Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilen rannalla nähtyä :(

Vierailija
05.06.2007 |

Noin 10-vuotias poika kavereiden kanssaan. Poika ylipainoinen ja eväinä rannalla oli iso pussi sipsejä, Lidlin 2 litran cola ja jätti pussi karkkeja. Hyvät vanhemmat! Tehkää jotain! Laittakaa vaikka eväitä valmiiksi lapselle. Joo jotain herkkua voi olla lapsellakin kesä kunniaksi mutta OIEKASTI jätti pussit karkkia ja sipsejä ja vielä isoin cola mitä universumista löytyy! Ihan säälitti se poika, kaverit vielä kiusasi sitä ja haukkuivat läskiksi!

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn uimassa (hallissa) pari kertaa viikossa ja joka ikinen kerta näen lihavia lapsia uimassa. Heitä siis on olemassa, muuallakin kuin tutukimuksissa. Aluksi ajattelin, että tosi jees, että ovat uimassa! Sitten tajusin, että ovat siellä todennäköisesti herkkujen takia. Uinnin aikana tai sen jälkeen mennään 5 euron kanssa uimahallin kahvioon, ostetaan jätskiä, karkkia, limsaa. Ja kukapa muukaan sen rahan on heille (arvioilta n. 10 -vuotiaita) antanut kuin omat vanhemmat, joten se siitäkin sitten.

Itse pyrin opettamaan omalleni, joka ei kylläkään ole vielä kuin 2-vuotias, että marjat ja hedelmät ovat herkkua, toisinaan saa jätskiä ja maissinaksuja. Uskon vakaasti siihen, että pienenä on aloitettava jos aikoo saada valistusta perille.

Vierailija
22/89 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minua usein syyllistetään (olet liian ankara, kai sitä joskus voi...) siitä, etten anna lapselleni mehua. Mitä ihmettä hän tekee sillä, eikä osaa sitä itse edes vaatia. Tietysti juhlissa ym. saa juoda jos haluaa, mutta ei se kuulu jokapäiväiseen ruokavalioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin on pakko saada heidät juomaan. Muuten ruokajuomana on aina vesi tai rasvaton maito.

Mitä karkkeihin tulee niin taapero ei vielä niiden päälle ymmärrä, pari muumikeksiä hän saa lauantaina aterian päälle. Isosisko saa karkkia lauantaisin iltasella alle kourallisen ja niistäkin jää iso osa syömättä, Hänelle tärkeintä on se ajatus, että tänään on herkkupäivä.

Mitään isoja sipsipusseja tai jättimäisiä karkkipusseja en ostaisi lapsille. Enhän minä syö itsekään pussillista kerralla. Minulla on kyllä kaapissa lähes aina karkkia, mutta yksi nami jälkiruoaksi riittää mulle.

Vierailija
24/89 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaanko teillä elokuvistakin vain pieni osa, pitäähän siitäkin osata nauttia vaikka ei kokonaan näekään. Miksi karamellista pitää tehdä niin kammottava asia, ihan kuin siihen yhteen pussiin kuolisi.

Vierailija:

Vierailija:

Kyllä 10-vuotiaan kuuluu saada enemmän karkkia, eihän tuosta pienestä askista ole mitään iloa, sama kuin ei saisi karkkia ollenkaan. Muutamassa minuutissa syöty koko aski.

Meillä lapset syövät yleensä kerralla selvästi vähemmän kuin pienen karkkiaskin. He osaavat aidosti iloita ja nauttia paristakin karkista, kun eivät ole koskaan oppineet siihen, että karkkien syönnin pitäisi olla älytöntä mässäilyä. Toki jos lapsen jo pienenä opettaa siihen, että karkkipäivänä syödään iso pussillinen, on hänen varmaan vaikea oppia myöhemminkään kohtuuteen. Sen vuoksi minusta kannattaa jo pienestä pitäen totutella siihen, että karkkia syödään kerralla vain pieni määrä, mutta nautitaan sitten kunnolla niistä karkeista, jotka syödään.

Vierailija
25/89 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen elävä esimerkki siitä miten voi käydä kun pienestä pitäen herkkuina annetaan porkkanaa ja marjoja.. Kerran viikossa sain jäätelöä tai pienen karkkipussin(3-5mk). No sitten kun olin 13-vuotias ja aloin saamaan viikkorahaa niin veikatkaapa mihin ne meni? Söin varmaan 2-vuoden aikana niin mielettömästi karkkia ja sipsejä jne. että ihme että olen hengissä. Ja tämän tein äitiltäni salaa. Paino kyllä nousi ja äitini siitä kovin oli huolissaan, mutta eihän hän tiennyt sitä että syön salaa ja käytän kaikki viikkorahani herkkuihin.

Mielettömällä kurilla saadaan siis aikaiseksi vain syömisongelmia ja salaa syömistä. Lapsi on lapsi se haluaa makeaa ja jos se ei sitä lapsena saa se syö sitä sitten nuorena tai aikuisena.

Lapsena söin ihan mielellään marjoja ja kasviksia ja syön niitä vieläkin, eihän ne pahoja ole, mutta kyllä täytyy sanoa että välillä on kausia jolloin ahdan itseni täyteen herkkuja ja uskon että syy löytyy siitä etten niitä lapsena juurikaan koskaan saanut.

Omille lapsilleni olen antanut vapauden syödä herkkuja ihan miten itse tahtovat, tällä estän ainakin sen etteivät salaa mätä niitä herkkuja ja ne eivät niitä niin paljon kaipaakkaan kun ne on aina saatavilla. Tämä ei toki toimi kaikkien lasten kohdalla jos on syömishäiriötä yms. mutta minun lapseni syövät kohtuudella karkkia ja muita herkkuja. Eli karkkia on aina pyödällä tarjolla ja sipsiäkin on aina kaapissa. Muutaman karkin syövät päivittäin, joskus eivät ollenkaan ja joku päivä sitten enemmän. Sipsejä kahmivat ehkä 1-2kertaa viikossa tuolta kaapista kun telkkaria katsovat, mutta määrät ovat hyvin pieniä. Kaikki lapseni ovat todella hoikkia.

Vierailija
26/89 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasviksia, lasagne levyjä ja munamaito+vähän juusto

-sivusta ketjuun pompannut-

Vierailija
27/89 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin moni lapsi jonka vanhemmat ovat rajoittaneet paljon lapsen karkinsyöntiä/kieltäneet sen kokonaan sortuvat myöhemmin karkkeihin ym. herkkuihin oikein kunnolla. Ihan ymmärrettävää että haluaa maistaa kaikkia eri karkkipusseja ym. Tärkeämpää on oppia syömään herkkuja kohtuudella eikä niin että kaikki on hirveän kiellettyä ja rajoitettua. Monella huippukunnossa olevalla urheilijallakin on kerran viikossa herkuttelupäivä jolloin syövät hirvittävästi karkkia, jäätelöä ym.

Vierailija
28/89 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että tästäpä saankin hyvän jutun av:lle, kun liioittelen totuutta! Joo ihan varmana on pojat haukkuneet toista läskiksi rannalla, voi luoja! Ihme kyylä olet.

Kyllä ne pojat vaan toisiaan haukkuu. Just yks päivä olin jäätölöä oman poikani kanssa syömässä penkillä. Siihen viereiselle penkille tuli jotain poikia mopojensa kanssa. En voinut olla kuulematta mitä ne puhui. Yksi poika oli lihava, ja ne rupes joukolla kiusaamaan tätä poikaa siitä että, tämän kyytiin ei ketään mahdu koska poika on itse niin läski. " otto sä oot niin läski että sun kyytiin ei kukaan mahdu, laihduta" .

En ole ap, mutta ihan turha väittää että lapset ei toisaan nimittelisi.

Vierailija
29/89 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko syödä koko pussillista, että karkki maistuisi hyvältä. Itse asiassa juuri ne ensimmäiset karkit yleensä maistuvatkin kaikista parhailta eikä loppupussin syöminen lisää nautintoa juurikaan. Sen sijaan se loppupussin syömisestä tuleva ähky olo jää pois.

Minusta kannattaa opetella kohtuuteen, koska

- nautinto on lähes yhtä suuri kuin mässäilyssä

- kohtuus on paljon terveellisempää

- olo jälkikäteen on paljon parempi

Ja usko pois: jos on tottunut kerralla syömään vain muutaman karkin, ei edes tule mieleen, että olisi pakko saada kerralla syödä koko pussi.

Miksi muuten sinulla juuri se kokonainen pussi on nautintoon tarvittava määrä. Riittääkö se aivan varmasti? Jääkö nautinto kuitenkin puolitiehen, kun et syö viittä pussia kerralla?

Minusta elokuvaan vertaaminen ei tähän sovi. Elokuvassa juoni ja kokonaisuus on tärkeä ja luonnollisesti elokuva jää vajaaksi, jos siitä näkee vain pätkän. Sen sijaan yksi karkki voi ihan hyvin riittää täyteen nautintoon.

Vierailija
30/89 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ostat pussin jossa on erilaisia karkkeja? Silloin ei yksi karkki riitä.

Onko kohtuus muutama karkki? Mitä kamalaa olisi siinä jos lapsi syö vaikka 100-200 grammaa karkkia viikossa?

Vierailija
31/89 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itselläni on ylipainoinen poika joka syö arkena kevyesti ja täysin normaalisti, ylipainon syytä ei vaan löydetä(itsellä sama ongelma). Poikani voisi liikkua hieman enemmän, ulkoilee kumminkin päivässä n. 2h. Ikää pojallani on 11vuotta.

Vierailija
32/89 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokaan tule.. ;)

Vierailija
33/89 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kouluikäistemme kohdalla olen huomannut sen, että ihan sama onko heillä 1½ litran cokikset, isot sipsipussit ja jättikokoiset karkkipussit, vai kenties puolen litran cokis, pikkupussi sipsejä ja karkkiaski. Kaikki syödään kuitenkin :p Eli meillä suositaan pikkupusseja kun lapset menee rannalle, tms.

Vierailija:

Olen kokeillut meidän pienillä kaksi ja kolmivuotiailla erilaisia karkkimääriä: karkinsyöntihetkellä heille näyttää olevan sama, saavatko he hedelmäpastillirasiasta kaksi pastillia vai kumpikin oman rasian. Kunhan saa jotain hyvää herkuteltavaksi. Miksi siis antaa kokonainen rasia?

Vierailija
34/89 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meillä suvussa sairautta, kaikennäköistä. Ihan kuule lääkäri todennut tämän ettei ruokailutottumuksissa ole vikaa joten jättäkää vihjailunne muualle.

Vierailija
35/89 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ollaan normaalipainoisia, jopa hoikkia.

Kuvailemasi kaltainen kesäkurpitsa-kasvislasagne ilman munamaitoa tai mitään muutakaan ei (anteeksi vaan) kuulosta kovin houkuttelevalta.

Vierailija
36/89 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvun sairaudet ei kyllä vaikuta teihin, jos teillä itsellänne ei niitä samoja sairauksia ole :D

Vierailija:

On meillä suvussa sairautta, kaikennäköistä. Ihan kuule lääkäri todennut tämän ettei ruokailutottumuksissa ole vikaa joten jättäkää vihjailunne muualle.

Vierailija
37/89 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan liho pelkästä hengitysilmasta.

Vierailija:

Ihan kuule lääkäri todennut tämän ettei ruokailutottumuksissa ole vikaa joten jättäkää vihjailunne muualle.

Vierailija
38/89 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri asia sitten kuka tänne lähtee sellaisia ostamaan. R-kioskeilla olen myökin nähnyt ja rautatieaseman kioskeilla.

Vierailija
39/89 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
40/89 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasenvajaatoimintaa ja munuaissairautta on meillä suvussa, myös minulla ja sisaruksillani ja osalla heidän lapsistaan. Joten poikani kilpirauhasarvoja seuraillaan tarkkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän