Olen aina ihmetellyt, millä lailla suomessa on ilmainen terveydenhuolto?
Just kattelin hinnastoa ja käyntimaksu näky olevan yli 13 €, vuosimaksu 27 €, sairaalamaksut jokaiselta yöltä 20-35 €.
+ lääkkeiden hinta,joka vaan nousee. (tai siis korvattavuus pienenee)
Niin millä lailla suomessa on ilmainen terveydenhuolto??? ei mee jakeluun ja oon ihmetelly tätä kauan!
Kommentit (146)
Sanonta lienee perua ja jäänne jostain muinaiselta 80-luvulta, jolloin terveysasemamaksua (silloin terveyskeskus) ei ollut.
Toki kerätyt maksut ovat pieni hinta todellisista kustannuksista, mutta tosiaan, ei kai pitäisi sitten puhua ilmaisesta hoidosta. Esim. italiassa lääkärikäynnit ovat käsittääkseni kansalaisille oikeasti ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
En viitsinyt lukea koko ketjua...
...mutta ILMAINEN ei ole sama kuin MAKSUTON.
Muun muassa tällaista jälkeä saamme ihailla, kun internet luovutetaan vääriin käsiin.
"TUHOTTOMASTI veroja! eikä ole vain palkkavero, joka oikeesti pienin osuus. Maksamme dieselveroa, kiinteistöveroa, alvia, tv-maksua, polttoaineveroa, vakuutusveroa ym ym ym. Miksi ihmeessä ei silloin julkinen terveydenhoito saa olla oletuksena ilmainen!!!????? VErot pois jos sitä ei saa, niin sitten maksaase jolla on rahaa (en tätä kannata,m utta veroille pitää saada vastinetta!!!)"
Ratkaisut edellä mainittuihin ongelmiin
Dieselveromaksu: Pyöräilee tai menee bussilla
Kiinteistövero: muuttaa pienempään asuntoon ja pienemmälle tontille.
alv ja tv-maksu: no ei tämä yhteiskunta sillä tavalla pyöri, että kaikki olisi ilmaista.
polttoainevero: ks. dieselvero
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse vasta leikkauksessa. Sit edeltänyt ultratutkimus oli minulle täysin maksuton, itse leikkauksesta kertyi poliklinikkamaksun verran eli reilu satanen maksettavaa.
Yksityisellä tuo olisi maksanut noin 7000-10 000 euroa.
Älä kitise turhasta. Kukaan virallinen taho ei ole sanonut että Suomessa on ilmainen terveydenhuolto, luulet vain niin. Suomessa on erittäin kohtuulliset käyttäjämaksut.
Eikö poliitikko ole virallinen taho?
Ei ole (vrt. vaikka Soinin aborttilöpinät).
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten eriarvoisuus terveyspalvelujen osalta on nykyään todella räikeätä. Työterveyspalveluja saavat ovat etuoikeutettuja myös julkisiin palveluihin. Terveyskeskusten varassa olevat eivät pääse lääkärin vastaanotolle ja siten he jäävät rannalle myös erikoissairaanhoidosta. Nykyisin kuolee paljon ihmisiä ennen aikojaan täysin hoidettavissa oleviin sairauksiin, koska hoidon aloitus viivästyy kuukausilla tai jopa vuosilla.
Työterveyspalvelujen parissa olevat pääsevät samana tai seuraavana päivänä lääkäriin, terveyskeskuksen varassa olevalla lääkäriin pääsy voi viivästyä puolella vuodella tai sitten ei pääse ollenkaan. Nämä ihmiset kuitenkin maksavat hyvin raskaita kulutusveroja, joilla julkiset terveyspalvelut rahoitetaan.
Hohhoijaa taas. Valitetaan puupäälääkäreistä ja haukutaan kaikki muut paitsi oma peilikuva. Äitini ja isäni kuuluvat työterveyshuoltoon ja kummatkin ovat käyneet lääkärissä max. 10 krt. työuransa aikana (jos ei oteta ikätarkastuksia 40-, 50- ja 60-vuotiaina) ja pakollisia papa- jne kokeita mukaan.
Kummallakaan ei ole lääkitystä, eikä kremppaa. Kummankin suvussa on korkeaa kolesterolia, verenpainetautia ja 2. tyypin diabetesta, mutta ei vanhemmillani. Tuuria?
Ei todellakaan. Kumpikin syö tervellisesti ja järkevästi, eivät ryyppää eivätkä tupakoi sekä liikkuvat riittävästi. Ja kumpikaan EI TAATUSTI välitä ylimääräisistä lääkärikäynneistä tai KELA-korvauksista. Elämäntapavalintoja!
Minä olen eläkkeellä pääni takia ikää 42 vuotta ja masennuksen sekä pakko-oireisen häiriön takia jouduin 10 vuotta sitten eläkkeelle. Aina minun somaattiset vaivat on otettu tosissaan terveyskeskuksessa ja laitettu eteenpäin tutkimuksiin. Jopa pääni viiraukset on otettu huomioon antaen hoitoa minulle. Minä olen vain köyhä yksinäinen mies.
Kaikkein parhainta hoitoa saa kun alusta lähtien rehellinen kertoo mikä on ongelma JA ei ala tyrkyttää omia diagnooseja väliin.
Vierailija kirjoitti:
kun lapsesta asti joka tuutista on ilmoitettu kuinka
a) on lottovoitto syntyä suomeen
b) suomi on hyvinvointivaltio
c) täällä on ilmainen terveydenhuoltoja täytyy sanoa että en ymmärrä miksi noin sanotaan... joka kerta on lääkärissä pitänyt maksaa. miksi noin siis sanotaan????
t.AP
Nuo tajuttoman pienet maksut ovat vain pienen pieni osa siitä, mitä se sun lääkärissä käynti oikeasti maksaa. Jos joutuisit maksamaan erikseen *jokaikisestä* testistä, kokeesta ja tutkimuksesta, puhumattakaan jatkotoimenpiteistä, leikkauksista yms, saisit ehkä vähän suhteellisuudentajua tähänkin.
Minä maksan omasta pussistani kaikki lääkärikuluni enkä alle keskituloisena ainakaan vielä ole tehnyt konkurssia vaikka joudun käymään lääkäritarkastuksessa ja verikokeissa kerran vuodessa, lisäksi hammastarkastus ja hammaskiven poisto kerran vuodessa. Menee lääkäri- ja labrakuluihin n. 300-500 euroa vuodessa. En pidä kovin pahana. Tärkeämpänä pidän sitä että sitten kun vanhenen ja alkaa tulla isompia toimenpiteitä eli kaihia ym. niin saan ne lähes ilmaiseksi. Ne kun maksaisivat useamman tonnin jokainen. En muuten käytä julkista siksi kun sinne ei saa aikoja kuin 3-6 kuukauden päähän. Lapsemmekin käyttävät yksityistä mm. korvien putkitus teetettiin yksityisellä kun se siellä hoitui kätevästi. Julkisella olisi vielä pitänyt odotella ja "katsella". Maksoi yksityisellä nelinumeroisen summan jota ei pidetty kovin pahana kun oltiin mielestämme jo riittävästi valvottu ja pidetty sairaspäiviä korvatulehdusten vuoksi. Lisäksi aika paljon painoi se että pelkäsimme jälkisairauksia ja kuulon vaurioitumista.
Rakas ap, kun sinä olit pieni, se oli ilmaista, siksi sulle on jäänyt se mieleen.
Ja toisekseen, se on edelleen lähes ilmaista potilaille. Toki me kaikki maksamme siitä veroja, suurin osa kuntaverosta menee sinne sotepuolelle, ja sitä kuntaveroa maksaa kaikki työttömätkin.
Jumalauta et kai sä saatanan hevosmies luule että ihmiset turhaan menevät ja jonottavat monta tuntia pikku turhasta. Usein se pikku turha voi olla vakava josta ei potilas saa tietoa ja hoitoa tarvitseva jättää menemättä saatanan idiootti hevosmies.
Eihän terveydenhuolto ole vain lääkärikäyntejä jonkun sormessa olevan tikun takia. Käypä vaikka vuoden ajan syöpähoidoissa ja leikkauksissa ja mieti se jälkeen. Kysy mitä olisi tullut maksamaan kun yksi annos sytoja voi olla tuhansia euroja.
Ja apinoille tiedoksi että 80 luvulla ja sitä enne oli ilmainen terveydenhoito ja sairaanhoito kunne saatanan 90 luvun lama tuhosi koko hyvinvointivaltioiden palvelut jotta kapitalisti fasisti juutalaiset siat saisivat lisää rahaa joidenka ansiota tämäkin pandemia on JUUTALAISET HUIJARIT (mm. Zuckerberg, Bill Gates) jotka omistavat pankit, rahapainon, tupakkateollisuuden, aseteollisuuden, huumeteollisuuden, lääketeollisuuden jne jne
Espanjassa on oikeasti ilmainen terveyden ja sairaanhoito. Siellä lääkeistä maksetaan vain 1 % omavastuu. Siellä sytot ja hoidot ja aivan kaikki maksaa 1000 kertaa vähemmän kun suomessa ja palkat aivan samat kun suomessa. Espanjassa kaikki on parempaa kun täällä pohjoisessa pimeessä pakkasessa rämeen keskellä.
Suomessa ei ole ilmaista terveydenhoitoa, mutta jos sairastut vakavasti, et menetä koko omaisuuttasi sairaalamaksuihin.
Siinä se ero joihinkin maihin, ja sitä sanotaan hyvinvointiyhteiskunnaksi.
Myrkkymuratti kirjoitti:
Espanjassa on oikeasti ilmainen terveyden ja sairaanhoito. Siellä lääkeistä maksetaan vain 1 % omavastuu. Siellä sytot ja hoidot ja aivan kaikki maksaa 1000 kertaa vähemmän kun suomessa ja palkat aivan samat kun suomessa. Espanjassa kaikki on parempaa kun täällä pohjoisessa pimeessä pakkasessa rämeen keskellä.
Espanja onkin vain suuri EU:n ylläpitämä laitos, missä väistellään veroja sen minkä pystytään.
Myrkkymuratti kirjoitti:
Millä ihmeellä ne oikein kustannetaan, jos ei verojakaan makseta? Epsanjan ihanuus alkoi kaatumaan omaan mahdottomuuteensa ja me nyt maksetaan niitä kumulatiivisesti kasautuneita velkoja EU:n väsäämällä tulonsiirtomekanismilla?
Vierailija kirjoitti:
todellisuudessa maksaa niin on kyllä lähes ilmaista. Potilas makaa teholla 3 viikkoa ja maksaa tästä noin 600e (maksukattokin taitaa ylittyä ainakin melkein) mutta todelliset kustannukset ovat HUOMATTAVASTI korkeammat.
Noinkin, mutta on myös omalla tavallaan kallista:
"Suomessa suurimmat terveydenhuollon asiakasmaksut
Monessa EU-maassa, kuten Tanskassa ja Englannissa, perusterveydenhuolto on käyttäjälle ilmaista. Suomessa julkisen rahoituksen osuus terveyspalveluista on Pohjoismaiden pienin, hiukan yli 70 %, ja asiakasmaksut ovat Pohjoismaiden suurimpia."
https://sosiaalivakuutus.fi/suomen-terveydenhoitojarjestelma-eun-epatas…
Ennen Suomi oli pohjoismaiden joukossa ja terveydenhuoltokäynnit halvempia, jossain paikoin ne toki ovat Suomessakin "ilmaisia".
Vierailija kirjoitti:
tahdo päästä. Jos saat ajan, niin menee pitkälle, jos ylipäänsä pääset linjoilla läpi! Moni menee sitten yksityiselle.
Nykyään puhekimella ei juurikaan tahdo päästä kuin jonoon, näin opiskelijoillakin, jotka maksavat erikseen pakollisia terveydenhuoltomaksuja. Sama puhelin-ilveily vaikuttaisi olevan myös julkisen puolen terveyspalveluissa.
”Takaisinsoittopalvelusta soitettiin parin tunnin päästä. Minulle sanottiin, että perjantaina olisi seuraava soittoaika, jolloin minulle soitetaan ja varataan aika. Sain soittamalla kolmen päivän päähän ajan, jolloin pääsen varaamaan aikaa”
Vierailija kirjoitti:
esimerkiksi usa:ssa voin itse kilpailuttaa ja valita sairausvakuutusyhtion, ja sen jalkeen laakarin. ei varmasti Suomen jarjestelma, jossa valtio vie ensin rahat palkasta veroina ja kustantaa julkisen terveydenhuollon ole yhta kustannustehokas ja laadukas kayttajalle. Miksi olisi, kun ei ole kilpailua. ja tassa jarjestelmassa jokainen voi itse vaikuttaa vakuutuksellaan siihen minkalaista palvelua haluaa, jos jotain tapahtuu... niin koulutetun ihmisen palkat, tuloverot ja elaminen on huimasti jarkevammat kuin lottovoittosuomessa.
Vakuutusehdoissa on porsaanreikiä, monen on myös vaikea tai mahdoton saada kattavaa vakuutusta.
Suomessakaan.
Minunkaan puolisoni ei saanut henkivakuutusta...
Ilmainen terveydenhuolto, maailman onnellisin kansa ja talvisodan henki ym on sen sukupolven propagandaa joka huutaa markkaa ja Karjalaa takaisin sekä Kekkosta siivoamaan paikat. Toisin sanoen täysin todellisuudesta vieraantunutta paskaa.
Mistä muka tulee kuin runsaudensarvesta edes hoitoalan palkat? KAIKKI muut kulut mukaanlukien yhä vaan vaikuttaa olevan ilmaista. Edes euron maksava reseptilääke EI OLE ILMAINEN joten pulinat pois.
Suomen parhaus perustuu aivopestyihin papukaijoihin joiden mielestä maailma on valmis. Suomea ei tarvitse ylläpitää, kehittää saatikka kritisoida kun se on ja pysyy maailman parhaana tuli mitä tuli. Tai muuten suututaan! Se on se kortti jota käytetään kun maailmankuva on uhattuna. Toinen kortti on kehotus muuttaa Venäjälle, mikä kortti ilmeisesti muuttaa ne euronkin lääkkeet reseptilääkkeet ilmaisiksi ja taas on Suomi onnellisin.
Suomi on hyvä maa mutta urpojen ja huumattujen idioottien temmellyskenttä.
Jos Suomi on maailman paras maa on varmaan tiedossa mikä on se toisiksi paras kun alkaa kiinnostamaan.
Yli sata kommenttia. Osoittaa kai jotakin.
Mitä oikein höpötät? Ilmainen tarkoittaa sitä, että saa jotakin ilmaiseksi eli maksuttomasti.
Maksuton tarkoittaa, että saa jotakin maksuttomasti eli ilmaiseksi.
Onko sinulla tarjolla lisää tätä mattinykäsmäistä viisautta?