Kuinka kauan kestää vieroitusoireet mielialalääkkeestä (Venlafaxin)? Kauhea olo :(
Olen lopettamassa Venlafaxinia 75 mg:n annoksesta (joka siis varsin pieni), lääkäri neuvoi, että joka toinen päivä jätän ottamatta tabletin.. Nyt toinen tabletiton pv ja olo kauhea. Oksettaa, hikoiluttaa, itkettää, ärsyttää, väsyttää, kolottaa, huimaa jne.. olo on sellainen, että tulen varmasti itkemään ne kaikki puolentoista vuoden itkut pois, joita en ole saanut lääkityksen aikana itketyksi :(
Kommentit (209)
Minun aikuinen poikani lopetti laakista ison annoksen. Ei sivuoireita.
Vierailija kirjoitti:
"Annosta voi pienentää pienemmillä portailla avaamalla kapselin. Sisällä on pieniä pillereitä, jotka ovt 12,5mg kappale. Eli 150mg kapselissa on 12kpl ja 37,5mg kapselissa 3kpl. "
Täällä joku jo sanoikin, ettei niin kannata tehdä, koska ainesosat hajoavat elimistössä liian nopeasti ilman suojaavaa kuorta, eikä lääkkeestä saada oikeaa vaikutusta. Näin minullekin lääkäri sanoi kun kysyin, voinko vähentää sitä kautta.
Venlafaksiini _ei ole depotkapselissa_, vaan kuori on siinä kirjaimellisesti siksi ettei rakeita tarvitse itse punnita/nappeja laskea joka kerta. Sulaa jo suussa jos ei heti nielaise. Ts.lekurisi ei tiedä, ymmärrä lukemaansa tai puhuu muuten vain paskaa. Itse olen farmaseutilta kysynyt mikä homma jos sulaa jo suuhun, ja sanoi sen mitä juuri kirjoitin.
Itellä loiva vähennys ollut käynnissä kohta 9kk, ja nyt kun ollut about 25mg:llä pari viikkoa niin silti antibioottiripulin iskettyä olo on jäätävä, mutta onneksi edes osan voi laittaa antibioottien piikkiin.... Itkuherkkyyttä, lihassärkyä, posketonta hikoamista, kylmänväreitä, melkein-huimausta, valoherkkyyttä/silmäsärkyä, pään sähköiskuja (ikään kuin pikajarrutus autossa ilman että se tuntuu missään muualla kuin aivoissa) ja oksuoloa.
Mä lopetin venlafaksiinin juuri noin että avasin kapselit ja jaoin rakeet pienempiin päiväannoksiin ja laskin annostusta hitaasti. Vieroitusoireita tuli silti, mutta suht lieviä.
Minulla on nyt 2, 5 viikkoa siitä kun jätin Venlan kokonaan pois. Helmikuusta asti vähentelin niitä rakeita sieltä kapselista, ja noin kahden viikon välein tein sen pudotuksen. Alkuun otin pari raetta pois, lopussa yhden kerrallaan. Lopulta 75 mg:n kapselista jätin viimeisen rakeen pois.
Pahinta on minusta ollut ahdistus ja sellainen tokkurainen olo, sekä huimaus. Paniikkikohtauksiakin tulee, ja aika usein on vati vieressä, koska ahdistus saa yökkäämään. Minulla on käytössä opamox 15 mg jonka otan jos pitää saada asioita hoidettua. Se vähän lievittää pahinta ahdistusta ettei sentään tarvitse ottaa vatia mukaan kauppaan. Mutta kaipa tämä tästä helpottaa ajallaan. Yli 10 vuotta tuota tulin syöneeksi eikä tosiaan ihan pienimmällä annoksellakaan, joten ei mikään ihme että tuli vieroitusoireita.
Lyrica on sitten vuorossa seuraavaksi vielä, mutta suosiolla odotan että tämän pahimmat vieroitusoireet loppuvat. Tiedän kokemuksesta että lyricaakin on hyvin vaikea lopettaa, ja en tosiaankaan kaipaa sen vieroitusoireira juuri nyt. Ensimmäisellä kerralla ei sisu riittänyt lyrican lopetukseen vaan kolme päivää myöhemmin palasin siihen. Tämän Venlan kanssa en luovuta kun kuitenkin jo useampi viikko oltu ilman.
Kuukauden kestää. Mutta hei ap jos sulla on depotkapseli niin avaa se, laske valkoiset rakeet ja pienennä annosta tasaisesti. Laita annoksen rakeet takaisin suljettuun kapseliin. Menee paljon paremmin kuin tyhjät päivät, jolloin sulla on taattu pääkipu.
Voisi kokeilla sellaista temppua, että venlafaksiinin lopetusvaiheen ajan rinnalla menisi pidemmän puoliintumisajan serotoniinilääke - esimerkiksi fluoksetiini. Sen suojassa lopetusoireita tulee vähemmän, ja siitä pidemmän puoliintumisajan lääkkeestä on sitten melko helppoa päästä eroon.
Just aloitin itse lopetuksen 75:sta. Ja kuulostaa nämä kaikki tutuilta. Päässä humisee ja huippaa. Tosi vetämätön olo ja lihaksia kolottaa?! Sydämen tykytykset kaikista inhottavimpia omalla kohdalla, toivottavasti ei ole vakavaa. Ja itku herkässä, esim. jos vaikka leffaa kattoo. :) sinänsä tosi hassuakin omalla kohdalla tää itkuherkkyys kun en ole yhtään sen tyyppinen. Muutenkin mieliala heittelee ja kaikki tuntuu hankalalta ja ärsyttävältä. Kärsivällisyys nollissa ja tekis mieli vaan nukkua :/ nyt on kolmas pvä menossa - toivotaan et lievittyy pian!!
Valitettavasti sulla on surkea lääkäri. Ensinnäkin, tuosta annoksesta voisi maksimissaan tiputtaa 37,5:n niin että sitä ottaa edelleen päivittäin. Vaihtoehtoisesti ainakin 150mg kapseleissa on hermesetsksen kokoisia tabletteja sisällä, niitä vähentää yksi kerrallaan.
Tuollaisesta lopettamisesta saat pahimmillaan vanhat oireet takasin ja vähän päälle vielä. Ja lääkkeen noston takaisin vanhaan.
Tsemppiä!!
Mulla on ollu 3kk 150mg annos ja nyt 6 päivä menossa 75mg annoksella. Huomenna pitäis alottaa uus lääkitys, mutta jos nää viekkari päänsäryt jatkuu samalla ku alotan uuden lääkkeen, ni voi olla seuraavat 2vk iha hirveetä