Kuinka monta kertaa vauvasi on ollut yohoidossa puolen vuoden ikaan mennessa? Onko ollut koskaan enemman kuin yhden yon kerralla?
Kommentit (92)
Vierailija:
hahhaahhaahhaahaaaa... oliskohan pitänyt tehdä se mukelo kymmenen vuoden päästä vasta???
Ei tuo ole iästä kiinni.
terv. nyt nelikymppinen, mutta esikoisensa reilu kaksikymppisenä saanut äiti, jonka lapsista yksikään ei ole ollut yökylässä alta vuoden ikäisenä (lapsia useita ikävälillä reilu 20 vajaa 40)
AP eikä kukaan muukaan ole vielä vastannut että MIKSI alle puoli vuotias pitää jättää yöksi hoitoon? Mitä menoja teillä on öisin? En mitenkään voi keksiä muuta kuin ryyppäämisen...ai niin ja sitten tietysti kaikki ketjuun vastanneet on vähintääänki masentuneita ja eivät ole nukkuneet viimeiseen 3 vuoteen......
Nyt ollut yhteensä 3 krt yöhoidossa ja ikää 1v 2 kk. En ikimaailmassa usko, että olisi tosta saanut jotain traumoja! Miettikäähän itseänne, suurin osa teistä on todennäköisesti ollut pienenä hoidossa mummolassa ym. vastaavassa. Ajatteletteko olevanne traumatisoituneita itse??
Varmasti vauva kärsii, jos on koko ajan hoidossa, mutta tuskin kenenkään lapsen elämä on pilattu sillä, että JOSKUS on yhden yön hoidossa jossain.
moneen kertaan tutkittu juttu, ei uskon asia.
Äitini oli 60-70-luvun vanhempi ja psykiatrinen sairaanhoitaja. Hän uskoi vakaasti kiintymysteoriaan :), hoisi meidät kotona melko isoiksi emmekä yökyläilleet kovin pieninä.
Edelleenkin äitini on vakaasti sitä mieltä, että alle 3-vuotiaan hoitopaikka on koti eikä " liian pientä" kannata yöhoitoon jättää.
Tosin minun lapsistani suurin osa on mennyt 1-vuotiaana hoitoon, mummin närkästyksestä huolimatta.
Pointtini siis on, että kyllä 60-70-luvulla puhuttiin jo samoista asioista tämän suhteen kuin tätä nykyä.
Vai eikö sua itseäsi ole koskaan jätetty pienenä hoitoon?
Kyllä mun menoni ja omat juttuni oli sen LYHYEN vauva-ajan siinä vauvan kanssa olemisessa. En mitenkään jaksa tajuta ettei aikuinen ihminen osaa priorisoida menojaan muutamaksi kuukaudeksi, tai vuodeksi jonka se lapsi tarvitsee.
Nuo jotka ajattelevat ettei se voi vahingoittaa vauvaa, tuntuvat ajattelevan ettei puhumaton nyytti ole vielä edes ihminen eikä siten voi kärsiä mistään mitenkään.
Miten se, että äiti ja isä ovat illan pois kotoa lapsen hereilläoloajasta noin 2 tuntia ja ovat sitten yön pois kotoa, mutta taas aamulla paikalla voi olla enemmän traumatisoivaa kuin se, että lapsi on 8 h päivähoidossa joka päivä?? Mun mielestä tässä ei ole logiikkaa.
Tämä on tutkittu juttu, siitä löytyy materiaalia mm. viimeisimmästä Kaksplus-lehdestä, eilen tuli telkkarista, kaikista mahdollisista lastenhoito-oppaista...
En nyt ihan ymmärrä, miksi käyt hyökkäämään.
72
on myös pahasta.
Mutta nehän ei olleetkaan tässä mitenkään valinnaisia asioita!
Ehtii sitä myöhemminkin ja omat menot voi sopia päiväaikaan tai sitten lapsi on isänsä kanssa kotona, jos on pakottava tarve mennä illalla/yöllä jonnekin.
Yökyläilyt on aloitettu vasta noin 1,5 vuotiaana.
Me tosin emme mieheni kanssa rieku baarissa muutenkaan ja parisuhteen hoitamiseksi käy kun saadaan lapset illalla kahdeksalta nukkumaan, niin on yhteistä aikaa olla kahdestaan puoleen yöhön. Ja toki voidaan käydä ulkona syömässä, leffassa jne mutta kaikki tämä päiväaikaan.
Lapsia kolme ja näin on aina toimittu.
lapsen 1 v 1 kk isovanhemmat ovat ensi viikonloppuna tulossa tänne meille kotiin hoitamaan lasta, jotta pääsemme miehen kanssa ystäviemme häihin. Isovanhemmat jäävät yöksi, vaikka tulemmekin itse yöllä kotiin. Ajattelimme kuitenkin, että on ihanaa päästä vaihteeksi " ulos" yhdessä. Tätä ennen lapsi on ollut näin hoidossa noin 4 kertaa. Olenkohan nyt aiheuttamassa jotain vahinkoa lapselleni tuleva lauantaina?
Yksi yö erillään vanhemmista menee jo ihan " yö per ikävuosi" nyrkkisäännön mukaisesti :).
Meillä on tehty juuri noin: jätetty reilu vuoden ikäinen mummin ja papan kanssa omaan kotiin sillä aikaa kun isä ja äiti ovat käyneet mm. hotellissa, syömässä jne yhden päivän. Hyvin on reissut menneet.
Sitä vastoin reilusti alle vuoden ikäistä ei ole jätetty yön yli ilman vanhempia eikä alle vuoden ikäisiä ole viety päivähoitoon. Tuossa iässä on eroa jo esim. 9-kuisen ja vuoden ikäisen kehityksessä reilusti.
Riippuu toki lapsestakin: oma kuopuksemme ei ollut vielä reilun vuoden iässä valmis jätettäväksi yön yli. Joten ei vielä jätetty. Muita sisaruksiaan on kyllä tosiaan jätetty mummin ja papan kanssa.
Tässäkin on toki eroa sillä, kuinka usein lapsi näkee mummoa. Jos olisi vieressä asuva, monta kertaa viikossa piipahtava mummo, voisin kuvitella jättäväni vauvaa aiemmin hoitoon. Mutta meillä isovanhemmat asuvat 300 kilometrin päässä ja heitä nähdään noin 5-10 kertaa vuodessa.
Tuli oikein huono omatunto. Vauva nyt 10kk ja ollut 3krt yökylässä mummilla. Ja jo ihan voin rehellisesti sanoa, haukkukaa rauhassa, mutta olen jopa niin tyhmä etten edes tiennyt, että siitä olisi joku trauma tullut. No saan syyttää itteäni sitten kun kerta itse aiheutin tälläisen trauman lapselleni. Ja kohta joudun taas jättään vauvan hoitoon vuorokaudeksi vai onko parempi ajeluttaa kuumassa autossa 5h suuntaansa vuorokauden sisällä, eli siis n. 10h yhteensä? Ellei enemmänkin kun ruuhkaa on. Harmittaa vaan, että olen pilannut lapseni elämän=(
nuo kaksi muuta kertaa oli muistaakseni 7kk ja reilu 9kk
84
milloin lapsi on ollut jossakin.
86
joku narkkari on varmaan paskempi äiti.
Että nyt tulee paskaa niskaan mutta en jaksanut enää korjata. Ja toisekseen narkkaria musta ei edes saisi. Ja kolmannekseen, en käytä edes alkoholia kuin max. 1-2krt puolen vuoden aikana. Edes saunajuomia tms. en juo koskaan. Että siinä teille narkkaria kerrakseen. Ja nuo muistaakseni sanat olivat nyt suuntaa antavia koska en nyt tarkalleen muista oliko 7kk ja viikko tai 2pv jne.
T: se " narkkari" äiti
tää toinen tuskin tulee olemaan ollenkaan koska isä hoitaa ku äiti humputtelee:)