Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suvussa kahdenlaista kehotyyppiä ja "ne hennot" kerskuvat laihuudellaan

Vierailija
03.09.2026 |

Suvussamme on kahdenlaista kehotyyppiä sekä naisilla että miehillä. Osa on pieniä ja hentoisia ruumiinrakenteeltaan, miehetkin alle 70 kiloisia. Ruumiinrakenne on aivan toista, kuin vantterammilla sukulaisilla. Raskasrakenteisimmilla sukulaisilla on leveämpi ruumiinrakenne ja aivan erimallinen keho, joka ei laihduttamalla muutu siroksi. Ja tuo vantteruus ei siis katso painoa, vaan ruumiinrakenne on ihan toista kuin hentoisilla sukulaisilla. Tätä näkyy monessa sukupolvessa: sisaruksista osa on hentoja ja osa vankkarakenteisia. Ja vankalla ruumiinrakenteella en tarkoita ylipainoa, vaan ihan normaalipainoisinakin ollaan leveitä ja kerätään helposti lihasta. Sellaista lyhyttä ja vahvaa tyyppiä.

On alkanut vuosikymmenten saatossa ottaa päähän, kun hoikat ja hentoiset sukulaiset kerskuvat laihuudellaan. Ääneen kommentoidaan, että miten kevyitä ollaan, miten paljon on laihduttu ja miten syödään kevyesti. Jopa eläkeikäiset saattavat tulla kommentoimaan, miten ovat jättäneet kokonaan herkkujen syönnin ja ovat eläkeiässä vielä sirompia kuin työiässä. Naispuolisista osa on hehkuttanut, miten painavat 40-50 kiloa. Eräs hentoisista miehistä kommentoi, miten vaimonsa (ei siis tätä kahden kehotyypin sukua) oli pulskassa kunnossa, kun +60 v vaimon mitat olivat luokkaa 160 cm/60 kg. Mummoni sairasti selvästi anoreksiaa +80 v iässä: oli aivan äärimmäisen laiha ja suostui korkeintaan maistamaan 2 cm x 1 cm palan pannukakkua. Ja nämä hoikat ja hentoiset tietysti kommentoivat meille raskasrakenteisemmille, että miten olisi hyvä kieltäytyä kaikista herkuista ja laihduttaa. Samaa puhetta olen saanut itsekin, mitoilla 163 cm/59 kg.

Milloin ihmiset oppivat, että kehotyypit ovat erilaisia ja jos olet sattumalta perinyt tietynlaisen kehon, ei se ajatuksen voimalla muutu muuksi? Ei minustakaan tule 175 cm pitkää ajatuksen voimalla.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuudesta monien kohdalla on kyse, olipa ruumiinrakenne mitä tahansa...

Vierailija
2/9 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni hämmentää, miten samassa suvussa voi olla aivan erilaisia geenejä. Että joko on noita pikkuisia tai pitkiä, ei jotain siltä väliltä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset vaan on sellaisia että korottavat itseään ja alentavat muita. Käy hyvin moniin ominaisuuksiin, jos kerrot että minulle kävi huonosti tässä asiassa niin tullaan sanomaan ettei heille ainakaan koskaan ole käynyt niin. Eli ovat parempia ja fiksumpia ja taitavampia muun muassa.

Vierailija
4/9 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lähisukulaisilla ei ole lisää sukupuolia. On kiusallista että isällä ja jonkun aviomiehellä sama sukupuoli, tytär kiihottuu miehestä vaikkei sukulaisistaan. Ja äidillä että tyttärellä sama elin. Kauhea ajatus.

Vierailija
5/9 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oltiin ylpeitä vasta kun alistuin suvun naisten tahtoon, kun olin anorektisen laiha, eli alipainoinen mummo kehui miten ylpeä on kun olen sorja kuin kesäheinä. Oma äiti kehui kun menin naimisiin (sillä ei merkitystä oliko hyvä vai huono liitto). Eli vain silloin kelpaa kun onnistuu miellyttämään. Toisten mielestä olin liian laiha silloin ja samaan aikaan toinen mummo tuputti aina ruokaa. No sitten kun olin normaalipainoin, sanottiin että olen lihava, urheilullinen ja jonkun mielestä olisin näyttänyt kuitenkin paremmalta lihavana. En tiedä kiusataanko muita ihmisiä näin paljon ulkonöstä, saako ihmiset yleensä näin paljon keskenään vastakkaisia ja ristikkäisiä mielipiteitä yhtä aikaa vai onko ihmiset jotenkin pakkomielteisiä kontrolloimaan toisen ihmisen ulkonäköä. 

Vierailija
6/9 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Ne on varmaan niitä samoja tyyppejä, joiden mielestä työttömyyskin on ihmisen oma vika, ja jos on saanut pitää työpaikkansa, se on omaa ansiota. 

Vierailija
7/9 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geeni perimä pitää paikkansa etenkin  hoikka rakenteisten kohdalla.

Lihavuuden kohdalla kysymys saattaa olla aineenvaihdunnasta mikä sekin saattaa johtua geeneistä?

Vierailija
8/9 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua että suvussa ei ole yhtään pulskaa.

Vasta nyt aloin ajattelemaan asiaa, ei tosiaan lähisuvussa ole yhtään suuremmin ylipainoista.

Vierailija
9/9 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo tulla kommentoimaan luonnostaan hoikkana ja sirona, miten muilla pitäisi tehdä töitä hoikistumisen eteen. Helppo sanoa, jos itsellä ei ole koskaan tarvinnut kamppailla nälän, herkunhimon yms kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme