Kokemuksia Lamotrigin- ja Abilify-lääkkeistä?
Kommentit (38)
Onko teillä toi kaksisuuntainen ihan diagnoosi diagnoosina papereissa? Kun esim mulla papereissa lukee just kaikkea mahollista epämääräistä (lausunnoissa jne) mutta esim lääkemääräyksissä kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon?
Silti psykiatri puhuu kaksisuuntaisesta jossa masista ja hypoa jne ja sillä itsekin selitän lääkkeeni jos joku kysyy mutta todellisuudessa se ei ole missään kirjallisena koodina. Miksiköhän? Aloin vain miettimään.. Vai onko niin että jos on vain niitä oireita eli masennusta ja hypomaniaa jne ja kasa muita (kuten tuo unettomuus ja ahdistus) niin ei saa tuota kaksisuuntaisen diagnoosia vaan kellii diagnoosimeressä?
Sain osastolla sen käsityksen, että kaikki ei voi diagnoosia antaa, vaikka olisivat päteviä ja se olisi melko varmakin, vaan vaatii jonkun erikoisosaamisen lääkäriltä. Itselle sattu aihetta tutkiva psykiatri kohdalle ja sain siltä virallisen bipo-diagnoosin.
ap
Olen syönyt molempia kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön jossa siis masennus ja hypomaniaa.
Abilify;sta tuli öisin harhoja, (siis en sairasta skitsofreniaa/psykoosia eli oirekuvaan ei kuulu harhat eikä niitä ennen tätä lääkettä ollut). Saatoin siis esim yöllä ennen nukkumaanmenoa nähdä hahmoja sängyn edessä tai esim mieheni kasvot vääntyneinä jne. Nämä tuli aina pimeällä eli liittyykö hämäränäköön tms. Näiden takia lääke lopetettiin ja harhat loppuivat siihen. Tämä lääke teki myös muuten jumalatonta väsymystä myös, nukuin vuorokaudessa kevyesti 16h ellen enemmänkin. Muistan että yhdessä hevikonsertissa nukuin sikeästi siinä jytäkässä.
Tilalle tuli lamotrigini joka aiheutti aikamoista tunnelamaannusta. Menin lamotriginin aikana naimisiin. Tiesin että rakastan miestäni mutten tuntenut sitä pakahtuvana rinnassa tuntuvana onnentunteena. Alttarilla en tuntenut jännitystä enkä myöskään perhosia. Tiesin että rakastan mutta tunne puuttui. Se tunne pari kk häiden jälkeen kun lamotrigini lopetettiin oli ihan käsittämätön. Rakastuin mieheeni silmittömästi ihan tunnetasolla , tuntui että rakkaus repii ulos rinnasta ja se aiheutti myös takertumistakin, halusin kokoajan olla mieheni lähellä jne ja halusin saada kokaojan sitä menetettyä alkuhuuman tunnetta takaisin koska aiemmin en sitä tuntenut.
Tuntui myös hassulta tuntea pettymystä ja vihaa jne. Lamotrigini teki siis mulle täydellisen tunteiden katoamisen. Onneksi fiksu lääkäri tajusi sen kun sattui kysymään että miltäs tuntuu olla naimisissa (häät juuri olleet) ja sanoin että no ei erikoisemmalta..
Lamotriginin tilalle tuli ketipinor 200m jota tässä olen juuri purkamassa vuosien oireettoman jakson vuoksi ja tuntuu että noi neuroleptit ei minulle ole loppuelämän ratkaisu koska tautini ei koskaan ole ollut pahimmasta päästä jne.
Mulla on oikeestaan ollu paljo epämääräisiä oireita, ahistusta hypomaniaa unettomuutta ja semmosta mitä ei oo koskaa saatu lokeroitua mihinkään kunnon tautiin kun esim psykoottisia juttuja ei ole ollut vain kauheeta ahdistusta ja esim efexorista tuli maniaa ja sitalopraamista yritin tappaa itseni. Eli mulle sopii lääkkeet vähän huonosti, silti on kokeiltu serenaset risperdalit ja lukuisat muut jopa psykoosilääkkeet ja ketipinor miedolla mulle oli se paras.
Voin vastailla jos muuta kysyttävää :)
Oon alottamassa näitä, Ketipinor oli joskus muttei sopinut mulle, en edes muista miksi. Liton vaihdan nyt näihin ja pelkään että nää uudet on liian vahvoja. Mun bipo on helposta päästä enkä usko että ainakaan Abilifylle on edes tarvetta, selviäisin varmaan Lamotriginilläkin, mutta lääkäri haluaa ainakin alkuun molemmat. Abilify alkaa vasta kun lopetan Liton kokonaan, mutta en tiedä, aloitanko sitä ollenkaan.
Mulla oli noita kamalia harhoja Seroquelin kanssa. Se oli ihan uskomattoman hirveetä! Samaa en halua kyllä kokea uudelleen! :S
ap
Joo mulle noi abilifyt ja lamotriginit oli auttamattomasti liika vahvoja, samoin risperdal ja lito jne. Menin niistä vaan tokkuraan ja tunteettomaksi, aika hurjalta kuulostaa et lamotrigini ja abilify yhdessä miedompaan biboon..
Kai sulla ainakin psykiatri määrää noi lääkkeet? Yleislääkäreiltä tulee välillä aika hämmentäviäkin lääkemääräyksiä. Mulla toi ketipinor onneks on toiminu, tosin siinäkin se annostus vain sen 200 vaikka yleensä bibossa 600-800, mutta siinäkin isompi määrä saa mut tokkuraan.
Onneks ei mulle serosta tullu harhoja, ne tosiaa oli järkkyjä varsinki ku tuli yöaikaan. *puistatus* En uskaltanu ees kertoa alkuun lääkärissä kun pelkäsin että ne ei todellakaa usko että ne tulis lääkkeistä vaa pistää samantien skitsofreenikon paperit ja osastolle :D. Onneksi sentään uskoivat. Onhan sulla muuten lääkekorvattavuus kelakortissa? ainakin muutama vuosi sitten tuo abilify maksoi 400e/kk tms (en muista tarkkaan mut summa siis älytön
ihottuman osaksesni.
Lopeta lääke välittömästi jos ihosi alkaa oireilla!!!
Ainii mullekkin tuli tuosta lamotriginistä ihottumaa... Mutta se meni kyllä ohi. Kasvoihin tuli, ei ollut kivaa ja se on yleinen oire siinä.
kuin tulehtuneilla palorakoilla, joiden alta pukkaa aina uutta märkäistä ihottumaa. vaatteiden pitokin tuskallista!
Joo on korvattavuus, ei olis ikinä varaa näihin muuten! Ja psykiatri määrää lääkkeet.
Hiton rassaavaa ettiä toimivia lääkkeitä. Viimeset 5 vuotta on kokeiltu ja odotettu ja katsottu ja vaihdettu... Onkohan sopivia olemassakaan!? Lääkäri oli sitä mieltä ettei näistä mitään haittavaikutuksia voi tulla, ellei sitä ihottumaa saa. huoh...
Millä voimakkuuksilla teillä on tullu ihottumaa? Oletteko heti lopettaneet lääkkeen?
ap
En koe olevan ollenkaan vahva lääke. 3päivää lääkkeen aloittamisen jälkeen vainoharhat poistuivat. Muuten en huomaa edes lääkettä käyttäväni. Ei ole mitään tunnelamaannusta ym. Jos lopetan lääkkeen alan nopeasti masentua tai tulen vainoharhaiseksi. Oikein hyvä lääke! Minulle ei ole tullut ihottumaa mutta aluksi oli pahoja vatsavaivoja. Vatsa oli niin turvoksissa että virtsarakkoon sattui jne. Se kesti lähes kuukauden.
Ihmettelenpä miksi minulla ei korvausta lääkkeeseen? Miten olette sen saaneet?
Näin sanoi lääkäri. Mutta mullakin on kakkonen ja on korvattavuus? Voi johtua siitä että olen ollu psykoosissa. Kuitenkin sen perusteella miten vakavana sairaus on. Ehkä kannattaa kuitenkin kysyä vielä omalta lääkäriltä lausunto kelaan, jos sulla on harhojakin kerran?
Kiitos kokemuksista. Olen nyt pari päivää ottanu Lamotriginia ja maha möyrii ja murisee ihan koko ajan! No, jos tämä on ainoa sivuvaikutus niin vähällä pääsee.
ap
Ne vatsaongelmat voivat olla pahojakin mutta menevät kyllä ohi.
Olen ollut jo 5 vuotta kuntotustuella eikä minulle ole kertaakaan puhuttu mitään korvattavuudesta. Täytyypä mainita kun aika psyk.polille.
Monta vuotta jo syöneenä tuo on sopinut. Aluksi A:sta tuli ihan pirteä olo, ja jaksoin paremmin, ainut lääke joka mulle on vihdoinkin sopinut monien kokeilujen jälkeen. Deprakinea söin välissä pidempään Abilifyn rinnalla ja ilman A:ta mutta siitä tuli ikäviä sivuvaikutuksia. Ketipinor ei sovi minulle isompina määrinä, menen ihan tokkuraan.
Viime aikoina olen syönyt vaan 20mg Sepram masennukseen, Abilify kaksisuuntaiseen 7,5mg ja lisäksi otan tosi mietoa Ketipinoria iltaisin nukahtamiseen, jos ei uni tunnu tulevan ilman.
Väsyttää ainakin Ketipinorin oton jälkeen päivälläkin, vaikka nukkuisin 24h.
Mutta Abilifyta suosittelen, mutta jokaisellahan on omat sivuvaikutukset ja ei kaikille sovi samat.
Elän ihan normaalia elämää näillä lääkityksillä.
Seroquelista ja muista tuli myös noita kuvaamianne harhoja, Abista ei mitään, muuta kuin elämänlaatu on kohentunut ja bipo pysynyt tasaisena. En vaan voi jättää poiskaan lääkitystä, kun heti ajaudun masennuksen puolelle viikon jälkeen. Onneks tuo lääkitys auttaa nopeasti jos vaan rahat riittää ostaa satsit, ettei tule taukoja. Kamalan kallis lääke, 100 euroa satsi Kela-korvauksen jälkeen.
Koeta sinäkin onnea jos saisit kelakorvauksen tohon abilifyyn! Mä sain sen just sillon kun se lääke alko, ei ois muuten ollu ikinä varaa sillon siihen.
3e/3kk korvauksen kanssa.
Hei!
Onko teille tullut lamotriginistä silmä oireita tai jotain neurologisia oireita?
Olen syönyt nyt 9pvää sitä ja vatsa on sekaisin, ilmavaivoja aivan hirveästi ja vatsa pärisee joka päivä, ja joka yö..
Oikea silmäluomi on alkanut roikkua ja koko kehon oikea puoli muutenkin nykii sieltä sun täältä vähän väliä.
Niskat on juntturassa. Heti lääkkeen aloituksen jälkeen on tullut uni ongelmia, en saa unta millään, n.kahden hujakoilla ja herään neljän viiden aikaan.. . Välillä saan unta uudestaan välillä en.
Olen saanut lääkkeistä kauheasti pirteyttä, liikaakin, vaikka sen öitä olla tasoittavaa lääke..
En tahtoisi sitä enää syödä, koska aiheuttaa ikäviä neurologisia ongelmia.
Lisäksi on olen 1.5kk syönyt masennukseen 10mg escitalopram actavista, joka lamorigiinin alettua alennettuun 5mg.
Harmittaa että pitää olla mielenvikainen. En haluaisi syödä lääkkeitä.
Mulla on toiminut molemmat hyvin, 2-suuntainen on diagnoosi
Juu, olen lueskellut netistä kokemuksia lamotriginistä ja lähestulkoon kaikki kehuvat sitä...
Itseäni arveluttaa aivan hirveästi tämä lääke juuri näiden neurologisten oireiden takia, ja outoa että silmäluomi roikkuu..
Mulla ei ole diagnosoitu muuta kuin vaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö ja epävakaa persoonallisuus. Kaksisuuntaista tutkitaan paraikaa. Masennusta ja kovaa menoa on löytynyt jo vuosien ajalta.
kakkonen tässä
Mulla tuo ihottuma katosi jokunen päivä lääkkeiden lopettamisen jälkeen. Mutta mulla se kyllä vaati ihotautilääkärillä käymisen.. En osannut yhdistää ihottumaa lääkkeeseen aluksi, se lääke lopetettiin muista syistä kun ihottuma.
Mulla ei ole diagnoosina kaksisuuntaista, mutta on ahdistuneisuushäiriö, hypomaniaa ollut ja kaikkea epämääräistä, ei psykoosia. Silti sain aikanaan korvattavuuden. Olin kyllä osastohoidossakin puolisen vuotta ahdistuneisuuden ja unettomuuden. Sekä itsetuhoisuuden. Mutta tästä on aikaakin jo vuosia, tiedä sitten onko kriteerit muuttunut. Oikeastaan minulla ei ole mitään tarkkaa diagnoosia on vain epämääräsiä oireita ja kymmeniä lääkekokeiluja takana. 3 vuotta sitten vein kelaan lausunnon lääkäriltä jossa luki "työkyky pysyvästi uhattuna" kun hain korvattavuudelle jatkoa. Sain pysyvän korvattavuuden. Siis jatkuvan ilman määräaikaa. Nysyikin olen onnellisesti työelämässä ja kaikki hyvin :)
Eli siis kaikesta vakavastakin voi toipua ja oikeat lääkkeet löytyä. Joillekkin sopii toiset ja toisille toiset.