Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haloo helsinkiläiset! Oulu ei ole landea eikä myöskään Lappia!

Vierailija
02.07.2007 |

Asuskelen tällä hetkellä työn takia (=pakko) Helsingissä ja kyllä alkaa ärsyttään kommentit kotipaikastani Oulusta. Mä en vaan ymmärrä miten Oulu on hesalaisten mielestä landea (=maaseutu???), Oulu on kuitenkin yli 130 000 tuhannen asukkaan teknologia- ja yliopistokaupunki, jossa on ihana merellinen keskusta melkeinpä samoine kauppoineen kuin Helsingissä. Enemmän mä olen maaseutuun täällä Helsingin reunamilla törmännyt kuin kotikaupungissani, jossa olen aina asunut ydinkeskustasta.

Myöskin se, että Kirkkonummella asustavani työkaveri on sitä mieltä, että olen landelta on jokseenkin huvittava, koska mun näkökulmasta Kirkkonummi on pienenpieni kylä. Mähän olen sentään kasvanut Suomen 6. suurimmassa kaupungissa!

Ja toinen juttu on tämä iänikuinen Lappi kysymys. Ouluhan ei siis ole Lappia lähelläkään (eikä ole myöskään Jyväskylä, jota multa myös usein kysytään). Kartalta jos Oulua katsoo, niin sehän on aika tarkkaan Suomen puolivälissä. Se ei siis voi mitenkään olla Lappia! Lapin raja menee paljon paljon ylempänä, tiedoksi myös, ettei Rovaniemikään ole vielä " virallista" Lappia.

Se on siis tosi kumma, ettei perusasioita tiedetä Suomen kartasta. Käsittääkseni koko Suomessa on saman sisältöinen opetusohjelma peruskoulun maantiedossa. Siis jos Oulu olisi Lappia, niin silloinhan Helsinki sijaitsisi jossain tuolla Keski-Euroopan ylärajoilla!

Ei voi mitään, mutta osa Helsinkiläisistä on antanut itsestään ihan pellen kuvan, jolla ei ole mitään sivistystä maantiedon suhteen. Jokseenkin naurettavaa...

Ja opuksi voin kertoa, ettei Oulussa ole myöskään poroja kaupungilla (joulunakaan!) ja tuntureita et löydä Oulun lähettyviltäkään.

t. pilke silmäkulmassa

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ei niitä rajoja vedetä mutuillen, että Lappi alkaa sieltä mistä tuntuu, vaan Lapin raja menee sieltä mistä se nykyään virallisesti on vedetty, eli Kemi ja Rovaniemi ovat osa Lappia. Toki itsekin rovaniemeläisenä käytän termiä "Lapissa" viittaamaan Pohjois-Lappiin, mutta se on enemmänkin sellaista sanontatapaa, kuin mihinkään oikeaan rajaan viittaavaa. Vanhat rajatkin on vanhoja, eikä ole mitään järkeä käyttää niitä määrittelyssä, jos Lapin läänin raja on selvästi määritelty kulkemaan tietystä kohtaa. 

21

Vierailija
22/119 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lappiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten samat ihmiset naureskelee että amerikkalaiset eivät tiedä muka mitään, no kannattaisi välillä katsoa itsekin peiliin

Vierailija
24/119 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Helsinkinä" ja Helsingistä kuin se olisi maailman syntisin valtava metropoli.

Vierailija
25/119 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painakaa se kaaliinne.

Meilläpäin on ainakin maantiede hallussa.

Vierailija
26/119 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että susiraja kulkisi Bulevardilla...

Vierailija
27/119 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen mittasuhteista/etäisyyksistä ei paljasjalkaisella stadilaisella ole mitään käsitystä, koska eivät siellä ole juuri uskaltaneet käydä. Muun Suomen väki osaa matkustaa ympäri Suomen ja välillä sinne pääkaupunkiseudullekin ihan vaivattomasti, mutta yhtään kehä 3 sisäpuolella syntynyttä kaveriani en ole Ouluun saanut tulemaan! Edes häät tai ristiäiset eivät olleet riittävä hyvä syy...

t. ympäri Suomen kiertänyt ja asunutkin

Vierailija
28/119 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen suku ei Kainuusta poistu. Oli häät, ristiäiset tai hautajaiset! Appi sanoo, ettei Helsingissä uskalla ajaa autoa.

5

Vierailija
29/119 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se on? mikä se on?

Vierailija
30/119 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

negatiivisena. Yksi alunperin oululainen tuttuni sanoo, että Oulussa ei ole mitään kunnon kauppoja. Tiedä sitten.

Vierailija
31/119 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä siinä alkaa muukin Suomi tulla ihmisille tutuksi.

Vierailija
32/119 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

välistä aikanaan. Jos Oulu olisi todella Lappia, niin luuletko ettei kaupunki ottaisi siitä kaikkea irti matkailubisneksessä!?? Mutta kun ei hirveesti voi Lapin imagolla turisteja yrittää saada kaupunkiin, kun Lappi on todellakin vielä todella kaukana!

t. toinen oululainen

Vierailija
33/119 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Eräs joka ei ikinä tule menemään kehä3:n pohjoispuolelle.

Vierailija
34/119 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Kehä3 ulkopuolella asuva

Vierailija
35/119 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sillä että kiinnostais pahemmin joku oulu...

Vierailija
36/119 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka saavat työtä Oulusta tai Kajaanista ja kivan talon ja arvostetun aseman siellä. Helsingissä olette vaan massaa ja täällä on rikkaat erikseen.

Vierailija
37/119 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki , Espoo ja Vantaa on ihan samaa landea kuin muukin Suomi. Ei oo metropoleista tietoakaan täällä Suomessa. Eli enpä nyt kehuskele sillä että olen paljasjalkalainen Helsinkiläinen.

Vierailija
38/119 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Todistettavasti Larulaiset maksaa Itä-Helsingin työttömien musulmaanien kakaroiden koulutuksen...

Lauttasaari on varakas saari Helsingissä, teille junteille.

Luulet varmaan olevevas hyvinkin fiksu ja rikas ja suvaitsevainen!!BBUUUUUUUUAAAAHHHH!!!

Vierailija
39/119 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on paljonko ansaitsee ja missä asuu - kunhan on sydän paikallaan!

Vierailija
40/119 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä ihan totta ettei suomessa ainoatakaan oikeesti isoa kaupunkia

ole. (joka ei ole mikään huono asia) Jostain syystä Helsinkiläiset haluavat kuvitella asuvansa jossain etelän suuressa metropolissa ja tähän yhtälöön ei sovi se, että suomi jatkuu tuonne pohjoiseen päin, koska se pilaa heidän fantasiansa.

No ehkä ei aivan kaikki onneksi noin ajattele, mutta valitettavasti aika moni niin tämän topiikin, kuin monituisen aiemman perusteella.

Sitten taas muut on tästä aivan turhaan kyttyröissään vaikka mitä haittaa tuosta nyt kenellekään on.

Tuo on aikalailla tosiaan amerikan meininki, että siellä ei tiedetä mitään muusta maailmasta.

Pakkohan se on oma mielipiteensäkin tähän kuiteskin laittaa niin ehkä tämä selventää tilannetta monelle vaikka se hassulta tuntuukin.

Eli Oulu on maantieteellisesti about suomen keskellä eli maantieteellisesti keskisuomea ja Oululaisen näkökulmasta lappi on tuolla suomineidon kaula-aukon ja pään seutuvilla.

Rovaniemellä olen armeijan käynyt ja yllätyin, että sekin oli niinkin iso ja kaupunkimainen kaupunki kuin se onkin. Itselläni oli se käsitys Oululaisena, että sielläkin juoksentelisi poroja keskustassa:)

Kyllähän se Rovaniemikin kovasti jo lapinlääniin kuuluu mutta mielestäni lappia se ei vielä ole (ja tää on vaan mun mielipide). Sitten taas lappalaiset on käsittääkseni aivan pohjoislapissa asustavaa väestöä.

No mikä on lande? Itse koen että tarkoittaa maaseutua ja vaikka sitä seutua löyttyy pitkin suomea niin ei varmaan yhdenkään yli 50 000 asukkaan keskusta ole landea. Myös Helsingin alueella on landea eli maaseutua. Olen kyllä nähnyt ja haistanut sen omin silmin ja sieraimin:) Mut tosiaan niin ei aivan keskustassa tieteskään.

Jos väkiluvun mukaan kaupunkeja arvioidaan niin Helsingissä asuu jotain 550 000, Turussa 173 000, Tambereella 200 000, Oulussa 130 000 ja Rovaniemellä 34 000 asukkia.

Eli toki helsingissä asuu eniten porukkaa ja onhan se ihan luonnollista koska kyseessä on pääkaupunkimme.

Mutta kun vertaillaan muualle maailmaa, niin esim Tukholmassa 1 230 000 ja Moskovassa yli 10 000 000 samoin Nykissä aika lähelle 10 miljoonaa. Euroopassa aika tyypillinen pääkaupungin asukasluku on parin miljoonan seutuvilla. Eli kun näitä vertaillaan, niin kyllähän nämä suomen kaupungit ovat aikalailla samaa tasoa.

Mutta lopuksi vielä erään Ouluun muuttaneen paljasjalkalaisen Helsinkiläisen toteamus: Suurinosa Helsingin ns leveilijöistä on juuri näitä muualta muuttaneita jotka ovat niin mielissään sinne muutostaan että ovat viikossa omaksuneet slangin ja unohtaneet koko aiemman elämänsä, että paljasjalkalaiset ei voi muuta kuin päätään pyöritellä.