Uusi kestovaippakokeilija kysyy apua kokeneemmilta
Ostin eilen ihka ensimmäiset vaippahousut vuosikkaalle ja tänään kokeilin hommaa ekaa kertaa ihan sideharsovaipan kera. Hienosti piti (kolmisen tuntia) ja peppu näytti hyvältä=ei punoitusta.
Mitenkäs nyt sitten toimin jatkossa näiden sideharsojen kanssa? Missä säilytän odottamassa pesua jne.?
Ajattelin nyt alkuunsa opetella hommaa tyyliin yksi kestovaippa/päivä. Ostetaan sitten lisää vaippahousuja, jos vaikuttaa hyvältä hommalta. Mitä muita vaihtoehtoja olisi housuihin tungettaviksi sideharsojen sijaan/lisäksi? Miten usein vaippahousuja pitäisi pestä? Riittääkö " aistinvarainen" pesuväli vai onko joku sääntö?
Auttakeehan tätä ummikkoa =) Olisin mielelläni halunnut jo aikoja sitten kokeilla kestovaippoja, mutta jotenkin olen jänskännyt niiden toimivuutta käytännössä ja nyt haluaisin pitää kiinni edest tuosta kerran päivässä kestoilusta..
t. HOBe
Kommentit (7)
Kiitos nopeasta vastauksesta! Ensimmäinen pissivaippa mätkähti meillä pyykkikoriin muun 60-asteen pyykin mukaan =). Kävin myös kestovaippasivuilla ja siellähän on vaikka mitä ohjetta!! Oletko sinä käyttänyt riisipaperia? Miten kakista pääsee eroon?
Käytössä kätevimpiä ovat taskuvaipat, esimerkiksi nuo Fuzzit. Jos on käsistään kätevä, vastaavia ompelee myös itse helposti. Niihin voi laittaa sisälle vaikka mitä froteepyyhkeistä lähtien.
Peppu pysyy niissä kuivana fleecen avulla. Märkä sideharso on peppua vasten inhottavan tuntuinen. Yksi vaihtoehto vaippahousujen ja sideharsojen kanssa on käyttää fleecestä leikattua kuivaliinaa peppua vasten.
Riisipaperia en suosittele. Niitä kun ei saa huuhtoa vessasta alas, niin kätevyydenkin kanssa on niin ja näin.
hobe69:
Oletko sinä käyttänyt riisipaperia? Miten kakista pääsee eroon?
En ole käyttänyt riisipaperia vaan suihkutellut enimmät kakkikset käsisuihkulla wc-pönttöön. Sitten lavuaarissa huuhtassut loput. Vaipat olen pessyt yleensä 60-asteen pesua vaativien valkoisten vaatteiden kanssa. Pesuaineena minirisk color, jossa on saippuaa vähemmän kuin se 5%. Se saippua on pahaksi etenkin tuolle fleecellä, koska se voi kuulemma tukkia sen ja silloin vaippa ei toimisi, eli nesteet jäisi fleecen pinnalle. Käteviä on myös sellaiset itse tekemäni pienet lisäimut eli vähän kuin pikkuhousunsuojat joita voi laittaa harson kaveriksi pojalle vaipan etuosaan. Joskus olen käyttänyt sellaista lyhyitä aikoja pelkästäänkin kuoressa, jos tietää että kohta laitetaan esim. yövaippa.
Riippuu siitä, pissaako lapsi paljon ja kuinka paljon liikkuu. Meidän neidillä on sekä taskuvaippoja että sisävaippoja villahousuilla, ja vain sisävaippa+villahousut kestävät 13t yöunet falskaamatta. Lisäksi neiti on niin vilkas,,että taskuvaipan imut tuppaavat siirtymään sivuun ja reunoista falskaa. Tämän tajuamiseen meni minulla 3v. Nyt kun pikku2 syntyy koska tahansa, olen varustautunut neulomalla hahtuvahousuja 4 kpl ja ostamalla tsi- sisävaippoja. Lisäksi on esikoiselta jääneitä kuorivaippoja mallia redwrap, jotka kuivuvat nopeasti sekä muutamia taskuvaippoja, joita en kyllä käytä vastasyntyneellä. Lisäksi ostin 3 nauhavaippaa, jotka harsojen lisäksi toiminevat vilkkaalla pikkuvauvalla.
Hahtuvavillahousujen pitoon en uskonut esikoisen kanssa ennen kuin kokeilin. Ja yhtän ainoaa kertaa eivät ole päästäneetedes kosteutta ulos. Liäski niitä ei tarvitse olla montaa paria, kun ne desinfioivatitsensä villassa olevoien ominaisuuksien ansiosta, ja pelkkä tuuletus yleensä riittää. Nyt 3v:n yövaipattelussa käytössä on vain yhdet villikset, ja hyvin riittävät:)
Eli meillä poitsuli nyt 1 vee on todellinen pissaaja ja meillä toimineet tällaiset:
alimpana flanelli taiteltuna pötköksi, päällä harso taiteltuna pötköksi ja päällimmäisenä pestävä mikrokuituliina (ostettu vaippakaupasta). Tuo kuituliina pitää pepun kuivan tuntuisena ja siitä on helppo huuhtaista käsisuihkulla kakkelit pois vessanpönttöön. Kuorina meillä ModernBabyt, jotka pitävät todella hyvin! Kuoria vaihdetaan vain tarpeen mukaan (joka päivän jälkeen kuitenkin vähintään pestään).
Yöllä tällä superpissaajallamme on käytössä TotsBots fluffle joka imee tosi paljon! Lisänä vielä olen sujauttanut sen sisälle flanellin taiteltuna pötköksi. Myös tämä TotsBots fluffle kuivuu todella nopeasti mikä on hyvä koska kuivaamme pyykin sisällä narulla. Kuorena käy sama esim. ModernBaby.
Heitämme vaipat suoraan pyykkikoneeseen ja pyöritämme koneen joka toinen päivä. Ei ole ollut mitään hajuhaittoja ja vaipat eivät mene miksikään tuossa ajassa koneessa. Helppoa kuin mikä! En siis itse suosittele liottamista tms.
Ap täällä kiittelee vinkeistänne! Kyselin sekä vauva- että taaperopuolella ja hienosti sain vinkkejä. Minusta nuo vaippakuoret olivat kätevät harson kanssa. Tänään ostin toiset kuoret ja hoitoliinoja peppua vasten sekä lisää harsoja. Kaapissa on vanhaa fleecekangasta, josta leikkailen kuivapintoja vaihtoehdoksi hoitoliinoille =)
Tässähän oikein innostuu, kiitos Teille!
t, Hobe
aika aloittelija voisi vähän kertoa kokemuksista. Meillä on käytetty kestoja nyt pari kuukautta, siitä kun poika oli 10kk. Eli aika myöhäisherännäinen minäkin tässä asiassa. Aloittelin samalla linjalla, edes 1 kesto / päivä, mutta nyt jo kestoillaan kotioloissa jatkuvasti!
Käytössä meillä muutamat vaippahousut eli kuoret joissa käytän harsoja ja itse froteepyyhkeistä, fleecestä ja flanellista ompelemiani erilaisia pötköjä. Noita imupötköjä voi ostaa valmiinakin. Ja sellaiset taiteltavat olisi varmaan hyviä kun kuivuvat sitten nopsaan. Meillä on myöskin muutama Fuzzi bunz -taskuvaippa, joissa ulkopinta on kosteudenpitävää ja sisus fleeceä. Takana on aukko josta sisälle laitetaan harso tai mukana tuleva imuosa. Meillä harsot odottaa pesua kylppärissä sellaisella kuivatusoksalla. Huuhtasen aina ja laitan siihen odottamaan pesua. Toiset pitää sankossa tai pyykkikorin laidalla, jotkut liottaa vedessä. Vaippahousujahan ei tarvitse pestä joka kerta niinkuin nuo taskut täytyy, mutta itse olen pessyt lähes joka käytön jälkeen. Max. 2 kertaa oon pitänyt samaa. Huuhtelukin riittäisi varmaan. Suosittelen kokeilemaan noita taskuvaippojakin, ovat ihanan helppoja! Ja käy kattelemassa kestovaippainfon sivuilla lisää tietoa. Kestoilu on ihan mukavaa!
Kestoilusta innostunut pompula