Kokemuksia Lamotrigin- ja Abilify-lääkkeistä?
Kommentit (38)
kukkuluuruu kirjoitti:
Mulla alko Abilify reilu viikko sitten annoksella 5m eka viikkko ja sit nostettiin kymppiin.Lääke sopinut tosi hyvin,virtaa tullut ja agressiot jääneet pois,ruokahalu minimissä ja ilmeisesti painoakin lähtenyt kun vaatteet eivät kiristä ja purista.
Haittavaikutuksena on pientä näön sumentumista mutta sen kestää kun hyödyt on mahtavat.
Perussarautena on bibo kakkonen,suurimmaksi osaksi masentaa,ahdistaa ja vituttaa joskus harvoin pientä hypomaniaa mutta aivan liian harvoin.
Kuulostaa tutulta tuo meininki. Itellä aloitettiin just abilify, aluksi 5mg ja muutaman päivän päästä 10mg .
Toivon todella että tästä lääkityksestä olis apua!
Mulla aloitettiin abilify viime vuonna ja nyt nostettiin 30mg annokseen.
Diagnoosi (epävarma) psykoottinen masennus.
Abilifyn lisäksi menee illalla ketipinor 50-100mg nukkumiseen ja tarvittaessa opamox 15mg.
Tuntuu ettei Abilifyn lääkenosto tuonut mitään haittavaikutuksia mutta olo tuntuu tasaisemmalta ja normaalimmalta. :)
Mulla käytössä molemmat. Lamictalia syönyt kohta vuoden, abilifya puolisen vuotta.
Ihan hyvä lääkekombo, pahimmat mielialan vaihtelut loppuneet mutta on niitä yhä. On haittavaikutuksiakin.
Esim. painoa on tullut muutamia kiloja lisää ja muisti pätkii.
Oon muuttunut jotenkin zombieksi sekä henkisesti että fyysisesti. Mikään ei oikein tunnu missään. Parempi tää on silti kuin se jatkuva ahdistus ja mielialojen vaihtelu. En enää uskaltaisi olla ilman lääkkeitä. Mulla 2.tyypin kaksisuuntainen.
Kuulisin mielelläni lisää kokemuksia tästä lääkeyhdistelmästä :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla käytössä molemmat. Lamictalia syönyt kohta vuoden, abilifya puolisen vuotta.
Ihan hyvä lääkekombo, pahimmat mielialan vaihtelut loppuneet mutta on niitä yhä. On haittavaikutuksiakin.
Esim. painoa on tullut muutamia kiloja lisää ja muisti pätkii.
Oon muuttunut jotenkin zombieksi sekä henkisesti että fyysisesti. Mikään ei oikein tunnu missään. Parempi tää on silti kuin se jatkuva ahdistus ja mielialojen vaihtelu. En enää uskaltaisi olla ilman lääkkeitä. Mulla 2.tyypin kaksisuuntainen.Kuulisin mielelläni lisää kokemuksia tästä lääkeyhdistelmästä :)
Lisään vielä tähän että lamictalia menee 150mg ja abilifya 20mg (tarvittaessa vielä propralia ja ketipinoria)
Olen kokeillut seuraavat lääkkeet:
Abilify, Seroquel pro long, ketipinor, voxra, Deprakine, Topimax, Efexor, Triptyl, Bupropioni, Doxal, Mirtatsapiini, Cymbalta, Ixel, Lito, Lamotrigiini ja loputon määrä neuroleptejä, mitä en edes muista.
Muovipussillisen vein apteekkiin muutossa ja mietin, että olen ollut psykiatrian koekaniini vuosia.
Nyt käytössä Lamotrigiini 200mg ja Citalopram 5mg. Lamotrigiinista haittana muistiongelmat ja hiusten lähtö runsas sellainen, ohuet hiukset =(
Lamotrigiini ollut paras vaihtoehto. Bibo 2.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut seuraavat lääkkeet:
Abilify, Seroquel pro long, ketipinor, voxra, Deprakine, Topimax, Efexor, Triptyl, Bupropioni, Doxal, Mirtatsapiini, Cymbalta, Ixel, Lito, Lamotrigiini ja loputon määrä neuroleptejä, mitä en edes muista.
Muovipussillisen vein apteekkiin muutossa ja mietin, että olen ollut psykiatrian koekaniini vuosia.
Nyt käytössä Lamotrigiini 200mg ja Citalopram 5mg. Lamotrigiinista haittana muistiongelmat ja hiusten lähtö runsas sellainen, ohuet hiukset =(
Lamotrigiini ollut paras vaihtoehto. Bibo 2.
Mulla myös tuota hiustenlähtöä, ja valmiiksi ohut tukka. En sitten tiedä onko lamictalista enemmän haittoja vai hyötyä..
On kokeiltu myös risperidonia (haittavaikutuksina totaalinen zombius ja maitoa tisseistä!) sekä deprakinea (haittavaikutuksina mm.pohjaton väsymys ja ahdistus )
Mielenkiintoista kuulla kommentteja just tästä kombosta. Mulla bipo, jossa masennukset pääasiassa, maniat enemmän hypomaniaa/harvemmin selvä mania (ainakaan omasta mielestä haha).
Tällä hetkellä lamotrigiini 100mg kohta kaksi vuotta ja syvimmät masennukset oikeestaan poistuneet. Lääke paras jota kokeillut , ainoana haittavaikutuksena muistihäiriöt (sanojen unohtelua jne) ja tasapaino-ongelmat (aika kömpelö olo). Mutta otan noi oireet anytime, jos masennuksista pääsee eroon.
Mutta hieman maaniselta kyllä tuntuu, yritin nostaa annosta ja hyperaktiivisuus ja levottomuus pahenivat entisestään. Nyt ehdotettiin sitten lisäksi manian estäjäksi aripipratsolia. Toivottavasti tää yhdistelmä toimisi!
No huh kuinka monta pilleriä otatte joka päivä?
Onneksi itse täysin diagnoosi ja lääkevapaa ihminen ollut aina.
Minä parannuin heittämällä nuo moskat roskiin. Siihen loppui harhat, psykoottisuus, masennus ja häiriötilat.
Lamotrigiinia söin 25 mg annoksella viikon ja alkoi muutaman päivän jälkeen aivan älytön kutina ja ihoon alkoi tulemaan pieniä pilkkuja. Iho siis tosiaan kutisee erittäin paljon ja vuorotellen rasvaan ja raavin ihoani. Myös niskassa olevat imusolmukkeet turposivat niin etten voinut laittaa päätä tyynyyn illalla. Lopetin lamotrigiinin syömisen ja oireet ovat jonkin verran jo helpottaneet parin päivän sisällä. Harvinaisen ärsyttävää kun tuntuu ajoittain että ihon alla ryömii muurahaisia.
Nostan ketjua! Kuulisin mielelläni, miten helposti olette saaneet esim. Lamictalin kokeiluun, onko pitänyt saada ensin kaksisuuntaisen diagnoosi? Miten pitkät ja millaiset tutkimukset ylipäätään kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön liittyen on? T. Eräs, jolla suvussa ko. oireyhtymää ja epäilee vahvasti itselläkin olevan.
Lamotrigiini on ollut minulle tosi hyvä lääke, menee 400mg päivässä. Olo on ollut tasainen ja "normielämää" kohti tässä pikkuhiljaa matkalla. Lieviä hypomanioita on ollut, mutta masennus on pysynyt poissa
Ei vaikuta tuntoon alapäässä, eikä negatiivisesti seksihaluihin minulla.
Minulle ei sopineet mitkään perinteiset masennuslääkkeet, ne ajoi minut hypomanian puolelta manian rajoille. Siitä oikeastaan alettiin epäillä Tyypin 2 kaksisuuntaista, vielä ei kukaan ole diagnoosia asettanut, lääkärit sen teksteihin kirjaa kuitenkin mielellään 🤷
Melko kallis tuo Lamotrigiini on tietenkin, mulla menee aika isolla annoksellakin
Vierailija kirjoitti:
Lamotrigiini on ollut minulle tosi hyvä lääke, menee 400mg päivässä. Olo on ollut tasainen ja "normielämää" kohti tässä pikkuhiljaa matkalla. Lieviä hypomanioita on ollut, mutta masennus on pysynyt poissa
Ok, kiva kuulla! Saanko kysyä, miten päädyit tutkimuksiin ja miten pian sait lääkkeet? Jouduitko kokeilemaan useita eri valmisteita (ja ehkä yhdistelmiäkin)? Onko sinulla eri lääke sitä ajatellen, jos meinaa tulla masennus- tai maniakausi vai onko tuo lamotrigiini jotenkin sellainen yleinen tasaava lääke, jonka otat päivittäin?
Kiitos paljon, jos ehdit/jaksat vastailla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, kiva kuulla! Saanko kysyä, miten päädyit tutkimuksiin ja miten pian sait lääkkeet? Jouduitko kokeilemaan useita eri valmisteita (ja ehkä yhdistelmiäkin)? Onko sinulla eri lääke sitä ajatellen, jos meinaa tulla masennus- tai maniakausi vai onko tuo lamotrigiini jotenkin sellainen yleinen tasaava lääke, jonka otat päivittäin?
Kiitos paljon, jos ehdit/jaksat vastailla!
Täydellisen romahduksen jälkeen työterveyshuollon kautta. Sain sieltä lähetteen yksityiselle psykiatrille joka määräsi lääkkeen kokeiluun. Ketiapiinia kokeiltiin, mutta siitä tuli levottomat jalat 24/7.
Aripipratsoli on ollut varalla kaapissa 1,5v odottamassa, josko sitä tarvittaisiin. Vielä olen säästynyt.
Unettomuuteen menee nyt doksepiini+melatoniini, levottomiin jalkoihin pregabaliini 150mg. Tämä unettomuus on nyt se joka heikentää minun elämänlaatua eniten
Minulla meni aika kivuttomasti ja tuli sellainen kokemus, että psykiatri ihan oikeasti halusi auttaa ja kuunteli minun kokemuksia lääkkeistä ja reagoi nopeasti muutoksilla.
Näillä lääkityksillä menty nyt noin 1,5v
Vierailija kirjoitti:
No huh kuinka monta pilleriä otatte joka päivä?
Kymmenkunta. Kevätkauden menee allergialääkettä aamuin illoin lisäksi.
Sen verran se vaatii, eikä oikein riitäkään, että olen edes osittain työkykyinen ja kykenen hoitamaan lapseni ja kodin edes välttävästi
Nyt menee hyvin, täytyy vain muistaa varoa, ettei liikaa rasita itseään liikaa. Sen verran lähellä kävin itseni poistamista maailmasta, ettei tee mieli kokeilla sitä uudestaan
Mulla alko Abilify reilu viikko sitten annoksella 5m eka viikkko ja sit nostettiin kymppiin.Lääke sopinut tosi hyvin,virtaa tullut ja agressiot jääneet pois,ruokahalu minimissä ja ilmeisesti painoakin lähtenyt kun vaatteet eivät kiristä ja purista.
Haittavaikutuksena on pientä näön sumentumista mutta sen kestää kun hyödyt on mahtavat.
Perussarautena on bibo kakkonen,suurimmaksi osaksi masentaa,ahdistaa ja vituttaa joskus harvoin pientä hypomaniaa mutta aivan liian harvoin.