Miksi Suomessa syödään niin järkyttävän usein, 5-6 ateriaa päivässä kun muualla
pärjätään 3-4 aterialla?
Esim. brittilapset syövät tavallisesti vain 3 ateriaa päivässä.
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on aivan se ja sama, jos joku syö kerran tai kaksi päivässä ja joku toinen 5 kertaa päivässä. Itse pysyn hoikkana vain syömällä 5 kertaa päivässä. Jos siirryn tilapäisestikin rytmiin, jossa syön 2 kertaa päivässä paino alkaa heti nousta.
Tehkää just niin kuin teille itsellenne on hyväksi. Mitä syytä tällaista on ihmetellä? Onko avaaja asperger?
Eihän painoa hallita syömismäärällä, vaan ruuan sisällöllä.
Ruuan sisältö ja ateriakoko pysyy ainakin itsellä terveellisempänä, kun syön 5 kertaa päivässä. Tiedä sitten miten muilla.
On helpompi pitää annoskoko pienempänä ja terveellisenä eli paljon kasviksia ja vähän hiilihydraatteja, kun tietää, ettei seuraavaa ateriaa tarvitse odottaa 8 tuntia, jolloin ahmitaan kaikki mitä kiinni saadaan niin että maha paukkuu ja mahalaukku venyy pohjattomaksi.
Syön yleensä ravitsevan monipuolisen aamupalan ja kevyehkön lounaan, illalla urheillaan. Treenin jälkeen maistuu esim. kanankoipi tai pala juustoa, muu ei oikein enää siinä vaiheessa. Ei mitään välipaloja, ei tee mieli.
Mutta lepopäivänä iltaisin usein onkin nälkä, nurinkurisesti. Jos on nälkä, syön enemmän. Näillä en ole päässyt lihomaan ja tulee oikeastaan luonnostaan. Jos en syö aamupalalla proteiinia ja rasvaa, sen tuntee urheillessa illalla, voimat ei vaan riitä.
Olen karnivori. Kun minulla on todellinen nälkä (jota on erittäin helppo kestää ja pitkittää tarvittaessa), syön lihaa, kunnes kylläisyyssignaalini ilmoittaa lopettamisen tarpeesta. Sitten aikanaan sama toistuu. Usein tämä tapahtuu peräkkäisinä päivinä, mutta ei välttämättä.
Kaloreihin tai muuhunkaan yliluonnolliseen en ole kiinnittänyt vähäisintäkään huomiota enää pitkään aikaan. 60-vuotispäivä lähestyy enkä ole koskaan ollut paremmassa kunnossa kuin nyt. Vuosikymmeniä rääkkäsinkin toki itseäni kasveilla ja muulla s*nn*lla.
Briteissä ollaan keskimäärin paljon lihavampia kuin Suomessa, tilastojen mukaan. Miksi siis pitäisi ottaa mallia sieltä?
Itse en ainakaan voisi syödä kuin kolme ateriaa päivässä ja näin keski-ikäisenä jouduin vaihtamaan normaalin lounaankin vähäkaloriseen, vähähiilihydraattiseen ja korkeaproteiiniseen pieneen lounaaseen, jotta kilot eivät kerry. Ja minä liikun lähes päivittäin. Mutta en kyllä ole nälkäinenkään, en kaipaa mitään välipaloja.
Vierailija kirjoitti:
aamupala
lounas
välipala
päivällinen
iltapalaMä en tunne ketään joka söisi 5-6 kertaa päivässä.
Kerran kun olin sairaalassa tuohon aamupalan ja väliin oli laitettu välipala. Olin ihan kauhuissani. Onneksi ei ollut pakko osallistua.
Vierailija kirjoitti:
aamupala
lounas
välipala
päivällinen
Taidat olla idiootti. Vain kaksi noista on aterioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aamupala
lounas
välipala
päivällinen
Kerran kun olin sairaalassa tuohon aamupalan ja väliin oli laitettu välipala. Olin ihan kauhuissani. Onneksi ei ollut pakko osallistua.
Siis aamupalan ja lounaan väliin klo 10.
Mitä haittaa yhdestä hedelmästä välipalana on? Tai yksi voileipä? Tai yksi maustamaton rahkajogurtti?
Mitä vikaa tässä on?
Aamupala: puuroa
Lounas: eilistä ruokaa
Välipala: hedelmä
Päivällinen: ruokaa
Iltapala: voileipä
Vierailija kirjoitti:
kuin ranskalaiset pärjäsivät kevyellä aamiaisella (tupakkaa, kahvia ja keksejä), kevyellä lounaalla (voileipä) ja pienellä päivällisellä kahdeksan aikaan illalla (esim. paistettuja bataatteja). Hoikkia olivat.
Minulla oli aina nälkä, vaikka söin joka päivä paljon. En ollut aivan niin hoikka.
No ei. Ranskassa syödään 3x päivässä (aikuiset), lapsille tarjotaan välipalaa, mutta ei se ole tuollainen.
Aamupala on tyypillisesti jogurttia, hedelmiä ja leipää. Lounas salaattia, kasviksia, kalaa, kanaa, hedelmiä/ jogurttia jälkiruuaksi. Päivällinen on "raskaampi".
Kylmä ilma ja pimeys kuluttavat enemmän energiaa. Suomessa myös kajahtanut suhtautuminen ruokaan eräillä suvuilla, joka näkyy peilikuvista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön tuon verran. Pysyy verensokerit tasaisempina, eikä tule järkyttäviä mielitekoja ahmia jotain paskaa
6.00 aamiainen esim. Leipä ja hedelmä, puuro raejuustolla ja marjoilla ja mysli jogurtilla
9:30 välipala, esim. mandariini
11:30 lounas lautasmallin mukaan
14.00 välipala, taas esim. mandariini tai muu pieni hedelmä
16.30 päivällinen, annos lautasmallin mukaan
Sitten vielä iltapala esim. Marjasmoothie, leipä, keitetty kananmuna tms. nälän, päivän ruokalujen ja mielihalujen mukaan
Välipalat kyllä vaihtelee, ihan joka päivä en molempia syö. Sen huomaa kyllä seuraavaan ateriaan mennessä, kun ei ole syönyt. En ymmärrä, miksi olisin jotenkin parempi ihminen, jos söisin vain kolme kertaa päivässä. Terveenä pysyn näin :)
Teetkö etänä töitä kun ehdit kokata iltapäivällä. Toi
Niin, ei kai sitä silloin tee mieli ahmia kun syö tarpeeksi usein. Harvemmin syövän tarvitsee syödä enemmän kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa yhdestä hedelmästä välipalana on? Tai yksi voileipä? Tai yksi maustamaton rahkajogurtti?
Sepäse. Moni mättää itsensä turvoksiin harvoilla ruokailuillaan. He syövät sitten jälkiruoaksi tuon hedelmän/rahkan tms. ja vielä ruoka-annoksensa lisukkeena leipää. Moni ei syö. En minäkään. Se välipala on ruokailussa väliin jätetty leipä/rahka/hedelmä tms.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Espanjassa syödään erittäin kevyt aamupala (aikuiset juovat kahvin ja syövät ehkä leivonnaisen tai sarven), melko kevyt lounas ja illallinen sitten myöhään, klo 22.
Mutta ap, tiheä syöminen on terveellistä. Laihduttajallekin... Kyse ei siis ole siitä, että mätettäisiin isoja aterioita, vaan vähän ja tiheästi. Se on hyvä juttu verensokerin tasolle, se pysyy tasaisena - ja riski ratketa mässäämään hervottomasti on pieni. Jaksamistaso pysyy myös hyvänä, kun verensokeri ei heittele.
Joten sen vuoksi tiheää, mutta vähäistä kertasyömistä suositellaan lapsille ja diabeetikoille ja myös meille aikuisille, jotka haluamme pysyä hyvässä vireessä ja hoikkana!
se jatkuva verensokerin ylösampuminen rasittaa elimistöä. tähän vielä hiilihydraattia (leipä, puuro), niin väsymys uhkaa terveysriskejen lisäksi. onko ihme, että täällä sairastellaan.
Valtaosalla kansasta kulutus on niin vähäistä että ei tarvitsisi syödä kuin aamulla ja illalla.
Kolme ateriaa päivässä on ihan liikaa koska nykyään ei työskennellä käsipelin pelloilla.
Aamupuuro ja marjoja.
Lounas
Päivällinen
Iltapala.
Pitäisi syödä 4-5 kertaa päivässä. Eli koko päivä menee ruuan kanssa sählätessä!?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi syödä 4-5 kertaa päivässä. Eli koko päivä menee ruuan kanssa sählätessä!?
Toiset osaa syödä sähläämättä.
Näköjään vieläkin on olemassa ihmisiä, jotka uskovat kaloriteoriaan.