Onko tämä oikein: olen yhteisestä sopimuksesta lasten kanssa kesän kotona ja mies pihtaa rahasta
Mieheni on keskituloinen työssäkäyvä ja minä opiskelija. Sovimme, etten nosta kesältä opintotukea tai hae kesätöitä, vaan hoidan lapsia kotona. Meillä on eri tilit ja minulle ei tässä tilanteessa ole mitään tuloja. Mies ei nyt suostukaan siirtämään tililleni mitään järkevää summaa, vaan antaa vain pientä " ruokarahaa" meille päivittäin. Olen ihan raivoissani, että lasten ja minun pitää pihistellä kaikesta koko kesä, vaikkei koko perheen rahatilanne siihen pakottaisi.
Kommentit (57)
Meillä on mieheni kanssa sekä yhteinen tili, että omat säästötilit. Olen äp rahalla kotona, se menee kokonaan omalle tililleni. Mies saa keskimääräistä parempaa palkkaa ja laittaa siitä aina jonkin verran yhteiselle humpuuttelutilillemme.
Miehen tililtä maksetaan tällähetkellä kaikki laskut, minä taas ostan pääasiassa ruuat. Emme kysele kumpikaan yhteisen tilimme käytöstä, se käyttää joka tarvii. Tässä kuussa minä olen tuhlannut, ikeaan ja vaatteisiin on hurahtanut liikaakin rahaa, mutta miehellä ei tulisi mieleenkään valitaa.
koska se on epäterveellistä. Jätskit ostan niissä jättipaketeissa Lidlistä, ovat tosi paljon halvempia kuin yksittäin - ja parempia. Kahvilla en käy koskaan, vaan otan kahvit evääksi, samaten hyvät eväät, usein leivomme herkut itse mukaan. Ja se pikkusälä vain hukkuu.
Minusta se kotonaolo ja yhteinen aika on se luksus, ei marketin lisäainetuotteet.
42
että tekisimme eväät joka paikkaan =) Lähdenpä vähän kaupungille termospullon, ruisleivän ja voipaketin kanssa. Siitä sitten veistelemään siivuja kuten vanhassa suomalaisessa filmissä.
No jaa onhan meitä moneen junaan ja sinä taidat kuulua niihin viherpiipertäjiin jotka asuvat kommuunissa ja....... =)
Vierailija:
koska se on epäterveellistä. Jätskit ostan niissä jättipaketeissa Lidlistä, ovat tosi paljon halvempia kuin yksittäin - ja parempia. Kahvilla en käy koskaan, vaan otan kahvit evääksi, samaten hyvät eväät, usein leivomme herkut itse mukaan. Ja se pikkusälä vain hukkuu.Minusta se kotonaolo ja yhteinen aika on se luksus, ei marketin lisäainetuotteet.
42
Myyt niitä kaikessa hiljaisuudessa ja käytät käteiset itse humputteluusi?
Näin minä teen kun sama tilanne ja ukko on valittanut rahasta.
Ainakin 300 - 400 vielä tulossa kaikesta pienestä. Kyllä sillä jo vähän aikaa käy kahvilla ja alemyynnistä ostelee jotain pientä.
vaan isossa velattomassa omakotitalossa.
Kyllä minusta kannattaa " säästää" juuri noissa, eikä ole iso uhraus, päinvastoin, koska lapset tykkää siitä, kun tehdään ne eväät yhdessä jne. On paljon mukavampi retki kuin se jossa puolet ajasta menee jotain ylijäädytettyä ylihintaista jätskiä jonotettaessa. Samaten voidaan syödä just silloin, kun lapsille tulee nälkä. Eikä mene sitten se toinen puoli retkestä siihen ruokapaikan etsimiseen ja ylihintaisen kuivan pasteijan närsimiseen ja siihen, että kittaa kympillä kupillisen haaleaa seisonutta kahvia...
Ja jos on rahat tiukalla, kuten ap:n perheellä, ne tuolla lailla säästyneet rahat, voi käyttääkin sitten ihan kunnolliseen ravintolalaskuun yhdessä.
53
Missä kumppanuus, jakaminen, yhteinen vastuu???
Lista kouraan.
Tai teet jonkinmoisen arvion paljonko ruokaan menee rahaa kuussa, ja pyydät sen köntässä tai rinnakkaiskortin yhteiselle tilille? Ja tähän arvioon sisältyy, millaisia ruokia on tarkoitus väsätä. Mistä voisi säästää, jos on tarvetta. Jos joka päivä pyytää parikymppiä niin herkästi menee enempi rahaa, kuin suunnitelmallisesti.
Ap perheessä ei ole pakkotilannetta rahan säästöön eikä hän halua elää kuten sinä näet hyväksi retkieväinesi. Hänen toiveensa ovat varsin kohtuullisia ja oikeutettuja. Pitäisikö mielestäsi ap:n luopua toiveestaan ja antaa periksi miehelle, joka haluaa käyttää valtaa rahan avulla? Kun voihan ne kahvit kotonakin juoda, mies syököön ravintoloissaan...?
4-henkinen perhe pienillä tuloilla. Ilmeisesti hänen miehensä on ihan samaa mieltä kuin minä... Ja minusta mies on oikeassa. Tuskin säätelisi rahoja, jos ei siihen olisi aihetta.
ja sinä saat tehdä kauppalistan. Oppiipahan sitten huomaamaan, että ruoka maksaa. Mullakin on " kerjuu" edessä, kun jään hoitovapaalle.
Miehellä kai on kerran tai kaksi kertaa kuussa palkkapäivä, joten voisi siirtää kerralla isomman summan ap:n tilille.
Ihan pelkkää vallankäyttöä, tämän voisi hoitaa aivan toisin. Suututtaa oikein.
että ap:n talouskyvyt epäilyttävät.
tais kolahtaa ja pahasti juuri näiden miehen puolustajien kohdalla kun hyväksyvät vallankäytön ja nöyryyttämisen. työpaikalla kiristystä ja nöyryytystä kutsutaan työpaikkakiusaamiseksi! Lasten nöyryytystä taas henkiseksi väkivallaksi ja aikuisen naisen nöyryytys on oikeutettua.
Vierailija:
Onneksi meillä on ollut sanomattakin selvää, että niin kauan kun olen lapsen kanssa kotona, mies kustantaa suurimmat menot ja antaa rahaa pyytämättäkin! Kun taas menen töihin, maksan puolet menoista niinkuin ennenkin.
En koskaan ole käsittänyt enkä koskaan tule käsittämään, että jos ollaan yhdessä, jos ollaan naimisissa, ja jos tehdään vielä yhteisiä lapsiakin, niin MIKSI, MIKSI ei voida jakaa kaikkea? Miksi pitää olla omat rahat ja menot ja tulot? Meillä on aina kaikki jaettu heti siitä asti kun muutimme yhteen ja oikeastaan jo seurusteluaikanakin.
Kaikki rahat mitä perheeseemme tulee, ovat yhteisiä ja niistä päätetään yhdessä. Sitä on kuulkaa avioliitto.
Mies:' Mitä ruokaa tänään?'
Nainen:' Ei ole ruokaa.'
M:' Miksi jääkaapissa ei ole mitään?'
N:' En ole käynyt kaupassa'
M:' Mikset ole käynyt kaupassa?'
N:' Ei ole rahaa'
M:' Miksi lapset itkee?'
N:' Ne on saaneet vain puuroa tänään, nälkä kai.'
M:' Miksi mulla ei ole puhtaita kalsareita?'
N:' En ole pessyt pyykkiä.'
M:' Mikset?'
N:' Ei ole rahaa ostaa pesuainetta, joka on ollut loppu jo viikon.'
Tällaista kun muutaman kerran pahan rahapulan myötä toistaisi, tajuaisikohan mies?
Eräs tuttavani sai juuri karenssin ja meni sossuun, kun ei voi miehellä maksattaa laskujaan.