Kauanko " saa" / voi tutustua lasten kans päiväkotiin ?
Meillä edessä syksyllä ja nyt pohdin et onko esim vko hyvä aika tutustua? Meillä kun siihen olisi mahdollisuus hyvin =)
P-kodin johtaja sano eka et saa käydä niin paljon kun haluaa, vasta ruokaluista menee maksua, mutta nyt kun soitin, niin sanoi jos tultas heinäkuun lopus tutustuu ja hoito alkaa 1.8 sit jo.
Oisko vko hyvä aika, aluksi lasten mukana ja sitten vaik sinne jättäen yksin ilman mua ?
Voiko myös päiväunia harjoitella siel kanssa, pitäskö niihin sit se ruokailu yhdistää myös ?
Kiitos kovasti jos jaat kokemuksesi, koskettaa varmaan monta perhettä tämä aihe nyt syksyllä =)
Kommentit (57)
Onko se rahan " säästäminen" tosiaan tärkeämpää kuin pehmeä sopeuttaminen hoitoon. Tämä on taas tätä ajatusmallia, että kun mä kerran jostain maksan, niin minun täytyy saada maksimihyöty investoinnilleni. Luulisi, että tässä kannattaisi enemmän ajatella lapsen parasta, eikä noita muutamia ylimääräisiä hoitomaksuja, jotka maksaa päiväkotiin. Suomessa maksetaan kuitenkin ropoja lastenhoidosta, joten pitääkö tässäkin nuukailla viimeiseen asti.
Ja jos peruste on se, että työt alkavat elokuun alussa, niin sekin on huono selitys. Olisit ilmoittanut työnantajalle palaavasi äitiyslomalta vasta elokuun puolivälissä, kun lasten pitää sopeutua hoitoon ennen töiden aloitusta.
Vierailija:
etpä juuri ole normaalien lasten asiantuntija.Ja jos vie esikoisen hoitoon, kun on itse kotona tai kun lapset on tosi pieniä, on tilanne ihan eri kuin jos vie viisivuotiaan, kun itse on työelämässä. Lapselle voi oikeasti jo selittää, että äiti on töissä ja että lapsi on hoidossa sillä aikaa ja kaverien takia. Viisivuotias myös jo oikeasti kaipaakin kavereita.
40
että täällä lapsille varataan tuo 2 viikkoa tutustumisaikaa päiväkotiin. Paikallinen käytäntö eikä sen ilmaisemiseen kai tarvitse olla minkäänlaisten lapsien asiantuntija.
Ai niin, viukahan oli tietysti vain siinä että minä olin kirjoittamassa... Hauskaa illan jatkoa vaan sinulle :o)
Lähdemme viikoksi reissuun maanantaina ja pk heinäkuun kiinni - hoito alkaa 1.8 jolloin äiti menee töihin eli harjoittele siinä sitten... :(
Käydään siellä pihalla sitten heinäkuussa leikkimässä ja jospa noi mummot hoitaisivat vaikka ekan viikon ja kävisivät pienen kanssa siellä. Nyt jo itkettää, kun joutuu " kylmiltään" laittamaan, lapsi kun ei ole muutenkaan juuri hoidossa ollut mummoilla tms...
ok, kuullut olen. Kuten sinäkin esimerkiksi sen että sinulla on oikeus olla kotihoidontuella siihen astikunnes lapsesi on 3v. Älä sinäkään sokeasti usko kaikkiin kuulopuheisiin...
Mutta en jaksa asiasta enempää kinastella, käy seuraavaksi vaikka niiden kimppuun jotka kirjoittivat ettei heillä pidetä kuin yhden päivän tutustumisia. Miksi heidän kuulopuheensa olisivat sen " oikeampia" kuin minun?
Ja et onnistunut enempää mieltäni pahoittamaan, on vähän isompiakin murheita päällä.
Puoli tuntia käytiin juttelemassa päiväkodin johtajan kanssa päiväkodin systeemistä sisätiloissa (lapsi sai rauhassa tuon ajan tutustua sisätiloihin, päivähoidon lapset ulkoili saamaan aikaan). Ei ollut mitään ongelmia hoitoon jätettäessä. Tosin olimme kyllä jutelleet asiasta monet kerrat jo pidemmän aikaa ennen hoidon alotusta. Lapsi on kyllä luonteeltaan turhan reipas ja utelias ja ymmäsi tuon ikäisenä vallan mainiosti puhetta ja kun vielä käytiin näyttämässä se päivähoitopaikka.
päiväkotien tutustumiskäytännöt on tietysti myös kirjoitettu lakiin?
Eikö tuo nyt samalla mitätöi jokaisen muunkin vastauksen mitä ketjuun on kirjoitettu? Ymmärsin että ap kyseli kokemuksia ja malleja miten missäkin toimitaan. Yhtä lailla kun muut omistaan, kerroin meidän käytännöstä.
Kun kyselin päiväkodinjohtajalta tuosta tutustumisesta hän totesi että 1-2 päivää voi olla muutaman tunnin vanhempi mukana jos haluaa. Kuulosti minusta aika kovalta kun on näin pienestä kysymys ja kysyin että eikä voisi ottaa viikon totutteluajan.
On kuulemma liian pitkä, mutta voin jäädä vielä kolmantena päivänä jos jäämiset ovat lapselle kovin vaikeita. Pelottaa jo etukäteen miten lapsi kerkeää noin lyhyessä ajasa tottua uuteen paikkaan ja uusiin ihmisiin, ei ole muutenkaan niitä avoimimpia lapsia. Minusta se 2 viikkoa kuulostaisi ihanan pehmeältä laskulta!
Tummetott sanoi että Ruotsin kahden viikon käytäntö on samanlainen oikeus kuin Suomen hoitovapaa. Silloinhan sen pitää siis löytyä laista.
52
eli siis asioista joista heillä on OMAKOHTAISTA kokemusta. Sinä tapasi mukaan vastaat taas kysymyksiin mistä sinulla ei ole mitään kokemusta, pelkkiä oletuksia ja huhupuheita. Voisitko vihdoin alkaa pitäytymään sellaisisssa aloituksissa jotka todella liittyvät sinun elämääsi? Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään tuo jatkuva lapsellinen naukumisesi.
-ei se kenen kanssa väittelit aiemmin, vaan toinen joka tuntee myötähäpeää aina kirjoituksiasi lukiessa
Vierailija:
Tummetott sanoi että Ruotsin kahden viikon käytäntö on samanlainen oikeus kuin Suomen hoitovapaa. Silloinhan sen pitää siis löytyä laista.52
ennen tuota vertausta hoitovapaaseen. Luin hänen alkuperäisen vastauksen läpi moneen kertaan enkä nähnyt siinä mitään mikä aiheuttaisi tuollaista vastarintaa. Mikset voi hyväksyä hänen vastaustaan siinä kuin muidenkin?
Yhtenä pvänä olin mukan ja oltiin ehkä tunti. Toisena ja kolmantena päivänä oli yksin aamupäivön. Neljäntenä yksin koko päivän. Tämä oli myös pph:n mielestä sopiva tutustumisjakso.
Kysyisin teitlä, joiden lasten kanssa on vietetty useita päiviä päiväkodissa, miyen lapset suhtautuivat siihen muutokseen, kun äiti ei olekaan nukuttamassa päiväunille? Järkyttävä muutos sekin... eikö?
Vierailija:
Kysyisin teitlä, joiden lasten kanssa on vietetty useita päiviä päiväkodissa, miyen lapset suhtautuivat siihen muutokseen, kun äiti ei olekaan nukuttamassa päiväunille? Järkyttävä muutos sekin... eikö?
Eikö ole hankalaa opettaa lapsi ensin siihen että vietetään pari viikkoa päiäkodissa äidin kanssa ja sitten yhtenä päivänä jätetäänkin yksin? Eikö ole helpompi opettaa lapsi suoraan siihen että päiväkodissa ollaan tätien ja kavereiden kanssa, äiti tulee sitten myöhemmin hakemaan kotiin.
sopii harjoitella muutamia päiviä, maksua menee, jos lapsi jätetään yksin päiväkotiin. Ei siellä silti sovi kenenkään muksuinensa olla sekoittamassa hoitajien ja lasten rytmiä nukkumaanmenoaikojen jne. aikaan, kyllä tutustuminen tarkoittaa ryhmän kanssa ulkona tai sisällä leikkimistä. Eikä se lapsi niin sitä tutustumista tarvitse, vaan vanhemmat, jotka sitäpaitsi monesti käyttäytyvät niin ristiriitaisesti ja hermostuneesti jättäessään lasta hoitoon, että mitä lyhempi totutteluaika vanhemman kanssa, sen parempi.
etpä juuri ole normaalien lasten asiantuntija.
Ja jos vie esikoisen hoitoon, kun on itse kotona tai kun lapset on tosi pieniä, on tilanne ihan eri kuin jos vie viisivuotiaan, kun itse on työelämässä. Lapselle voi oikeasti jo selittää, että äiti on töissä ja että lapsi on hoidossa sillä aikaa ja kaverien takia. Viisivuotias myös jo oikeasti kaipaakin kavereita.
40