Miksi Suomessa syödään niin järkyttävän usein, 5-6 ateriaa päivässä kun muualla
pärjätään 3-4 aterialla?
Esim. brittilapset syövät tavallisesti vain 3 ateriaa päivässä.
Kommentit (242)
Mä syön tuon verran. Pysyy verensokerit tasaisempina, eikä tule järkyttäviä mielitekoja ahmia jotain paskaa
6.00 aamiainen esim. Leipä ja hedelmä, puuro raejuustolla ja marjoilla ja mysli jogurtilla
9:30 välipala, esim. mandariini
11:30 lounas lautasmallin mukaan
14.00 välipala, taas esim. mandariini tai muu pieni hedelmä
16.30 päivällinen, annos lautasmallin mukaan
Sitten vielä iltapala esim. Marjasmoothie, leipä, keitetty kananmuna tms. nälän, päivän ruokalujen ja mielihalujen mukaan
Välipalat kyllä vaihtelee, ihan joka päivä en molempia syö. Sen huomaa kyllä seuraavaan ateriaan mennessä, kun ei ole syönyt. En ymmärrä, miksi olisin jotenkin parempi ihminen, jos söisin vain kolme kertaa päivässä. Terveenä pysyn näin :)
Lääkäri totes että olen ylipainoinen koska söin 2-3 kertaa päivässä ja sanoi että on syötävä 5-6 kertaa.
Vierailija kirjoitti:
kuin ranskalaiset pärjäsivät kevyellä aamiaisella (tupakkaa, kahvia ja keksejä), kevyellä lounaalla (voileipä) ja pienellä päivällisellä kahdeksan aikaan illalla (esim. paistettuja bataatteja). Hoikkia olivat.
Minulla oli aina nälkä, vaikka söin joka päivä paljon. En ollut aivan niin hoikka.
ja allekirjoitan tämän siltä osin, kun se ei koske päivällistä. Mun kokemus oli, että se päivällinen joka yleisimmin alkoi klo 19-20 oli yhtä helvettiä. Monta ruokalajia joka fucking day kuin juhla-ateria ja kauheeta mättöä yötä vasten. Huhhuh. Mun maha ei alussa kestänyt sitä ollenkaan.
Tarjolla saattaa olla paljon mutta kuka käskee syömään kaikki kipot tyhjäksi kuten suomalainen näköjään tekee. Juo vielä kaikki pullotkin tyhjiksi. Ei ole tapana Ranskassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön tuon verran. Pysyy verensokerit tasaisempina, eikä tule järkyttäviä mielitekoja ahmia jotain paskaa
6.00 aamiainen esim. Leipä ja hedelmä, puuro raejuustolla ja marjoilla ja mysli jogurtilla
Sitten vielä iltapala esim. Marjasmoothie, leipä, keitetty kananmuna tms. nälän, päivän ruokalujen ja mielihalujen mukaan
Välipalat kyllä vaihtelee, ihan joka päivä en molempia syö. Sen huomaa kyllä seuraavaan ateriaan mennessä, kun ei ole syönyt. En ymmärrä, miksi olisin jotenkin parempi ihminen, jos söisin vain kolme kertaa päivässä. Terveenä pysyn näin :)
Sulla verensokerit menee vuoristorataa koko vuorokauden. Ja pidät sitä terveenä :D:D:D
5-6???
Minä syön 1-2 kertaa päivässä.
Kukaan tuskin syö 5-6 ateriaa päivässä. Välipalat tai iltapalat eivät ole aterioita.
Itse syön kerran päivässä aterian noin klo 15. Muutoin saatan ottaa vaikka jonkun hedelmän välipalaksi, mutta se ei ole ateria!
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset verensokeri-höpötykset on ihan hanurista vedettyä.
Mahdat olla melkoinen limppu. :D Ehditkö tehdä jotain muutakin kuin syödä?
Vierailija kirjoitti:
Itse syön yleensä kolmesti päivässä + juon pari kuppia kahvia päivän aikana. Hyvin pärjää tuolla määrällä.
Sama. Näin olen elänyt jo vanhaksi ja olen perusterve, virkeä ja hoikka eläkeläinen. Omat hampaat edelleen suussa. En ole kuormittanut sairaanhoitoa ja lääketeollisuutta juuri ollenkaan. Maaseudulta olen kotoisin ja siellä syötiin 3x päivässä. Jos joku jotain lisäksi halusi niin piepoa (talkkunaa) otti.
Olisi kyllä oikeastaan ihan mielenkiintoista tietää, mikä oli alunperin tämän suomalaisen suosituksen peruste. Nimittäin jo mun lapsuudessani 1960-luvulla varsinkin lasten ruokailuun kuului aamiainen, lounas koulussa, koulun jälkeen välipala kotona, päivällinen noin klo 17 sekä iltapala vähän ennen nukkumaanmenoa. Aikuiset saattoivat jättää välipalan pois, tosin työpaikoillakin oli yleensä iltapäivällä kahvitauko ja kahvin kanssa saatettiin syödä jotain pientä. Yksi peruste saattoi olla, että tällä tavalla pysyi säännöllinen vuorokausirytmi, kun nuo ateriatkin oli joka päivä kutakuinkin samoihin aikoihin vuorokaudesta, mutta mikä mahtoi olla tähän varsinainen ravitsemuksellinen peruste. Tietääkö joku?
Terveellisintä on kerran päivässä ahtaa itsensä niin täyteen kuin suinkin pystyy.
Kun lapset olivat pieniä, ihmettelin, miten edes ehtisi syömään 5 ateriaa päivässä. Nyt, kun lapset ovat isompia, saattavat toki syödä joskus toisenkin välipalan. Meillä syödään aamupala, lounas, välipala, iltaruoka. Mä en välttämättä syö aamupalaa.
Syön aamiaisen, lounaan, ip-kahvin ja pienen syötävän, päivällisen ja iltapalan ja olen normaalipainoinen.
Suosittelen tätä ruokarytmiä muillekin. Välipalat eivät ole aterioita. Ne ovat tyyliin viili, jogurtti, voikkari tai hedelmä. Siis jotai terveellistä tasoittamaan verensokeria.
Päivällisellä ja lounaalla ei syödä ähkyksi, vaan vain senverran että "nälkä siirtyy".
Kannattaa opetella oikeat annoskoot, jos on ylipainoa, jota minullakin on joskus ollut.
Lapset syö, mutta aikuisten ei tarvitse kun eivät kasva kuin leveyssuunnassa. En ole koulusta päästyäni syönyt enää viittä kertaa päivässä, vaikka olen tehnyt raskasta fyysistä työtä, pärjäsin hyvin leivällä ja rahkalla, kotona sitten päivällinen
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö että muissa maissa ei syödä aamiaista ollenkaan vaan ihan ruokaa aamulla.
Kyllä täällä Ranskassa syödään aamiaista, ja myös Belgiassa missä myös olen asunut. Croissantit tai pain au chocolatet on pöydässä joka aamu. Silkkaa sokeria eikä ole niin paljon ylipainoisia kuin Suomessa.
Olen ollut Rankassa monesti ja meinaa yrjö lentää noista makeista pulla-aamiaisista.
Mä syön puuron aamulla, salaatin lounaalla ja päivällisen kotona. Miksi söisin enemmän? Napostelu ei kuulu tapoihin. Hoikka olen.
Italiassa juodaan aamulla kahvi, lounas syödään joskus klo 13 ja illallinen klo 20-22. Hyvin toimii heillä, enkä lihavia nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Syön aamiaisen, lounaan, ip-kahvin ja pienen syötävän, päivällisen ja iltapalan ja olen normaalipainoinen.
Suosittelen tätä ruokarytmiä muillekin. Välipalat eivät ole aterioita. Ne ovat tyyliin viili, jogurtti, voikkari tai hedelmä. Siis jotai terveellistä tasoittamaan verensokeria.
Päivällisellä ja lounaalla ei syödä ähkyksi, vaan vain senverran että "nälkä siirtyy".
Kannattaa opetella oikeat annoskoot, jos on ylipainoa, jota minullakin on joskus ollut.
Tasoittamaan verensokeria? Miksi, millä perusteella? Mitä pelottavaa on siinä, että ateriaväli olisi pidempi?
Vierailija kirjoitti:
Mä en tunne ketään joka söisi 5-6 kertaa päivässä.
Diabeetikot
Vierailija kirjoitti:
Aamulla klo 7.00 puuroa. Ei voita, sokeria, kanelia, maitoa tms. vaan pelkkä 2 dl puuroa. Juomana vettä.
Klo 10.00 välipala: porkkana, noin 150 g, kupillinen kahvia
Klo 12.30 lounas: tavallisesti pussi Nutrilettia
klo 14.00 välipala: kuppi kahvia, ei sokeria tai maitoa
klo 17.30 päivällinen: 2 palaa ruisleipää, 3 siivua juustoa, 2 appelsiinia, puolikas paprika. Ei voita tms.
klo 19.00 iltapala: tölkki maustamatonta rahkaa
Lapset syövät lounaan koulussa ja heille päivällinen on "aito lämmin ruoka" eikä voileipiä. Ruoka ylipäätään on yliarvostettua, siitä pitää saada energiaa eikä muuta.
Ja BMI:ni on varmaan 35, mutta en suostu laihduttamaan. En viitsi.
Jätä tuo nutriletti pois ja syö normaali lounas, niin voisit vaikka laihtuakin laihduttamatta.
Vierailija kirjoitti:
5-6???
Minä syön 1-2 kertaa päivässä.
No emme siis keskustelleet sinusta, vaikka mukavaahan se sinulle olisi ollutkin.
Monet juo pelkän kahvin.
Ja jos se syötävä on pala patonkia, niin aika kevyttä se on sekin.