Näin uskovaisena äitinä en oikein ymmärrä mitä pahaa
siinä on jos teidän ateistien tms. lapset saavat kuulla siitä rakkaudesta ja ilosanomasta mitä Jumala ja Jeesus edustavat? Kun teistä monet haluaisivat esim. poistaa uskonnon opetuksen koulusta.
Kommentit (82)
eivät ole toisistaan kovinkaan kaukana. Molemmissa maailma on syntynyt suurin piirtein saman kaavan mukaan, eli ensin eloton luonto, sitten elollinen ja viimeksi ihminen. Miksi Jumala ei olisi voinut luoda maailmaa kehitysopin mukaan? Asia, mistä nämä kaksi näkökantaa ovat eri mieltä, on sattuma. Darwinin sattuma on ohjannut kehitystä, Raamatun mukaan Jumala. Itse uskon Jumalan luoneen kaiken evoluution keinoin. Tämä kaikki on liian monimuotoista ja ihmeellistä ollakseen vain sattuman aikaansaamaa.
mutta ei ainakaan evoluution kautta. Lajit muuntuvat ja sopeutuvat vähän ympäristötekijöiden vaikutuksesta, mutta laji ei muutu toiseksi. Koko evoluutio-oppi ja alkuräjähdysteoria on jokseenkin onneton yritys selittää maialmankaikkeuden syntyä, mutta pimeydessä ja Saatanan käskyläisenä toimiva ihminen, joka haluaa hyökätä Jumalaa vastaan, on kehittänyt tällaisia teorioita, jotta voisi selittää itselleen että Jumalaa ei ole.
Selvää on kuitenkin, että maailma on luomisen tulos, koska mikään näin täydellisesti yhteensovitettu ja äärimmäisen hienosäkeinen ei voisi syntyä syntyä sattumalta. Jumala on aivan valtava, nin valtava, että ihmisjärki ei tule sitä koskaan ymmärtämään, vaikka Jumala loikin ihmisen Jumalan kuvaksi. Tai ehkä sitten kirkkaudessa meille selkenee asioita, joita emme nyt ymmärrä.
Niin ja tiedättekö, taivas ei ole mikään paikka, jossa lillutaan pilvisä, vaan siellä on uusia tehtäviä. Se on aivan yhtä haastava maailma kuin tämä maanpäällinenkin elämä, joskin kaikki siellä on aivan erilaista ja jotain mitä emme voi vielä ymmärtää. Itse ymmärrän, että tämä elämä on myös eräänlainen koe, jolla meitä koetellaan taivasta varten ja jossa jyvät seulotaan akanoista ja jyvätkin vielä seulotaan.
Kaikelle muulle löytyy ihan helposti selitys, jopa universumin syntymiselle. Katsos kun niitä universumeita syntyy jatkuvasti ja niitä ihan tutkitaan. Et kai luullut, että meidän maailmankaikkeus on ainoa?
Vierailija:
mutta ei ainakaan evoluution kautta. Lajit muuntuvat ja sopeutuvat vähän ympäristötekijöiden vaikutuksesta, mutta laji ei muutu toiseksi. Koko evoluutio-oppi ja alkuräjähdysteoria on jokseenkin onneton yritys selittää maialmankaikkeuden syntyä, mutta pimeydessä ja Saatanan käskyläisenä toimiva ihminen, joka haluaa hyökätä Jumalaa vastaan, on kehittänyt tällaisia teorioita, jotta voisi selittää itselleen että Jumalaa ei ole.
Vierailija:
Ja valinta tässä maailmassa ratkaisee ikuisuuskohtalosi. Voit valita pimeyteen (paholaisen orjaksi) jäämisen ja tai vapauden, Jeesuksen Kristuksen. Ei ole muita vaihtoehtoja, on vain nämä vaihtoehdot.
Vaikka sinä et uskoisikaan, että on muuta kuin tämä maailma (jonka sitäpaitsi Jumala on luonut ja joka joka hetki todistaa Jumalan suuruudesta) siitä huolimatta on myös näkymätön maailma.
Toistat itseäsi ja pyörit kehää, niin kuin kaikki (kiihko)uskovat: jumala on olemassa -> jumala on luonut kaiken -> jumala antoi meille vapaan tahdon -> jokainen voi valita uskooko jumalaan -> (tässä kohtaa pääsemme taas alkuun, koska jokainen uskovainen tietenkin uskoo, että) jumala on olemassa ->
Voin kertoa meille maailmankuviemme ehkä perustavimman eron. Sinulle usko on sama kuin luottamus jumalaan, minulle usko tarkoittaa jotakin, johon luullaan tai jonka veikataan olevan totta. Sinä jäsennät maailmaa uskosi kautta, minä jäsennän maailmaa kokemuksen kautta. Lasken mm. tieteet tähän kokemuspohjaiseen maailmaan, koska ne pohjautuvat aina havainnoille, jotka voidaan todistaa tosiksi tai epätosiksi.
Minusta on hienoa, että minulla on elämä tässä ja nyt. Minua ei harmita, että elämä päättyy joskus, eikä sen jälkeen ole mitään, vaan kaikki mitä olen ollut hajoaa takaisin kiertoon. Minua ei haittaa tunne siitä, että joskus minua ei ole, koska nyt on ja saan elää täysillä. On ihanaa, että minä ja lähipiirini olemme osuneet maailmaan juuri nyt ja vielä näin hyvään kolkkaan. Toivon, ettei kukaan ahdasmielinen yritä rajoittaa minun maailmaani tyhjänpäiväisillä uskomuksillaan.
alkuräjähdyksellä, olisi Jumalan kieltämistä? Jotenkinhan tämä universumi on syntynyt.
oliko olemassa äitijumala? on se kummaa, että aikuinen ei tajua, että meille jää varmaan ainiaaksi suuria mysteerejä. Itse en ymmärrä alkuräjähdysteoriaa ihan oikeesti, koska en ole fyysikko. Suvussani on useampia ja eipä heistäkään yksikään ole koskaan todennut, että " ei helvetti, kyllä tän maailman on sittenkin jumala luonut."
Ja on monia huipputiedemiehiä, jotka ovat kanssani samaa mieltä. Olet muuten aika harvinainen tapaus, JOS et mihinkään korkeampaan voimaan usko. Suurin osa ihmisistä nimittäin uskoo. Mutta ihan vapaasti saat uskoa mihin lystäät, tai olla uskomatta.
Vierailija:
Vierailija:Ja valinta tässä maailmassa ratkaisee ikuisuuskohtalosi. Voit valita pimeyteen (paholaisen orjaksi) jäämisen ja tai vapauden, Jeesuksen Kristuksen. Ei ole muita vaihtoehtoja, on vain nämä vaihtoehdot.
Vaikka sinä et uskoisikaan, että on muuta kuin tämä maailma (jonka sitäpaitsi Jumala on luonut ja joka joka hetki todistaa Jumalan suuruudesta) siitä huolimatta on myös näkymätön maailma.
Toistat itseäsi ja pyörit kehää, niin kuin kaikki (kiihko)uskovat: jumala on olemassa -> jumala on luonut kaiken -> jumala antoi meille vapaan tahdon -> jokainen voi valita uskooko jumalaan -> (tässä kohtaa pääsemme taas alkuun, koska jokainen uskovainen tietenkin uskoo, että) jumala on olemassa ->
Voin kertoa meille maailmankuviemme ehkä perustavimman eron. Sinulle usko on sama kuin luottamus jumalaan, minulle usko tarkoittaa jotakin, johon luullaan tai jonka veikataan olevan totta. Sinä jäsennät maailmaa uskosi kautta, minä jäsennän maailmaa kokemuksen kautta. Lasken mm. tieteet tähän kokemuspohjaiseen maailmaan, koska ne pohjautuvat aina havainnoille, jotka voidaan todistaa tosiksi tai epätosiksi.
Minusta on hienoa, että minulla on elämä tässä ja nyt. Minua ei harmita, että elämä päättyy joskus, eikä sen jälkeen ole mitään, vaan kaikki mitä olen ollut hajoaa takaisin kiertoon. Minua ei haittaa tunne siitä, että joskus minua ei ole, koska nyt on ja saan elää täysillä. On ihanaa, että minä ja lähipiirini olemme osuneet maailmaan juuri nyt ja vielä näin hyvään kolkkaan. Toivon, ettei kukaan ahdasmielinen yritä rajoittaa minun maailmaani tyhjänpäiväisillä uskomuksillaan.
Ja joka päivä, kun luen uutisia, minä NÄEN, että Raamattu on totta. Miksi luulet, että juutalaisia on aina vainottu, miksi uudestisyntyneitä kristittyjä on aina vainottu, miksi syntyy näitä Hitlereitä ja Ahmadinejadeja, jotka haluavat tuhota Israelin ja juutalaiset, siksi koska he ovat Saatanasta ja haluavat estää Jumalan pelastussuunnitelman, koska vasta kun Israel on kääntynyt Jeesuksen puoleen ja kaikille kansoille on julistettu evankeliumi, Jeesus voi tulla takaisin ja noutaa omansa.
Raamattu on täysin poikkeuksellinen kuin mikään muu uskonnollinen kirja. Sen tuhannet profetiat ovat käyneet toteen ja tulevat käymään toteen. Koko Vanha Testamentti on ennustusta tulevasta Messiaasta, ihmiskunnan Vapahtajasta. Raamattu on ainoa kirja, joka kertoo siitä mitä tulee tapahtumaan, koska ainoastaan Jumalalla on tieto siitä mitä tulee tapahtumaan, koska Jumala ei ole sidottu aikaan kuten ihminen. Esim. sirukortit ovat jo täyttä todellisuutta ja ehkä ei kulu kauaakaan, kun ne keksitään istuttaa ihmiseen, aivan kuten Raamattu ennusti jo 2000 vuotta sitten. Jumala on sama eilen, tänään ja ikuisesti.
Vaikka sinä et uskoisi Jumalaan, niin Jumalan eteen joudut kuitenkin eräänä päivänä tuomittavaksi, halusit sitä tai et. Ruumiisi hajoaa, mutta henki sinussa on ikuinen ja sen paikka tulee olemaan joko taivas tai kadotus, riippuen siitä uskotko Jeesukseen vain et. Pimeydessä elävän ihmisen tunnistaa siitä, että hän kieltää Jumalan, koska paholainen, joka haluaa tulla jumalaksi Jumalan paikalle, vaikuttaa hänessä.
Ehdottaisin, että joku päivä tarttuisit Raamattuun, sillä vain sieltä löydät Totuuden, et omista päätelmistäsi.
Vierailija:
Kaikelle muulle löytyy ihan helposti selitys, jopa universumin syntymiselle. Katsos kun niitä universumeita syntyy jatkuvasti ja niitä ihan tutkitaan. Et kai luullut, että meidän maailmankaikkeus on ainoa?
Minusta on myös oikein kiinnostavaa, että sinä löydät helposti kaikelle elämän ihmeelle selityksen, kun Einsteinkin tunnusti pienuutensa ja nöyryytensä maailmankaikkeuden edessä.
::smoke
oho taisin olla saatanan asialla kun tommosta kirjoittelin, noh kait se maksaa mulla jotain palkkaakin tästä
Minä kerron sinulle minun hengestäni. Minulla on henki=elämä. Minun minuuteni on muodostunut kokemusteni yms. kautta (niin kuin ihminen vauvasta aikuiseksi kasvaa). Kaikki mitä olen (ajattelen) prosessoituu aivoissa (kai sinä sen verta biologiaa osaat, että toimintamekanismin ymmärrät) Ihminsen kasvuun, eli aivoihin, voi tulla häiriöitä tai ihminen voi vaikka loukkaantua ja " piuhat" katkeaa ja/tai menee sekaisin. Onhan näitä nähty. Lempeästä ihmisestä tulee aivovamman myötä agressiivinen yms. Minkälainen on tällainen ihminen sinun jumalasi silmissä? Menikö henki nyt sekaisin (ja muuttui esim. riivatuksi), jos ihminen kesken elämän totaalisesti muuttuu? Minkälainen on hänen henkensä sitten tämän elämän jälkeen?
Eikä sun oikeasti edes kannata yrittää leikkiä " jumalaa" ja vastata tähän. Et sinäkään oikeasti tiedä, mitä kuoleman jälkeen on vastassa vai onko mitään. Kunhan takerrut uskoosi.
Niin kuin tuokin yksi tyyppi joka on kirjoitellut. Kamalaa angstia. Sääliksi käy kun ei pysty elämään onnellisena vaan on kuin " riivattu" .
Vierailija:
Ja valinta tässä maailmassa ratkaisee ikuisuuskohtalosi. Voit valita pimeyteen (paholaisen orjaksi) jäämisen ja tai vapauden, Jeesuksen Kristuksen. Ei ole muita vaihtoehtoja, on vain nämä vaihtoehdot.Vaikka sinä et uskoisikaan, että on muuta kuin tämä maailma (jonka sitäpaitsi Jumala on luonut ja joka joka hetki todistaa Jumalan suuruudesta) siitä huolimatta on myös näkymätön maailma.
Mistä TIEDÄT, että ei ole muita vaihtoehtoja? Miten voit luottaa, että uskot juuri siihen oikeaan asiaan?
Aika omahyväistä väittää, että 4/5 maailman ihmisistä uskoo johonkin väärään ja joutuu kadotukseen. Minä luulen, että esim. muslimit voivat ajatella sinusta ja uskonveljistäsi täsmälleen samalta ja samoilla perusteilla.
Tämä uskovaisten kristittyjen omahyväisyys ja ylimielisyys, jolla he ovat valmiita kirkkain silmin ilman kunnollisia perusteluja väittämään, että he ovat oikeassa ja kaikki muut väärässä, on saanut minut ateistiksi. Ihmiset, jotka eivät halua keskustella aidosti (eli taivuttelematta muita olemaan samaa mieltä kanssaan) ovat ahdistavia.
t. ateisti, jolla on oikeus opettaa uskontoa alaluokilla (ja on opettanutkin painottaen etiikkaa, moraalia ja traditioita, mutta ei kertaakaan väittänyt tarinoita totuudeksi maailmasta)
Vierailija:
Minä kerron sinulle minun hengestäni. Minulla on henki=elämä. Minun minuuteni on muodostunut kokemusteni yms. kautta (niin kuin ihminen vauvasta aikuiseksi kasvaa). Kaikki mitä olen (ajattelen) prosessoituu aivoissa (kai sinä sen verta biologiaa osaat, että toimintamekanismin ymmärrät) Ihminsen kasvuun, eli aivoihin, voi tulla häiriöitä tai ihminen voi vaikka loukkaantua ja " piuhat" katkeaa ja/tai menee sekaisin. Onhan näitä nähty. Lempeästä ihmisestä tulee aivovamman myötä agressiivinen yms. Minkälainen on tällainen ihminen sinun jumalasi silmissä? Menikö henki nyt sekaisin (ja muuttui esim. riivatuksi), jos ihminen kesken elämän totaalisesti muuttuu? Minkälainen on hänen henkensä sitten tämän elämän jälkeen?Eikä sun oikeasti edes kannata yrittää leikkiä " jumalaa" ja vastata tähän. Et sinäkään oikeasti tiedä, mitä kuoleman jälkeen on vastassa vai onko mitään. Kunhan takerrut uskoosi.
Ja joka on siis Jumalasta lähtöisin, sillä Jumalan lapsi sinä olet, kuten me kaikki, tosin syntiinlangenneita Jumalan lapsia ja synti on erottanut meidät yhteyestä Jumalaan, niin että me emme näe ja tunne häntä.
Ihmisessä on ruumis, sielu (tunne-elämä, ajattelu, tietoisuus ja kaikki tällainen on sielua) lisäksi vielä henki, joka lähtee sinusta kuoleman hetkellä pois, henki on se ikuinen osa sinua.
Kaikki tällaiset fyysiset vammat, jotka vaikuttavat aivotoimintaan, koskevat siis ihmisen sielua, eikä niillä ole vaikutusta ihmisen henkeen, joka joko on yhteydessä Jumalaan tai ei ole. Uskovainen ihminen on aivan samanlainen kuin muutkin ihmiset, ei yhtään muita parempi ja taipuvainen samoihin synteihin kuin kaikki muutkin ihmiset ja tämä on seuraus syntiinlankeemuksesta. Ainoa pelastus tähän on Jeesuksen Kristuksen sovitustyö ristillä, jolloin hän otti kaikkien ihmisten synnit kannettavakseen ja maksoi ne, joittei yhdenkään ihmisen tarvitsisi joutua kadotukseen. Hän lunasti meidät verellään ja kärsimyksellään vapaaksi. Kun ihminen ottaa vastaan Jeesuksen Kristuksen vapahtajanaan, hänen henkensä syntyy uudesti ylhäältä ja hän saa Pyhän hengen, joka ohjaa häntä ja vaikuttaa esim. niin, että uskossa oleva alkaa ymmärtää ja sisäistää Raamattua, koska henki ohjaa häntä. Fyysisesti ihminen pysyy kuitenkin samana ja ihmiseen jää se vanha ihminen, joka samalla tavoin on taipuvainen syntiin. Uudesti syntynyt ihminen joutuukin kilvoittelemaan lopun elämäänsä, kasvamaan Pyhän Hengen ohjamaana uskossa ja taistelemaan itsessään olevaan vanhaa ihmistä, syntiä ja Saatanaa vastaan, joka pyrkii kaikin tavoin erottamaan häntä yhteydestä Jumalaan. Kerran pelastettu on kuitenkin aina pelastettu ja hänessä on Pyhän Hengen sinetti, joka pelastaa hänet kadotustuomiolta.
Vaikka et uskoisi Jumalaan, Jumala on kuitenkin tosiasia ja kaikista teoistasi ja sanoistasi olet vastuussa Jumalalle ja niistä sinut tullaan tuomitsemaan ja ainoa mikä sinut voi silloin pelastaa on usko Jeesukseen Kristukseen.
En ehkä osannut sitä oikein esittää... Jos se henki on meissä kaikissa, niin onko se samanlainen ja tasavertainen? Jos on, niin miksi fyysinen ulkomuotomme (esim. aivotoiminnan eroavuus) vaikuttaisi meidän mahdollisuuteemme päästä jumalan tykö? Mikä se henki siis on? Onko se ajatuksemme? Jos on, niin entä kun aivot eivät toimi " oikein" ja tuottaa mm. agrassioita. Ovatko he jumalan silmissä edesvastuuttomia?
Vierailija:
Vierailija:
Ja valinta tässä maailmassa ratkaisee ikuisuuskohtalosi. Voit valita pimeyteen (paholaisen orjaksi) jäämisen ja tai vapauden, Jeesuksen Kristuksen. Ei ole muita vaihtoehtoja, on vain nämä vaihtoehdot.Vaikka sinä et uskoisikaan, että on muuta kuin tämä maailma (jonka sitäpaitsi Jumala on luonut ja joka joka hetki todistaa Jumalan suuruudesta) siitä huolimatta on myös näkymätön maailma.
Mistä TIEDÄT, että ei ole muita vaihtoehtoja? Miten voit luottaa, että uskot juuri siihen oikeaan asiaan?
Aika omahyväistä väittää, että 4/5 maailman ihmisistä uskoo johonkin väärään ja joutuu kadotukseen. Minä luulen, että esim. muslimit voivat ajatella sinusta ja uskonveljistäsi täsmälleen samalta ja samoilla perusteilla.
Tämä uskovaisten kristittyjen omahyväisyys ja ylimielisyys, jolla he ovat valmiita kirkkain silmin ilman kunnollisia perusteluja väittämään, että he ovat oikeassa ja kaikki muut väärässä, on saanut minut ateistiksi. Ihmiset, jotka eivät halua keskustella aidosti (eli taivuttelematta muita olemaan samaa mieltä kanssaan) ovat ahdistavia.
t. ateisti, jolla on oikeus opettaa uskontoa alaluokilla (ja on opettanutkin painottaen etiikkaa, moraalia ja traditioita, mutta ei kertaakaan väittänyt tarinoita totuudeksi maailmasta)
Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, joka syntyi Jeesuksessa Kristuksessa vapahtamaan tämän maailman. Kaikki muut jumalat ovat epäjumalia ja näin Saatanasta lähtöisin. Allah, Kuujumala on itse Saatana, kuten muslimien teoista näkyykin. Vai edustaako sinusta rakkautta sellainen uskonto, joka antaa kuolemantuomion niille, jotka kääntyvät kristinuskoon tai lietsoo vihaa ja terroria juutalaisia ja kristittyjä vastaan ? Saatanasta lähtöisin olevan uskonnon/ismin tunnistaa siitä, että se pyrkii aina pakottamaan ja alistaman ihmset kuten juuri Islam ja kommunismi. Sen sijaan elävä Jumala ei halua pakottaa ketään, Hän haluaa, että ihmiset löytävät Hänet vapaaehtoisesti.
Jeesus sanoi, että menkää ja levittäkää evankeliumi kaikille maailman kansoille, Jeesus tulee takaisin vasta sitten, kun sisälle uskoon tulleiden pakanoiden määrä on tullut täyteen. Jumala vaikuttaa myös niiden kansojen sisällä joille ei ole koskaan Jeesuksesta kerrottu, niin että ihminen joutuu valitsemaan Jumalasta lähtöisin olevan totuuden ja Saatanasta lähtöisin olevan valheen välillä ja tämä valinta ratkaisee hänen ikuisuuskohtalonsa. Jokainen ihminen punnitaan, kuului sitten mihin kansaan tahansa. Ja lapsethan ei joudu kadotukseen, jos kuolevat lapsina, koska heille ja heidän kaltaisilleen kuuluu Jumalan valtakunta. Tästä syystä kaikki lapset uskovat vaistomaisesti Jumalaan, jollei joku aikuinen tee sitä hirvittävää virhettä, että kääntää heidät Jumalan vastaisiksi.
En minä sinua ahdista, sinua ahdistaa vain se, että minä kerron sinulle sen totuuden, että on olemassa yksi Jumala, jolle olet vastuussa kaikista teoistasi ja synneistäsi.
Minusta on ikävää, että opetat uskontoa. Jos olet ateisti, sinulle kuuluisi vain elämänkatsomustiedon opettaminen.
Vierailija:
En ehkä osannut sitä oikein esittää... Jos se henki on meissä kaikissa, niin onko se samanlainen ja tasavertainen? Jos on, niin miksi fyysinen ulkomuotomme (esim. aivotoiminnan eroavuus) vaikuttaisi meidän mahdollisuuteemme päästä jumalan tykö? Mikä se henki siis on? Onko se ajatuksemme? Jos on, niin entä kun aivot eivät toimi " oikein" ja tuottaa mm. agrassioita. Ovatko he jumalan silmissä edesvastuuttomia?
riippumatta mistään fyysisistä poikkeamista. Henkeä ei voi nähdä eikä tuntea, mutta se on se elämän voima, joka pitää meidät elossa. Jumalan nimitys itsestään on Minä Olen, Jumala on siis olemassaolo ja elämä itsessään. Ajatustoimintamme ja kaikki tietoisuus on sielua, joka on siis mentaalinen osa ruumistamme.
Kaikilla meillä on fyysiset ja henkiset puutteemme ja vajavaisuutemme ja on uskovaisia, joilla voi olla aivovammoja ja sen seurauksena esim. aggressioita. Jos he ovat uskossa ja ottaneet vastaan Jeesuksen Kristuksen, niin se ei vaikuta millään tavoin pelastumiseen. Jumalan armo, joka ilmeni Jeesuksen Kristuksen pelastustyössä on tarkoitettu jokaiselle ihmiselle ja on loppujen lopuksi äärimmäisen yksinkertainen, yksi katse ristiin epätoivon hetkellä riittää.
Jos aggressiot ovat fyysisestä vammasta johtuvia, Jumalan silmissä ne ovat kuin mikä tahansa sairaus. Jos ne ovat henkisistä syistä tai traumoista johtuvia, niin Jumala haluaa eheytää ja parantaa jokaisen ihmisen ja uskossa kasvaminen usein parantaakin ja eheyttää ihmiitä. Johtui aggressiot sitten fyysisestä tai henkisestä sairaudesta, niin aina kannattaa rukoilla, sillä Jumala vastaa kaikkiin rukouksiin ajallaan ja edes hiuskarva ei putoa päästämme Hänen sitä tietämättä.
Olisi kiintoisaa tietää mistä tuollainen keinotekoinen ahdistus on peräisin sinulla, kun ei minua ahdista, pelota/ hävetä mikään. Sinulla selvästi uskon syy on pelkkä pelko, mutta en käsitä mitä pelkäät?
Vierailija:
En minä sinua ahdista, sinua ahdistaa vain se, että minä kerron sinulle sen totuuden, että on olemassa yksi Jumala, jolle olet vastuussa kaikista teoistasi ja synneistäsi.
nimenomaan tässä ketjussa esiintullutta hihhulien hörinää en tahdo lapsilleni opetettavan. Elämä on tässä ja nyt, uusintakierrosta ei tule.
Ootsä niitä hihhuleita jotka huutaa päivisin tuolla torilla ja käy melkein päälle?