Kuinka kauan kestää vieroitusoireet mielialalääkkeestä (Venlafaxin)? Kauhea olo :(
Olen lopettamassa Venlafaxinia 75 mg:n annoksesta (joka siis varsin pieni), lääkäri neuvoi, että joka toinen päivä jätän ottamatta tabletin.. Nyt toinen tabletiton pv ja olo kauhea. Oksettaa, hikoiluttaa, itkettää, ärsyttää, väsyttää, kolottaa, huimaa jne.. olo on sellainen, että tulen varmasti itkemään ne kaikki puolentoista vuoden itkut pois, joita en ole saanut lääkityksen aikana itketyksi :(
Kommentit (209)
Olen syönyt venlafaxinia n. 10 vuotta, nyt lopettamassa ja vieroitusoireet pahoinvointia, hermostuneisuutta, kiihtyneisyyttä, sekavuutta, pelkotiloja jne.
Onko kellään muuten ollut lääkkeen käytön aikana liikuttaessa, kävelyllä/juostessa sellaista oiretta että jalat alkavat kutista aina vain enemmän ja lopulta on ollut pakko pysähtyä raapimaan hampaat irvessä???
Viestin 98 lähettäjä täällä!
Nyt on 2 ja puoli kuukautta oltu ilman. Tammikuussa vaivana oli huimaus, päänsärky, raivarit ja itkukohtaukset. Nyt viime viikolla tajusin että hei eihän minulla ole ollut mitään oireita pitkään aikaan! Olin siis ollut pari viikkoa tosi hyväntuulinen. Luulen, että pahin on nyt ohi. Tosin taidan odotella ainakin puoli vuotta ennenkuin totean olevani täysin irti.
Söin venlafaxia (150mg) vuosia ja se auttoikin hyvin ensialkuun. Omasta mielestä auttoi paljon siinä elämäntilanteessa missä olin, joten en mene tuomitsemaan. Mutta lääkäri ei koskaan valistanut että minusta tulisi hieman zombie emotionaalisesti, unettomuudesta saati lopetusoireista.... Uusia pillereitä vain kehiin neutralisoimaan unenpuutetta. Otinkin välillä 2-3kk:tta mutta lopetin koska olin aina jossain muualla ja ruokahalut tms lisääntyivät.
Yritin kaksi kertaa lopettaa lääkkeen seinään, mutta vieroitusoireet olivat niin hirveät että annoin periksi. Viime lokakuun lopussa aloin pikkuhiljaa vähentämään ja muistaakseni tammikuun lopetin kokonaan. Suosittelenkin maltillisuutta lopettaessa varsinkin tämän narkkivierotuslääkkeen takia.
Pari päivää sain sähköiskuja ja sydämentykytystä mutta olo helpottui viikossa. En tosin pystynyt menemään viikkoon juuri mihinkään. Sen jälkeen kärsinkin palelusta, ihon huononemisesta, hikoilusta ja hyvin todentuntuisista unista. Kuusi seitsemän viikkoa lopetuksen jälkeen minulla on vieläkin vieroitusoireita (helv. hikoilu). Mutta tilalle sain parantuneet aistit, hyvän unen ja iloisuuden.
Täälläkin vieroitusoireista kärsivä.
Neljäs päivä menossa ja tuntuu että järki lähtee. Huimaa, koko ajan oksettava tunne mahassa, päässä humahtelee, silmässä nykii, sekava olo, raivareita ja itkuisuutta. Itsetuhoisia ajatuksia tullut, ja haluaisi vaan hakata päätä seinään että tämä loppuisi.
Itselleni tulee venlasta oireita jos esim vain unohtaa ottaa yhtenä päivänä tabletin, seuraavana päivänä paha olo ja juurikin noita "sähköiskuja". Itselläni 150mg.
Aloitin viikko sitten Venlafaxin Orion 37,5 mg lääkityksen paniikkihäiriöön. Kysymykseni siis on että uskallanko käyttää alkoholia lääkken kanssa? Tarkoitan jotain sikspäkkiä. Tai esimerkiksi viinaa? Onko kokemuksia, taikka viisaita neuvoja?
Uskaltaa. Itsellä 150mg mutta viinaa en enää uskalla vetää, koska niin arvaamatonta käytöstä sillon. Mietoja voi juoda normaalisti.
venlasta johtuu...
Itse sain alennettua tosi helposti 300->75. mutta kun olin pari päivää ilman tuota 75, kun en jaksanut mennä apteekkiin ni johan iski nuo "sähköiskut" ja pään humina. Jestas, että oli inhottavan tuntusta.
Apteekkiin ja ku seuraavana aamuna otin, ni puolenpäivän aikoihin loppu oireet.
Mutta myös joo tunteet alkoi tulla pintaan kovin noina muutamana päivänä, mielenkiintoista.
Ei luulis olevan hyväksi, että tämmöinen lääke lukitsee näin kovasti tunteita?
Ei varmaan kannata tuollaista syödä, onneksi en syö lääkkeitä vaan koen oloni sellaisena kuin se on.
Ihmisen tunteita voidaan purkaa tuntemalla ne ahdistuksen ja masennuksen syyt.
Ei lääkitsemällä oireita.
Ihanaa vaan kun pääsi kaikista sivuvaikutuksista eroon....
näkee kuitenkin, ettei ole ollut oikeasti masentunut. Tunteita ei ole hyvä lääkitä piiloon, mutta harvemmin niin tehdäänkään ilman että samaan aikaa myös ahdistusta aiheuttavaa asiaa käsiteltäisiin muullakin tavoin, esim. terapialla. Joskus lääkkeet vain auttavat selviämään pahimman yli, vaikka läheisen kuolleman masentaessa.
Ei varmaan kannata tuollaista syödä, onneksi en syö lääkkeitä vaan koen oloni sellaisena kuin se on.
näkee kuitenkin, ettei ole ollut oikeasti masentunut. Tunteita ei ole hyvä lääkitä piiloon, mutta harvemmin niin tehdäänkään ilman että samaan aikaa myös ahdistusta aiheuttavaa asiaa käsiteltäisiin muullakin tavoin, esim. terapialla. Joskus lääkkeet vain auttavat selviämään pahimman yli, vaikka läheisen kuolleman masentaessa.
Ei lääkitsemällä oireita.Kun nimenomaan olen ollut masentunut Tiedostan ne syyt miksi.
En kuitenkaan halua tuollaista elämää mitä tästä ketjusta taas luin.
Surun kokisin suremalla.
mutta itse lopetin masennuslääkkeen ensin ottamalla viikon ajan 3/4 tablettia, sitten 1/2 tablettia viikon ajan ja sitten 1/4 tablettia viikon ajan. Sitten 1/4 tablettia kuuden päivän ajan, sitten viiden päivän, jne. Sitten lopetin, eikä tullut mitään vieroitusoireita.
Itse olen venlasta kärsinyt pahimmat viekkarit ja minua on vieroitettu kovemmistakin aineista. Pahimmat oireet, sähköiskut, huimaus, seinien päälle kaatuminen, unettomuus menee ohi noin 3 viikossa loput oireet häviää vähitellen. Ei enää koskaan venlaa minulle. Lopettamaan jouduin yhä vain nousevan verenpaineen takia, muuten lääke oli hyvä.
Hidas vieroitus Venlafaxinista kestänyt nyt 6 viikkoa. Enimmillään annos 375 mg (kyllä, luin oikein, yli kaikkien suositusten, psykiatri tykkää tehdä ihmiskokeita).
Tällä hetkellä otan 75 mg kapselista 3 raetta eli 37,5.
Jos en muista ottaa aamulla, puolen päivän maissa alkaa todella rankka huimaus.
Aivan helvetillinen lääke, en suosittele kenellekään. Lääkettä syödessä sivuvaikutuksina mm. hikoilu, painon nousu, vapina, väsymys (jota edes 12 tunnin nukkuminen ei poistanut), muistihäiriöitä, aineenvaihdunta sekosi, kuukautiset sekosi....
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 10:07"]
Venlaflaxinilla on lopetusoireita eikä vieroitusoireita. Ne ovat osalle potilaista todella vaikeita. Esim. huimaus ja sähköiskumaiset tunteet ovat tavallisia. Kannattaa ehdottomasti pyytää resepti 37.5mg kapseleista ja koittaa vähentää niillä.
[/quote]
Buahhah-hah! Ai että lopetusoireita eikä vieroitusoireita! Onpa kaunisteleva nimitys, jolla yritetään väittää ,että lääke ei ole riippuvuutta aiheuttava vaikka selvästi se on. Valitettava omakohtainen kokemus vieroituksesta allekirjoittaneella on.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 10:08"]
Ensinnäkin, Venlafslxinia EI ole tabletteina vaan rakeita sisältävinä kapseleina. Yhdellä valmistajalla on kapseli, jonka voi avata ja ottaa vaan osan rakeista. Muistaakseni Orionin valmiste.
Venlaflaxinilla on lopetusoireita eikä vieroitusoireita. Ne ovat osalle potilaista todella vaikeita. Esim. huimaus ja sähköiskumaiset tunteet ovat tavallisia. Kannattaa ehdottomasti pyytää resepti 37.5mg kapseleista ja koittaa vähentää niillä.
[/quote]
Mitenhän lopetusoireet eroavat vieroitusoireita?
Eipä burnouttiin ainakaan minulla mikään keskustelu paljon auttanut, venlafaxiini auttoi. Nyt ensimmäistä päivää 0mg (ylläpitoannos oli muutaman kuukauden 150mg). Oksennus tuli juuri ja sähköisku vähintään kerran minuutissa. Taidanpa ottaa loppuviikon lomaa...
[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 11:58"]
Vierottaudun parhaillaan venlafaxinista ja olen raskaana. 150mg-75mg-37,5mg. Sähköiskuja, ripulia ja huimausta. Aivan sairas lääke lopettaa. Ainoa joka tehosi masennukseen, mutta aivojen välittäjäaineet ovat näemme niin muuttuneet Venlafaxinin monivuotisesta käytöstä, että vierotus todella sucks! Vasta raskaus sai minut uskaltamaan luopumaan venlafaxinista, sillä en halua tulevalle vauvalle näitä vierotusoireita.
[/quote]
Heh heh :D Tuo on mun viestini. Hauska bongata se nyt kun olen ollut ilman Venlafaxinia tuosta ajasta (helmikuun lopusta) saakka ja vauva syntyy muutaman viikon kuluttua :) Mulle kävi muuten niin, että ensimmäiset päivät täysin ilman Venlafaxinia ja löysin yllättäen yhden Venlan (150mg) hyllystä, avasin kapselin ja se sisälsi 12 minipilleriä. Söin sitten viimeiset kaksitoista päivää yhtä murusta eli vierottauduin tosi varovaisesti.
Viikon kestää vierotusoireet.
Itse lopetin aina vain pienentämällä annostusta. Mulla oli niiden kapseleiden sisässä pieniä rakeita, niin ensin otin 7, sitten 6....kunnes otin päivittäin yhden rakeen ja sitten lopetin. Vierotusoireet eivät olleet niin pahoja kuin oireet lääkitystä aloittaessa.
Se on sitten toinen asia, että miten ne aineet siellä aivoissa mataa. Pari kuukauttakin saattaa mennä ennen kuin elämä alkaa maistua elämältä.