Kuinka kauan kestää vieroitusoireet mielialalääkkeestä (Venlafaxin)? Kauhea olo :(
Olen lopettamassa Venlafaxinia 75 mg:n annoksesta (joka siis varsin pieni), lääkäri neuvoi, että joka toinen päivä jätän ottamatta tabletin.. Nyt toinen tabletiton pv ja olo kauhea. Oksettaa, hikoiluttaa, itkettää, ärsyttää, väsyttää, kolottaa, huimaa jne.. olo on sellainen, että tulen varmasti itkemään ne kaikki puolentoista vuoden itkut pois, joita en ole saanut lääkityksen aikana itketyksi :(
Kommentit (209)
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 07:54"]
Eipä burnouttiin ainakaan minulla mikään keskustelu paljon auttanut, venlafaxiini auttoi. Nyt ensimmäistä päivää 0mg (ylläpitoannos oli muutaman kuukauden 150mg). Oksennus tuli juuri ja sähköisku vähintään kerran minuutissa. Taidanpa ottaa loppuviikon lomaa...
[/quote]
Lopetitko aivan seinään? Yritin itse samaa venloja lopettaessani ja olo oli aivan hirveä. Tein sitten niin, että pidensin lääkkeen ottoväliä tunti kerrallaan - ja siitäkin tuli jo vieroitusoireet! Kun olin saanut venytettyä ottovälin puoleentoista vuorokauteen, aloin pienentää lääkkeen määrääkin. Avasin kapselin, otin niitä murusia pois sieltä ja söin loput.
Kaiken kaikkiaan tein tätä noin kolme kuukautta. Hyvä lääke, mutta aivan helvetinmoiset viekkarit.
Kapseli on lääkkeen ympärillä siksi, ettei lääke sula liian nopeasti elimistössä, vaan kapseli kestää suolistoon asti ehjänä. Lääkkeellä ei ole tarkoituksenmukaista vaikutusta, jos se sulaa jo vatsalaukussa. Vain jakouurteella varustettuja lääkkeitä saa yleensä edes jakaa.
Mutta lääkettä syövänä.. parin päivän lääkkeen unohdus saa aikaan karsean olotilan. Kolmatta päivää ei halua kokea. Huimausta, itkuisuutta, ahdistusta. Muuten siedän hyvin, mutta vierotusoireet on kamalat.. ja sitä päivää odotellessa. :(
Miten te lopetatte lääkken käytön?
Itselläni Venlafaxin hoitona CRPS- kipuun ja nyt sitä ajetaan alas eikä ole ollut mitään vieroitusoireita.
Annokseni oli 112,5 mg aamuisin. Ensimmäinen vähennys oli siten, että annostukseksi tuli 75 mg aamuisin kuukauden ajan. Toinen vähennys oli siten, että annostus aamuisin 37,5 mg ja tätä kohta kuukausi takana. Ensi sunnuntaista alkaen on lääke tarkoitus jättää kokonaan pois.
Aloitus tehtiin samalla tavalla ja silloin olo oli aivan kaamea mutta nyt alasajossa ei ole ollut mitään ongelmaa.
parempi päivä, kun otin aamulla tabletin. Pelottaa jo huominen, kun on taas lääkkeetön päivä :( Ja vieraskin tulossa käymmään...
ap
Vähensin kuukaudessa 150 -> 75 -> 37, 5 mg ja sitten joka toinen päivä ja kolmaspäivä 37, 5
Vähennyksen aikana oireina selkäjumia, unettomuutta, painajaisia, jatkuvaa heräilyä, yliaktiivisuutta, ripulia, ahdistusta, jatkuvasti palelevat jalat ja kädet, päänsärkyä, lihomista, ylisyömistä, sykkeen nousua kevyessä rasituksessa. Lääkkeettöminä päivinä lisäksi sähkösätkyjä, pahoinvointia.
Viikon ajan täydellisestä lopetuksesta sähkösätkyjä etenkin liikkuessa ja päätä käännettäessä, jalkojen jäätymistä, ummetusta, vatsan turpoamista, painon nousua, huonounisuutta, ahdistusta, seksihalujen yli-palaamista (käytön aikana olivat nollassa)
Toisen täyden lopetusviikon aikana sähköshokit pikkuhiljaa hellittäneet, jalkoja ei enää jatkuvasti palele, yöuni parantunut ja pidentynyt, välillä on lämmin olo; kun aiemmin lähes jatkuvasti palelsi, ylensyöntitarve pienentynyt, paino alkanut laskemaan.
Nyt kolmas täysin ilman viikko menossa ja sähköshokkeja ei käytännössä ole, jalkoja paleltaa enää satunnaisesti, keho on välillä jopa lämmin, uni parantunut, jaksaa lenkkeilläkin, seksuaalisuus palautumassa normaaliksi, tunteet aidompia sekä ilot että surut, selkä ja hartia jumit avautumassa, aineenvaihdunta selkeästi nopeutunut, suoli toimii paremmin. Välillä edelleen satunnaista pääkipua ja ajoittaista selkäsärkyä sekä vatsan ja suoliston epämääräistä toimintaa.
Venlafaxin sopi minulle tosi huonosti muutenkin ja olin muutamaan otteeseen yrittänyt sen lopettamista aiemminkin, mutta vieroitus oireet ajoivat keskeyttämään lopettamisen. Nyt päätin lopettaa oireista huolimatta ja tämä kolmas viikko tuntuu jo paremmalta. Kannatti ehdottomasti lopettaa ja ei enää ikinä venlaa minulle.
Miulle viikko sitten lääkäri määräs venlaflaxinin (150 mg) tilalle cymbaltan (eka viikko 30 mg ja sitten 60 mg). No soitin viikonlopun jälkeen lääkärille kun olin syönyt cymbaltaa 5 päivänä. Oireita tuli nuo sähköiskumaiset tunteet, älytön raivoaminen, mahan sekasin meneminen ja oksentelu. Lääkäri sanoi, että lopeta cymbaltan syöminen ja katsotaan tilannetta seuraavalla viikolla.
Nyt olo on ollut ihan kauheeta. Keskellä yötä rupean raivoamaan miehelleni jostain ihan kummasta. Päässä heittää jatkuvasti. Hyvä, että paikallani pysyn. En tiedä oikein miten kauan tää olo kestää, mutta toivon että läksis heti pois. Töitä olisi ihan pakko tehdä.
sama täällä otin yhen ton venlafaxinin ja parin tunnin päästä tuli niin kauhea olo menin juoksemaan käytävään koska kaikki meni kuumaksi vatsa ja pää voi horvittävä kokemus . tuntui että olisin syönyt jotain muita tabletteja.:( nyt 4-s pävä ja viellakin tärisen kun hermostun
Mä söin 225mg useita vuosia, sitten pitkään 150mg ja lopulta 75mg. Syötyäni pari kk 75mg, aloin avata kapseleita ja vähensin yhtä murua kerrallaan. 75mg Orionin kapseli sisältää 6 murua, joten ensin söin 5 murua pari kk, sitten 4 murua pari kk, jne. Kovan liivatekapselin saa yleensä avata, koska sen tarkoitus on vain vielä koko satsi kerralla mahaan, jossa se liukenee nopeasti. Depotkapselissa (pitkävaikutteinen) ne muruset on tehty hitaasti liukeneviksi, niitä ei saa murskata. Jos kyseessä on tabletti, täytyy erikseen ottaa selvää voiko sen puolittaa. Depot- ja enterotabletteja EI yleensä saa puolittaa, ellei tabletissa ole jakouraa. Eniveis, muutaman viikon päästä lopetan venlat kokonaan, eikä isompia vieroitusoireita ole ollut. Tämä lääke pelasti henkeni 10v sitten, nyt voin jo hyvin enkä enää tarvitse sitä.
225 mg .n päiväannos mulla ollut ja lääkkeiden uusinta kesti liian kauan (yli viikko meni reseptien uusimisessa , olis pitänyt ottaa e-resepti) joten multa ehti loppua lääkkeet. Aluksi luulin saaneeni jonkun mahataudin kun oksetti ja oli tosi kurja olo. Parina päivänä oksensinkin. Nukahtaminen oli vaikeaa ja pari yötä ( ei tosin onneksi putkeen) meni valvoessa. Tai itse asiassa tunnin unilla jonka aikana näin painajaisia tai muuten ihan outoja unia. Sitten kun luulin mahataudin loppuneen tulikin vajaan vuorokauden kestävä 38 asteen kuume. Sen lisäksi oireina olleet ruokahalunpuute, ärtyisyys, levottomuus, pääkipu, itkuherkkyys, jäsenten kolotus, kummat värähtelyt vatsan seudulla ja heikotus. Nyt reilun viikon olen ollut käyttämättä venlaa mutta vasta tänään tajusin kaiken johtuneen vieroitusoireista. Ei kait voi muuta kuin hakea huomenna uudet lääkkeet jos kerran oireet voivat jatkua noin tuhottoman kauan. En olisi uskonut että ovat noin rajut.
Sitalopraamista pyrin eroon, kun sivuvaikutukset olivat niin hirveitä ja pahenivat koko ajan. Söin aluksi 20 mg, josta sitten nostettiin 30:een ja 40:een. Oireet kuitenkin siis vain voimistuivat, uusina tuli muistikatkoksia, kauheaa ahdistusta, sähköiskuja päässä, nukahtelua, outoja unia, vatsa meni sekaisin, kädet tärisivät, hikoilua. Aloin sitten purkamaan lääkitystä vähän kerrassaan lääkärin kanssa juteltuani. Nyt olen ekaa päivää vain puolikkaalla ja huimaus on voimakasta, samoin sähkö virtaa päässä. Tuntuu ihan toispuoleiselta olo. Mutta yritän vaan tsempata.
Ei koskaan enää näitä lääkkeitä! Olo pahempi niiden kanssa kuin ilman. Nyt vaan pää sanoo zap zap zap. Onneksi on kesäloma, ja kohta futiksen MM-kisat. Jos pitäisi olla töissä, niin ei tulisi kyllä mitään. Tsemppiä kaikille vieroitusoireista kärsiville! Lopetus kannattaa.
No nostot ja lopetukset tekee tuon olon. Minä lopetin Cymbaltan mutta se olo naturellinakin oli jotain aivan karmeaa. Usein nuo lopettaa kun on "terve" olo ja sitten alkaakin jännät asiat..
Mä kävin lääkärissä, kun halusin lopettaa Venlat (2 vuotta syönyt). Annostus oli 75mg. Lekuri sanoi että voi kuule, senkun vaan lopetat, oon niin mieto toi sun annos! Mä vänkäsin, et en helvetissä lopeta seinään, ku jo muutaman tunnin viive aamulääkkees pistää pään helisee. Sain sit kaheks viikoks 37,5mg. Nyt se kaks viikkoo on mennyt ja oon ollu kaks päivää ilman lääkettä. Huimaa ihan saatanasti, kädet puuttuu, sähäreitä kulkee päästä käsiin, silmät ei pysy perässä ku päätä kääntää. Voi perkele. Onneksi ajoitin lopetuksen viikonlopulle, huomenna pitäis taas lähteä ansiotyöhön auton rattiin. Sanokaa pliis että tää helpottaa pian!
Olen Uros 1960-luvulta.
Venla. Sairas lääke, nyt kun sen lopettaa, se kostaa sen lopetuksen.
7 pv takana Venlasta irti. Annos oli "vain" 75 mg vuosia.
Silti se kostaa ja muistuttaa koko ajan: sähköiskuja, pahoinvointia, unettomuutta, on kuuma/kylmä, ja kuolaa koko ajan suu täynnä ämpärillinen, käytös on agre, väsynyt, paino nousee. Noi vaikuttaa toinen toisiinsa, kertaa toistaan.
nneksi ei ole seksiongelmia, kun ei ole seksiäkään, - ei ole ollut vuosiin. Haluja on, mutta vaimoa ei kiinnosta ex-Venlan syöjä.
Kai se oli aikanaan pakko aloittaa, aloitus oli helppoa, mutta lopettamisen ongelmista ei kerrottu mitään. Bloody HELL ! Who let the VenlaFUCKS OUT !!!
Mitäs sanotte, vaikka Vauva-lehteä en ( enää ) tarvitse. :)
Tiputtelin Venlafaxinia tasaisesti viiden viikon ajan. Kohonnut kolesteroli ja kohonnut verenpaine + rytmihäiriöt lopettamisen syynä. 150mg oli lähtöannos.
Nyt olen ollut 3 viikkoa ilman ja hikoilu/palelu on ihan mieletöntä, kuinka kauan mahtanee jatkua. Muut vieroitusoireet ovat jääneet. Hikoilua oli koko lääkkeen käytön ajan runsaasti, mutta tää on ihan sairasta. En ikinä kajoa tähän lääkkeeseen. Lääkärin tulisi kertoa vieroituksen vaikeudesta.
Pyydä 37,5 mg resepti.
pari viikkoa tuota annosta joka päivä, sitten joka toinen päivä tabletti parin viikon ajan. Sit viel joka kolmas päivä parin viikon ajan ja sit pois.
Vierottaudun parhaillaan venlafaxinista ja olen raskaana. 150mg-75mg-37,5mg. Sähköiskuja, ripulia ja huimausta. Aivan sairas lääke lopettaa. Ainoa joka tehosi masennukseen, mutta aivojen välittäjäaineet ovat näemme niin muuttuneet Venlafaxinin monivuotisesta käytöstä, että vierotus todella sucks! Vasta raskaus sai minut uskaltamaan luopumaan venlafaxinista, sillä en halua tulevalle vauvalle näitä vierotusoireita.
Annosta voi pienentää pienemmillä portailla avaamalla kapselin. Sisällä on pieniä pillereitä, jotka ovt 12,5mg kappale. Eli 150mg kapselissa on 12kpl ja 37,5mg kapselissa 3kpl.
Näillä voi vieroittaa itsensä tasaisemmin. Kumma kun lääkärit ei tätä kerro/tiedä. Minullakin oli 150mg kapseleita kotona ja olisin halunnut miedompia, mutta oli resepti vain 150mg. Apteekissakin sanoivat, ettei kapselia voi muka pilkkoa pienemmäksi.
Nyt olen vierottautunut 150mg:stä 1-2 12,5mg pilleriin (12,5-25mg) päivässä. Tarkoitus lopettaa kokonaan lähipäivinä, mutta vieroitusoireet ovat pelottaneet. Olivat aika pahat kun lähdin matkoille ja jäi venlafaxinit kotiin (otin silloin 150mg päivässä).
Vanlafaxin vähentäjä tässä taas. 2 viikkoa täynnä, unisuutta, lievää brainzappia ja yöllistä hikoilua.
Sekä unia, juonellisia, muistiin jääviä 'toimintathrillereitä'. Melkein kuin elokuvia :O
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 07:54"]
Eipä burnouttiin ainakaan minulla mikään keskustelu paljon auttanut, venlafaxiini auttoi. Nyt ensimmäistä päivää 0mg (ylläpitoannos oli muutaman kuukauden 150mg). Oksennus tuli juuri ja sähköisku vähintään kerran minuutissa. Taidanpa ottaa loppuviikon lomaa...
[/quote]
Lopetitko aivan seinään? Yritin itse samaa venloja lopettaessani ja olo oli aivan hirveä. Tein sitten niin, että pidensin lääkkeen ottoväliä tunti kerrallaan - ja siitäkin tuli jo vieroitusoireet! Kun olin saanut venytettyä ottovälin puoleentoista vuorokauteen, aloin pienentää lääkkeen määrääkin. Avasin kapselin, otin niitä murusia pois sieltä ja söin loput.
Kaiken kaikkiaan tein tätä noin kolme kuukautta. Hyvä lääke, mutta aivan helvetinmoiset viekkarit.