Olen aina ihmetellyt, millä lailla suomessa on ilmainen terveydenhuolto?
Just kattelin hinnastoa ja käyntimaksu näky olevan yli 13 €, vuosimaksu 27 €, sairaalamaksut jokaiselta yöltä 20-35 €.
+ lääkkeiden hinta,joka vaan nousee. (tai siis korvattavuus pienenee)
Niin millä lailla suomessa on ilmainen terveydenhuolto??? ei mee jakeluun ja oon ihmetelly tätä kauan!
Kommentit (146)
Isäni joutui muutamaksi tunniksi sairaalaan ulkomailla, lasku oli 1000 euroa. Vakuutus siis tietysti korvasi sen, mutta samaa luokkaa olisi maksut täällä Suomessakin oikeasti.
Olen itse yliopistosairaalassa töissä ja muistan joskus katselleeni jotakin todellisia toimenpidehintoja, esim. sydänoperaatiot olivat noin 30 000 euroa. Yhdelle potilaalle meni lääke, jossa yhden ampullin (!!) hinta oli noin 8000 euroa. Onneksi Kelan lääkekatto on 600 euroa vuodessa.
Italiassa sairaala, hoidot ja ruoka siellä täysin ilmaista, samoin ensiapu ja tutkimukset,kroonisten sairauksien lääkkeet kuten diabetes, allergia, syöpä lääkkeet jne.ilmaisia, joka perheellä omalääkäri ilmainen. Mammografia, papà kokeet yli 40. kutsu kotiin joka vuosi ja ilmaista, joka vaiva tutkitaan heti magneettikuvaus issa, 20e..eli Suomessa ei todellakaan ole ilmaista, vaikka niin uskotellaan. .
>Jenkeissähän saa jättää hoitamatta, vaikka henki menis, jollei löydy rahaa tai vakuutusta.
Onko se sitten terveydenhoitoa vai rahastusta?
Joo suomessa rikkaille ei tietysti maksa mitään kun ei tunnu missään, mutta entäs köyhät? toimeen tulotuessa ei huomioida kun se kuuluu ns. perusosaan. Eläkeläiset minimi tulo 581e. lääkärimaksut ovat kohtuuttomia ja yleiselle eli kunnalliselle lääkärille ei saa aikoja mutta yksityis sektorilla pääsee samana päivänä mutta maksaa 70 euroo miinus kela etuus joten maksettavaksi jää 35 euroo. HYVÄ SUOMI!!! (paskaa)
'
Jyri kirjoitti:
Joo suomessa rikkaille ei tietysti maksa mitään kun ei tunnu missään, mutta entäs köyhät? toimeen tulotuessa ei huomioida kun se kuuluu ns. perusosaan. Eläkeläiset minimi tulo 581e. lääkärimaksut ovat kohtuuttomia ja yleiselle eli kunnalliselle lääkärille ei saa aikoja mutta yksityis sektorilla pääsee samana päivänä mutta maksaa 70 euroo miinus kela etuus joten maksettavaksi jää 35 euroo. HYVÄ SUOMI!!! (paskaa)
'
Eli et käy töissä tai saat minimieläkettä ja sinulla on monia vaivoja? Susta sentään huolehditaan. Muissa maissa olisit armotta katuojassa ja kärsisit sairauksistasi ilman lääkkeitä. Mitä ne sairautesi muuten ovat? Tiedoksesi, että suurimmassa osassa sairauksista geenit ovat syypäänä vain parin prosentin sairastumistapauksista ja loput ovat omista valinnoista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
sanoa että edullinen tai halpa terveydenhuolto. on väärin ilmaista se sanalla ILMAINEN! ilmainen tarkoittaa sitä että ei maksa mitään, eli 0 euroa!!
eli toisin sanoen suomessa ei ole ilmainen terveydenhuolto.
vittuako sitä vääristelemään ilmaiseksi, jos se ei sitä ole.
Osa palveluista on kyllä ilmaisiakin, en ole itse maksanut penniäkään vuosikausiin. En ole tarvinnut sellaisia palveluilta että olisin jäänyt esim. yöksi sairaalaan. Ja mitä noihin yle-veroihin, vakuutusveroihin, dieselveroihin tulee, niin nehän ovat aivan eri asiaa varten.
Kylläpä moni on mussuttanut vastaan ap:n ihmettelyä. Jos joka paikassa puhutaan ilmaisesta terveydenhuollosta ja näin ei ole, niin turha heittäytyä aiheesta sivuraiteelle ja selitellä kuinka paljon mikäkin maksaa jossain muualla. Sanoisivat tosiaan ennemmin niin, että Suomessa on edullinen terveydenhuolto. Ketä palvelee tuollainen valehteleminen, että Suomessa on ilmainen terveydenhuolto ja miksi samaa jankataan edelleen, kun totuus on toinen?
Terveydenhuollosta ei saa myöskään valittaa, koska on "ilmaista". Esim. Olen käynyt kurkkuongelmani takia tavallisessa lääkärissä kahdesti ja kurkku- ja korvalääkärissä, mutta apua en ole saanut - eivät katso kurkkuun syvälle sillä laitteella, koska en ole puhetyöläinen enkä siksi ansaitse erityistutkimusta perusterveydenhuollossa. Olen laulun harrastaja ja ongelmasta huolimatta nyt päässyt opiskelemaankin laulua. Rahaa olisi mennyt saman verran ja aikaa säästynyt, jos olisin suoraan varannut yksityiselle. Nyt mennyt kunnallisen turhat käynnit ja yksityisen aika päälle.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollosta ei saa myöskään valittaa, koska on "ilmaista". Esim. Olen käynyt kurkkuongelmani takia tavallisessa lääkärissä kahdesti ja kurkku- ja korvalääkärissä, mutta apua en ole saanut - eivät katso kurkkuun syvälle sillä laitteella, koska en ole puhetyöläinen enkä siksi ansaitse erityistutkimusta perusterveydenhuollossa. Olen laulun harrastaja ja ongelmasta huolimatta nyt päässyt opiskelemaankin laulua. Rahaa olisi mennyt saman verran ja aikaa säästynyt, jos olisin suoraan varannut yksityiselle. Nyt mennyt kunnallisen turhat käynnit ja yksityisen aika päälle.
Tämä. Ei kiinnosta enää mennä tutkituttamaan mitään vaivoja, jotka eivät uhmaa henkeä. 8 kertaa kymmenestä on ollut joku puupäälääkäri ja olen saanut maksaa käytännössä tyhjästä, kun ei ole suostuttu tutkimaan kunnolla. Ja noiden puupäälääkärien itsetunto ei tunnu kestävän sitä, kun potilas on itse ottanut heitä helpottaakseen asioista selvää. Hermostuvat suunnilleen kun ottaa puheeksi, että eikös tässä voisi tehdä niin ja niin, jolloin puupäälääkärillä alkaa ihmellinen egonsa puolustaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ei kiinnosta enää mennä tutkituttamaan mitään vaivoja, jotka eivät uhmaa henkeä. 8 kertaa kymmenestä on ollut joku puupäälääkäri ja olen saanut maksaa käytännössä tyhjästä, kun ei ole suostuttu tutkimaan kunnolla. Ja noiden puupäälääkärien itsetunto ei tunnu kestävän sitä, kun potilas on itse ottanut heitä helpottaakseen asioista selvää. Hermostuvat suunnilleen kun ottaa puheeksi, että eikös tässä voisi tehdä niin ja niin, jolloin puupäälääkärillä alkaa ihmellinen egonsa puolustaminen.
Toisaalta mulla oli kerran lapsi lievästi kipeänä pari-kolme viikkoa, ennenkuin vein tutkittavaksi ja sain haukut, että et ole aiemmin tuonut. Ajattelin, että siellä sanotaan että pari flunssaa peräkkäin, ette ole ennen flunssaa nähneet. Oireiden sivuuttaminen on joskus vaarallista, mutta hoitoon hakeutuminen ei helppoa. Ap
Olin itse vasta leikkauksessa. Sit edeltänyt ultratutkimus oli minulle täysin maksuton, itse leikkauksesta kertyi poliklinikkamaksun verran eli reilu satanen maksettavaa.
Yksityisellä tuo olisi maksanut noin 7000-10 000 euroa.
Älä kitise turhasta. Kukaan virallinen taho ei ole sanonut että Suomessa on ilmainen terveydenhuolto, luulet vain niin. Suomessa on erittäin kohtuulliset käyttäjämaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta mulla oli kerran lapsi lievästi kipeänä pari-kolme viikkoa, ennenkuin vein tutkittavaksi ja sain haukut, että et ole aiemmin tuonut. Ajattelin, että siellä sanotaan että pari flunssaa peräkkäin, ette ole ennen flunssaa nähneet. Oireiden sivuuttaminen on joskus vaarallista, mutta hoitoon hakeutuminen ei helppoa. Ap
Minulla on venähtänyt pahasti useita kertoja toisen nilkan nivelsiteet. Ensimmäisellä kerralla sain kovamuovituen jalkaan ja se oli todella toimiva, enkä tarvinnut edes keppejä. Toisella kertaa lääkäri sanoi, että laitetaan tavallinen side ja kepit, jolloin sanoin edellisestä kokemuksestani kovamuovituen kanssa ja pyysin sitä silläkin kertaa. Puupää hermostui kun kehtasin mennä mokomaa ehdottamaan ja käski minut käytävään odottamaan hoitajaa, joka laittaisi jonninjoutavaa sideharsoa nilkkaani ja antaisi kepit. Toivotin hel.vetin hyvät päivänjatkot puupäälle. Hoitaja sitten itse otti puheeksi sidettä pyöritellessään, että tulepas tänne ja vei minut johonkin tarvikehuoneeseen ja teki omasta aloitteestaan nilkkaani kovamuovituen. Hoitaja tiesi lääkäriä paremmin ja hänelle en edes ehdottanut enää kyseistä tukea. Moni lääkäri ei kestä sitä, kun potilas tietää jostakin aihealueesta lääkäriä enemmän. Saman loukkaantumista on tullut usein myös lääkkeistä keskustellessa ja onhan se varsin älytöntä, kun potilas joutuu oikomaan puupäälääkärin virheellisiä lääketietoutta. Osa tuntuu kaivavan verta nenästään ja sekään ei välttämättä ole mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse vasta leikkauksessa. Sit edeltänyt ultratutkimus oli minulle täysin maksuton, itse leikkauksesta kertyi poliklinikkamaksun verran eli reilu satanen maksettavaa.
Älä kitise turhasta. Kukaan virallinen taho ei ole sanonut että Suomessa on ilmainen terveydenhuolto, luulet vain niin. Suomessa on erittäin kohtuulliset käyttäjämaksut.
Eikö poliitikko ole virallinen taho?
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis jos terveydenhuolto ei ole tarjolla kaikille, niin ihmiset niissä maissa ottavat tavallisesti vakuutuksen, joka toivottavasti korvaa suuren osan. Täällä vakuutusta ei varsinkaan köyhimmät ota, mutta sitten voidaan olla pulassa, kun sairastutaan kunnolla ja huomataan kokemuksen kautta ns. ilmaisen terveydenhuollon taso ja saatavuus.
Kyllä se minun mielestä on ilmainen. Kävin läpi sydänleikkauksen ja kaksi vuorokautta teholla lisäksi viisi vuorokautta osastolla. Laskua tuli hiema vajaat 400 euroa.
Sitten katsoin mitä sairaanhoitopiiri veloittaa kotikunnalta meinasin pyörtyä.... Leikkaus n. 35000 euroa, teho vuorokausi n. 2000 euroa, osasto vuorokausi n. 500 euroa. Lisänä sitten kaikki tarvikkeet mitä leikkauksessa on käytetty plus lääkkeet.
En viitsinyt lukea koko ketjua...
...mutta ILMAINEN ei ole sama kuin MAKSUTON.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se minun mielestä on ilmainen. Kävin läpi sydänleikkauksen ja kaksi vuorokautta teholla lisäksi viisi vuorokautta osastolla. Laskua tuli hiema vajaat 400 euroa.
Sitten katsoin mitä sairaanhoitopiiri veloittaa kotikunnalta meinasin pyörtyä.... Leikkaus n. 35000 euroa, teho vuorokausi n. 2000 euroa, osasto vuorokausi n. 500 euroa. Lisänä sitten kaikki tarvikkeet mitä leikkauksessa on käytetty plus lääkkeet.
Sinulla on vääristynyt käsitys sanasta ilmainen. Sotket sen sanaan edullinen, halpa tms. Naurettavaa väittää jonkin maksullisen asian olevan ilmainen. Jotain tietoista itsensä tyhmentämistäkö?
Onko niin surkeita keskustelunaloituksia, että pitää tulla pöyristymään kuusi vuotta vanhaan keskusteluun?
Ihmisten eriarvoisuus terveyspalvelujen osalta on nykyään todella räikeätä. Työterveyspalveluja saavat ovat etuoikeutettuja myös julkisiin palveluihin. Terveyskeskusten varassa olevat eivät pääse lääkärin vastaanotolle ja siten he jäävät rannalle myös erikoissairaanhoidosta. Nykyisin kuolee paljon ihmisiä ennen aikojaan täysin hoidettavissa oleviin sairauksiin, koska hoidon aloitus viivästyy kuukausilla tai jopa vuosilla.
Työterveyspalvelujen parissa olevat pääsevät samana tai seuraavana päivänä lääkäriin, terveyskeskuksen varassa olevalla lääkäriin pääsy voi viivästyä puolella vuodella tai sitten ei pääse ollenkaan. Nämä ihmiset kuitenkin maksavat hyvin raskaita kulutusveroja, joilla julkiset terveyspalvelut rahoitetaan.
Ja koska se ei ole maksuton, moni voi jättää menemättä ja jos sattuu olemaan joku vakava tarttuva tauti, niin eiköhän siitä saa parempiosaisetkin osansa, osa taudeista tappaa, vaikka lääkäriin pääsisikin, mutta ilman diaknoosia ei ketään eristetä karsinassa, moni tauti ajaa kantajansa ilman hoitoa työkyvyttömäksi, mutta onneksi on eläke.