onko oma isäsi ollut sinun syntymässäsi, synnytyksessä mukana?
Kommentit (13)
isät ovat päässeet mukaan vasta myöhemmin, ja sittenkin vasta kun ovat käyneet synnytysvalmennuksen! Tosiaan, kun isejä alettiin päästää synnytyksiin, vaadittiin aluksi, että heillä on oltava synnytysvalmennus käytynä. En tiedä minä vuonna tällainen vaatimus on poistettu, tietääkö joku?
Ihme, että oli edes selvin päin. Vei kyllä äitini sairaalaan, työnsi hissiin ja häipyi heti, kun äitini kätilön hoivissa. Näin mulle on kerrottu. Olen 60-luvun lapsi ja silloin ei kyllä isiä synnytyksissä ollut muutenkaan.
isi ollut mukana, kertokaa syntymävuotenne.
Olen syntynyt v. 68, eikä silloin olisi saanut. Illalla hän kävi tapaamassa äitini ja äitini sanoi,e ttä tänä yönä vauva syntyy, tuntuu siltä. Isäni meni piiloon sängyn alle vierailuajan loppuessa (hän on vieläkin sangen persoonallinen tyyppi) , eikä hoitajat sitten lopulta viitsineet häntä pois ajaa. Sairaala oli pieni aluesairaala, eikä siellä ketään muita ollut.
Tämä Kättärillä 70-luvulla, ei saanut olla mukana.
Jorvissa 70-luvun loppupuolella, oli ihan ekoja kertoja kun isät sai olla mukana.
Meidän isä oli mukana ja ensimmäinen syntyi-73. Tämä Oulussa.
synnytys tapahtuu Helsingissä jossa isät jo saivat olla mukana synnytyksessä. Kun äidilläni alkoi supistukset ja vanhempani lähtivät matkaan päättivät he että parasta varusilta käydä lähisairaalassa Lahdessa näytillä ennen matkaa Helsinkiin jotta tietävät että kaikki on hyvin kun olin ensimmäinen lapsi. Isäni jäi odottelemaan aulaan kun äitini meni tarkistettavaksi. Hetken päästä tuli kätilö takaisin ja kun isäni kyseli että joko päästään matkaan niin kätilö oli vaan todennut että tuore isä voi nyt tulla katsomaan tytärtään. Olin syntynyt matkalla tutkimushuoneeseen niin että eivät olleet edes synnytys saliin asti päässeet. Vähältä siis piti että ei isäni joutunut toimimaan kätilönä eli onneksi poikkesivat lähisairaalaan. Siskoni syntyi vuotta myöhemmin samaisessa sairaalassa ja silloin jo isät saivat osallistua synnytyksiin.
Äiti kertoi että minä olin sen sairaalan ensimmäisiä vauvoja joita pidettiin vierihoidossa eikä kärrätty vauvalaan (v -76), koskahan ylipäänsä jossain on ruettu vierihoitoon?
Eikä olisi kuulemma päässyt muutenkaan, kun ei osallistunut valmennukseen. Näin oli vuonna -79.
Silloin se oli kuulemma jo ihan " normaalia" heidän ikäisissään. Ainakin äitini mukaan. Sanoi että mummot olivat kyllä vähän ihmetelleet.
on kuulemma pitänyt vasta nyt, lapsen lapsiaan, sylissä päivän ikäisinä. Meidän (omat lapsensa) on nähnyt paljon myöhemmin.