Millä keinoilla luomusti synnytyksen avautumisvaiheen kipuja voisi lievittää?
Onko kukaan saanut apua venyttelystä? Onko pystyasennosta ollut apua?
Kertokaa ihmeessä kaikki vinkit!
Kolmas lapsemme syntyy loppukesästä ja jos tällä kertaa oikeasti pärjäisin ilman kipulääkitystä... Tämä kun jää viimeiseksi vauvaksemme.
Kommentit (8)
Toka synnytykseni oli vähän turhan raju, mutta ekassa synnytyksessäni kestin 7 tuntia supistelua näiden avulla:
- keinutuoli (jossain vaiheessa ei sitten enää tuntunut hyvältä)
- lämmin geelityyny alaselällä
- istuminen sängyllä risti-istunnassa, selkä kumarassa ja siinä edestakas heijaus
- selän notkistaminen ja köyristäminen kontillaan ollessa
- seiniin tai sänkyyn nojaileminen ja lantion pyörittely
- jumppapallo - aivan upea keksintö!
(- ilokaasua naukkailin pari tuntia ennen epiduraalia)
Ehdottomasti parhaimpia luomukeinoja hallita avautumisvaiheen
kipua on ammeessa oleilu. Vesi rauhoittaa ja tasapainottaa.
Toisen lapsen avautumisvaiheessa olin ammeessa 4-5 tuntia.
Suosittelen.
Itse olen käyttänyt myös lämmitettyä geelityynyä (vastaava
kuin kauratyyny), ja minusta siitä on apua. Tosin sen tuoma apu
on vain hetkellinen, sillä tyyny jäähtyy nopeasti.
Sinilintu:
Toisen lapsen avautumisvaiheessa olin ammeessa 4-5 tuntia.
Siis toisen lapsen synnytyksen avautumisvaiheessa... :)
Ammeessa makoilua kokeilin toisessa synnytyksessäni avautumisvaiheessa enkä kokenut sen auttavan kipuihin. Jollain lailla se kuitenkin rentoutti sillä avautumisvaihe pysähtyi... Kyllä otti päähän kun kohdunsuu oli auki 8cm ja mitään ei tapahtunut kolmeen tuntiin. Tipan laitoksi se sitten meni, ja se teki KIPEÄÄ...
Lämpimät vehnätyynyt painettuna napakasti alaselkään ovat olleet kahdella edellisellä kerralla paras luomuapu kipuun, mutta lisävinkit ovat erittäin tervetulleita.
Olen nyt tutustunut laajasti kirjallisuuteen liittyen luomusynnytykseen. Kahdella edellisellä kerralla en tehnyt näin perusteellista pohjatyötä. Ehkä tämä tästä nyt sitten luonnistuisi luomusti :-).
Jumppapallon päällä keinuttelua aion kokeilla jos vaan niin on, että mitään ennalta arvaamatonta ei tapahdu.
- suihku + jumppapallo (suihkuttelin lämpimällä vedellä alavatsalle ja selkään, supistuksen tullessa keinuttelin pallon päällä hiljaa ja keskityin hengitykseen, tätä varmaan 1,5 tuntia)
- " rollaattori" (sillä oli joku hauska kutsumanimi, en enää muista mikä :), sellainen pyörillä kulkeva teline, johon voi nojata. Supistuksen tullessa nojailin siihen ja keinutin lantiota ihan hiukan, samalla mies painoi häntäluusta taaksepäin niin, että tuli venytystä
- keskittyminen, hengitys, äänenkäyttö (kävin koko odotusajan joogassa, josta sain ihan mahtavan avun synnytykseen!)
- amme, oli minulle aivan mahtava, rentoutti, helpotti oloa. Vedessä on helppo supistuksen tullessa hiukan heijata itseään ja antaa veden kantaa. Vedessä olin lähes 4 tuntia kaikkiaan, poika syntyikin veteen ja vielä istukkakin, minkä jälkeen vasta nousin.
Synnytykseni oli pitkä (1,5 vrk säännöllisiä supistuksia), mutta ei mitenkään raju. Synnytin kokonaan ilman kipulääkkeitä, mutta mielestäni en ilman kivunlievitystä - nuo luonnolliset keinot sopivat minulle! Ei mikään helppo, mutta silti todella hyvä kokemus.
eli semmoinen rullilla kulkeva kävelyteline auttoi minuakin. Ensin olin parituntia ammeessa ja sitten tuli olo että haluan liikkua.
Kätilö kannusti kävelemään ja loppujen lopuksi synnytinkin seisaaltaan tuohon telineeseen nojaten. Ja tykkäsin.
Lisäksi aina supistuksen alkaessa päätin ettei kipu saa minusta valtaa ja pudistin päätäni kivulle että et tule tänne. Mies luuli ensiksi että meinaan aina pyörtyä tai oksentaa. :)
Itsellä nyt takana kaksi luomusynnytystä ja itselläni vesi on auttanut parhaiten. Aivan avautumisvaiheen alussa kokeilin molemmilla kerroilla kuumia hernepusseja alaselällä ja hierontaa mutta ne eivät oikein tehonneet. Kun jo aloin olemaan rajoilla, että pyysin jotain kivunlievistystä, kätilö neuvoi menemään suihkuun. Siellä istuskelin sitten molemmilla kerroilla pari-kolme tuntia jakkaralla suihkutellen ja suihkuttelun loputtua vauva on ollut masun päällä puolen tunnin päästä. Suosittelen!!
synnytysasiaa-palstan puolelle http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=114&m=10511966&p=1&tm…
Siellä on pitkä raapustus kaikenlaisesta luomuilusta. Etsi kirjastosta mahdollisimman nopeasti Balaskasin Aktiivinen synnytys, sillä pääset alkuun. Aktiivisen synnytyksen pääkikat ovat liikkuminen, tietyt asennot, äänen käyttäminen, rentous, venyttely ja hieronta. Nyt on vielä hyvää aikaa aloittaa treenaus, niin on sitten synnytyksessä hyvässä muistissa kaikki jipot.
Tämä artikkeli oli minusta hauska ja rohkaiseva:
http://www.missoulanews.com/index.cfm?oID=333B82E9-DC2F-69B1-92B9C55336…
Kipuun en tiedä, mutta kivun aiheuttamaan pelkoon löytyy Bachin kukkatippoja, mikäli ne ovat tuttuja. Luontaistuotekauppa osaa neuvoa paremmin.