Olen kuulemma alisuoriutuja näillä kriteereillä
Olen boomer sukupolven mukaan alisuoriutuja näillä kriteereillä:
Menin 15 vuotiaana töihin, kävin yhtä aikaa siinä samalla lukiota ja ammattikoulua. Äitini ei oikein jaksanut ottaa nuoremmista sisaruksistani vastuuta vaan sanoi, että isosiskon tehtävä on toimia tukihenkilönä nuoremmille sisaruksilleen. Autoin isoäitejä siivouksissa, siivoilin ym. tein peltotöitä, kitkin rikkaruohoja, kävin poimimassa kesäisin marjoja ja marjojen poimimista jatkui monet kestä aamusta iltaan läpi kesän. Olen tehnyt sitten paljon erilaisia pätkätöitä, vuokratöitä ym ym rahoittaakseni opintoja ja elämääni. Koulussa keskiarvoni oli 8,5 eli ei mikään huono. Välillä olen tehnyt myös kokopäivätyötä. Mitään työtä en ole vieroksunut. Minua pitää kuulemma silti jotenkin aina rangaista. Minulla on 2 lasta, joita kasvatan raittiina en juo alkoholia en polta tupakkaa ja opiskelen nyt Yliopistossa. En siltikään tee tarpeeksi, eli mitä pitää tehdä vielä enemmän ja paremmin ettei ole alisuoriutuja? Paperilla olen myös alisuoriutuva terve nainen, jolla on masennusta tosin ei sitäkään enää.
Kommentit (40)
Eli olet auttanut sukulaisia ja käynyt vähän töissä, mutta lähinnä hoitanut vain ikuisuusopiskelua.
Jep, olet alisuorittaja.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä osaa sanoa, mikä tuossa elämäntarinassa olisi "alisuoriutumista".
Olen myös hämmentynyt - ap
Vierailija kirjoitti:
Eli olet auttanut sukulaisia ja käynyt vähän töissä, mutta lähinnä hoitanut vain ikuisuusopiskelua.
Jep, olet alisuorittaja.
Eli sinusta jos viettää koko kesän marjametsässä se on vähän auttamista? Jos olen aloittanut työn teon jo 15 vuotiaana ja ansainnut omat käyttörahani se on alisuoriutumista samaan aikaan kun suurin osa muista ikäluokan edustajista sai kotoa vanhemmilta rahaa?
Se on alisuoriutumista kun suostuu kuuntelemaan kaikkien vajakkien mätiä aivopieruja ja erehtyy vielä uskomaan niihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, olet alisuorittaja.
Eli sinusta jos viettää koko kesän marjametsässä se on vähän auttamista? Jos olen aloittanut työn teon jo 15 vuotiaana ja ansainnut omat käyttörahani se on alisuoriutumista samaan aikaan kun suurin osa muista ikäluokan edustajista sai kotoa vanhemmilta rahaa?
Joo, hienoa.. aloitit työnteon 15 vuotiaana ja jaksoit tehdä sitä pari kesää. Kävin vuoden kaksi ihan kokopäivätyössäkin.
Mutta ne ikäluokkasi muut valmistautuivat kesäisin opintoihin, valmistuivat, menivät töihin pari vuotta myöhemmin ja ovat nyt tehneet kokopäivätyötä 15v samaan aikaan kun sinä haihattelet edelleen siellä opinahjossa.
Minäkin olen kynnysmatto ja alisuoriutuja. Mitä vanhemmaksi tulen sitä vähemmän jaksan välittää siitä, mitä muut ovat minusta mieltä. Koulumenestys perusteella olisin voinut olla vaikka mitä, mutta kun kunnianhimoa on pyöreä 0. Olen ihan tyytyväinen duunari. Itseäni olen kiittänyt ja kiitosta on riittänyt.
Miksi ajattelet olevasi alisuoriutuja. Alisuoriutujahan on sellainen, jolla on kykyjä, mutta ei tee. Esim normaaliälyinen, joka saa koulusta 5-7 arvosanoja, kun ei lue kokeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sinut on leimannut alisuoriutujaksi?
Oikeasti alisuoriutuja on henkilö, jolla olisi kapasiteettia/lahjoja enempään, mutta tyytyy menemään sieltä, missä aita on matalin. Eli välttää ponnistelua. Eihän sinun elämäsi ole koskaan ollut tuota!
Siis mikä boomer-tuomaristo tämän alisuoriutumisarvion on antanut? "Paperilla olen myös alisuoriutuva terve nainen, jolla on masennusta tosin ei sitäkään enää." Siis millä ihmeen "paperilla". Kuka tämä paperin ja arvion on antanut ja millä perusteella? "Minua pitää kuulemma silti jotenkin aina rangaista." Siis kenen sinua pitää rangaista ja millä tavoin?
Sekava sepustus, ja kuulostaa suoraan sanoen sekopäiseltä.
Kuulostat alistetulta toisten kynnysmatolta. Se on se ongelmasi. Et sinä toisia miellyttämällä tule koskaan riittäväksi, vaikka tekisit mitä.
Paikallislehdessä oli hyvä kommentti noista boomereista, joiden mielestä ei enää mitään tehdä koska tekemässä ei ole isoa porukkaa pikku hommaa. Heillä itsellään meni isolla porukalla kauemmin siihen pikku hommaan, kuin nykyisin yhdellä ihmisellä. Työpaikat loppui sitä mukaan kun nämä "ahkerat" lapioon nojalailijat jäi eläkkeelle, kun ei tarvitse niin montaa tekemään yhtä hommaa, kun ihmiset tekee eikä ihmettele. Itse opin jo kotona, jos jotain pitää tehdä se tehdään, eikä vaan puhuta kun pitäisi tehdä. Anoppi taas puhui ja puhui ja pari tuntia kun pitäisi siivota, ei saanut edes aloitettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sinut on leimannut alisuoriutujaksi?
Oikeasti alisuoriutuja on henkilö, jolla olisi kapasiteettia/lahjoja enempään, mutta tyytyy menemään sieltä, missä aita on matalin. Eli välttää ponnistelua. Eihän sinun elämäsi ole koskaan ollut tuota!
Ei alisuoriutuja välttämättä vältä ponnistelua, vaan voi olla erilaisia suoriutumista estäviä tekijöitä, vaikka muuten olisikin kapasiteettia. Esim. liika perfektionismi voi olla tällainen etenemistä hidastava ja uuvuttava tekijä. Henkilö ponnistelee kyllä, mutta suoriutumista estävällä tavalla. Tai ponnistelee itsensä piippuun ja sitten uupuu ja sairastuu.
Mutta aloituksessa ei toki välttämättä ole tästä kyse. Jäi vähän sekavaksi.
Kuka sulle sanoi että olet alisuoriutuja? Vai yritätkö vaan kalastella kehuja?
T. Nim. Oikeesti laiska
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, olet alisuorittaja.
Joo, hienoa.. aloitit työnteon 15 vuotiaana ja jaksoit tehdä sitä pari kesää. Kävin vuoden kaksi ihan kokopäivätyössäkin.
Mutta ne ikäluokkasi muut valmistautuivat kesäisin opintoihin, valmistuivat, menivät töihin pari vuotta myöhemmin ja ovat nyt tehneet kokopäivätyötä 15v samaan aikaan kun sinä haihattelet edelleen siellä opinahjossa.
Väärin. Olin töissä myös talvet, viikonloppuisin kun oli koulua, koska vanhempieni mielestä minun tuli tienata itse omat rahani.
Ketä varten suoritat? Miksi kuuntelet tuota paskaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai sä kysyit, että millä perusteella? Vai oliko vastaus tuo antamasi lista?
Toivottavasti alisuorittaja eei vastaisuudessa kulje tekemässä puolen suvun kotitöitä. Ihme kynnysmatto.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet olevasi alisuoriutuja. Alisuoriutujahan on sellainen, jolla on kykyjä, mutta ei tee. Esim normaaliälyinen, joka saa koulusta 5-7 arvosanoja, kun ei lue kokeisiin.
Minä olen älykäs, kyllä ihan testattu. Mutta minulla on lukihäiriö, yhden kerran kuin kokeeseen oikein huolella sain siitä kokeesta 5-, eli huonommin meni kuin silloin kun pelkän tunneilta muistiin jääneiden asioiden avulla.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sulle sanoi että olet alisuoriutuja? Vai yritätkö vaan kalastella kehuja?
T. Nim. Oikeesti laiska
Esim. sellainen ihminen kuka ei ole siivonnut omaa kotiaan eikä hoitanut omia lapsiaan, vaan hänellä muut tehneet kaiken. Siksi olen hämilläni kun hänen on tarvinnut tehdä paljon vähemmän noita asioita joita itse tein jo teininä. Hänellä mm. vanhemmat siivosi vielä pitkälle aikuisuuteen hänen kotinsa, pesi hänen pyykkinsä jne kun hän loi akateemista uraa. Hän kutsuu minua tyhmäksi alisuoriutujaksi.