*Elokuiset to-pe*
Linkki alku viikon pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=10616509&p=2&tm…
vauva2006 rv34+5
Kommentit (28)
Olen taustaillut ja lukenut liki päivittäin teidän viestejänne. Nyt itsekin voisin jotain laittaa...
Neuvola oli tiistaina ja silloin rv 32. Kaikki ok.
RR 125/81
Hb 118 (vähän laskenut, mut ei tarvii onneksi rautaa)
Paino 67,6 (alkupaino oli 60,4, joten 7.2 taitaa olla sitten tähän mennessä tullut maltillisesti lisää, kaikki kaiketi tuossa masussa), (pituuteni on 172)
SF-mitta 29
Vauvan syke 150
Ja liikkeet ++
Voin aika hyvin, liikun vielä niin paljon kuin vain ehdin. Uin matkaa parisen kilsaa muutaman kerran viikossa, spinningissä käyn kerran pari viikossa ja lähinnä yhdistelmätunneilla, joissa myös lihaskuntoa. Lisäksi kävelen ja ulkoilen tytön kanssa. Ja yritän venytellä joka päivä. Olen aina ollut tosi liikunnallinen ja ekasta lapsesta hiihdin suolla vielä päivää ennen synnytystä :). Miten teidän muiden liikunnat? Onko liikunnallisia odottajia muitankin elokuisissa?
Mutta päivä kerrallaan mennään, omien tuntemusten mukaan ja kesälomalla jo.
Torstai-päivän jatkoja ja nyt kahvinkeittoon ja lepäämään hetkeksi, kun sain tuon tytönkin hetki sitten nukahtamaan.
Ikis, tyttö 2 v. 3 kk sekä masukki rv 32+2
Minulla on myös heinäkuun 19 päivä kokoarvio koska kun tänään kävin äitipolilla niin " pieni" oli 2.6 kg :o/ Viikkoja on vasta 34+2, joten hyvin ehtii kuulemma vielä kasvaa ja kun edelliset 5 ovat olleet 3170-3730 niin kokoarvioonhan tässä päädyttiin....
Sisätutkimuskin tehtii toisen kerran tämän raskauden aikana ja pää oli jo hyvin alhaalla, kanava pitkä ja kohdunsuu auki sormelle. Saishan tää häätyy massusta jo vähän ennen la:aa.
Verenpainelääkitystä sain vähentää puoleen ja sokerreita mittaan kotosalla 2 x / viikko. Jos alkavat olla alati korkeat niin mietitään mitä tehään. Nyt kun ollaan jo tässä vaiheessa niin ehkä tulee häätö pienelle enkä joudu insuliinille. Koskaan ei ole ollut häikkää sokereissa, mut pitihän tämäkin kerran elämässä kokea.
Ja sitten siihen mielenkiintoisimpaan asiaan : sukupuoli selvisi ja meidän 5 tyttöä saavat .................................. enpä kerrokkaan :oD Nyt voin alkaa laittelee noita vaatteita kun ollaan täysin varmoja kumpi sieltä on tulossa ;o) Olen enemmän kuin innostunut tästä tiedosta, eikä edes iltapäiväinen hammaslääkäri laannuta intoani !
Viime yö meni taas pyllylleen : kävin nukkuu 23:30, heräsin 03:00 ja valvoin 05:00 asti. Sitten nukuin 07:00 ja olo on jokseenkin hutera. Liekkö tää alkaa olemaan lopun alkua ;o) Muistini mukaan samaa on ollut edellisissäkin raskauksissa tässä loppuvaiheessa.
Nyt täytyy toivotella aurinkoista iltapäivää ja lähtä valmistumaan hampilääkärille
Rapuäiti ja rakas Lahja 34+2
Vauva2006: Mulla kans 17.7 äitipolille meno kokoarvioon. Itse ihan samaa mietin, että aika viime tippaan menee. Neuvolassa kyllä yrittivät aikaisemmalle viikolle, mut ei sit onnistunut.
Mut eipä siinä mitään, onneks on neuvola käyntejä sitä ennen.
Ollaankohan menossa samaan sairaalaan 17.7 kun itä-suomesta ollaan, tuli vaan mieleen, niin ja synnyttämään kun lasketut ajatkin niin lähekkäin:)
Mulla on tänään vihlaillut tuonne alapäähän aika mukavasti, ei oo hirmu mukavalta tuntunut, mut taidan vähän aikaa nukkua kun poitsukin nukahti.
Iivokki 34+6
Iivokki:
Vauva2006: Mulla kans 17.7 äitipolille meno kokoarvioon. Itse ihan samaa mietin, että aika viime tippaan menee. Neuvolassa kyllä yrittivät aikaisemmalle viikolle, mut ei sit onnistunut.
Mut eipä siinä mitään, onneks on neuvola käyntejä sitä ennen.
Ollaankohan menossa samaan sairaalaan 17.7 kun itä-suomesta ollaan, tuli vaan mieleen, niin ja synnyttämään kun lasketut ajatkin niin lähekkäin:)
Eiköhän olla samaan menossa, ainakin luulisin eli pkks:n, vai olenko oikeassa. Millos sun la olikaan? Mulla 4.8. virallisesti, mutta kuulemma parilla päivällä ois voinu aikastaa rakenne ultrassa sanoivat et 2.8. todennäköisempi, mutta eihän ne kuitenkaan ihan paikkaansa pidä, mut virallisesti 4.8. laskettuaika. Sulla tais olla ennestään lapsia, vai muistanko väärin? Mulla tämä on eka.
vauva2006 rv34+5
mihin tämä aika katoaa.ensin se ei kulu millään,ja nyt se lipeää käsistä.
mulla viikkoja vasta 32+0 mutta tosiaan alkukuun eloisilla paljon enemmän.
mulla oli tänään neuvola, sf-mitan kontrolli,kun olin juuri 2vkoa sitten.paistsi nyt nämä käynnit sitten tihentyivät että seuraavatkin ovat 2vk välein.
sf-mitta olikin kasvanut sopivasti.huomasin kyllä itsekin kasvupyrähdyksen ja tämän vatsan kasvamisen myötä tulleen kankeamman olon.
sf-mitta:28
pissa:puhdas
tarjonta:rt
rr:97/61 (koko ajan alhainen)
rautaa käski jo viime kerrasta syömään,oli tipahtanut 126->113 nyt sitä ei mitattu
syke: 130-150 kiihtyy joka kerta kun kuulee oman sydämensykkeensä, kerran huiteli 180 luokkaa kun aikansa täti kuunteli =)
paino -200g kahden vkn takaiseen yhteensä +4kg edelleen joten vähissä on pysynyt, esikoisesta tuli +10kg yhteensä
Mulla on tosiaan tuo kankea olo tullut viikon sisään,ja tämä massu on siinä ajassa kasvanut taasen pyrähtäen.ei sitä enää niin vain nousta sohvalta ylös,vaan pitää kammeta itsensä.ja sängyssä pyörin koko yön,ja aina saa oikein heittää itsensä kyljeltä toiselle.
tähän asti olen nukkunut kuin tukki,tällä viikolla ovat heräämiset vaivanneet..pjuuh,jonka jälkeen ei uni oikein tule.veskissä tähän asti käynyt yhden kerran,viime yönä ppiti käydä kaksi kertaa.
mutta kaikki vaivat ovat tulleet useampaa viikkoa myöhemmin mitä esikoista odottaessa,joten ihan kiva,kun en vielä ole kovin vaivainen.
supparit ovat aika harvassa,kun töissä vielä olin tuli niitä yhtenään.mitään vihlaisujakaan ei ole vielä esiintynyt.
kävelylenkkejä pyrin tekemään joka päivä,tunnin mittaisia,ja kotona heiluu pari kertaa viikossa käsipainot ja kuminauha.odotan kyllä innolla taas loppusyksyn jumppatreenejä (tietty voinnin mukaan) tai kuntosalia kevyesti tehden.
nyt olisin niin valmis laittamaan vauvalle kaiken valmiiksi,mutta kun makuuhuoneesta puuttuu huonekalut (Edelleen) ja sänky ja vaunut ovat 150km päässä anoppilassa =( vaatteita jos alkais pikkuhiljaa ihmettelemään....
neitiniiskunen rv 32+0
Joo, eli samaan paikkaan ollaan menossa:) Mulla laskettu aika on 3.8. Mulla ennestään yksi poika 1v 2kk. Poitsu meni silloin viisi päivää lasketusta ajasta yli, et saa nähä kuinka nyt käy. Kyllähän tuo jo jänskättää:)
Iivokki 34+6
On taas sen verran pitkä aika, kun viimeeksi kirjoitin (2päivää?), että en enää muista, kelle piti mitäkin kommentoida.
Mutta synnytyksen hinnasta.. Eli vuorokausimaksu menee sairaalassa. Meillä tuli esikoisen synnytys vähän tavallista kalliimmaksi, kun meni maksuja minulta jo ennen synnytystä, kun käytiin turhaan näytillä. Vauvastahan normaalisti ei mene maksua, jos vauva on synnyttäjien osastolla. Meillä taas tuli vauvasta maksua, kun oli kahden vuorokauden puolella lasten teholla/osastolla. Ja sen lisäkis oltiin vielä aika monta vuorokautta koko perhe perhehuoneessa, jolloin isästäkin meni maksu (sillä hinnalla isäkin sai tosin kaikki ruuat). Nyt toivottavasti selvitään lyhyemmällä sairaalla ololla. Täytyy vaan varautua kuitenkin pidempään sairaalassa oloon, kun esikoinen oli keltaisuuden takia valohoidossa. Valohoito oli kyllä siellä synnyttäjien osastolla vierihoidossa.
Joku muukin asia oli.. Niin, siitä vauvan tulosta kertomisesta. Me ei olla luettu vauvoista kirjoista. Tyttö on 4-vuotias ja puhutaan asiasta kuitenkin aika paljon. Ollaan kerrottu aika konkreettisia asioita mm., että vauvasta ei ole pitkään aikaan leikkikaveriksi ym. Tänään tyttö oli ekaa kertaa neuvolassa mukana ja oli ihan täpinöissään, kun kuuli vauvan sydänäänet ja potkut doppleriin. Samalla kyllä kerrottiin, että ihan samalla tavalla hänen sydänääniä kuunneltiin, kun oli äidin masussa.
Neuvolassa tänään oli sijainen, jonka näen vielä 3 kertaa ennen oman terkan loman loppua. Minulle tehdään kokoarvio sairaalassa rv36+6 ja siellä samalla sitten tarkistetaan kohdunsuun tilanne. Neuvolassa pissa oli puhdas, sf-mitta menee yhä vähän keskikäyrän yläpuolella. Sykkeet 130-140, mitä ovat olleet aiemminkin. Hemppa lähtenyt nousuun 101 -> 108 nyt. Myös verenpaine nyt oma normaali, mutta alhainen, eikä enää liian alhainen. Olokin on sen mukainen. Eli pirteämpi. Myös yöunet ovat pidentyneet loman ansioista.
Harmi vain, että kävely alkaa olla tuskaisan hidasta, hankalaa ja ankkamaista. Sen verran on koko ajan alapäässä liitoskipuja, välillä niitä sukkapuikkokipuja ja välillä taas turvotus iskee juuri alapäähän seisoessa/kävelessä. Liikunta ei siis kuulu kovin runsaana omaan päivittäiseen olemiseen. Väkisinkin tulee liikuttua jo kotitöissä ja lapsen kanssa liikkuessa. Selkäkipuja tulee välillä, jos nukkuu kauan samassa asennossa, mutta meidän sänky onkin ultrahuono. Täytyy varmaan ostaa uusi sänky vielä ennen vuodenvaihdetta. Tuolla vanhalla sängyllä voisi mennä vielä ihan pikkuvauvavaiheen, ei ottaisi niin päähän, jos perhepedissä muoditettu frotee pettäisikin.. ;)
Myöhäiset onnittelut synttäreitä juhlineille!
Toivottavasti Teresalla ja vauvalla on kaikki kunnossa. Kestää varmaan kauan, ennen kuin saa mitään tietoa heistä.
Västis ja Taimi 32+6
Mä heräsin aamulla seiskan aikoihin aika kipeeseen supistukseen. Ei noin kipeetä ollut vielä aiemmin tullutkaan. Kesti noin 30sek ja ei uusiutunut toista kertaa. Siihen sitten heräsin ja en meiannnut unen päästä enään kiinni saadakkaan, onneksi kuitenkin lopulta tsippasin vielä uudestaan kun esikkokin päätti vetää unta kupoliin lähes 9.30 saakka :o
Kättäriltä tuli maanantaina kirje jossa oli kaksi aikaa sinne. ens maanantaille psyk/sh kätilölle ja 17.7 sitten gynelle joka tekee kokoarvion. Tuolloin olen jo 37+jotain. Huomenna olis sitten neuvola, oma terkka on kesälomalla, joten tuurajalle pääsen. Voi kun siellä olisi se sama täti tuuraamassa joka tuurasi esikonkin aikaan omaa terkkaa kesän, aivan ihana ihminen, vaikkei omassakaan neukussa ole mitää valittamista!
Täällä on alkanut tulemaan ihme " viiltelyjä" tuonne alakertaan, ja ne sattuu ihan hemmetisti. Vessassa kun käy, niin aina ei meinaa pöntöltä päästä ylös, ilman että seinistä ottaa tukea ja siltikin tekee todella kipeää. Suonen vedot myös kiusaa lähes joka yö, onneksi ne menee nopeasti kuitenkin ohi jalkaa suoristamalla. Vessassa saa ravata myöskin joka yö, viimekin yönä 3 kertaa. Tuntuu muutenkin että vatsa vaan laskeutuu entisestään koko ajan enemmän.
Huomenna olis neuvola, ja saas nähdä millaista noottia tulee painosta :( Ollaan mökkeilty viikon verran ja siellä tottakai grillattu joka ilta tai oikeastaan joka yö. Samaten kaikkea muuta tullut mökillä herkuteltua, varsinkin vanhempieni mökillä, he kun kantavat kaupasta mulle kaikennäköistä herkkua, koska " pitäähän" nyt raskaana ollessa syödä kunnolla, eikä kiloista saa stressata. Turha tästä tosin vanhempiani on syyttää, eiväthän he väkipakolla mun suuhuni näitä herkkuja tunge, vaan ihan itse ne sinne kourillani lappaan :p Mutta joo, nyt täytyy taas kotona ollessa tsempata vähän ja jättää ainakin grillailut vähemmälle. Tosin perjantaina mennään taas viikonlopuksi mökille joten siihen loppuu se tsemmapilu :D
Mä tulen huomenissa kertomaan vielä neuvolakuulumiset ennen reissuun lähtöä. Mukavaa viikon jatkoa eloille!
Toiv. Falz & Veijari 34+6