Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen aina ihmetellyt, millä lailla suomessa on ilmainen terveydenhuolto?

Vierailija
25.02.2012 |

Just kattelin hinnastoa ja käyntimaksu näky olevan yli 13 €, vuosimaksu 27 €, sairaalamaksut jokaiselta yöltä 20-35 €.

+ lääkkeiden hinta,joka vaan nousee. (tai siis korvattavuus pienenee)

Niin millä lailla suomessa on ilmainen terveydenhuolto??? ei mee jakeluun ja oon ihmetelly tätä kauan!

Kommentit (146)

Vierailija
81/146 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2012 klo 18:43"]Itse vuosia jenkeissä asuneena voin kertoa, että kyllä se on ilmainen Suomessa.

Jenkeissä jokainen lääkärikäynti maksaa satoja dollareita + lääkkeet. Jokainen labrakoe tuo laskuun lisää kymppejä.

Jos siellä sairastuu, lasku on todella nopeasti useamman kymppitonnin. Jos ei ole vakuutusta tai varaa maksaa, ihminen kuolee, koska ilmaista terveydenhuoltoa ei ole.

Täällä ei kukaan kuole vaikka ei olisi varaa maksaa terveyskeskusmaksuja. Ketään ei jätetä hoitamatta maksamattomien terveyskeskusmaksujen takia. Koko asiaahan ei edes kysytä, jos päivystyspolille menee. Jos ei ole varaa maksaa terveyskeskuslaskuja, sossu hoitaa asian.

Jenkeissä ei ainuttakaan toimenpidettä tehdä, jos ei rahaa tai vakuutustietoja löydy. Ei vaikka ihminen olisi kuolemaisillaan. Ensin pitää löytyä maksaja.

Ja näinhän on suurimmassa osassa maailman maista.

Mutta meillä Suomessa asiat on toisin, koska meillä on ilmainen terveydenhuolto.
[/quote]
Missäs päin jenkkilää asuit, itse asun kaliforniassa, ja mahdollisuus ilmaiseen terveydenhuoltoon kyllä on.

Vierailija
82/146 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2012 klo 14:43"]

Just kattelin hinnastoa ja käyntimaksu näky olevan yli 13 €, vuosimaksu 27 €, sairaalamaksut jokaiselta yöltä 20-35 €.

+ lääkkeiden hinta,joka vaan nousee. (tai siis korvattavuus pienenee)

Niin millä lailla suomessa on ilmainen terveydenhuolto??? ei mee jakeluun ja oon ihmetelly tätä kauan!

[/quote]Käynti- ja vuosimaksut vois vaikka triplata - ja silti ois 'ilmaista'. Eikä kyllä ajais ketään konkurssiin. Vähään lisää omaa vastuuta, niin terveydestään kuin tämän yhteiskunnan pyörittämisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/146 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2012 klo 15:44"]

ihan maksutta ollaan käyty... lääkkeet toki maksaa.

[/quote]

Meillä ei maksa käynnit eikä lääkkeet.

T. Saksa on paras maa

Vierailija
84/146 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Kävin leikkauksessa, yksi yö sairaalassa. Maksoi minulle kokonaisuudessaan n. 150 euroa. Todellinen hinta lienee tuhansia euroja. Esim. synnytys maksaa n. 200-300 euroa, riippuu vähän, kuinka kauan on sairaalassa. Yhdysvalloissa kuulemma siitä puolitetaan useita tuhansia ja jos tulee ongelmia, voi mennä vaikka 10000 EUR. Eli aika kiittämätöntö sanoa, että ei ole ilmaista kun kyllähän se on...

Vierailija
85/146 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 19:20"]

Kokoomus porsaiden mielestä ei pitäisi ollakaan mitään ilmaista terveydenhuoltoa, vaikka tosin ei se sitä ole nytkään, kuten aloittaja kirjoittikin. Kokoomuslaisten mielestä vain rikkailla tulee olla oikeus sairaalahoitoon jne. Miettikää miten sairasta! Vain rikkaille omat sairaalat ja köyhät kuolee tauteihin jotka voisi hoitaa, tähän tämä on menossa, äänestäkää vaan sitä saatanan sekoomusta, tulette löytämään sen edestänne. Niin oli vielä minunkin isovanhempani rikkaita kokoomuslaisia, vaan enpä ole minä, joten ajatelkaa edes tulevaa sukupolvea ja omis lapsenlapsenlapsianne, ne eivät välttämättä ole rikkaita kokoomuslaisia jos itse sitä olette. Kaikista sairaimmalta tuntuu se, että ihan tavalliset suomalaisetkin äänestävät sekoomusta! Miksi ihmeessä? Siinä kaivaa vain itselleen kuoppaa!!!!!!!!!!!!!!!!

[/quote]Tämä on ihan täysin sun oman (sairaan?) mielikuvituksen tuotetta. Kukaan - eikä 'edes' kokoomuslainen - ei ole ehdottanut, tai edistä tuollaista politiikkaa. Tietenkin on heikoimmassa asemassa oleville oltava 'turvaverkot' ja terveydenhuolto jne. Mutta niiden palveluiden ei tarvitse olla kaikille ilmaisia - jos omaisuutta on, niin silloin palvelusta maksetaan. Se 'rikas' voi halutessaan hoidattaa itsensä yksityisellä. Se, jolla ei ole varaa yksityiseen hoitoon, käy edullisemmassa (tai jopa ilmaisessa) hoidossa kunnallisella. Mikä tässä on väärin?! Molemmissa paikoissa työskentelevät samoissa kouluissa opiskelleet lääkärit.

Vierailija
86/146 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 20:02"]

Tässä taas joku älykkö avautuu aloituksessa. Täytyy olla aika heikkolahjainen, jos ei tajua mitä se hoito oikeasti maksaisi.

[/quote]

Ei ole kyse siitä mitä se oikeasti maksaisi! Huoh!

Vierailija
87/146 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 19:24"]

Eihän se ilmainen ole. Mutta halpa. Tuttu USAsasta oli ottanut kuvan sairaalalaskusta kaksoset synnyteyttään: 200 000 taalaa. Aika paljon.

[/quote]

Synnytin vuosia sitten Saksassa. Minkäänlaista laskua en saanut mutta minulle annettiin joku n. 100 euroa jotain "synnytyspalkkiota". En tuolloin täysin ymmärtänyt mistä oli kyse!

Vierailija
88/146 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, eihän tämä ole ollut ilmainen enää pitkään aikaan. Sinnikkäästi ne jotkut vanhat myytit vaan elää. Kävin just lääkärillä ja odottelen, että millainenhan maksu sieltä rapsahtaa.

Vierailija
89/146 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 17:48"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2012 klo 18:43"]Itse vuosia jenkeissä asuneena voin kertoa, että kyllä se on ilmainen Suomessa.

Jenkeissä jokainen lääkärikäynti maksaa satoja dollareita + lääkkeet. Jokainen labrakoe tuo laskuun lisää kymppejä.
Jos siellä sairastuu, lasku on todella nopeasti useamman kymppitonnin. Jos ei ole vakuutusta tai varaa maksaa, ihminen kuolee, koska ilmaista terveydenhuoltoa ei ole.

Täällä ei kukaan kuole vaikka ei olisi varaa maksaa terveyskeskusmaksuja. Ketään ei jätetä hoitamatta maksamattomien terveyskeskusmaksujen takia. Koko asiaahan ei edes kysytä, jos päivystyspolille menee. Jos ei ole varaa maksaa terveyskeskuslaskuja, sossu hoitaa asian.

Jenkeissä ei ainuttakaan toimenpidettä tehdä, jos ei rahaa tai vakuutustietoja löydy. Ei vaikka ihminen olisi kuolemaisillaan. Ensin pitää löytyä maksaja.
Ja näinhän on suurimmassa osassa maailman maista.

Mutta meillä Suomessa asiat on toisin, koska meillä on ilmainen terveydenhuolto. [/quote] Missäs päin jenkkilää asuit, itse asun kaliforniassa, ja mahdollisuus ilmaiseen terveydenhuoltoon kyllä on.

[/quote] Sama kysymys minulla, missa asuit? Miksi et ottanut selvaa vakuutuksista, ilmaisklinikoista, walk-in klinikoista, Medicaidista? Vai etko vaan viitsinyt vai eiko kielitaito riittanyt? Kavitko keskustelemassa Social Servicessa? Aika vastuutonta suoltaa tuota puppua kun ei itse edes ymmarra miten systeemi toimii. Joku viela tietamattomampi voi jopa uskoa satujasi.

Vierailija
90/146 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkasta menee veroja 2250 e/kk, eli n. 27 000 vuodessa ja viime syksystä lähtien sairasteluun on mennyt 800 e julkisella sektorilla (useita viikkoja sairaalassa).

Ulkomailla asuessa veroprosentti oli 20 ja sairasvakuutukseen meni 70 e/kk (yksityisen sektorin työnantaja maksoi jäljelle jäävän 150 e/kk työsuhde-etuna) koko perheeltä ja se kattoi kaiken yksityisellä sektorilla, jopa silmien laserleikkaus kosmeettisista syistä sisältyi vakuutukseen. Yksityissairaalat olivat laadukkaita ja jonotus oli korkeintaan tunti.

Tykkäsin jälkimmäisestä systeemistä enemmän. Käteen jäi enemmän palkasta ja ei kertaakaan tarvinnut kärvistellä julkisen sairaanhoidon puolella. Suomessa yksityinen on niin kallis, ettei sitä raaski käyttää ja jos vakuutuksen ottaa, sen ulkopuolelle jää kaikki aiemmin sairastetut sairaudet (ulkomailla meillä ei ollut mitään rajoituksia tai ehtoja). Julkisella on jonot ja korkeista veroista huolimatta, sinnekin uppoaa satasia.

Suomessa on niin kallista elää, että meiltä alkaa loppua likviditeetti.

Vierailija
91/146 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

82 jatkaa: piti lisätä, että ulkomailla asuessamme julkinen terveydenhuolto oli ilmainen. Siellä ei välttämättä tarkisteta edes henkilötietoja, eikä ole väliä, onko kyseessä turisti, laiton maahanmuuttaja tai paikallinen. Pienituloiset saa ehkäisyvälineitäkin ilmaiseksi sairaalasta. Hoitojen antaminen kaikille tarvitseville kuuluu perustuslakiin ja tämän vuoksi ihmisiä eri maista tulee hoitojen perässä.

Vierailija
92/146 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="HardcoreZen" time="25.02.2012 klo 16:01"]Vuosimaksu nyt on nimellinen, mutta maksu kuitenkin. Suurin epäkohta on minun mielestäni se, että lääkkeistä joutuu maksamaan ihan sairaasti itse. Käy todella sääliksi ihmiset, jotka sairastuvat vakavasti ja ovat taloudellisesti todella tiukilla, kun suuri osa tuloista menee ihan vain lääkkeisiin.

Asun itse maassa, jossa terveydenhuollosta ei tarvitse maksaa penniäkään ja lääkkeet ovat ilmaisia. Ja palvelu on julkisella parempaa kuin Suomessa. Suomalaisen terveydenhuollon korkea taso ja 'ilmaisuus' on myytti.
[/quote
Mikä maa?

Vierailija
93/146 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuolla terveyskeskuksessa jotain ilmaistakin. Labrat ja röntgenit eivät maksa mitään, ei edes raajan kipsaus ja sitä seuraavat tarkastuskäynnit.

Vierailija
94/146 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meneppä yksityiselle kuvauttamaan joku raajasi. Hintaa tulee yli 800€.

Kunnallisella se maksaa muutaman kympin.

Vierailija
95/146 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä nää ilmaisen terveydenhuollon maat rahoittavat toimintansa?

Vierailija
96/146 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:05"]Millä nää ilmaisen terveydenhuollon maat rahoittavat toimintansa?
[/quote]

Sitä voi vain ihmetellä. Samoissa maissa ruoka maksaa puolet suomalaisista hinnoista ja tavis duunareillakin on varaa syödä viikottain ulkona ja käydä päivittäin kahvilla

Suomalainen vie perheen ulos syömään kerran vuodessa... Joukkoliikenne toimii ja maksaa 1/4, autot on 30% halvempia.

Sitä vaan miettii mihin meidän rahat häviää?

Vierailija
97/146 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä taas persulainen av-palsta kitisee siitä, kuinka joku asia maksaa. Suurinosa näistäkin kitisijöistä taitaa olla jo muutenkin sosiaalitukien piirissä ja eivät maksa kuin pientä tuloveroa. Välillisesti tietty röökin ja oluen hinnassa.
Ei taida näilläkään valittajilla olla kokemusta muiden maiden terveydenhoidosta. Oppisitte tietämään mikä on ilmaista (lähes) ja mikä ei..
Onninon syntyä Suomeen ja olla täällä terveyden- ja sairaanhoidon piirissä. Helkkarin laadukastakin julkisensektorin tuottamaksi. Älkää edes yrittäkö verrata esim jenkkien yksityiseen...

Vierailija
98/146 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille on aika pitkälti ilmainen. Sairaalakäynnit maksaa, mutta terveyskeskuskäynnit, hammaslääkärikäynnit ja neuvola on ilmaisia. Samoin raskaana olevalle neuvola- ja neuvolalääkärikäynnit on ilmaisia. 

Vierailija
99/146 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2012 klo 15:15"]

kun lapsesta asti joka tuutista on ilmoitettu kuinka
a) on lottovoitto syntyä suomeen
b) suomi on hyvinvointivaltio
c) täällä on ilmainen terveydenhuolto

ja täytyy sanoa että en ymmärrä miksi noin sanotaan... joka kerta on lääkärissä pitänyt maksaa. miksi noin siis sanotaan????

t.AP

Nuo tajuttoman pienet maksut ovat vain pienen pieni osa siitä, mitä se sun lääkärissä käynti oikeasti maksaa. Jos joutuisit maksamaan erikseen *jokaikisestä* testistä, kokeesta ja tutkimuksesta, puhumattakaan jatkotoimenpiteistä, leikkauksista yms, saisit ehkä vähän suhteellisuudentajua tähänkin.

TUHOTTOMASTI veroja! eikä ole vain palkkavero, joka oikeesti pienin osuus. Maksamme dieselveroa, kiinteistöveroa, alvia, tv-maksua, polttoaineveroa, vakuutusveroa ym ym ym. Miksi ihmeessä ei silloin julkinen terveydenhoito saa olla oletuksena ilmainen!!!????? VErot pois jos sitä ei saa, niin sitten maksaase jolla on rahaa (en tätä kannata,m utta veroille pitää saada vastinetta!!!)

verot siis pois...ja oletko valmis maksmaan synnytyksestä 10 000 e,lapsesi vuosittaisesta neuvolatarkastuksesta 100 e per kerta, hammasoperoinnista 200-2000 per kerta, umpilisäkkeen poistosta 7000 e, sydänleikkauksesta 30 000-70 000e. Mä en ole valmis maksamaan. Tällä hetkellä saatavalla olevat yksityisten sairaaloiden operaatiohinnat todennäköisesti nousisivat, jos niihin ei tule Kelatukea ( sehän tulee verorahoista). Tuskin kaikki halukkaat suomalaiset mahtuvat Viron leikattaviksi tai operoitaviksi edullisesti.

Vierailija
100/146 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuhun kantaa ottamatta, niin lääkkeethän eivät ole viime vuosina kallistuneet kuluttajalle vaan reseptilääkkeiden hinnat ovat laskeneet parin vuoden aikana noin 15%.