kauppoineen kuin Helsingissä. Enemmän mä olen maaseutuun täällä Helsingin reunamilla törmännyt kuin kotikaupungissani, jossa olen aina asunut ydinkeskustasta.
Myöskin se, että Kirkkonummella asustavani työkaveri on sitä mieltä, että olen landelta on jokseenkin huvittava, koska mun näkökulmasta Kirkkonummi on pienenpieni kylä. Mähän olen sentään kasvanut Suomen 6. suurimmassa kaupungissa!
Ja toinen juttu on tämä iänikuinen Lappi kysymys. Ouluhan ei siis ole Lappia lähelläkään (eikä ole myöskään Jyväskylä, jota multa myös usein kysytään). Kartalta jos Oulua katsoo, niin sehän on aika tarkkaan Suomen puolivälissä. Se ei siis voi mitenkään olla Lappia! Lapin raja menee paljon paljon ylempänä, tiedoksi myös, ettei Rovaniemikään ole vielä " virallista" Lappia.
Se on siis tosi kumma, ettei perusasioita tiedetä Suomen kartasta. Käsittääkseni koko Suomessa on saman sisältöinen opetusohjelma peruskoulun maantiedossa. Siis jos Oulu olisi Lappia, niin silloinhan Helsinki sijaitsisi jossain tuolla Keski-Euroopan ylärajoilla!
Ei voi mitään, mutta osa Helsinkiläisistä on antanut itsestään ihan pellen kuvan, jolla ei ole mitään sivistystä maantiedon suhteen. Jokseenkin naurettavaa...
Ja opuksi voin kertoa, ettei Oulussa ole myöskään poroja kaupungilla (joulunakaan!) ja tuntureita et löydä Oulun lähettyviltäkään.
t. pilke silmäkulmassa
Kommentit (119)
haluakaan sinne asumaan vaan ovat tyytyväisiä omissa PIKKU KYLISSÄÄN!
Jos joku haluaa asua työttömänä persereiässä huonolla koulutuksella, kun muutakaan ei kaupungista saanut - mulle ihan sama. Jääpähän meille uraihmisille tänne kaupunkiin parempia duunipaikkoja, joissa on oikeasti hyvä liksa.
Kukin tyylillään.
Koko ' hesalaiset' perustuu harhakäsitykseen, jota ilmeisesti kaltaisesi hieman vähemmän avarakatseiset pikkukyläläiset pitävät yllä. Täällä Helsingissä on onneksi muutakin tekemistä.
Vierailija:
haluakaan sinne asumaan vaan ovat tyytyväisiä omissa PIKKU KYLISSÄÄN!
oikein lokaa ja kirjoittaa alle helsinkiläinen. Perushelsinkiläinen on ihan normaali ihminen, jota todennäköisesti ei ihan kamalasti mietitytä, millaista muualla Suomessa on. Sekä täällä että muualla Suomessa on varmaan oikeastikin paljon vääriä luuloja puolin ja toisin.
PS Mun mieskin on kotoisin " Lapista" eli Lappeenrannasta. ;-)
Vierailija:
Tajuatteko pösilöt multapeukalot että MEIDÄN helsinkiläisten maksamilla kunnallisverotuoloilla rahoitetaanTEIDÄN pystyynkuolevat ja tappiolliset landepitäjänne! Vähän nöyryyttä ja kiitollisuutta meitä nettomaksajia kohtaan siis KIITOS!!!Helsinkiläinen veronmaksaja
Mutta en yleistä, riittää meissä oululaisissakin tapauksia.
92
Todistettavasti Larulaiset maksaa Itä-Helsingin työttömien musulmaanien kakaroiden koulutuksen...
Lauttasaari on varakas saari Helsingissä, teille junteille.
itse asun Helsingissä ja viihdyn hyvin. Harmittaa ainoastaan nuo asuntojen hinnat ja se, että meidän 10 000 e/kk bruttotuloilla asutaan hikisessä kerrostalokolmiossa, koska ei ole varaa isompaan. Silloin kaipaan muualle. Jossain Oulussa tai Kuopiossa asuttaisiin varmaan mukavammin ja saatettaisiin olla ihan hyvin toimeentuleviakin. Täällä taas normaalia keskivertovalkukaulustyöläisporukkaa.
Vierailija:
sinne ahtaaseen ja kalliseen Helsinkiin.
sitä toivon. En siis halua muihin asumismuotoihin. Tilaakin meillä on ihan sopivasti.
PS Miksi teillä muilla on oikeus sanoa mitä tahansa Helsingistä ja täällä asumisesta? Aika paljon sanomiset vielä tuntuvat perustuvan mutuun.
normaalia työtekijää esim. valtion virkamies ja opettaja niin ei ole mahdollista ostaa velatonta asuntoa Helsingin keskustasta, jos ei ole jotain pääomaa siihen laittaa. Eri asiahan on, että monilla stadilaisilla taitaa olla sitten jotain perintöä tms. joilla asumisen rahoittaa, mutta näin ei monestikaan ole muualta Helsinkiin tulleilla, vaan kituuttavat sitten ja maksavat omista palkkatuloistaan jättilainoja ja elävät velkavankeudessa toisin kuin sinä.
kun tiedän että lapsestani ei tule mitään ahdasmielistä nurkkapatrioottia, joka ei ole nähnyt kulttuuria, taidetta, elämää ja erivärisiä ihmisiä.
Vierailija:
Eri asiahan on, että monilla stadilaisilla taitaa olla sitten jotain perintöä tms. joilla asumisen rahoittaa, mutta näin ei monestikaan ole muualta Helsinkiin tulleilla, vaan kituuttavat sitten ja maksavat omista palkkatuloistaan jättilainoja ja elävät velkavankeudessa toisin kuin sinä.
käykää googlettamassa jos ette tiiä mikä on lappia ja varsinki helsinkiläiset?
käykää googlettamassa jos ette tiiä mikä on lappia ja varsinki helsinkiläiset?
Lande ei meinaa pelkkää maaseutua, vaan seutuja kehä 3 takana👍, voi olla että joku espoolaine siellä duunissa jotain yrittää, mutta kyllä Oulu on maalaiskaupunki kuten Turkukin.
Tyly tosiasia on, että meitä Helsinkiläisiä aika vähän kiinnostaa missä on Oulu. Jos me lähdemme lomailemaan, lähdemme Eurooppaan. Lapissa voi korkeintaan lasketella...