Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauppaketju Kärkkäinen on ryhtynyt sakottamaan itse näpistelijöijä

Vierailija
12.03.2012 |

Kun näpistyksestä poliisi antaa 15 päiväsakkoa eli 90 euroa, niin kauppaketju Kärkkäinen lätkäisee oman 500 euron sakon päälle. Yksityinen sakko on nimetty vartiointipalvelumaksuksi. Tämä herrättää kysymyksiä. Onko yksityinen lisäsakko näpistelijälle laillinen? Voiko sakon suuruus olla mitä tahansa?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi voi ottaa itse tutkittavaksi epäilyjä. 

Vierailija
42/84 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi kukaan haluaa puolustaa myymälävarkaiden oikeuksia? "

Koska se että joku tekee väärin ei oikeuta toista osapuolta toimimaan myös väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliisi voi ottaa itse tutkittavaksi epäilyjä. 

Vain jos on ilmeistä että on tapahtunut rikos. Tässä tapauksessa se ei ole selvää.

Vierailija
44/84 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

<a href="http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/varkaudesta-500-euron-lisalasku-karkk…" alt="http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/varkaudesta-500-euron-lisalasku-karkk…">http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/varkaudesta-500-euron-lisalasku-karkk…; Toimittaja ei ole vain viitsinyt selvittää, onko menettely laillinen. Eikä ole kauppakeskuskaan. Joku uhri valittu ja sitten oikeudessa katsotaan, mitä tuomari sanoo. Varkaat ovat ihottavia ja siksi niitä saakin kohdella koepalloina. "Lain tulkintaa varkaiden laskuttamisesta Korkiakoski ei vielä ole selvittänyt, mutta yrityksessä odotetaan oikeuden ennakkopäätöstä. Poliisi on sen sijaan näyttänyt vihreää valoa. Kysyin suoraan Oulun poliisilta suhtautumista. Poliisin mukaan mitään estettä varkaiden laskuttamisessa ei ole. Käsittääkseni meidän malli ei ole lainvastainen.

jo viime viikolla.... Eipä ole toimittaja kuiten

Ja siinä jälleen yksi myymälävaras pahoitti mielensä.

Et varasta Kärkkäiseltä. Ongelma on sillä sun kohdaltasi ratkaistu. Mieluiten jättäisit moiset puuhat kokonaan 

Vierailija
45/84 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan ratkaisu tehdään.

Ainakin itse ihmettelen, jos joku kehtaa sen jälkeen, kun on yrittänyt viedä toisen omaisuutta riitauttaa sellaisen pikkusumman kuin 500 e.

Aivan vasta oli juttua, kuinka paljon yksittäinen kauppa häviää myymälävarkaille, tuo on pikkusumma siihen nähden.

Eikä pelkästään varkaille vaan sottapytyille, paketteja rikki repiville, tuotteita rikkoville ja lattialle pudottaville. Hämmästyttävän paljon on ihmisiä, jotka menee kauppoihin sotkemaan ja rikkomaan toisen omaisuutta. Olen kuullut myös kaupoista, jotka velvoittavat asiakkaan esim. ostamaan rikkirepimän paketin.

Vierailija
46/84 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se että joku tekee väärin ei oikeuta toista osapuolta toimimaan myös väärin.

Sulla on ilmiselvästi joku syy loukkaantua tästä Kärkkäisen valontamaksusta ja muuta syytä ei taida olla, kuin että olet itse myymälävaras 

Vierailija
47/84 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistysvaltioissa ei voi olla mielivaltaisia yksityisiä sakkoja.

Vierailija
48/84 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan ratkaisu tehdään.

Ainakin itse ihmettelen, jos joku kehtaa sen jälkeen, kun on yrittänyt viedä toisen omaisuutta riitauttaa sellaisen pikkusumman kuin 500 e.

Aivan vasta oli juttua, kuinka paljon yksittäinen kauppa häviää myymälävarkaille, tuo on pikkusumma siihen nähden.

Eikä pelkästään varkaille vaan sottapytyille, paketteja rikki repiville, tuotteita rikkoville ja lattialle pudottaville. Hämmästyttävän paljon on ihmisiä, jotka menee kauppoihin sotkemaan ja rikkomaan toisen omaisuutta. Olen kuullut myös kaupoista, jotka velvoittavat asiakkaan esim. ostamaan rikkirepimän paketin.

No, juuri tuo. Joskus olen ollut kaupassa siinä tilanteessa, että se viimeinen kappale jotain tuotetta, jonka olisin välttämättä tarvinnut on ollut särkyneessä paketissa, henkilökunnan kanssa sitä sitten pähkäilty, että puuttuuko joku tärkeä osa siitä paketista 

Vierailija
49/84 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lähetän kirjeen Kärkkäiselle " Veloitan 50 e siivouskuluja jokaisesta postilaatikkoon jaetusta huhaa Magneetista, tämän kirjeen lukemalla hyväksyt ehdot"

AV mammojen mukaan tämä on varmasti oikein ja lain mukaista ??

Tai olisiko oikein lappu kassalla " Veloitamme jokaiselta asiakkaalta 20 e siivous, lämmitys ja vesikuluja " ?????????????

Kärkkäinen ei todellakaan voi tuollaisia summia veloittaa... ei menisi ikinä läpi oikeudessa. Ei ikinä

Viime vuonna mun kampaajalla oli kassalla maksulaitteen vieressä (vasta siellä) lappu: "Veloitamme 1 euron lisämaksun sähköstä". Aivan naurettava. Olisivat vaan lisänneet sen euron mitään ilmoittelematta törkyhintaiseen satojen euron  laskuunsa.

Vierailija
50/84 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ovissa ilmoittaa jonkun maksavan, kyllä se maksu voidaan periä. Sopimuksen pitää näkyä sisään tullessa. Varas itse päättää, yrittääkö varastaa ja sen tehdessään hän hyväksyy seuraamuksen.

En halua puolustella varkaita. Mutta ehdottamasi käytäntö avaisi aikamoisen pandoran lippaan ja avaisi ovet epärehelliselle kauppiaalle/vartiointiyhtiölle.

Mietipä skenaario, missä olet tehnyt ostoksesi, maksanut ja pakannut ne. Matkalla kohti ulko-ovea vartija laittaa kassiisi nakkipaketin, ottaa sinut kiinni ja ilmoittaa, että "se tekee 500e, kiitos". Pari kysymystä: Millä todistat, että et ole varastanut nakkipakettia? Millä todistat, että se oli juuri vartija, joka sen nakkipaketin sinne muovikassiisi sujautti?

Jos viet tuomioistuimeen, niin heitäpä villi arvaus, sana-sanaa vastaan tilanteessa, että kallistuisiko käräjät ennemmin a) vartiointiliikkeen vai b) varkaudesta syytetyn yksityishenkilön kannalle?

Toki mietit, että aika kaukaa haettu. Mutta eipä välttämättä ole, koska yksityiset parkkifirmat ovat onnistuneet jo huijaamaan ihmisiä ja tuomioistuimia digitaalisten parkkikiekkojen kanssa. Siitä digitaalisen parkkikiekon LCD näytöstä on helppo ottaa kuva sellaisesta kulmasta, että numerot eivät näy. Ja tuomioistuin uskoi, että parkkikiekossa ei ollut aikaa.

Summa summarum: aina, kun "sakotetaan" provikkapalkalla, niin on varmaa että väärinkäytösten määrä lisääntyy. Siten, yksityiset valvontamaksut eivät ole koskaan, ei koskaan, hyvä ratkaisu ongelmaan.

Vierailija
51/84 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole laillista.

Vierailija
52/84 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärkkäinen vanha kunnon anti-semitisti ja n a t s i, yllättäen jälleen yksi persujen idoli.

Vierailija
53/84 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on ilmiselvästi joku syy loukkaantua tästä Kärkkäisen valontamaksusta ja muuta syytä ei taida olla, kuin että olet itse myymälävaras 

Ei vaan että yritykset alkavat käyttää hyväkseen näitä porsaanreikiä myös ihan tavallisia kansalaisia kohtaan jos vain annetaan pieninkin mahdollisuus. Kohta saat sakon jos et osta hedelmää johon olet koskenut katsoaksesi onko se varmasti kypsä. Hyvä esimerkki ovat yksityiset parkkifirmat jotka ovat pelkkiä rahastuautomaatteja.

Vierailija
54/84 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

myös ilman nimenomaista suostumusta, ns konkludenttisesti. Varas on nähnyt ilmoituksen, silti varastanut => hänen voidaan katsoa hyväksyneen järjestelyn. Jos hän ei olisi sitä tehnyt, hän ei olisi varastanut tai ylipäänsä mennyt kauppaan. Vähän samaan tyyliin kuin parkkifirmoijen kylteissä on "pysäköimällä hyväksyt ehdot".

Tässä puuttuu varkaan hyväksyntä sopimukselle.

periä voidaan VAIN aiheutuneet kustannukset. Ja ne aiheutuneet kusyannukset pitää pystyä todistamaan OIKEUDESSA !!!!

Kohta se lappu häipyy sieltä, sanokaa minun sanoneen

Sitä odotellessa sun täytyy vaan tyytyä siihen, että jos et aio maksaa et myöskään ota 

Vierailija
55/84 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan että yritykset alkavat käyttää hyväkseen näitä porsaanreikiä myös ihan tavallisia kansalaisia kohtaan jos vain annetaan pieninkin mahdollisuus. Kohta saat sakon jos et osta hedelmää johon olet koskenut katsoaksesi onko se varmasti kypsä. Hyvä esimerkki ovat yksityiset parkkifirmat jotka ovat pelkkiä rahastuautomaatteja.

Kannattaisi mennä psykiatrille. Luuletko useinkin, että sinua vainotaan 

Vierailija
56/84 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin hyvä.

Vierailija
57/84 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi mennä psykiatrille. Luuletko useinkin, että sinua vainotaa

En luule vaan on ihan fakta että yritykset kokeilevat jatkuvasti kepillä jäätä että menisikö joku asia läpi. Siksi meillä on kokonainen viranomainen eli kuluttajaviranomainen valvomassa kuluttajan oikeuksia että yritykset eivät aina toimi oikein.

Myös parkkifirmojen osalta on todettu että jos ne eivät voi osoittaa jonkun olleen se pysäköijä, auton omistaja ei automaattsiesti joudu maksua maksamaan vaikka firmat ovat yrittäneet aina omistajaa laskuttaa.

Vierailija
58/84 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein niille paskiaisille, varastaminen on valinta.

Vierailija
59/84 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varastaminen ei ole kansalaisoikeus.

Vierailija
60/84 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärkkäinen vanha kunnon anti-semitisti ja n a t s i, yllättäen jälleen yksi persujen idoli.

Kärkkäisen liike on minulle turvallinen tila, ei soijanakkihomppelit ja muut vihervassarit hypi silmille, saa ihminen edes jossain olla hetken rauhassa !