Miksi Suomessa syödään niin järkyttävän usein, 5-6 ateriaa päivässä kun muualla
pärjätään 3-4 aterialla?
Esim. brittilapset syövät tavallisesti vain 3 ateriaa päivässä.
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tunne ketään joka söisi 5-6 kertaa päivässä.
Diabeetikot
Ei diabeetikoiden tarvii syödä noin usein, jos ymmärtäisivät, mitä oikeesti kannattaa syödä.
Samoja kokemuksia Ranskassa asumisesta. Siellä pätkäpaasto on monelle yleinen elämäntapa. Hyötyliikuntaa tulee ainakin Pariisissa valtavasti päivittäin, kävellään paikasta toiseen paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön aamiaisen, lounaan, ip-kahvin ja pienen syötävän, päivällisen ja iltapalan ja olen normaalipainoinen.
Suosittelen tätä ruokarytmiä muillekin. Välipalat eivät ole aterioita. Ne ovat tyyliin viili, jogurtti, voikkari tai hedelmä. Siis jotai terveellistä tasoittamaan verensokeria.
Päivällisellä ja lounaalla ei syödä ähkyksi, vaan vain senverran että "nälkä siirtyy".
Kannattaa opetella oikeat annoskoot, jos on ylipainoa, jota minullakin on joskus ollut.
Tasoittamaan verensokeria? Miksi, millä perusteella? Mitä pelottavaa on siinä, että ateriaväli olisi pidempi?
Syön lääkärin ohjeen mukaan, joten jotain "pelottavaa" siinä täytyy olla.
Toinen sinunkin järkeen sattuva syy on, että se että tämä estää ahmimista.
Kolmas, jota uskon
Lääkäreillä ei ole ravintokoulutusta, joten lääkärin syöntiohjeet on vain sitä, mitä yleisesti toitotetaan.
Ahmimista estää oikea ravinto, ei ruokailujen määrä.
Aineenvaihdunta on käynnissä riippumatta syötkö jatkuvasti.
Verensokerin tasaisuuteen vaikutetaan ruuan sisällöllä, ei ruokailujen määrällä.
Vierailija kirjoitti:
Suomenssa ohjeet lapsille on 5 ateriaa. En osaa tätä perustella, mutta osaatko sinä ap selittää, miksi kolme ateriaa on parempi vaihtoehto?
Tiedän kyllä, että useat perheet noudattaa orjallisesti tuota 5 ateriaa. Me syödään neljä kertaa.
"Me" ei noudateta mitään tiettyä rytmiä ja määrätä kertoja. Jos jollakin perheenjäsenellä ei ole nälkä, ei silloin ole mikään pakko syödä. Ja nyt en siis puhu mistään nirsoilusta. Lisäksi liikutaan usein eri aikaan, harrastukset, opiskelut, kurssit, vuorotyö jne. Aamupalan ottaa jokainen 4-vuotiasta lukuunottamatta jokainen. Jos ottaa siis, itse en syö koskaan aamupalaa. Teen lämpimän ruoan joka päivä, tai jos en minä (eikä mies) mitenkään ehdi niin pakastimesta löytyy. Itse syön päivällisen sen verran myöhään etten kaipaa iltapalaa. Lapsista kaksi haluavat sellaisen. Mutta 5-6 kertaa päivässä ei varmasti syö yksikään. Ja kappas, hoikkia ollaan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön tuon verran. Pysyy verensokerit tasaisempina, eikä tule järkyttäviä mielitekoja ahmia jotain paskaa
6.00 aamiainen esim. Leipä ja hedelmä, puuro raejuustolla ja marjoilla ja mysli jogurtilla
9:30 välipala, esim. mandariini
11:30 lounas lautasmallin mukaan
14.00 välipala, taas esim. mandariini tai muu pieni hedelmä
16.30 päivällinen, annos lautasmallin mukaan
Sitten vielä iltapala esim. Marjasmoothie, leipä, keitetty kananmuna tms. nälän, päivän ruokalujen ja mielihalujen mukaan
Välipalat kyllä vaihtelee, ihan joka päivä en molempia syö. Sen huomaa kyllä seuraavaan ateriaan mennessä, kun ei ole syönyt. En ymmärrä, miksi olisin jotenkin parempi ihminen, jos söisin vain kolme kertaa päivässä. Terveenä pysyn näin :)
Teetkö etänä töitä kun ehdit kokata iltapäivällä. Toiseksi oletko pohtinut yhdistää tuon päivällisen ja iltapalan vaikka klo 19 tienoille. Mainitset ettei tee mieli ahmia, mutta käytännössä syöt parin kolmen tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
aamupala
lounas
välipala
päivällinen
iltapalaMä en tunne ketään joka söisi 5-6 kertaa päivässä.
Ilmankos maa on täynnä punkeroita kun jatkuvasti pitää olla mussuttamassa jotain. Ettei vain kuole nälkään, hui!
Nro 84: "Lääkäreillä ei ole ravintokoulutusta, joten lääkärin syöntiohjeet on vain sitä, mitä yleisesti toitotetaan.
Ahmimista estää oikea ravinto, ei ruokailujen määrä.
Aineenvaihdunta on käynnissä riippumatta syötkö jatkuvasti.
Verensokerin tasaisuuteen vaikutetaan ruuan sisällöllä, ei ruokailujen määrällä."
Mä mietin tuota verensokerin vaihtelua ja sitä, että aiemminhan (puhun siis mun lapsuudestani 1960-luvulla) Suomessa ruokavalio oli erittäin hiilihydraattipitoinen. Puuroja, leipää ja perunaa syötiin paljon. Välipalaksi saattoi olla esimerkiksi marjakiisseleitä. Maitoa piti juoda 2 dl lasillinen joka aterialla ja siitä sentään sai proteiineja ja rasvaa. 1970-luvulla sekin suositus muuttui rasvattomaksi maidoksi, joten rasvan määrä väheni. Jos tiheä syöminen on perustunut tuohon, niin se on silloin ollut ihan ymmärrettävä suositus. Mutta ei se ole peruste enää, koska valikoimat on nykyisin jo paljon laajemmat.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Espanjassa syödään erittäin kevyt aamupala (aikuiset juovat kahvin ja syövät ehkä leivonnaisen tai sarven), melko kevyt lounas ja illallinen sitten myöhään, klo 22.
Mutta ap, tiheä syöminen on terveellistä. Laihduttajallekin... Kyse ei siis ole siitä, että mätettäisiin isoja aterioita, vaan vähän ja tiheästi. Se on hyvä juttu verensokerin tasolle, se pysyy tasaisena - ja riski ratketa mässäämään hervottomasti on pieni. Jaksamistaso pysyy myös hyvänä, kun verensokeri ei heittele.
Joten sen vuoksi tiheää, mutta vähäistä kertasyömistä suositellaan lapsille ja diabeetikoille ja myös meille aikuisille, jotka haluamme pysyä hyvässä vireessä ja hoikkana!
Meni juuri väärinpäin, jatkuva syöminen juurkin aiheuttaa jatkuvaa verensokerin heittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Espanjassa syödään erittäin kevyt aamupala (aikuiset juovat kahvin ja syövät ehkä leivonnaisen tai sarven), melko kevyt lounas ja illallinen sitten myöhään, klo 22.
Mutta ap, tiheä syöminen on terveellistä. Laihduttajallekin... Kyse ei siis ole siitä, että mätettäisiin isoja aterioita, vaan vähän ja tiheästi. Se on hyvä juttu verensokerin tasolle, se pysyy tasaisena - ja riski ratketa mässäämään hervottomasti on pieni. Jaksamistaso pysyy myös hyvänä, kun verensokeri ei heittele.
Joten sen vuoksi tiheää, mutta vähäistä kertasyömistä suositellaan lapsille ja diabeetikoille ja myös meille aikuisille, jotka haluamme pysyä hyvässä vireessä ja hoikkana!
Mä en ainakaan pysy hoikkana syömällä 5 kertaa päivässä. Kokemusta on. 3 kertaa sopii mulle. Saan syödä vatsan täyteen enkä kärvistellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meni juuri väärinpäin, jatkuva syöminen juurkin aiheuttaa jatkuvaa verensokerin heittelyä.
Tämä. Tuntuu olevan monille mahdotonta käsittää, että juuri tuolla tunnin-parin välein syömisellä aiheutetaan jatkuvia verensokeripiikkejä!
Vierailija kirjoitti:
Tiheä syöminen on se syy miksi kansa vaan lihoo. Ihmiset ei ole lehmiä! Olemme sekasyöjiä. Laskekaapa joku kerta huviksenne kuinka pieniä niiden aterioiden pitää olla, jos syö 5 ateriaa ja kalorit esim max 1800. Pienikokoisen naisen, joka tekee toimistotöitä, ei pitäisi syödä kovin paljon tuota enempää. Jos syö 5 tai varsinkaan 6 ateriaa, se aterioiden koko on aivan naurettavan pieni. Illallinenkin jää pelkäksi välipalaksi kun muuten kalorirajat paukkuu rytinällä.
6 ateriaa on käytännössä jatkuvaa napostelua. Tuossa ei ole mitään luonnollista. Ihmisen keho on tehty pitämään taukoja syömisessä.
Vierailija kirjoitti:
aamupala
lounas
välipala
päivällinen
Niin? Kuka muka mursuaa koko ajan ruokaa noin? En ole se kenelle vastasit mutta itse syön kolmesti.
Vierailija kirjoitti:
aamupala
lounas
välipala
päivällinen
Aamiainen, lounas, päivällinen riittävät. Kaikki palat pois!
Suomalaiset ovat lihavaa kansaa eikä ihme koska jatkuvasti leuat jauhavat.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön tuon verran. Pysyy verensokerit tasaisempina, eikä tule järkyttäviä mielitekoja ahmia jotain paskaa
6.00 aamiainen esim. Leipä ja hedelmä, puuro raejuustolla ja marjoilla ja mysli jogurtilla
Sitten vielä iltapala esim. Marjasmoothie, leipä, keitetty kananmuna tms. nälän, päivän ruokalujen ja mielihalujen mukaan
Välipalat kyllä vaihtelee, ihan joka päivä en molempia syö. Sen huomaa kyllä seuraavaan ateriaan mennessä, kun ei ole syönyt. En ymmärrä, miksi olisin jotenkin parempi ihminen, jos söisin vain kolme kertaa päivässä. Terveenä pysyn näin :)
Tätäkin kirjoittajaa piti sitten mennä haukkumaan ties miksi limpuksi! Siis haloo, nuo välipalat ovat tyyliin yksi mandariini, siitähän se suomalaisten takamus leviää... On eri asia vetää välipalaksi jotain vanukkaita tai pullaa. Eiköhän siinä ole ihan yksilölliset erot mikä rytmi sopii kenellekin.
Kuka muka syö 5-6 krt päivässä? Lapsi? Joku kovaa treenaava urheilija? Joku hyvin fyysistä työtä tekevä? Vai onko ap taas joku joka yleistää omat tai lähipiirinsä tavat koko kansakuntaan?
No ihmisillä on eri tavat. Kyllä mä enemmän ymmärrän niitä, jotka syö pitkin päivää kuin että loppuillasta vasta ensimmäinen kunnon ateria sitten mätettäisiin - ei sopisi mulle yhtään sellanen rytmi.
Mulle on aivan se ja sama, jos joku syö kerran tai kaksi päivässä ja joku toinen 5 kertaa päivässä. Itse pysyn hoikkana vain syömällä 5 kertaa päivässä. Jos siirryn tilapäisestikin rytmiin, jossa syön 2 kertaa päivässä paino alkaa heti nousta.
Tehkää just niin kuin teille itsellenne on hyväksi. Mitä syytä tällaista on ihmetellä? Onko avaaja asperger?
Vierailija kirjoitti:
Mulle on aivan se ja sama, jos joku syö kerran tai kaksi päivässä ja joku toinen 5 kertaa päivässä. Itse pysyn hoikkana vain syömällä 5 kertaa päivässä. Jos siirryn tilapäisestikin rytmiin, jossa syön 2 kertaa päivässä paino alkaa heti nousta.
Tehkää just niin kuin teille itsellenne on hyväksi. Mitä syytä tällaista on ihmetellä? Onko avaaja asperger?
Eihän painoa hallita syömismäärällä, vaan ruuan sisällöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin kirjoittajaa piti sitten mennä haukkumaan ties mik
Sokerinsyönnillä se perse leviää. Yks mandariini kohottaa verensokeria huomattavasti, sehän on pelkkää sokeria. Kyse ei ole kaloreista.
Syön lääkärin ohjeen mukaan, joten jotain "pelottavaa" siinä täytyy olla.
Toinen sinunkin järkeen sattuva syy on, että se että tämä estää ahmimista.
Kolmas, jota uskon, että meneekin sinulta jo ohi hilseen on se, että näin aineenvaihdunta pysyy käynnissä, kun ateravälit eivät veny liian pitkiksi. Vettä täytyy myös muistaa juoda, koska joskus näläntunne onkin janoa.