Näin uskovaisena äitinä en oikein ymmärrä mitä pahaa
siinä on jos teidän ateistien tms. lapset saavat kuulla siitä rakkaudesta ja ilosanomasta mitä Jumala ja Jeesus edustavat? Kun teistä monet haluaisivat esim. poistaa uskonnon opetuksen koulusta.
Kommentit (82)
Mitä pahaa siinä on, jos kouluissa puhuttaisi Mohemmedista ja Allahista ja heidän rakkaudestaan ihmisiin? Tai jos lapset lukisivat Koraania ja ja oppisivat sen ilosanoman?
Ihminen voi olla hyvä ilman uskontoakin.
Kolmoselle: minusta tuo on eri asia, kristinusko kuuluu meidän historiaan hyvin olennaisena osana. Kristinusko ja protestanttisuus ovat koko pohjoismaisen moraalin (sekä työ- että muun) perusta ja liittyy kulttuuriin ja historiaamme hyvin tiiviisti. Siksi minusta on luonnollista että lapseni oppivat mitä tämä uskonta pitää sisällään. Muiden uskontojen oppeihin tutustutaan sitten myöhemmin.
Me ollaan lapsille selitetty, että uskontotunneilla lapset oppii sen mitä kristinuskossa uskotaan ja mihin jotkut ihmiset (hyvin monet) uskovat. Me emme henk. kohtaisesti usko kaikkeen mutta muut, myös lapsemme, saavat uskoa mihin haluavat tai olla uskomatta.
Uskonto on jokaisen yksityisasia, miksi sitä sotkea muihin asioihin? Jokainen voi sitten oman aktiivisuutensa mukaan opiskella oman uskonsa asioita omalla ajallaan.
Vanhempani eivät myöskään olleet uskovaisia ja sanoivat minulle aina ihan hyvällä että satuja ja tarinoita on tuhannenlaisia ja jokainen uskokoon siihen mihin haluaa.
Kristinusko ja sen opetus koulussa on kyllä hyvin vaaratonta enkä ymmärrä miksi se pitäisi poistaa. Pitäiskö kaikki tarinat poistaa?
Kaikki täällä voisivat miettiä että koko Suomen hyvinvointivaltiota ei kenties olisi olemassa tai se olisi HYVIN erilainen ilman protestanttista uskontoa.
Jo ihan siksi, minusta lapsellani on oikeus tuntea tämä uskonto.
Ateisti.
Minä en halua, että lapselleni opetetaan tunnustuksellista uskontoa kouluaineena. Olkoon muiden aineiden suojissa ja tulkoon esille aina tarvittaessa sen oppiaineen näkökulmasta (esim. elämänkatsomustiedon, historian, filosofian)
t. ateisti-pakana-perkele
Vaikka minä en usko niin voin sallia uskomisen kaikille muille, myös lapsilleni. Ja etkö oikeasti ole tietoinen siitä, että protestanttisuus on antanut leimansa kaikille Pohjoismaille?
Mitään hyvää ne eivät ole kenellekään tuoneet! Murhia, raiskauksia, väkivaltaa, alistamista, tuomitsemista, ihmisten rajoittamista.
Noitavainoja ja kaikkea muuta. Kyllä yhteiskunta siistiintyi ja tuli inhimilliseksi vasta uskonnon tultua tänne. On taineet jäädä historiankirjat lukematta...
Vierailija:
siinä on jos teidän ateistien tms. lapset saavat kuulla siitä rakkaudesta ja ilosanomasta mitä Jumala ja Jeesus edustavat? Kun teistä monet haluaisivat esim. poistaa uskonnon opetuksen koulusta.
a) Kuten jo muutama mainitsikin, pitäisitkö itse siitä, että sinun lapsillesi opetettaisiin koulussa tunnustuksellisesti jotakin toista uskontoa kuin mihin itse uskot?
b) Lapset saavat uskonnollista kasvatusta jo seurakunnalta ja vanhemmiltaan. Koulun ja päivähoidon voisi pitää uskontovapaana alueena mielestäni.
c) Kristinuskon tunteminen on suomalaiselle kuitenkin tärkeä yleissivistykseen kuuluva asia. Siksi siitä tietoa lapseni saavat aikanaan elämänkatsomustunneilla. Lisäksi olen pyytänyt yhtä uskovaa tuttuani viemään lapsiamme kirkkoon ja puhumaan omasta uskostaan. (Tiedän, että hän ei lapsilleni tuputa uskoaan ainoana oikeana oppina.)
Minä en näe siinäkään mitään pahaa, että lapsilleni opetetaan Mohammedista ja Allahista, tai hinduista tai buddhalaisuudesta, myöskään sitä en pidä pahana, että lapsilleni kerrotaan, mitä on ateismi.
Päinvastoin, joskus mietin, että monet ns. vapaa-ajattelijat ja ateistit ovat mielipiteineen paljon fundamentalistisempia, kuin valtaosa uskovaisisita on.
Vierailija:
Mitä pahaa siinä on, jos kouluissa puhuttaisi Mohemmedista ja Allahista ja heidän rakkaudestaan ihmisiin? Tai jos lapset lukisivat Koraania ja ja oppisivat sen ilosanoman?
Vierailija:
Minä en näe siinäkään mitään pahaa, että lapsilleni opetetaan Mohammedista ja Allahista, tai hinduista tai buddhalaisuudesta, myöskään sitä en pidä pahana, että lapsilleni kerrotaan, mitä on ateismi.Päinvastoin, joskus mietin, että monet ns. vapaa-ajattelijat ja ateistit ovat mielipiteineen paljon fundamentalistisempia, kuin valtaosa uskovaisisita on.
Mietihän nyt, jos lapsillesi opetettaisiin yhtä uskontoa _tunnustuksellisesti_, ainoana oikeana uskontona. Ihan varmasti se tuntuisi sinusta epämiellyttävältä.
Fundamentalisteja on kyllä kaikissa porukoissa. Kukapa tietää, missä joukkiossa läpät silmillä kulkijoita on eniten.
t.16, agnostikko
lapseni esikoulussa olisi käytössä tunnustuksellinen ruokarukous. Minusta se olisi ollut loukkaavaa muista uskontokunnista tulevia lapsia kohtaan. Anoppi, joka taas ei ole ikinä varmaan raamattua avannutkaan oli sitä mieltä, että muslimitkin vaan rukoilemaan Jeesusta. No häntä ei ole koskaan sivistyksellä pilattu...
Enivei... tuli sitten kuitenkin selväksi, että kyseessä oli ruokaloru joka kyllä minusta hieman hipaisi sitä uskontoakin, mutta kun puhuttiin yleismaailmallisesti siunaamisesta niin eihän siinä sitten mitään.
Pointti oli varmaan nyt se, että uskonnon tuputtaminen on väärin.
Onpa eräs vanha lukioaikainen opiskelukaverikin valmistunut teologisesta, ja opettaa uskontoa tällä hetkellä yläasteella, ja tämä kaveri ei todellakaan ole uskovainen, eikä sitä myöskään tunnustuksellisesti opeta, vaan aineena muiden aineiden joukossa.
Siis voisi ehkä tuntua epämiellyttävältä, en tiedä, mutta koska en ole tällaiseen tunnustukselliseen uskonnonopetukseen törmännyt, en osaa ottaa kantaa...
[/quote]
Mietihän nyt, jos lapsillesi opetettaisiin yhtä uskontoa _tunnustuksellisesti_, ainoana oikeana uskontona. Ihan varmasti se tuntuisi sinusta epämiellyttävältä.
Fundamentalisteja on kyllä kaikissa porukoissa. Kukapa tietää, missä joukkiossa läpät silmillä kulkijoita on eniten.
t.16, agnostikko
[/quote]
Ap, olisiko sinusta ok, että lapsellasi olisi koulussa oppiaineena ateismi? Siellä lapsellesi kerrottaisiin, että Jeesus on satua ym. Voisi olla kotona ikävä selittää, että opettaja valehtelee ja äiti ja isä ovat oikeassa..?
Suomessa ois moni asia toisin ilman kommunismia. Emme olisi itsenäisiä ainakaan. Eli siis motiivi on sen opettamiseen.
Lukion maailman uskontojen kurssi tulisi olla pakollisena ja nykyistä syventävämpänä jo peruskoulussa.
On äärimmäisen vaikeaa ymmärtää eri kulttuureja, mikäli ei tunne eri uskontojen keskeisiä sisältöjä. Onneksi lähipiiriini kuuluu kristittyjen ja ateistien lisäksi myös eri uskontokuntien edustajia mormoneista ja jehovan todistajista juutalaisiin ja muslimeihin. Mikäli tietämys olisi vain kouluopetuksen varassa, olisin melko ' pihalla' maailman menosta.
kyllä minun lapselleni saa opettaa ns. uskonnon alkeet, kun asiallisuudessa pysytään, jo ihan yleissivistyksen nimissäkin. Kristinuskokin on aika kieroa ja kaksinaamaista, jos raamattua luetaan: edes koraani ei kehota sorsimaan naista, kuten raamattu tekee. mutta perusidea hyvyydestä on toki paikallaan, kunhan siitä ei vedetä lasta sotkevaa " hurmosta" .