Porvoon surma: Suomen pitäisi vihdoinkin oikeasti mennä itseensä
Tämä tulee uutena aloituksena, sen verran pöyristynyt olin niistä vähättelevistä ja puolustelevista kommenteista, joita toisessa ketjussa oli.
[b]Ettekö ääliöt tajua, että se Porvoon puukotus ei ole mikään yksittäinen tapaus Suomi-onnelassa, vaan Suomi johtaa tappo- ja väkivaltratilastoja läntisessä Euroopassa. Jenkkilää tavoitellaan tässä asiassa.[/b]
Tämä tarkoittaa, että todellisuudessa Suomi oikeasti on vaarallinen maa kelle tahansa, myös turistille. Suomeksi: missä muussa maassa länsi euroopassa on turvallisempaa kuin Suomessa.
Tästä vaan ei puhuta, kun onhan nyt selvää että jos joku käy hermoille sitä voi vähän opettaa. yleensähän tämä tapahtuu häveliäästi perhepiirissä, mutta se ei muuta asiaa. Suomalaiset ovat muihin länsieurooppalaisiin verratttuna väkivaltaisia ja vaarallisia.
Osansa on juomakulttuurissa, mutta eihän siihen voi puuttua, herranisä, nipottava akka on kamala, muidenkin naisten mielestä. tälläkin palstalla.
Ja sama tätä väkivaltakulttuuria koskeva hyssyttelevä vähättely näyttää jatkuvan lööppimedissakin. Se tappaja on kotoisasti " häirikkö" , joka nyt sattui viuhtomaan sillä veitsellään vähän liikaa tai väärässä seurassa. olisi listitnyt jonkun kaltaisensa niin ei olisi tarvinnut tätätkään vähää asisat keskustella.
Kommentit (85)
ulkomaalaisten osuudesta mm. seksuaalirikoksiin niin usein ketjut poistetaan tai ainakin leimataan rasistiksi vaikka siis ihan tilastoista näkee asian todeksi.
Vierailija:
Suomalainen väkivalta oli koholla jo paljon ennen kuin tänne oli otettu ensimmäistäkään kiintiöpakolaista.
Yrittäkää nyt ymmärtää, että jos sanoo Suomen olevan turvallinen maa ei tarkoita että kieltää ongelmat tai näkee asiat ruusunpunaisin lasein.
Suomessa väkivaltarikollisuus kohdistuu lähinnä työttömiin ja alkoholisoituneisiin keski-ikäisiin miehiin. Muiden kohdalla todennäköisyydet pienenevät. Suomessa alkoholilla on osuutta suurimpaan osaan henkirikoksista. Suomessa on syrjäytyneillä jne. tapana ryypätä kahdestaan neljän seinän sisällä ja tyypillinen suomalainen tappo tapahtuu juuri tälläisessä tilanteessa. Muualla maailmassa juominen on julkisempaa ja yleensä tapahtuu isommissa porukoissa jolloin se toimii rauhoittavana tekijänä.
Jokaisen elämä voi päättyä murhaan, mutta epätodennäköistä se on, jos ei ole alkoholiongelmaa jne.
Turvattomuus lisääntyy koko ajan, vaikka todennäköisyys joutua rikoksen uhriksi pienenee. Kadut ovat siis turvallisempia kuin ennen.
Erityisesti tuo pelotelu korostuu esim. Englannissa, jossa se on niin hillitöntä, että naurattaisi ellei se rajoittaisi niin törkeästi brittinaisten elämää. Olin töissä pienessä erittäin rauhallisessa brittikaupungissa ja minulla oli tapana käydä lounaalla viereisessä puistossa. Paikalliset kauhistelivat ja varoittelivat hullua suomalaisnaista tuosta tavasta.
Ja täytyy myöntää, että Rautatieaseman lähistöllä liikkui aika pelottavan näköistä porukkaa ja muutama tappelikin siinä keskenään. Ei sellaista pelottavaa fiilistä ollut minun nuoruudessani ja nuorena todella biletin usein samoilla seuduilla yöaikaan. Tämän pienen " otannan" perusteella voin päätellä, että joko Helsingin keskustassa ON levottomampaa tai sitten olen keski-ikäistynyt :)
Vierailija:
jos nainen kuolee henkirikoksen uhrina, hänet on yleensä tappanut oma mies tai ex-miesjos mies kuolee henkirikoksen uhrina, hänet on yleensä tappanut miespuolinen ryyppykaveri
eli riippuu näkökulmasta kuinka painavana sitä kotiväkivaltaa pitää
Vierailija:
Ja täytyy myöntää, että Rautatieaseman lähistöllä liikkui aika pelottavan näköistä porukkaa ja muutama tappelikin siinä keskenään. Ei sellaista pelottavaa fiilistä ollut minun nuoruudessani ja nuorena todella biletin usein samoilla seuduilla yöaikaan. Tämän pienen " otannan" perusteella voin päätellä, että joko Helsingin keskustassa ON levottomampaa tai sitten olen keski-ikäistynyt :)
Tanskassa tosin on, siitä olen samaa mieltä :D
että tälle asialle tehtäisiin jotain? Itse olen sitä mieltä, että Suomessa ei enää hoideta mieleltään vakavasti järkkyneitä. Kun ei muka ole rahaa. Eikös suurin osa näistä satunnaisista tappajista ole mielenterveyspotilaita, joilla yleensä myös päihdeongelma.
Itse tunnen olevani enemmän turvassa täällä Keski-Euroopassa kuin Suomessa. Suomessa olen nähnyt mm. katuväkivaltaa, juoppoja ja vielä lisää juoppoja, psykoottisia ihmisiä kaduilla jne. Vaaralliset mielenterveyspotilaat saavat kulkea kaduilla, kun ei ole varaa hoitaa heitä.
Todellisuus ja mielikuvat on hyvä osata erotella. sitä juuri tarkoitan - tällä kertaa ottaa aivoon jatkuva puhe suomalaisesta turvallisuudesta, jossa tämä iso osa-alue painetaan villaisella. Sitten eri juttu on, että yleisesti ottaen on turvallisempaa kuin koskaan, mutta ihmiset kokevat turvattomuutta silloin kun siihen ei ole tosiasiallista syytä. Kyse on kahdesta eerilasiesta prosessista, jossa toisessa korostetaan, että suomessa on kaikki todella hyvin
ap
purkamassa agressioitaan täälä av palstalla ilkeilemällä ja haukkumalla toisia. Niin jotenkinhan ne agressiot purkautuvat.
Moni suomalainen ei ole missään tekemisissä niin päihteiden kuin muunkaan väkivallan kanssa.
Ei ole yhtään ihme että se puukotus tapahtui nimenomaan Suomessa.
niin Suomessa suurin osa väkivallan uhreista tuntee tekijän, jenkkilässä yli puolet on " random" uhreja, eli tekijälle tuntemattomia (joskus 90-luvun alussa ylittyi tuo 50 %).
Vaikka tapot tapahtuvat ryyppyporukoissa ja syrjäytyneiden piirissä, tämä ei tarkoita että ne ryyppääjät olisivat jotenkin tavallisista kansaliasista poikkevaa porukkaa, jotain eri kastiin kuuluvia vaan kyse on ihan tavallisiisat suomalaisista jotka ryypäävät.
Ja aika monella suomalaisella on alkoholismiin taipuvaisia sukulaisia ja ystäviä. Tästä on kyse. Meillä on myös julkisuudessa henkilöitä, aivan johtavassa menestyvässä kärjessä, joiden voi katsoa helposti ajautuvan tilanteisiin, jossa noita tappoja tapahtuu. mainittu Tikka oli esimerkki, jossa kävi huonosti. Julkisuudessa on näkynyt erään kyläkaupan omistajan toimintaa, joka vaikuttaa *hallitsemattomalta*, samoin oli tilanne entisen oikeuskanslerin(?) kohdalla.
Entä sitten nämä bileiltojen jälkeen katoavat nuoret aikuiset? Mitä niissä tapauksissa oikeasti käy? Vuosittain tapahtuu perhesurmia ja tämä on väiluvultaan vähäinen maa.
Minusta on silkkaa typeyyttä panna pää pensaaseen ja väittää että ne tapot ovat vaan jotain ihmeellisten juoppojen välien selvittelyjä, jotka eivät kosketa tavallisten suomalisten turvallisuutta mitenkään. Sellainen on itsepetosta. Valtaosa asiaan perehtyneistä tutkijoista on sitä mieltä, että Suomlalainen kulttuuri on väkivaltaisempi kuin Euroopassa yleensä. Tämä ei ole ristiriidassa tyypillisen suomalisen murhan kanssa.
Eikö se ole aika hävettävää sekin? Miten voimme sallia sen, että läheisemme ajautuvat tuollaisiin tilanteisiin, jossa tapetaan toisia joko rikoksen avulla tai pulloon hukkumalla.
Minusta asiaa ei ole syytä kaunistella, olipa totuus mikä hyvänsä. Tilastot ovat synkät ja väkivaltaisuuden suhteen häpeälliset. Se on fakta.
Poliisi sanoi etta asiasta vasta " jutustellaan" tekijan kanssa. Minusta aika lepsu asenne kun on murhasta kysymys. Myos Suomessa annetut rangaistukset ihmetyttavat, suurin osa tuntuu olevan ehdollisia=ei mikaan rangaistus. Ja se etta vankilasta paasee lomalle on ihan huippu, koskahan saa menna ihan ulkomaille asti?
Viimeistään 5-8 vuoden päästä hän pääsee ehdonalaiseen vapauteen, käytännössä siis hiippailemaan normaalien ihmisten parissa.
Itselläni on pidemmän aikaa ihmetyttäneet täällä av:llakin väitteet Suomen turvallisuudesta ja siitä, kuinka on niin hyvä asua, kun ei tarvitse pelätä jne.
Emme asu Suomessa ja eron huomaa. Ei minulla pelota kävellä säkkipimeällä yksin kotiin asemalta. Ei tarvitse miettiä iltapimeällä, tuleeko joku juoppo kauppareissulla örisemään niin, että alkaa pelottaa. Voi istua yöjunassa yksin rauhassa ilman, että juopot häiritsevät, uhkailevat, aukovat päätään jne.
Ja näin siis Kööpenhaminassa. Helsingissä oli kaiken näköistä häiriötä jatkuvasti, viikonlopun ilta- ja yöjunat oli kammottavia, asemalla oli monesti turvaton olo - varsinkin kun joku tuli pummaamaan tupakkaa yms. ja oli yksin.
Täällä saa olla ihan rauhassa. Ja jos joku humalainen jotain tulee puhumaan, niin heilläkin on yleensä todella hyvät käytöstavat ja ovat harmittomia. Ei tarvi pelätä :)
silloin kun puhutaan keskiarvoista.