Kauanko " saa" / voi tutustua lasten kans päiväkotiin ?
Meillä edessä syksyllä ja nyt pohdin et onko esim vko hyvä aika tutustua? Meillä kun siihen olisi mahdollisuus hyvin =)
P-kodin johtaja sano eka et saa käydä niin paljon kun haluaa, vasta ruokaluista menee maksua, mutta nyt kun soitin, niin sanoi jos tultas heinäkuun lopus tutustuu ja hoito alkaa 1.8 sit jo.
Oisko vko hyvä aika, aluksi lasten mukana ja sitten vaik sinne jättäen yksin ilman mua ?
Voiko myös päiväunia harjoitella siel kanssa, pitäskö niihin sit se ruokailu yhdistää myös ?
Kiitos kovasti jos jaat kokemuksesi, koskettaa varmaan monta perhettä tämä aihe nyt syksyllä =)
Kommentit (57)
Ei ainakaan täällä Vantaalla saanut enää jättää ilman vanhempaa harjoittelemaan. Eli käytössä pyörin aamu ulkoilun ajan tarhan pihalla lasten kanssa ja se siinä....
eiköhän se pienikin siellä mukana oitis pyöri.
Minä kävin tytön kanssa tutustumassa ennen kuin päätin mihin haen ja hän painui pihalle saman tien leikkimään. Ikää vähän vaille 5.
kyllä muutamassa päivässä ehtii hyvin harjoitella. Eka olette pari päivää yhdessä, sitten lapset yksin muutaman tunnin ja pidennätte aikoja.
1-vuotiaan kanssa viikko, 3-vuotiaan kanssa 4 päivää ja 2-vuotiaan kanssa kaksi päivää.
Hankilökunta sanoi, että lapsesta riippuu miten kauan, yleensä pari päivää - pari viikkoa.
mun pitäs sit unien aikaan lähteä vaik kotiin, joka kyl aivan vieres =)
t ap
kerran viikossa aamupäivällä (1h) kuukauden ajan ennen päiväkodin aloitusta. Sitten jäivät itsekseen päiväkotiin. Hyvin meni.
mä olin 2 viikkoa 2 vuotiaan kanssa ja oli oikeen hyvä aika. Tarhan opet kiitteli et olin niin kauan ja hyväksi olikin, tutustuin muihin lapsiin ja opeihin kunnolla. Kuulemma valitettavan usein vanhemmat tulee lapsen kanssa pariksi tunniksi ja sitten lapsi jo jätetäänkin sinne 9h yksin selviämään.
Hesassa ei myöskään saanut jättää lasta yksin jollei siis ollut jo aikaa josta maksetaan. Meidän lapsi sai kyllä syödä ilmaiseksi myös tutustuessa koska kuulemma ruokaa oli aina joka tapauksessa yli tarpeen.
olen töissä päiväkodissa, missä suositaan jopa kahden viikon tutustumisaikaa. Ensin hoitaja(meillä on käytössä omahoitaja systeemi) käy alkukeskustelun vanhempien kanssa ilman lasta jos mahdollista. Sen jälkeen alkaa tutustumisvaihe, jolloin lapsi ja vanhempi käyvät uhdessä tutustumassa päiväkotiin. osa käy viikon, osa pitempään. Tutustumisajan lopussa lapsi jää toki yksinkin harjoittelemaan lyhyiksi ajoiksi.
Lasku alkaa kertyä siitä ajalta kun lapsi jää yksin. Itse aikanani tein oman lapsen kanssa niin, että hän harjoitteli viikon lyhyillä päivillä yksin. Ensin olimme olleet tutustumassa reilun viikon lyhyitä aikoja kerrallaan. Kun lapsi jäi yksin päiväkotiin teimme tästä reilusta viikosta osapäivähoitosuhteen, ei tarvinnut maksaa kokopäivämaksua.
Itse olen sitä mieltä, että pari päivää on liian vähän tutustumiseen. Ajatelkaa omaa töihin menoa, uuteen paikkaan tutustumista ..
Aina pitkä tutustuminen ei ole mahdollista, mutta jos on, se ehdottomasti kannattaa käyttää hyväksi. Saatte myös samalla itse tutustua hoitajiin. Jo se että käytte pihalla ulkoiluaikaan leikkimässä useamman kerran auttaa lasta.
Lapsen valmistelu aloitukseen auttaa muös todella paljon. Kun itse tutustutte päiväkotiin, osaatte myös auttaa itse lastanne sopeutumaan.
mutta niistä unista/ruokailusta viel kaipaisin tietoa, opetellaanko nekin siel vai ei ennen oikean hoidon alkua ? Mulla mahdollisuus olla viel elokuun alus, kun aletaan maksaa jo hoidosta niin olla mukana muutama pv
T ap
Siis mitään ruokailu/nukkumistotuttelua.
Samanikäiset kuin sinulla. Esikoinen ollut jo kerhossa pari vuotta ja pikkusisko menee sitten peesissä.
tutustumiskäynnillä, niin sanoivat pitkän harjoitteluajan olevan toivottavaa. Samoin ruokailut ja muut jutut kuuluu harjoittelujaksoon.
Aiotaan, mies ja minä, käydä vuoronperään lapsen kanssa tutustumassa niin monta kertaa kuin parhaalta tuntuu.
Tässä ko pkssa ilmaistiin jokseenkin selvästi, ettei toivota lasta vaan viskattavan hoitoon muutaman tunnin käynnin jälkeen.
Kyseessä kuitenkin iso elämänmuutos pienelle ja vaikka itsestä tuntuisi, että kyllä meidän reipas nico-petteri pärjää missä vaan, niin todellisuudessa hoitopäivät ovat pitkiä eikä niissä mennä yhden lapsen ehdoilla.
me harjoteltiin unet myös niin että mä laitoin tytön siellä nukkumaan, ja luin kirjaa unien ajan viereisessä huoneessa. Tämä siksi että ei vielä maksettu hoidosta.
Syömiset myös harjoittelimme koska saimme ne sieltä ilman maksuakin. Mä tosin ehdotin ensin että otan tytölle jotakin omaa syötävää mukaan.
Tällä palstalla monet Ruotsin-mammat ovat kertoneet siellä olevan lähes pakollisena kolmen viikon tutustumisjakso. Varmasti moni sosiaalinen lapsi tottuu uuteen ympäristöön nopeammin, mutta ujoilla ja hitaastilämpiävillä ei viikko riitä mihinkään.
Itse tunnet ap lapsesi parhaiten!
Eiköhän meillekin kultainen keskitie löydy joko syöden/nukkuen tai ilman niiden harjottelua.
t ap
eskariin, on viisivuotias. Siellä on testit, joihin mennään itsekseen ja eskari alkaa ihan kylmiltään. Ja on ihan normaali sen maan käytäntö...
Me käytiin ensin yksi aamupäivä yhdessä pk:ssa lapsen kanssa leikkimässä ja sitten lapsi oli yhden ulkoilun pk:n lasten kanssa ilman minua. Kahtena päivänä siis käytiin ja se riitti.