G: Meneekö teillä lapsilisät käyttöön vai säästöön?
Ja perheen bruttotulot, kiitos.
Meillä menee käyttöön tosin taitaa aika lailla tismalleen ohjautua tuo raha hyväntekeväisyyteen joka kk.
Brutto 4000e
Kommentit (33)
näin lapsilisä on lahjoitus vanhemmalta lapselle, vaikka menisi kelasta suoraan lapsen tilille.
'
Vierailija:
Millä perusteella lapsilisä, joka menee suoraan lapsen tilille ei ole lahjoitus molemmilta vanhemmilta ja täten alita verovapaan lahjoituksen määrää? En ymmärrä...kiitos, jos viitsit valaista.
ei 4.
Riippuu kyllä vähän perheen koostakin, 3000 euron bruttotulot on aika pienet esim. 3-4 lapsiselle perheelle eli ei takuulla laiteta lapsilisiä säästöön
Ensin tuolla yhdessä ketjussa vauhkottiiin, että lapsilisät on lapsellisten ja lapsettomien tuloerojen tasaamiseen. Kuinkahan moni lapseton tienaa niin hyvin, että voi laittaa joka kuukausi yli 100 euroa rahastaoihin tms.?
Hitto, miksei tällaisia typeriä instituutioita voida purkaa???? verohelpotus lapsiluvun mukaan olisi huomattavasti reilumpaa.
Minun tilille se tulee, josta se pitäisi siirtää lapselle. Ei voi ohjata suoraan lapsen tilille.
tulot 2300e/kk ja itse olen kotihoidontuella.
Shoppaan ihan surutta lapsilisillä kaikkea turhaa, nytkin tilasin itselleni jalkahoidon....
Toki ostan lapsilekin turhuuksia!
teiltä jotka laitatte lapsilisät lasten omille tileille, että tasaatteko jotenkin sen rahasumman, vai saako teillä kaikki lapset just sen mitä siitä maksetaan? eli esikoiselle satku, kakkoselle 110 jne?
Kun tili on yhteinen, voidaan katsoa lapsilisissä olevan kaksi lahjoittajaa, joten menee reilusti alle 3.400 eur/lahjoittaja/3 vuotta. Olen muuten tehnyt lapsille lahjaveroilmoituksen, jotta verottaja tietäisi koko ajan missä mennään, eikä tulisi sitten myöhemmin kyselemään, mistä rahat ovat tulleet (esim. ensiasuntoa ostettaessa). Lasten tileiltä sijoitamme rahoja lasten nimissä rahastoihin.
Maksamme niin paljon veroja, että on ihan mukava saada välillä yhteiskunnalta takaisin päin. Bruttotulot n. 11.000 eur/kk.
Verotus sitä paitsi vanhenee 5 vuodessa, joten on aivan sama olenko säästänyt lapselleni vaikka 100 000,- vuodessa 6 vuotta sitten.
Verottaja ei lähde kyselemään oma-aloitteisesti kuinka paljon kukakin on lahjoittanut kenenkin lapselle rahaa. Aivan järjetöntä maksaa vapaaehtoisesti veroa. Muutenkin verotus on aivan tarpeeksi kovaa Suomessa.
P.s en maksa edes koiraveroo
terveisin nainen vuosimallia 1974, joka on vastannut moiseen kyselyyn, eikä selvinnyt ilman jälkiveroa.
Minä maksan 27 % joka kuukausi veroa, enkä todellakaan ole suurituloinen. koen kyllä osallistuvani yhteisen hyvän kartuttamiseen.
Eli tämänkin otannan perusteella voidaan havaita, että perheen bruttotuloilla on aika vähän tekemistä sen kanssa miten lapsilisään asennoidutaan.
Tiedän omassa tuttavapiirissä muutaman todella pienituloisen jotka säästävät lapsilisät tai antavat sen suoraan lapselleen joka kk.
Meillä menee siis käyttöön koko tuo 210e tosin hyväntekeväisyyttä harrastetaan joka kk suurinpiirtein tuon verran.
ap
Jokaisen suurituloisen koulutus, opintotuet, lapsilisät, vanhempien eläkkeet jne... on maksettu niin pienituloisten kuin suurituloistenkin tilipusseista ja maksetaan edelleen.
Ihan oikeastiko uskotte, että vain ne, joilla tulot yli 4000 e/ kk / hlö kartuttaa verokassaa??? Laittakaahan sitten vapaalle kaikki lähihoitajat esimerkiksi. Laskekaa mikä lovi valtion verokassaan tulisi. Maksakaa sen jälkeen lastenhoidot yms. ihan oikeasti kokonaan omasta pussista.
Kummatkohan ihan oikeasti kerryttää enemmän verotuloja, pienituloisten valtava massa vai suuri tuloisten pieni joukko?
kuukaudessa niin ei tartte koko lapsilisää!!!!
Mä säästän kyllä kolmelle lapselle just mitä pystyn: 10 e/kk per lapsi ja siitä menee sitten rahastoon kolmen kuukauden välein = 120 e/vuosi per lapsi. Ja tää on ihan yläraja tällä hetkellä....
Mun mielestä hyvätuloisilta pitäis poistaa koko lapsilisä... raja johonkin bruttotulot 3000/kk....!