Kaksosvauvat kuolivat kotisynnytyksessä
Harvinaisesta tapauksesta kertoi tänään STT:
" Helsingin poliisi tutkii kotisynnytyksen yhteydessä tapahtunutta kaksosvauvojen kuolemaa.
Nuorehko nainen synnytti pari viikkoa sitten kotonaan poika- ja tyttövauvan. Poika syntyi hengissä, mutta meni pian elottomaksi. Hän kuoli muutaman päivän kuluttua sairaalassa. Sisaren puolestaan epäillään syntyneen kuolleena, eikä hänen pelastamisekseen ollut tehtävissä mitään.
Ennakkoon suunnitellussa kotisynnytyksessä oli läsnä avustaja, mutta hän ei ollut poliisin mukaan terveydenhuollon ammattilainen."
Kommentit (45)
On se hienoa, ettei Suomessa saa kätilöä kotisynnytykseen, olisi ehkä tuoltakin vältytty. Kaksosten(kin) synnyttäminen kotona on nimittäin täysin mahdollista, edellyttää vaan avustajalta todella paljon kokemusta ja asiantuntemusta! Toivottavasti tulee pian lisätietoa tapauksesta. Kiinnostaisi esim. tietää, miten tuo avustava henkilö on valittu ja oliko hän edes Aksyn edustaja. Mutta ilman tarkempaa infoa on vähän turha spekuloida tilanteesta sen ihmeempää.
Juuri tämän takia minä en uskaltaisi synnyttää kotona!!!! Vaikka hyvin pitkälti luotankin, että luonto hoitaa. Niin tiedän myös että on ihan luonnollista että luonnossakaa ei kaikki mene aina hyvin!! Jokainen ei syntymästäkään selviä!!! Siksi minusta on erittäin hyvä asia että apua on nopeasti saatavilla!!!!!!!!! Vaikka onhan kuolemakin aivan yhtä luonnollista kuin syntymä. Niin luonnon läheinen en kuitenkaan ole, ettenkö tässä kohtaa olisi valmis vähän luontoa uhmaamaan!!!!
Ei ole kätilöiden vika, että äiti on synnyttänyt ilman ammattilaisen apua kotona vastoin ohjeita ja varoituksia. Kaksosten synnytys on aina riskisynnytys, ja turvallisimmin riskisynnytykset hoidetaan sairaalassa, jossa on mahdollisuudet vauvojen voinnin jatkuvaan seurantaan ja tarvittaessa hätäsektioon.
todella surullista. En voi ymmärtää miksi äiti halusi vastoin asiantuntijoiden ohjeita synnyttää kotona. En voi ymmärtää miksi kukaan haluaa riskeerata lastensa henkeä jonkun oman ihanneaatteen vuoksi. Miten turhaa. Miten surullista. Ehkä tähän liittyy jotain mitä emme tiedä, enkä siksi enkä muutenkaan halua millään tavalla arvostella enkä satuttaa.
Emmulille ja muille kotisynnytyksestä hehkuttaville... varokaapa vähän, näin voi käydä. Ette kai halua olla hehkutuksillanne osaltanne edesauttamassa tällaisia tragedioita!?
Itse synnytin sairaalassa ns. normaalia synnytystä joka olisi päättynyt todella traagisesti ellei oltaisi päästy kiireelliseen sektioon ja sen ansiosta ollaan nyt molemmat hengissä ja terveitä. Jostain torpasta ei olis selvitty, vaikka olis ollut minkälainen kätilö vieressä!! Ei tulis mieleenkään ruveta synnyttämään kotona kun on mahdollisuus turvata lapselle parempikin alku.
Luin jostain ettei kätilöt halua ottaa tällaisia riskejä kotisynnytyksissä, enkä itse varmasti kätilönä lähtis mukaan tällaiseen. En varmaan pystyis enää öitäni nukkumaan jos olisin mukana ja kävis huonosti.
Mutta tosiaan jos haluaa ottaa kaiken luonnollisesti, myös kuolemaan niin mikä minä olen siihen mitään sanomaan. Jokainen vastataan täällä itsestämme. Ja ehkä myös lapsistamme...
Osanottoni.
t. Heini
Kyllä alkaa ärsyttää tällaisen myötä. Jos synnyttämisen riskien minimointi olisi yhteiskunnassamme nähty turhaksi, sairaalapalveluihin tuskin olisi ohjattu niin paljon verovaroja. Tilastollisesti Suomi on maailman turvallisimpia paikkoja synnyttää. Joillekin toisinajattelijoille tämä ei merkitse mitään. Luomu-urheilu kotona pönkittää vain ihmisen ylpeyttä. Jos taustalla on sairaalapelkoa, järjen luulisi voittavan asiassa.
Olen ollut pelastamassa lukemattomia lapsia ja äitejä varmalta kuolemalta synnytyksen yhteydessä. Kotioloissa näihin tilanteisiin vastaaminen on yleensä mahdotonta tai vähintäänkin riittämätöntä. Henkilökohtaisesti paheksun turhaa riskinottoa kotisynnyttämisessä. Luulisi jo raskaushormonienkin valmistavan vastuulliseen vanhemmuuteen - mutta ei.
Elämää ja kuolemaa nähneenä sanoisin, että urbaani ihminen on unohtanut sen, ettei voi hallita elämäänsä. Miksi heittää elämänlangat tuuleen vapaaehtoisesti? Nöyryyttä kaivattaisiin synnyttäjienkin keskuudessa.
Kiitos kun luit ja anteeksi sinuunkin mahdollisesti siirtynyt närkästys.
Jossitteluhan tuossa on turhaa, tregedialle ei enää mitään voi.
Itse en ikimaailmassa haluaisi synnyttää kotona. Ei olisi meilläkään tällä hetkellä vauvaa , jos kotona olisin synnyttänyt toisen lapsemme.. :( Sekunttipeliä oli vaikka oltiin parhaissa mahdollisissa käsissä..
tässä alkaa vähitellen ketuttamaan tämä ihmisten sokeus toisen sanomisille, mutta tavataan nyt vielä kerran:
Minä EN missään tapauksessa ole sitä mieltä, että KAKSOSIA pitäisi kenenkään yrittää synnyttää kotona. Ei edes silloin, jos paikalla on kotikätilö, koska Suomessa todennäköisesti ei ole riittävän kokeneita kotikätilöitä jotka pystyisivät hoitamaan tilanteen. Kotisynnytys tarkoittaa tapahtumaa missä synnytetään NORMAALIraskauden jälkeen, AMMATTIkätilön valvonnassa. Jos joku lähtee temppuilemaan omin nokkineen, se on sitten hänen asiansa, mutta sillä ei ole mitään tekemistä suunnitellun kotisynnytyksen kanssa.
Mitä ihmettä te oikein kuvittelette kotisynnytyksen olevan? Sitäkö että nainen vaan yksin pykäsee sen vauvan olohuoneen matolle? Kyllä siinä on ihan sama ammattitaito käytössä kuin sairaalassakin, ainoa ero on vaan että kirurgisia toimenpiteitä ei pääse tekemään, eikä antamaan epiduraalia. Tuolla kaksosten tapauksella ei ole mitään tekemistä asiallisen kotisynnytyksen kanssa, joten sitä on turha käyttää vasta-argumenttina kotisynnytys-keskusteluissa.
Se mitä haluan kuitenkin asiasta sanoa, on se että mikäli Suomen kulttuuri olisi synnytystapojen suhteen avoimempi, tuollekin naiselle olisi voitu helpommin puhua järkeä kun asiasta ei olisi tarvinnut tehdä periaatteellista kysymystä. Toisaalta, tapauksesta on turha spekuloida sen enempää kun ei tiedä mitä oikeasti on tapahtunut. Ties vaikka ko. nainen olisi ollut psyykkisesti häiriintynyt tms. Me emme tiedä asiaa vielä, joten on turha kohkata siitä, että kaikki kotisynnytykset olisivat jotenkin verrattavissa tuohon tapaukseen.
Se mistä noissa luomukeskusteluissa on puhuttu, on luomu/koti/aktiivisynnytys ensisijaisesti normaaliraskauden jälkeen vaikkakin em. asioiden soveltaminen onnistuu vaikka raskaudessa olisikin ollut jotain riskejä, esim. raskausmyrkytys yms. Älkää siis turhaan sekottako asioita keskenään ja väittäkö minun sanoneen asioita, joita en ole sanonut tai kannattavan asioita, joita en kannata. Okei?
Huh huh. Vetää kyllä aika hiljaiseksi ja surulliseksi.
Minä en mistään hinnasta olisi synnyttänyt 2 lastani kotona.
Heidän molempien piti olla ihan normaali raskauksia joissa ilmenneitä vaaroja ei voitu etukäteen tietää. Ikimaailmassa en siis voisi suositella kellekkään kotona synnyttämistä. Enkä ikinä olisi itse turhaa riskiä ottanut.
Vaikkei se enää mitään miksikään tässä surullisessa tapauksessa muuta.
Osanottoni
SuperMamio
Emmuli, kirjoitit mm. näin:
" On se hienoa, ettei Suomessa saa kätilöä kotisynnytykseen, olisi ehkä tuoltakin vältytty. Kaksosten(kin) synnyttäminen kotona on nimittäin täysin mahdollista, edellyttää vaan avustajalta todella paljon kokemusta ja asiantuntemusta!"
Turha kiivastua jos kirjoitat itse ristiriitaisesti.
Ehkä saadaan sitä lisätietoa asiasta, kyllä tämä niin järkyttävä uutinen oli että jäi vaivaamaan mieltä.
t. Heini
Jep niin sanoin ja olen edelleen ihan samaa mieltä! Jos sillä ihmisellä olisi ollut kätilö paikalla puhumassa järkeä, he olisivat ehkä lähteneet sairaalaan aiemmin! Ja sekin on totta, että kaksosia pystyy synnyttämään kotioloissa kätilön avustuksella, mutta se vaatii sellaista asiantuntemusta ettei taida Suomesta löytyä. Minua tuossa uutisessa ällistyttikin eniten juuri se, että joku on mennyt tekemään tuollaisen päätöksen kun mikään, ei edes hurjimmat huuhaasynnytysgurut, ei missään tapauksessa kannustaisi tuollaiseen tempaukseen. Tässä on nyt aika paljon tullut nimittäin kahlattua alan materiaalia läpi, eikä sen perusteella olisi ikinä juolahtanut mieleen että joku voi päätyä tuollaiseen ratkaisuun.
Harmillista on myös se, että nyt tuon tapauksen takia jäävät automaattisesti varjoon kaikki ne kymmenet onnistuneet kotisynnytykset, jotka on tehty siten niin kuin ne pitäisi tehdä: lääkärin luvalla ja ammattikätilön kanssa. Tiedän henk koht useita ihmisiä, jotka ovat päässeet kotisynnytyksissä huomattavasti vähemmillä psyykkisillä ja fyysisillä vaurioilla kuin sairaalassa. Ei se luomusynnytys mitään salatiedettä ole, tai kapinointia, että pitäisi piruuttaan tehdä toisin kuin lääkärit sanovat. Ihan yhtä lailla siinä tavoitellaan äidin ja lapsen terveyttä ja onnellisuutta, mutta vaan eri tavalla. Samalla lailla sairaalatkaan eivät ole kaikkitietäviä ja turvallisia, mutta jostain syystä sairaalan mokista ja virheistä ei saisi oikein puhua, koska eihän terveydenhuoltojärjestelmää sovi moittia.
Jos Suomessa halutaan jatkossa estää tuollaiset tapaukset, kannattaisi panostaa enemmän omakätilöjärjestelmään, yksityisiin synnytyskeskuksiin ja esim. asiallisiin synnytysvalmennuksiin ja neuvolatiedotukseen. Ihmisiä työllistyisikin enemmän, ja uskoakseni ihmiset olisivat valmiita maksamaan yksityisten kätilöiden palkkioita. Nykyinen järjestelmä ei vaan toimi eikä riitä, eikä noudata edes WHO:n suosituksia, vaikka sivistymaassa ollaan. Olkoonkin, että lapsikuolleisuus on maailman pienimpiä niin parantamista on edelleen eikä vähiten synnyttäjien psyykkisen terveyden hoitamisessa. Ihmisläheisempi tuki odottajille ja synnyttäjille olisi kaikkien etu.
normaalisti sujunut raskaus ei edelleenkään tarkoita riskitöntä synnytystä, vaikka olisi millainen kätilö kotona. Todella toivon, että lopetat tällaisen väärän infon levittämisen! Kuten jo moni kommentoikin, normaali raskaus voi hyvinkin päätyä vaikeaan synnytykseen, eikä aina auta, vaikka kotona olisi millainen kätilö! Ja mitä tulee vastasyntyneen ja äidin onnellisuuteen, niin aika heikoilla ollaan, jos äidin ja vastasyntyneen onnellisuus on riippuvainen kotona synnyttämisestä.
sairaalakammo ja kotiin saatavat kätilöt kieltäytyivät työstä, koska lapset perätilassa.. vanhemmat tiesivät myös lapsien tulevan jalat edellä. surullista, kun ei ymmärtäneet lapsien parasta :(
kyllä siinä saa jäädä omat toiveet synnytyksen kulusta, kunhan vauva voi hyvin! jokainen synnyttänyt tietää, ettei mene toiveidensa ja ajatuksiensa mukaan hommat.
emmuli80:
Mitä ihmettä te oikein kuvittelette kotisynnytyksen olevan? Sitäkö että nainen vaan yksin pykäsee sen vauvan olohuoneen matolle? Kyllä siinä on ihan sama ammattitaito käytössä kuin sairaalassakin, ainoa ero on vaan että kirurgisia toimenpiteitä ei pääse tekemään, eikä antamaan epiduraalia.
Kuvitteletko oikeasti, että kirurgi ja epiduraali on ainoat asiat, miksi vauva kannattaisi ennemminkin synnyttää sairaalassa? Sieltä löytyy myös mm. vastasyntyneiden teho-osasto läheltä, mihin saattaa joutua aivan normaalin raskauden läpikäyneen naisen synnyttämä vauva. Kamalia kauhutarinoita tulee mieleen ja aivan hyvin tämänkin ketjun aloitusotsikko voisi olla " vauva kuoli kotisynnytykseen" . Kyllä siihen kotisynnytykseen liittyy aina sairaalasynnytystä suurempi riski, että apua ei saadakaan, kun hätä olisi suurin.
Heini06:
Mutta tosiaan jos haluaa ottaa kaiken luonnollisesti, myös kuolemaan niin mikä minä olen siihen mitään sanomaan. Jokainen vastataan täällä itsestämme. Ja ehkä myös lapsistamme...
Samaa mieltä, ja tämän on toivottavasti sisäistäneet kaikki kotisynnytykseen ryhtyvät.
Hannele9:
Emmuli80 - vielä kerran:normaalisti sujunut raskaus ei edelleenkään tarkoita riskitöntä synnytystä, vaikka olisi millainen kätilö kotona. Todella toivon, että lopetat tällaisen väärän infon levittämisen!
Niinpä, emmuli voisi tutustua vielä hetken lisää niihin " synnytysoppaisiinsa" ja käydä vaikka itse synnyttymässäkin ennen kuin alkaa täällä vouhottamaan asioista, joista ei kyllä tiedä mitään.
Ja mitä tähän itse ketjun aiheeseen tulee, niin en voi edes kuvitella, mitä noiden vauvojen vanhemmat käyvät tällä hetkellä läpi. Eniten kuitenkin surettaa se, että niiden pienten ihmisten elämän taival päättyi ennen kuin ehti edes alkaakaan..
emmuli80:
Kyllä siinä on ihan sama ammattitaito käytössä kuin sairaalassakin, ainoa ero on vaan että kirurgisia toimenpiteitä ei pääse tekemään, eikä antamaan epiduraalia.
Minä en kyllä vähättelisi tuota kirurgisten toimenpiteiden mahdollisuutta. En todellakaan tiedä lukuja, mutta uskoisin juuri hätäsektioiden pelastavan useiden vauvojen ja äitienkin henkiä vuosittain.
Sitäkään en oikein voi ymmärtää, mitä oikeaa hyötyä kotisynnytyksestä voisi olla. Nykyään sairaalassakin saa lapsen vierihoitoon, joten ainakaan lapsi tuskin kärsii mitenkään ensipäivistään tai ainakaan syntymähetkestään laitoksessa. Sairaalassakaan ei myöskään tarvise ottaa epiduraaleja ym, joten synnytyksen saa kyllä halutessaan kokea ihan " täysillä" . Kyllä se oman lapsen maailmaansaattaminen on niin upea ja intensiivinen kokemus, ettei siinä paljoa mieti paikkaa.
Minä olen synnyttänyt useamman lapsen, sairaalassa, ilman kivunlievityksiä ja ylimääräisiä juttuja mutta turvallisesti, turvallisessa ympäristössä.
Näiden synnytyksien perusteella olisin ollut oikein ihanteellinen äiti synnyttämään jo vaikka kotonakin.. Onneksi en niin tehnyt viimeksikään koska vaikka aiemmat synnytykset olivat erinomaisesti sujuneet ja kaikki raskaudet oikein mallikkaasti niin viimeisimmässä synnytyksessä olin itse kuolla rajuun verenmenetykseen, tilanne syntyi hyvin nopeasti ja aivan yllättäen ja vaikka kaikki oli siinä käden ulottuvilla ja oltiin jo valmiiksi sairaalassa niin tilanne oli erittäin kriittinen! Kotona olisin kuollut, en olisi ehtinyt millään leikkaussaliin 10 minuutissa vaikka asun lähellä sairaalaa. Kätilö ei olisi pystynyt tässä tilanteessa tekemään yhtään mitään, ei mitään!
Jokainen tietysti tekee itse omat valintansa, tässäkin asiassa mutta silti en ymmärrä tuota yletöntä vouhkaamista kotisynnytyksen turvallisuudesta! Hoetaan vain että hyvin sujunut normaaliraskaus ja asiaan perehtyminen ja kokenut kätilö mukana niin kyllä se siitä ja sairaalaan lähdetään jos ongelmia...huh, huh!
Kyllä Suomen sairaaloissa saa synnyttää ihan kodinomaisesti ja aivan ilman mitään " sairaala-hömppää" ..epiduraalei tms. ja jos haluaa että kätilö ei ole siinä mukana kuin vasta jos tarvitaan niin onnistuu sekin, minua ei koskaan ole pakotettu mihinkään, olen itse omat synnytykseni ohjannut! Kätilö on ollut vain avustajana!
Surullinen tapaus, mutta niin opettavainen!
Riina
Tosiaan, kirurgisille toimenpiteille voi tulla yllättäväkin tarve synnytyksen aikana, ja siitäkin syystä sairaalassa synnyttäminen on turvallisempi ja parempi vaihtoehto kuin kotona synnyttäminen (viestistäni tuli vähän semmoinen kuva, että minäkin jotenkin vähättelisin ko. toimenpiteitä, mitä en siis tosiaan tee). Tämän lisäksi vielä on monia hyviä syitä synnyttää sairaalassa, yksi niistä juuri tuo vastasyntyneiden tehohoito, minkä mainitsin.
Toivottavasti vanhemmat selviävät surustaan ja syyllisyyden tunteestaan.
En ole koskaan ymmärtänyt sitä miksi nyky-yhteiskunnassa halutaan synnyttää kotona, se kun MINUN mielestäni on turhaa ja typerää riskinotta ja hengellä leikkimistä. Nykyään sairaalassakin saa synnyttää omilla ehdoilla mutta turvallisesti turvallisessa ympäristössä kuten joku jo mainitsikin. Sekin että synnytys kertomuksista tehdään niin ruusunpunaisia ja ihania kokemuksia, eikä kukaan kerro jos jokin menee pieleen ja äidille tai vauvalle sattuu jotain.... kuten nyt nämä vanhemmat menetti kaksi arvokasta elämää, typeryyttään.
Tämä siis todellakin vain minun mielipiteeni...
S rv 17+2
Järjetöntä ihmishenkien tuhlaamista. Uskomatonta, etteivät vanhemmat kuunnelleet ammattilaisia.
En vastusta kotisynnytyksiä kategorisesti, vaikka itse en siihen lähtisikään. TV:stä tuli jokunen vuosi sitten hieno suomalainen dokkari aiheesta ja se teki vaikutuksen. Mutta kun on näin selviä riskitekijöitä taustalla - ymmärrykseni ei riitä.
Omassa synnytyksessäni olisi myös tod.näk. käynyt huonosti, ellei lapsen hapetustilannetta olisi valvottu ja huomattu tilanteen huononeminen. Pystyykö kotiolosuhteissa valvomaan lapsen hapetusta?
Niin kuin joku kirjoittikin, on tuo pienten kaksosten kuolema todellakin tuhlausta. Kukaanhan täällä ei tiedä, mikä tarinan tausta oli, mutta lopputulos oli silti aivan liian surullinen. Itselleni tuli ensimmäisenä mieleen, että ehkä äiti oli ulkomaalaistaustainen. Mutta oli miten oli, mielestäni aivan turhaa riskin ottoa olipa syy sitten mikä tahansa.
Ihmettelen todella paljon sitä sairaalavastaisuutta, mikä joistakin kirjoituksista täällä käy ilmi. Emmuli, olet kirjoittanut toisessa pinossa, että Suomessa syyllistytään äitien aivopesuun, pakkolääkitsemiseen ym. ja useampi synnyttäisi kotona, jos tietoa olisi riittävästi.Uskotko, ei kukaan siellä synnärillä -tai muuallakaan sairaalassa -ole sinua aivopesemässä tai pakottamassa mihinkään. Kyllä siellä pyritään kaikkien kannalta mahdollisimman hyvään ja turvalliseen lopputulokseen. Jyrkkiä mielipiteitä suuntaan ja toiseen on helppo laukoa silloin, kun ei ole omakohtaista kokemusta aiheesta.
Kukinhan tekee asian kuten parhaaksi näkee, mutta en silti jaksa ymmärtää sitä, että joku lähtee urheilemaan synnytysasioissa vastoin
asiantuntijoiden ohjeita. Kuten joku tuolla aiemmin fiksusti sanoikin, niin elämä ja monet siihen kuuluvat tapahtumat eivät ole omassa hallinnassa, vaikka siltä saattaa esim. teoriatiedon perusteella tuntuakin. Synnytyskomplikaatioita on muitakin kuin sikiön hapenpuute, sydänäänten romahdus tai hätäsektio. Minä en istuisi tätä kirjoittamassa, ellen olisi synnyttänyt sairaalassa. Olisin vuotanut kuiviiin ennen kuin yksikään pelastuslaitoksen yksikkö olisi ehtinyt minut leikkausaliin kiidättää. Ja näin siitäkin huolimatta, että olin ns. ihanteellinen synnyttäjä ja matkaa kotoa sairaalaan olisi ollut vain 6km.
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Poliisi+tutkii+kaksosten+kuolemaa+k…