Haloo helsinkiläiset! Oulu ei ole landea eikä myöskään Lappia!
Asuskelen tällä hetkellä työn takia (=pakko) Helsingissä ja kyllä alkaa ärsyttään kommentit kotipaikastani Oulusta. Mä en vaan ymmärrä miten Oulu on hesalaisten mielestä landea (=maaseutu???), Oulu on kuitenkin yli 130 000 tuhannen asukkaan teknologia- ja yliopistokaupunki, jossa on ihana merellinen keskusta melkeinpä samoine kauppoineen kuin Helsingissä. Enemmän mä olen maaseutuun täällä Helsingin reunamilla törmännyt kuin kotikaupungissani, jossa olen aina asunut ydinkeskustasta.
Myöskin se, että Kirkkonummella asustavani työkaveri on sitä mieltä, että olen landelta on jokseenkin huvittava, koska mun näkökulmasta Kirkkonummi on pienenpieni kylä. Mähän olen sentään kasvanut Suomen 6. suurimmassa kaupungissa!
Ja toinen juttu on tämä iänikuinen Lappi kysymys. Ouluhan ei siis ole Lappia lähelläkään (eikä ole myöskään Jyväskylä, jota multa myös usein kysytään). Kartalta jos Oulua katsoo, niin sehän on aika tarkkaan Suomen puolivälissä. Se ei siis voi mitenkään olla Lappia! Lapin raja menee paljon paljon ylempänä, tiedoksi myös, ettei Rovaniemikään ole vielä " virallista" Lappia.
Se on siis tosi kumma, ettei perusasioita tiedetä Suomen kartasta. Käsittääkseni koko Suomessa on saman sisältöinen opetusohjelma peruskoulun maantiedossa. Siis jos Oulu olisi Lappia, niin silloinhan Helsinki sijaitsisi jossain tuolla Keski-Euroopan ylärajoilla!
Ei voi mitään, mutta osa Helsinkiläisistä on antanut itsestään ihan pellen kuvan, jolla ei ole mitään sivistystä maantiedon suhteen. Jokseenkin naurettavaa...
Ja opuksi voin kertoa, ettei Oulussa ole myöskään poroja kaupungilla (joulunakaan!) ja tuntureita et löydä Oulun lähettyviltäkään.
t. pilke silmäkulmassa
Kommentit (119)
Kotiseuturakkauden ymmärrän täydellisesti. Tunnen itsekin hyvin voimakasta kotiseuturakkautta, itse asiassa niin voimakasta, että asuttuani Helsingissä 20 vuotta piti palata takaisin.
Sitä ihmettelen, miksi helsinkiläisten kotiseuturakkaus on usein niin hyökkäävää? Mistä syntyy helsinkiläisten maine koppavana ja pinnallisina ihmisinä? Miksi suvaitsevainen ihminen on helsingissä niin harvinainen? Miksi toisen ihmisen silmiin katsominen tai tuntemattomalle puhuminen on helsingissä todella harvinaista muttei muualla? Asun nykyään vielä isommassa kaupungissa eivätkä ihmiset ole lainkaan tuollaisia.
Minun teoriani on, että suomalaiset ovat vasta niin vähän aikaa sitten tulleet metsästä, että toisten täytyy kompensoida omaa epävarmuuttaan polkemalla muita ihmisiä. Mitä sinä olet mieltä?
Hectorilla lyöminen oli aika ruma temppu, sattuu olemaan lempimusiikkiani;)
77
Minä nimittäin en tunne yhtään aggressivista kotifanittajaa täällä - usein vaan on niin että riittää että sanot että olet helsinkiläinen niin muu jengi ottaa puoli askelta taaksepäin, keuhkot täyteen ilmaa ja alkaa tarkkailemaan tilannetta siten että no niin, siinä se hellsinkiläinen pullistelee, ässät sihisee ja suu on leveä, edes silmiin ei se osaa katsoa no nyt se katsoo ja niin on kopea.
Olen ikäni asunut kerrostalossa, viidessä eri talossa, aina tuntenut ne naapurini jotka ovat halunneet tutstua, aina jutellut, joka syksy ja kevät osallistunut talkoihin, lainannut sitä klassista kupillista sokeria, mutta myös ollut omissa oloissani silloin kun ei seuraa ehdi pitämään.
Olen jutellut ratikassa ja bussissa ja ollut juttelmatta, tutustunut ja jättänyt väliin. Kaupassa, kaduilla. Se on itsestä kiinni.
Ja mökillä olen känyt, sukulaisia on sielläkin, niin kuin valtaosalla helsinkiläisistä. Ikinä en ole ajatellut että siellä tai täällä olisi totaalipermpaa tai huonompaa. Omat edut ja haitat molemmissa. samoin ajattelvat helsinkiläiset ystäväni.
Niin että kannattaiskohan oikeasti muusuomessakin miettiä mitä mistäkin ajattelee.
20 vuodessa ehtii jo aika moneen mukaan. Klisee helsingiläisten tylyydestä ei synny tyhjästä. Huomaatko tämänkin ketjun viestien sävyn? Juuri luin jonkun tutkimuksen jossa todettiin, että 100 helsinkiläisestä 40 on savolaista alkuperää ja vain 50 syntynyt helsingissä. Loput olivat sitten jostain muualta. Joten iso osa helsinkiläisistä tai ainakin heidän vanhemmistaan on kotoisin jostain muualta. Hekö siellä kukkoilevat?
Olen ollut monesta tämän palstan gallupista jne. huomaavinani, että tosi moni täällä surffailevista asuu pääkaupunkiseudulla. Siksikö täällä on näin ikävä ilmapiiri?
Mä puhun landesta ja lapista kyllä ihan huumorimielellä :D Ikävä jos joku ottaa henkilökohtaisesti ja tosikkomielellä jos kerron menevän landelle jos menen Vantaalle tai lappiin jos menen Kalajoelle :D
ei Helsinki ole ainoa nettomaksaja. On tässä maassa muitakin kuntia joiden verotuloilla rahoitetaan tappiollisia kaupunkeja. Oulu on yksi nettomaksajista, silti en ole yhdenkään oululaisen kuullut itkevän verorahojensa perään tai nöyryyttä ja kiitollisuutta pyytelevän ;D
Vierailija:
Tajuatteko pösilöt multapeukalot että MEIDÄN helsinkiläisten maksamilla kunnallisverotuoloilla rahoitetaanTEIDÄN pystyynkuolevat ja tappiolliset landepitäjänne! Vähän nöyryyttä ja kiitollisuutta meitä nettomaksajia kohtaan siis KIITOS!!!Helsinkiläinen veronmaksaja
Olen ulkosuomalainen ja olen saanut kuulla että
- miten sulla voi olla kylmä kun tulet niin pohjoisesta
- kotimaassasi lapset menevät suksilla kouluun ja ratsastavat reessä missä on poroja - aivan niinkuin joulupukki
Joten kyllä me muutkin ollaan poronmetsästäjiä vaikka ei sitä ennen suomesta ulkomaille muuttoa tiedetty
Se joka on syntynyt lappiin tai ihan sama minne niin on sieltä sitten lähtöisin oli turusta tai porista. Minä olen syntyt lapissa ja elänyt suurimman osan elämästäni tähän asti lapissa. Joten kyllä olen Lappilainen ja ylpeä siitä. Just siellä kehä 3 sisäpuolella arvostetaan enemmän pohjoisesta tulleita työntekijöitä kuin teitä paljasjalkaisia hesalaisia.
Jos muuttaa vaikka työn perässä jonnekkin toiselle paikkakunalle ja laitaa kirjat sinne ei tee siitä ihmisestä kuitenkaan tuntemaan että kuuluisi sinne ja edustaa sitä. Jos muuttaisin esim Afrikkaan lopun elämäkseni niin kyllä varmasti tuntisin itseni aina suomalaiseksi joka on lähtöisin Lapista. Juuret tekee meistä sitä mitä olemme.
Vierailija:
Lapinläänissä asustaakin. Sehän tarkoittaisi sitä, että entisen Turun ja Porin läänin asukkaan olisivat olleet sitten turkulaisia ja porilaisia yhtä aikaa, vai mitä?Eihän se Turkukaan ole kuin parin sadan kilometrin päässä Helsingistä, niin sittenhän helsinkiläisetkin voivatkin olla yhtä hyvin turkulaisia.
Mutta, että ihan todellista dissausta ja ulossulkemista, pilkkaamista olen kokenut vain ja ainoastaan turkulaisten kanssa tekemisissä ollessani..
Tämä ei päde Turun ympäristökuntiin vaan ainoastaan puhtaasti Turkulaisiin, ne dissaa hemmetti rajanaapureitaankin!
Turkulaiset ilkkuu ja pilkkaa, murteella ei uskalla puhua, itse puhuvat mielestään ainoaa oikeaa kieltä.. KETÄ?
Helsinkiläiset minusta ovat hyvinkin avoimia ja ystävällisiä, heittävät hyväntahtoista vitsiä kehä3 ulkopuolisesta alueesta, mutta turkulaiset heittävät näitä omia heittojaan aivan tosissaan!!
Vaikka asuisit 30 vuotta turussa ja puhuisit " niiden kieltä" et tule ikinä olemaan hyväksytty siellä.. En tiedä mistä tämä johtuu? Kertokaa viisaammat??
He ovat sulkeneet niin monta tuttuani, minut ja isosiskoni ja ystäviäni ulkopuolelle..
Olen ollut turkulaisten kanssa kaksi kesää töissä, se ei paljoa kerro, mutta lähes poikkeuksetta he ovat olleet tylyjä ja pilkanneet minkä kerenneet muita ja muiden ominaisuuksia..
Työn puolesta tapasin myös paljon ihmisiä muualta kotoisin, jotka kertoivat turkulaisista samaa..
Kerroin tämän nyt lähinnä siksi, että en ole kokenut helsinkiläisten kohdalta mitään moista!
Ja tämä asia kun ei ole ainoastaan nuorten asia, vaan ihan vanhuksetkin pilkkaavat " vieraita" ..
Tää on vaan tällanen musta ja mun kavereista tuntuu juttu..
Vierailija:
Mutta, että ihan todellista dissausta ja ulossulkemista, pilkkaamista olen kokenut vain ja ainoastaan turkulaisten kanssa tekemisissä ollessani..Tämä ei päde Turun ympäristökuntiin vaan ainoastaan puhtaasti Turkulaisiin, ne dissaa hemmetti rajanaapureitaankin!
Turkulaiset ilkkuu ja pilkkaa, murteella ei uskalla puhua, itse puhuvat mielestään ainoaa oikeaa kieltä.. KETÄ?
Helsinkiläiset minusta ovat hyvinkin avoimia ja ystävällisiä, heittävät hyväntahtoista vitsiä kehä3 ulkopuolisesta alueesta, mutta turkulaiset heittävät näitä omia heittojaan aivan tosissaan!!
Vaikka asuisit 30 vuotta turussa ja puhuisit " niiden kieltä" et tule ikinä olemaan hyväksytty siellä.. En tiedä mistä tämä johtuu? Kertokaa viisaammat??
Juuri tätä sain kuulla entisessä työpaikassani ja toinen tyttö joka oli sattumalta samalta paikkakunnalta lähtöisin kuin minä alunperin niin lähti siitä paikasta. Sai varmasti samanlaista kohtelua niinkuin minäkin koskaan samassa vuorossa ei oltu. Minun murteeni on melkein lähellä kirjakieltä joten ei ole luultavasti vaikeasti ymmärrettävissä mutta näille turkkulaisille oli.
Mutta onneksi toisessa työpaikassani ei ollut näin ja kun kerroin siellä miten minua kohdeltiin toisessa työpaikassani juuri tämän murteen takia niin työkaverini joka on ihan aito turkulainen sanoi: että hän ei ikinä menisi muita haukkumaan murteista koska hän ei tiedä mitään niin rumaa murretta mitä turkulaiset puhuu. Ja toinen työkaverini sanoi joka oli keskisuomesta kotoisin mutta oli turun alueella asunut niin sanoi minulle että: turkulaiset on hitaastilämpeäviä mutta jos niistä jonkun saa ystäväkseen se on ikuista.
Mutta jos alku on niin inhottava ja pilkkaava niin kuka hullu haluaa riippua sellaisessa vain sen takia että ehkä joskus saattais natsata. Ei kukaan minä en ainakaan. Nyt onneksi olen omieni parissa ja kaukana sieltä etelästä.
olen minäkin tavannut sellasia kouluttamattomia ihmisiä joille läänien rajat ovat tuntematon käsite.
oli virallista Lappia? Rovaniemi on Lappia ihan täysin ja selvästi. T: Helsingissä syntynyt, Rollossa asunut ja takaisin Helsinkiin muuttanut.
Kyllä pk-seutulainenkin törmää kaikenlaisiin kummallisiin oletuksiin ja käsityksiin muualla maassa liikkuessaan.
yks mun oululainen kaveri ennen aika haukkui helsinkiä ja helsinkiläisitä, koska ihan selvästi jotenkin pelkästi tai koki jonkinlaista alemmuudentunnetta heitä kohtaan. Sitten tapasi oululaisen pojan, joka oli työssä helsingissä ja nyt asuvat täällä ja helsinki onkin tosi hyvä paikka. Pelkäävät kuitenkin kasvattaa lapsia täällä. Ja kyse on siis kahdesta korkeasti koulutetusta ja hyvin tienaavasta tyypistä.
Ei kukaan pihtiputaalainen vaihtaisia kotiseutuaan mihinkään eikä niin tee helsinkiläinenkään. Se on niin yksikertaista.
Hector sanoo sen ah niin romanttisesti mutta hienosti:
Stadille
Mitä puhuvat vieraat rakkastani - erämaaksi ne moukat
kutusvat tätä stadia ainokaista,
johon synnyin ja kasvon, joka solullani elin
korttelikahakat, satamat, joissa laulu soi muista maista ...
Ja vaikka sen kaduilla puhalsi viima,
ja talvi sen saarti jäillä -
sen keväällä herätti elävä kiima
ja elämä kaduilla näillä ...
Mitä puhuvat vieraat kaupungista, joka keväällä neidon
viettelee tuonne tuuhean saarnin alle?
Erämaassa on keidas - sen antimista noina elokuun iltoina
pulppuilee tuhat runoa runoilijalle ...
Niin rakastan sinua, kanssasi lähden taas iltakävelylle,
kun hopeinen syyssade levittää viuhkansa
peltikattojen ylle ...