Haloo helsinkiläiset! Oulu ei ole landea eikä myöskään Lappia!
Asuskelen tällä hetkellä työn takia (=pakko) Helsingissä ja kyllä alkaa ärsyttään kommentit kotipaikastani Oulusta. Mä en vaan ymmärrä miten Oulu on hesalaisten mielestä landea (=maaseutu???), Oulu on kuitenkin yli 130 000 tuhannen asukkaan teknologia- ja yliopistokaupunki, jossa on ihana merellinen keskusta melkeinpä samoine kauppoineen kuin Helsingissä. Enemmän mä olen maaseutuun täällä Helsingin reunamilla törmännyt kuin kotikaupungissani, jossa olen aina asunut ydinkeskustasta.
Myöskin se, että Kirkkonummella asustavani työkaveri on sitä mieltä, että olen landelta on jokseenkin huvittava, koska mun näkökulmasta Kirkkonummi on pienenpieni kylä. Mähän olen sentään kasvanut Suomen 6. suurimmassa kaupungissa!
Ja toinen juttu on tämä iänikuinen Lappi kysymys. Ouluhan ei siis ole Lappia lähelläkään (eikä ole myöskään Jyväskylä, jota multa myös usein kysytään). Kartalta jos Oulua katsoo, niin sehän on aika tarkkaan Suomen puolivälissä. Se ei siis voi mitenkään olla Lappia! Lapin raja menee paljon paljon ylempänä, tiedoksi myös, ettei Rovaniemikään ole vielä " virallista" Lappia.
Se on siis tosi kumma, ettei perusasioita tiedetä Suomen kartasta. Käsittääkseni koko Suomessa on saman sisältöinen opetusohjelma peruskoulun maantiedossa. Siis jos Oulu olisi Lappia, niin silloinhan Helsinki sijaitsisi jossain tuolla Keski-Euroopan ylärajoilla!
Ei voi mitään, mutta osa Helsinkiläisistä on antanut itsestään ihan pellen kuvan, jolla ei ole mitään sivistystä maantiedon suhteen. Jokseenkin naurettavaa...
Ja opuksi voin kertoa, ettei Oulussa ole myöskään poroja kaupungilla (joulunakaan!) ja tuntureita et löydä Oulun lähettyviltäkään.
t. pilke silmäkulmassa
Kommentit (119)
tunturilapista puhutaan, niin kyllä Rovaniemellä on jo vaaroja ja tuntureita näkyvillä ja porojakin kilkuttelee vastaan siellä sun täällä (no ehkei kuitenkaan Roitsun keskustassa sentään). Meidän pihaan jolkutteli kerran kolme isoa hirveä, vaikka asutaan Lapin läänin eteläisimmässä kaupungissa ja ihan keskustan vieressä : )
Käykää tekin etelän immeiset Lappia katsomassa. Se avartaa kummasti tiukkaakin putkinäköä.
siis yleinen uimaranta! USKOMATONTA MUTTA TOTTA! Kyllä sitä itse on tottunut ihan oikeeseen mökkiin rantasaunoineen ja omine rantoineen. Mutta ehkä stadilaisen kesämökki on todellakin kerrostalo. :)
Vierailija:
t. Eräs joka ei ikinä tule menemään kehä3:n pohjoispuolelle.
Kyllä se Oulu aika lähellä Lapin lääniä on. En tiedä, mitä ap " virallisella Lapilla" sitten tarkoittaa. Pohjois-Lappia vai?
Muuten tämä ketju on naurettava.
t. kemiläinen
Lapinläänissä asustaakin. Sehän tarkoittaisi sitä, että entisen Turun ja Porin läänin asukkaan olisivat olleet sitten turkulaisia ja porilaisia yhtä aikaa, vai mitä?
Eihän se Turkukaan ole kuin parin sadan kilometrin päässä Helsingistä, niin sittenhän helsinkiläisetkin voivatkin olla yhtä hyvin turkulaisia.
Kun asun sadan kilometrin päässä Venäjän rajalta, niin olen venäläinen?!
En ikinä tule menemään Ouluun tai minnekään pk-seudun ulkopuolelle Suomessa. Loma-asunnonkin tulen mieluummin hankkimaan ulkomailta joku päivä. Sille pösilölle joka vetosi ruokaan: Tuontiruualla me eletään kuule jo nyt suureks osaks! Ja sekin kotimainen ruoka mitä meidän lähikaupassa myydään on suureksi osaksi pk-seudulla tuotettua! Unohdatte lantakasat että myös pk-seudulla on maataloustuotantoa ym. ja paljon onkin. Paremmin täällä Etelässä kasvaa monet maataloustuotteetkin kuin teillä siellä susirajalla. Sitäpaitsi Suomen maatalous on yksi pahimpia Eu-tukiaisillä elelevistä loisista! Omavaraisuudesta ei tietoakaan! Ilman Eu:ta ja Helsinkiä olisitte kuulkaa tekin landemammat aivan kusessa...
oulu on todellakin meidän stadilaisten mielestä landea, niinkuin kyllä kirkkonummikin.
Enkä kiitosta tai kunnioitusta anna, nautin vaan suunnattomasti teidän minulle tienaamista rahoista! Elämä on sitten ihanaa!
Vierailija:
siis yleinen uimaranta! USKOMATONTA MUTTA TOTTA! Kyllä sitä itse on tottunut ihan oikeeseen mökkiin rantasaunoineen ja omine rantoineen. Mutta ehkä stadilaisen kesämökki on todellakin kerrostalo. :)
Onko kaikille käynyt pienessä mielessä että täällä Helsingissä jengi on kertakaikkiaan kypsähtänyt landen kliseiseen Helsinkikuvaan. Tämä aloitus edustaa klisettä - stadissa ei ajatella noin, paitsi käsitysrajoitteiset, mutta niitä löytyy joka paikasta - mutta joka saatanan paikassa saa kuulla näitä satuja siitä mitä stadissa ajatellaan ja millasta täällä on, ilman mitään vähäistäkään tietoa siitä että tää on kaupunki siinä missä mikä muu kaupunki tahansa.
Mulle on ihan sama mikä satumökki sullakin on, vaikka ois turvekammi palsasuolla, siitä vaan, jos viihdyt hienoa.
Mä en ottais asuntoa pk-seudun ulkopuolelta vaikka saisin ilmaiseksi. Maksettiin just alkuviikosta meidän uudesta talosta (220 neliötä) Espoossa (vartin matkan päässä Helsingin keskustasta) 750.000, mutta eipä pahemmin haittaa kun on palkatkin ja muut tulot sen mukaiset. :) Toisin taitaa olla teillä siellä tukiais-zonella.
Kannattaisi ehkä matkustella vähän tätä rakasta kotimaatamme ympäri ja ehkä poiketa vähän ulkomaillekin;). Vois vähän maailma raottua teillekin ja oppisitte suvaitsevaisuutta toisia ihmisiä kohtaan. ( Taitaa olla liikaa vaadittu...)
Myytiin vanha kämppä kantakaupungista vastaavasti törkeällä ylihinnalla, tehtiin ihan hyvä voittotili siinä. :D Että emmeköhän me omamme saa pois. :)
Pöndet on hyviä vaan ja pitää kesämökkitonttinsa hyttysineen ja kehnoine keleineen. Mä vietän mieluummin lomani vaikka Rivieralla. :)
t. Se joka osti just 750 t:n kämpän.
Lapissa asuvia saamelaisia. Capito? Siis esim. Kemissä asuva saamelainen voi kutsua itseään lappalaiseksi, ne muut jotka eivät ole saamelaisia, ovat lappilaisia. Näin on!
Onhan se pohjoisessa vaan ei lapissa. En sanoisi landeksi. Nyt voin sanoa asuvani landella, 4000 asukkaan kylässä Keski-Suomessa. Mutta hyväksyttäköön jokaisen mielipide. Omat taustat ja kokemukset niihin vaikuttaa..
Kun totuus nyt kuitenkin on se, että jos otetaan vaikka yksi oululainen ja yksi helsinkiläinen jotka eivät tiedä, mistä toinen on kotoisin ja laitetaan ne samaan huoneeseen niin todennäköisesti tulevat ihan hyvin juttuun.
Voisiko joku helsinkiläinen muuten kertoa ihan oikeasti miksi helsinki on parempi paikka asua kuin joku toinen? Kiinnostaisi erittäin paljon tietää.
vaan kaipaan takasin synnyinseudulleni. Mutta ei ole järkeä muuttaa, koska sieltä ei alan töitä löydy.
Ja sitte bussissa ja metrossa pitää olla koko ajan äänessä ja kovaan ääneen keksiä mahdollisimman paljon ässiä sisätäviä sanoja. Kamalan kuulosta.