~~~ JOULUNTÄHTÖSTEN ma-ke ~~~
Loppu viikon pino:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10444674&p=2&tmode=1&smod…
Kommentit (23)
mutta en yhtään ihmettele, kaikilla on muuta tekemistä. Ainakin ilmoista pitää nauttia nyt täysillä kun ei tiedä miltä loppukesä näyttää.
Me ollaan aloitettu tänään remontti meidän kodissa. Tapetit revittiin olkkarista, katto myös ja lattiaan teipattiin muovia suojaksi. Lattiaa ei vaihdeta, siellä on niin hyvä parketti ja kun meidän koira pääsee sinne tekemään jälkiä, niin ei kannata. Ja kai neitikin hakkaa leluilla lattiaa jossain vaiheessa tai ajelee " potkumopolla" . Eli lattia vaihdetaan kenties joskus tulevaisuudessa. =) Ihanaa kun saa tehdä omaa kotia. Ja aika helpolla päästään kun ei tarvi taloa tehdä alusta asti vaan saa tehdä pelkkää pintaremppaa. meneehän siihenkin aikaa mutta kai kesässä selvitään.
Neidin neljäs hammas ei ole vieläkään puhjennut ja sitä kitistään nyt koko ajan kun on hereillä. Eli sylissä kannetaan ja koko ajan pitää keksiä jotain uutta katottavaa ettei kyllästy. Kai se menee ohi kunhan se hammas sieltä tulee. Valkoista loistaa jo läpi.
Huomenna olis sit neuvola. Tuun kertoon kuulumiset sitten. Kiva nähdä paljonko neiti on kasvanut. Nyt haisee kakka neidin vaipassa...
rusina & M huomenna 6kk
hyvin meni meidän näyttö ja asiakkaita kävi, vaikka mulle tulikin epätoivon puuska viikonloppuna. Kaksi asiakasta luultavasti tekee tarjouksen, sanoi välittäjä. Toiset tuli katsomaan kämppää yllättäen vielä kun oltiin kotona, kun ei ehtineet näyttöön. Välittäjä muisti että oltais tämä viikko kylpylässä (ollaan seuraava) ja toi ne tuntia aikaisemmin. Ne oli tosi innostuneita, on ostamassa asuntoa tyttärelleen. Niin ne jotkut vanhemmat... Vielä ei siis oo tarjousta tullut mutta ainakin tuo perhe vissiin tekee. Tänään ei oo välittäjästä mitään kuulunut, ehkä huomenna...:)
Niin, meidän kylpyläreissu lähenee. Miehen vanhemmilla on lomaosake Katinkullan kylpylään, jonne lähdetään lauantaina viikoksi. Mennään autolla kun tulee paljon halvemmaksi kuin juna, vähän jo etukäteen pelottaa kun on kuitenkin seitsemän (?) tunnin matka täältä Vantaalta. Lähdetään aamuyöllä että Nemo voi vielä jatkaa unia autossa, ja kun herää niin pysähdellään vaan usein. Täytyy toivoa että poika tykkää uimisesta, ei olla vauvauinnissa käyty vaikka piti mennä. Voi kun olisi tällaiset ilmat, otin tänään jo hetken aurinkoakin. Harmi että Nemo ei näillä helteillä nuku ulkona kuin parikymmentä minuuttia, oli pakko ottaa toiset päikkärit sisällä. Ja meillä ei oo edes sitä parveketta että itse pääsis... Mulla oli vaan kaikki ikkunat selkosenselällään auki. Tosi turvallista joo, mutta pakko oli!
Nemokin täyttää huomenna puoli vuotta. Niin se aika kuluu! Ihan älytöntä, nopeasti on mennyt aika mutta tuntuu jotenkin niin luonnolliselta olla vauvan kanssa että tuntuu että tuossahan tuo on aina ollut. Mennään juhlimaan puolivuotispäivää jatkamalla taas yksi erä meidän kesän minigolf-turnausta.
Kuukautiset ei mulla ole vielä alkaneet, enkä niitä kyllä yhtään kaipaakaan! Sais pysyä poissa siihen asti että Nemo on vuoden, ja silloin voisi tulla jo uudestaan raskaaksi. Näin oon suunnitellut, saa nähdä...
Näin meillä, tuli taas omaa napaa mutta ei voi mitään. Nyt nukkumaan.
Tinnis & Nemo
Kävimme äsken tytön kanssa neuvolassa. Nythän ikää on 5,5 kk. Mitat olivat 65 cm ja 7120 g. Paino oli nollakäyrällä, mutta pituus oli -1. Pituuskäyrä on koko ajan laskusuuntainen eikä siihen ole tullut sellaista sahareunaa, minkä takia terkkari suositteli käymään kuukauden päästä ihan mittauskäynnillä.
Arvatkaa, alkoi huolestuttaa! Kun on kokemus siitä, että paskaa on satanut niskaan aiemminkin (vrt. kokemukset esikoisen kanssa), ei ole sinisilmäistä uskoa siihen, ettei omalle ja oman lapsen kohdalle voisi sattua jotain vakavaakin. Järki sanoo, ettei kannata ainakaan vielä huolestua, mutta järki ei oikein nyt saa valtaa eikä tunnu kovin mukavalta miettiä mahdollisia syitä moiseen. Terkkari tosin sanoi, ettei hän olisi välttämättä kiinnittänyt asiaan edes huomiota, jollen itse olisi kysynyt ja pyytänyt näyttää käyrää.
Onneksi yksi ystäväni tiesi kertoa, että usein pelkällä rintamaidolla pitkään olleet vauvat voivat jäädä jälkeen pituuskasvussa. Käyrät muuttavat sitten muotoaan, kun lapset saavat kiinteitä ja ehkä vastikettakin. Onkohan meidän imetystukihenkilölllämme [b]Tinurilla[/b] tietoa asiasta? :-)
Terkkari katseli tyttöä ja sanoi, ettei häntä katselemalla kyllä usko, että mitään olisi vialla. Sekin on hyvä, että painokäyrä sahailee ja menee ihan " normaalisti" . Jos sekin olisi laskusuuntainen, se voisi olla merkki jostain.
Täytyy nyt toivoa, että tulisi jokin kasvupyrähdys.
Tyttö on muuten nyt jatkuvasti konttausasennossa. Välillä hän on kuin pikajuoksija starttaamassa. Tytön jalat ja kädet ovat silloin suorina. Häntä turhauttaa suunnattomasti, kun hän ei ole vielä keksinyt, miten siitä konttauasennossa päästään eteenpäin. Ryömiminen eteenpäin alkoi lauantaina. Peruutusvaihdehan on ollut jo pitkään käytössä.
En ehtinyt lukea kauheasti pinoja. Sen muistan, että [b]Rusinan[/b] vauvalla oli hampaidenteko-ongelmia. Kovasti tsemppiä teille!
Tinniskö se oli myymässä asuntoaan. Onnea vain siihen! Anteeksi taas tuhannesti, jos nimimerkki meni ulkomuistista väärin.
Jollakin olivat menkat alkaneet ja syy raivopäiseen siivousvimmaan löytynyt. :-D
Nyt yritän rauhoittua tuon pituuskasvun takia.
Ai niin, meilläkin aloitetaan varmasti kaurapuuro: viime yönä tyttö tankkasi kahden tunnin välein. Nukuin muutenkin huonosti, joten eipä ole reipas olo, ei. Eiköhän se tästä kuitenkin!
Meilläkin neuvolakäynti takana, mutta laitan nyt alkuun ensin tsempit teille =)
Elikkä [colour=red]kirsikalle[/color] jaksamisia menkkojen kanssa ;) Hyi olkoon, mulla ei niitä oo näkyny onneksi vieläkään eikä oo kyllä yhtään ikävä...
Toivottavasti Akseli paranee äkkiä!
[colour=red]Rusinalle[/color] ja Minnielle myöskin jaksamisia hampaiden tekoon =) Tän ikäisen roudaaminen ympäri taloa käy kyllä jo voimille ja teillä on vielä remonttikin meneillään!
Hyvä että [colour=red]Tinniksellä[/color] oli menny näyttö hyvin ja kiinnostuneita riitti! Eiköhän se kämppä mene kaupaksi aika vauhdilla =)
Vielä [colour=red]Iitulille[/color] sanon että en usko että sulla on syytä huoleen... Minäkin luulen että tuo pituuskäyrän lasku johtuu vain siitä että teillä on menty pelkällä rintamaidolla ja kun tyttö jo liikkuukin niin energiaa kuluu niin hirveesti että ei oo pituuteen nyt riittäny tarpeeksi. Jos nyt alotat sen puuron niin varmaan jo sillä seuraavalla käynnillä on käyrä lähteny nousuun. Painoahan sentään oli tullu ja tyttö on ollu ihan tyytyväinen niin eiköhän tämä ollu vaan pieni notkahdus =) Mun siskon pojalla on menny sekä paino että pituus koko ajan kunnolla miinuksella, mutta on muuten ihan terve ja reipas 1-vuotias =) Sen pojan kasvun hitauden syy kyllä tiedetään kun on ollu kauheen ranttu syömään ja allergioitakin löytyy sen verran että ei mikä tahansa ruoka kelpaa...
Iso halaus sinulle ja toivottavasti pituutta tulee reilusti tässä kuussa!
Hmm... Nyt on kyllä vähän tympeä siirtyä kehumaan meidän pojan mittoja, mutta toivottavasti et Iituli ota nokkiisi =)
Lassille oli tullu KILO kuukaudessa vaikka mä oon ymmärtäny että sen painonnousun pitäis alkaa hiipumaan kun ikää tulee lisää =o Lassi painoi nyt sitten 8750 g ja pituutta oli 70 cm että alkaa olla jo aika reippaan kokoinen poika =)
Kaikki näytti olevan hyvin ja täti meinas että kohta poika varmaan istuu jo ilman tukea. Seuraava käynti onkin sitten vasta 2 kuukauden päästä.
Meillä on muuten nukuttu nyt 3 yötä aika hyvin =) La-su välisenä yönä Lassi nukkui sen klo.00-8 ilman syöttöjä, su-ma yönä söi vain yhdesti 4 aikoihin ja viime yönä ei syönyt kertaakaan! Tai siis, viime yönä kyllä heräsi aika montakin kertaa, mutta laitoin aina vaan tuttia suuhun ja siten menikin klo. 21-8 ilman syöttöjä. Siskolta sain hyvän vinkin tuohon tutin antamiseen yöllä. Kannattaa [b]kastella[/b] tutti ennen kuin laittaa sen lapsen suuhun niin se auttoi ainakin meillä tosi paljon! Tavallisesti Lassi nostaa yöllä vaan kahta kauheamman huudon kun laitan tutin suuhun, mutta nyt jatkoi vaan aina unia. Vissiinkin on sitä maitoakin halunnut vain suun kostukkeeksi =)
Neuvolan tädille kun mainitsin tuosta viime yöstä niin hän pisti mut lupaamaan että enää en anna tissiä yöllä =o Meinas että tämän ikäinen ei enää sitä maitoa tarvi yöllä vaan itkee vaan sitä tissiä ja kainaloa ja jos meen nyt vielä antamaan tissiä joku yö niin sitten tulee aikamoiset vaikeudet vierottaa siitä uudestaan... Koitan nyt sitten uskoa tätiä ja ens yönä jatketaan tutti-linjalla. Jospa meilläkin nukutaan kohta yöt ilman yhtäkään heräämistä =)
Huh, tekstiä tulee ja tulee =)
Poika heräsikin tuossa ensimmäisltä päikkäreiltä joten lähdenpä lämmittämään herralle liha-ateriaa ;) Toisten päikkäreiden aikana mun pitäiskin sitten pestä ikkunoita... tympeys...
Pimmi ja Lassi
Mikä hiivatin colour!! =D
Pitäis vissiin palata äkkiä kouluun ku ei osaa enää englantia edes tuon vertaa =))
*pyyhkii hikeä* ' :)
Auts. Päätä juilii, sain eilen ilmeisesti helteen ja auringon porotuksen yhteisvaikutuksesta johtuen ensimmäisen kunnon migreenin vuosiin. Aargh. Arvannette, että oli " herkkua" kuunnella illalla uhmaikäisen esikoisen kiekumista ja yrittää nukuttaa Alpia, tietäen että yöllä on kuitenkin heräiltävä vähintään kerran-pari imettämään :P Onneksi jo vähän helpottaa!
Ja helpottaa [b]esikoisen uhmaiänkin osalta[/b], siis vaikka uhmaikä on edelleen " voimissaan" olen lueskellut mm. tuolta taaperopalstalta, että kaikki 4-vuotiaan elkeet ovat ihan normaaleja, heh heh, vaikkakin hermoaraastavia :) On tuo tyttö kuitenkin välillä mitä suloisin, ja isosiskona mitä mainioin :D Välillä saa tosin Alpi-veikka tuta " sisarusrakkautta" vähän turhan rajusti, mutta onneksi sisko kuitenkin uskoo vanhempia eikä kiusaa pienempäänsä ;) Vahtia saa toki, etenkin siskon ollessa väsynyt esiintyy turhanaikaista riehumista aika tavalla :P
[b]Iituli[/b] oli huolissaan Saran kasvukäyristä. No, mikään terveydenhuollon asiantuntijatahohan minä EN ole, mutta täsyimetetyille vauvoille on tyypillistä jonkinlainen kasvukäyrän (paino-pituus -suhde) notkahdus 5-6 kk iässä, ongelmana on se, että neuvola käyttää käyrää, jossa on mukana myös osittaisimetetyt, täysin korvikkeella kasvavat ja jo aikaisin kiinteitä saavat vauvat. WHO on teettänyt alustavaa tutkimusta täysimetettyjen kasvukäyristä, tässä linkkiä: http://www.promom.org/bf_info/growth.html Ainakin noiden tyttöjen käyrien mukaan Sara menee pituuskasvussa aivan keskikäyrää :)
Myös Imetyksen tuki ry:n sivuilta löytyy: http://www.imetys.fi/itu/neuvola.php#kasvu
Olin aivan ällistynyt, kun oman neuvolamme th sanoi tuosta notkahduksesta ja että siitä ei sitten pidä vetää johtopäätöksiä kiinteiden aloittamiseta :) Oli juuri ollut imetyskoulutuksessa :)
[b]Tinnikselle[/b] onnea asunnon myyntiin!
[b]Minnielle[/b] mahdollisimman tuskatonta hampaiden tuloa :)
[b]Pimmillä[/b] oli hyvä tutinkasteluvinkki, kiitos! Meillä on tutin syöminen vähentynyt tosi paljon, mutta vielä sitä joskus öisin tarjoan. Vau, olipa [b]Lassilla[/b] jo hienot mitat!
Meillä otetaan myös tuota " starttiasentoa" ja siitä sitten pudotaan vatsalle :) Konttausasennossakin jo huojutaan vaikka kuinka kauan, mutta etene ei Alpi kuin ryömien. Melkoisen kovaa vauhtia, tosin!
Unet ovat välillä tosi hyviä, alkuyön pätkä voi olla jopa 6 tuntia ja päiväunet 2-3 tuntia (!), olenkin ollut aika ihmeissäni, että näinkö sitä tosiaan on päästy täysimetyksellä puoleen vuoteen melkein :O Pianhan sitä saisi aloittaa jo kiinteät, mutta odotan ainakin puolivuotisneuvolan ja rokotuksen vaikutuksia ensin. Meillä tuo neuvola kun osuu juuri tasan ½-vuotispäiväksi :eli 14. päivään. Jännää nähdä pojan mitat, viimeksi kun on mitattu 4½ kk iässä. Vaatteet ainakin jäävät pieniksi ja reidet ovat edelleen sopivan pulleat, vaikka sellainen suikula Alpi onkin.
Hiljaista on tosiaan pinoissa, kauhean moni " vakkari" tuntuu kadonneen ihan tyystin!?
Tinuri ja Alpi ♥
Mieltä lämmittää teidän tsemppinne ja kannustuksenne! *halaus*
Varmastikaan ei ole aihetta huoleen. Täytyy yrittää ottaa rauhallisesti sinne ensi kuussa olevaan mittauskäyntiin. Mutta pakostakin ihan pieni pelko on puserossa.
Pimmi, teillä Lassi kasvaa hienosti. Todella hienoa! Samaten on mahtavaa, että hän nukkuu niin hyvin! Meilläkin nukutaan välillä, ja välillä tankataan tiheästi. Tyttö laittaa pakan aina välillä sekaisin. :-)
Iituli
Ihanan lämmintä! Suorastaan polttavaa, kävelin vaunujen kanssa puoli tuntia ja poltin niskani. Nyt lämmittää... Tästä opimme, että aamulla rasvat kroppaan näillä ilmoilla. Akselille ostin vaunuihin päivänvarjon ja se on ihan ehdoton tällä kelillä. Esteettisyydestä ei niin väliä...
Huomenna maauimalaan, ajattelin viedä Akselinkin kastamaan varpaita, hän näyttää niin ihanalta uudessa painimallisessa uimapuvussaan. Uimalasta suoraan neuvolaan, saadaan 5kk mitat vihdoin.
On tämä kuumuus sen verran rankkaa, että olemme kaatuneet joka ilta sänkyyn ja uni tullut heti, yöllä olen sitten pitänyt ikkunoita ja ovia auki, jotta ilma vaihtuu.
Mutta nyt riivin tuon tytsyn Harry Potterin lumoista. Kauniita unia kaikille.
Kärähtänyt Kirsikka ja Akseli
masentavia sellaisia. Neiti ei kasva käyrien mukaan ja mulle tuli sellainen olo etten th mukaan anna tytölle tarpeeksi ruokaa. =( Paino on nyt -15 käyrällä eli paino oli 6550g ja pituus 66.8. Pituus olis ollu 67cm jos th olis mitannu kunnolla. Mittas just kun neiti veti selän kaarelle. Kun päästiin kotiin syötin neidin itse itkien. En voinu sille mitään, tuli vaan niin paha mieli. Meillä tuli nyt sit ylimääräinen neuvolakäynti heinäkuussa. Eli huono äiti olen kun en anna lapselleni ruokaa, eikä hän kasva kunnolla. Eli [b] Iituli [/b] en olisi huolissani teidän neidin kasvusta. [b] Lassi [/b] oli tosiaan kasvanu hyvin ja yötkin näyttää teillä hyviltä! Toivottavasti saat yösyötöt jätettyä pois. =) Perässä tullaan, toivottavasti joskus.
Hammas ei ole vieläkään puhjennut joten sitä itketään nyt parhaillaankin. Onneksi isäntä kanniskelee välillä saan itse huilia edes vartin verran.
Remppa edistyy pikku hiljaa! Keittiötä alettiin purkaan tänään. Aika poikki olen kun olen ollut siellä koko päivän. Neitiä hoitanut ja välillä repinyt tapetteja. Mummu hoiti neitiä hetken, joten sain tehtyä vähän enemmän hommia.
Ei nyt pitää mennä kattoon tota neitiä kun vaan itkee. Ja puuroa pitäis varmaan syöttää 5dl kun 2dl ei näemmä riitä th mukaan...
Olipas masentava viesti, sori siitä!! Nyt vaan ei jaksa hymyillyttää.. Ehkä huomenna.
Hyvää yötä tähdet!
rusina & M tänään 6kk
Tänään tuli sellainen olo, et matot puhtaaksi :) yhdeksän mattoa pesin ja aikaa meni vajaa tunti... Nyt ne on tuolla ulkona kuivumassa ja huomenna pitäis huusholli siivota. Nyt ei sit tarvi sitäkään enää tehdä - voi vaikka lähtee suunnittelematta reissuun - oltais lähdetty huomenna, mut tulee se Selänteen peli ja sitä en missaa (ei isäntäkään) :)
Huomenna olis esikoisen ja kuopuksen neuvolat. Saas nähdä mitkä on mitat, kun ruokaa uppoaa välillä vaihtelevasti....
Meillä yöt menny vähän rikkonaisesti, kun on nuha ja muutaman päivän kuumekin ahdistanut. Kerran yössä olen tissiä antanut, eikä sieltä paljon enää tulekaan, kiitos noiden sairastelujen. Tuttia olen käynyt tarjoamassa ja sillä usein rauhoittuukin.
Nyt taitaa tää äippä lähtä hakemaan mummolasta savulohta, kun heiltä jäi sitä jääkaappiin......
--Mirpa ja pimut x3--
Ihan pikana tulin lukemaan teidän kuulumiset :D
Meillä Sairastetaan edelleen ja remppa jatkuu.. pinna kiristyy...
Kovasti on jo tullut ikävä teitä... palailen kun elämä tästä vähän rauhottuu.
nefili
Mikäköhän sitten Minnien kasvua hidastaa =/ Muistanko ihan väärin vai pitikö just Rusina teillä aloittaa kiinteät aika aikaisin hitaan kasvun vuoksi? On tuo nyt aika kummallista kommentoimista neuvolasta kun kyllähän sitä syöttää vauvalle niin paljon kun vauva haluaa syödä! Ei kai nyt kukaan vauvaa nälässä pidä =o
Kysyikö se nainen edes että minkä verran tyttö syö ja kuinka usein päivässä vai tekikö vaan omia olettamuksia?
Jospa liikkeellelähtö vaan vie sen verran energiaa ettei oo nyt riittäny kasvuun...?
Ja jos tyttö tosiaan syö kunnolla, paino ei lähde nousuun ja neuvolasta tulee vaan noin mahtavia kommentteja niin käykää vaikka jollain yksityisellä kysymässä että pitäiskö huolestua...
Tsemppiä sulle ja muista että vaikka se neuvolan täti kommentois mitä niin kyllä sinä itse tiedät paremmin että onko tyttö kylläinen ja hyvin syönyt. Eihän sitä voi vaan tuijottaa niitä käyriä ja lappaa toisen suuhun pakolla ruokaa =)
Nyt sitten pompaankin ihan toiseen asiaan sillä meillä näköjään tosiaan nukutaan!!! Nyt on menny sitten KAKSI yötä ilman yhtäkään syöttöä ja jos en ihan väärin muista niin viime yönä ei tarvinnu antaa edes tuttia! Lassi meni nukkumaan eilen yhdeksän aikoihin, kahdeksalta annoin tissiä ja nukuttiin vielä kymmeneen jonka jälkeen söi aamupuuron. Tää on ihan liian luksusta =D
Vielä kun saisin itteni tajuamaan että nyt saa nukkua ku viime yönäki heräsin visiin kolme kertaa ihmettelemään sitä hiljaisuutta ja tarkistelin että onko pojalla kaikki hyvin =)
Jos nää yöt lähtee sujumaan yhtä hyvin jatkossakin niin tuli kyllä hyvään kohtaan kun ukko lähtee ens viikon torstaina viikon työreissulle Poriin ja mä joudun pärjäämään kahdestaan pojan kanssa =/
Ens kuun 7. päivä ois isot juhlat miehen kotipaikkakunnalla ja meillä on ollu suunnitelmissa että jätettäis Lassi yöksi mun vanhempien luokse ja minäkin pääsisin ensimmäistä kertaa viihteelle... Mun ois tosissaan paljon helpompi jättää Lassi hoitoon jos tiedän ettei tarvi enää minua öisin!
Mutta nyt pitää siirtyä taas kotihommiin ennen kun poika herää. Ulos ei tee mieli kun on aika kylmä tuuli...
Pimmi ja Lassi
nefilille jaksamisia ja paranemisia!
Ja hitsi että alkoi tekemään mieli savulohta kun luin tuon mirpan viestin... mmm... vesi nousee kielelle =))
On kyllä rankkaa, jos koko perhe sairastaa ja remonttikin on kesken! Kun normaali arkikin joskus tuntuu kahden lapsen kanssa väsyttävältä... Suuri hatunnosto minulta useamman lapsen äideille ja yksinhuoltajille, teissä on sellaista " pioneerihenkeä" :) ...Pari päivää sitten luin Aamulehden yleisönosastokirjoituksen, jossa 85-vuotias nainen kuvaili elämää silloin kun hänen lapsensa olivat pieniä: vesi kannettiin sisään ja ulos, ei ollut sisävessaa, pyykki pestiin kesät talvet savuisessa pyykkituvassa järven rannalla ja pyykit huuhdottiin avannossa, vauvan rätit keiteltiin puuhellalla jne jne... Ihan sitä mykistyy, kun ajattelee miten helppoa itsellä nykynaisena on!
Meidän hassu Alpimme on päättänyt, että rattaissa ei enää köllötellä vaan siellä täytyy päästä KÄÄNTYMÄÄN. Viisipisteturvavyöt ovat vielä hieman suuret tuolle suikero-Alpille ja pikkuherra tosiaan kääntyy mahalleen :D Unista ei siis tule rattaissa oikein mitään :P Poika ei vielä istu kauhean napakasti, eli en ole vielä nostanut selkänojaa istuvaan asentoon. Joten kai siellä tulee vähän TYLSÄÄ ;D? Ja varuillaan saa olla, ettei koko vauva tipahda rattaista kun tosiaan kiemurtelee itsensä noista vöistä irti, huoh... No, onneksi ihan pian saa selkänojaakin nostaa, josko sitten alkaisi viihtymään taas?
[b]Gallup[/b]:Moniko joulutähtönen jo [b]istuu[/b], rattaissa tai syöttötuolissa tai peräti ilman tukea??? Alpi istuu kyllä jo sylissä ihan ryhdikkäänä pienellä tukemisella, mutta ei osoita merkkiäkään istumaan nousemisesta itse. Käsi heilahtaa kyllä jo sivulle, kun " istutetaan" eli tarpeelliset heijasteet ovat kunnossa.
Ja nyt välikahville :)
Tinuri, vieläkin pää vähän jomotellen
Iitulille ja Rusinalle: ihme pelottelua siellä neuvolassa, ei kuulosta siltä et tarviis olla huolissaan, kun kasvua kuitenkin on tapahtunut. Olen kans lukenut et liikkeelle lähtö tässä 5-6kk kohdalla hidastaa kasvua, joillakin enemmän, joillakin vähemmän. Mut joka tapauksessa *halaus*.
Lumillameni eilen puolvuotis päivä ja hurahti nopeesti ohi. Ollaan joka päivä useaan otteeseen tytön kanssa kantorepun kanssa ulkona, niin Lumi nukkuu siinä päikkärit ja minä saan tehtyä näitä maatalon hommia (-jotka ei tekemällä lopu). Eilen tein lehmäaidan ja siivosin navettaa, ja neiti seuraaili hereillä maisemia aurinkolasien takaa, ja sit nukku loppu ajan. Kätevää, kun keksin ton repun, nyt en suostu siitä luopumaan...
Joo, tän jutun kirjotuksen aikana oon sit 4 kertaa jo käyny tytön siirtämässä pois rikkakihvelistä.. Se juutas kiinnostaa ja nyt tuli sit 5 kerta.. Pakko lopettaa, ei tuu nyt mitään.
Mut sairasteleville jaksamista.
Lumi on kerran käyny syöttötuolissa ja istu siinä ihan hyvin, sylissä istuu napakasti, mut lattialla ei oo istumaan menossa.
Voi, Rusina! Pitäisiköhän heittää huis helkuttiin nuo neuvoloiden käyrät? Vauvat taitavat kuitenkin olla niin omia yksilöitään. Kuten Tinuri taisi kertoa, käyrien sisään pitäisi mahtua niin eri tavalla syötettyjä, syöneitä lapsia. Onhan niissä jo syntymämitoissa niin eroja, miksei oikeastaan sitten myös jatkossa? Eihän me aikuisetkaan mahduttaisi millekään käyrille! Kovasti tsemppiä sinulle!
Meillä ei istuta, koska kaikki aika ollaan lattialla - nykyään vähän huonolla tuulella... Eivät ole pari viimeistä päivää olleet herkkua. Yöunetkin ovat taas huonontuneet, mutta kaipa ne taas joskus parantuvat.
Onnea kaikille puolen vuoden etapin saavuttaneille!
Ja kiitos tsempistä, kanssasisaret!
Nyt tyttö karjuu, on mentävä. Ei taida jaksa raukka tuota karhukävelyasentoon niin pitkään...
Iituli
Tänään käytiin pimun puolivuotisneuvolassa ja esikoisen 5v. lääkärissä. pimun mitat oli 72cm ja 8600g. Neiti on aika ärhäkkä ollu näillä helteillä - lattialla ei viihtyis, vaikka alkaa jo hahmottaa tuota eteenpäin menoa.. Pylly nousee pystyyn, mut sitä ei jaksa treenata, kun pitää alkaa " kirkuun" . Kirkumista meillä kuuluukiin ihan joka hetki ;) - mahtaa neito rakastaa omaa ääntään... On vaan kiva, jos yrittää jutella jonkun kanssa, kun ei tahdo kuulla mitään...
Sain äsken siivottua ja laitettua ihanan puhtaat matotkin paikoilleen. Yöllä pitäis heräillä kattoon Selänteen peliä, saas nähdä kuinka käy.....
Oon yrittäny jo vähän aloittaa suunnittelemaan tulevia opintoja. Opinnot alkaa elokuun lopussa, mut avoimen kautta voisin jo suorittaa elokuun alussa äikän kurssit... no vähän olis vielä aikaa suunnitteluun....
Galluppia: meillä istutaan rattaissa ja syöttötuolissa aika hyvin jo, lattialla leikin lomassa joskus haarojen välissä pidän neitiä, mut siinä tahtoo lelut kiinnostaa niin paljon, et alkaa mennä masulleen....
Nyt pitää lähteä laittamaan ruokaa.......
--Mirpa ja pimut--
Tänään onkin jo parempi mieli. Tapasin muita äitejä tänään joilla on sama th ja samaan tulokseen tultiin, Hän osaa vain tuijottaa käyriä eikä kuuntele mitä äiti sanoo.
En itse ole huolissani neidin kasvusta sillä siskon molemmat likat on kasvanu samaa " käyrää" eli miinusta hekin ovat menneet ja hyvin voivat. Vanhemman kanssa kävivät th lähettämänä lääkärissä, mutta vikaa ei ole. Ovat vaan laihan mallisia. Kiinteät aloitettiin heti kun neiti oli 4kk neuvolan painostuksesta ja siis sen takia kun paino ei nouse tarpeeksi. Siskoni jutteli hyvän ystävänsä kanssa (lääkäri) ja hän oli sanonu ettei mitään hätää kun neiti on tyytyväinen, liikkuu, leikkii ja touhaa. Sitä hän on! Ei sekuntiakaan paikallaan eli kuluttaa kyllä energiaa. Katotaan 7kk kontrollissa mitä tämä ihana th sanoo. Jos valittaa, käsken kyllä hänen tuoda sen lapsen näytille joka menee tasan käyrien mukaan. =)
Mukava lukea että teillä Pimmi nukutaan jo noin hyvin!! Meidänkin täytyy kokeilla sitä tutin kastelemista. Tosin en mäkään valita, neiti syö kerran aamuyöstä 4-6 aikoihin ja 08 herätään. Kiva jos pääsisit miehen kanssa kahden juhlimaan! Sitä minäkin toivon, että joskus kesällä. Päästäis vaikka tekeen ikea reissu kun remppa on valmis ja samalla katsomaan hieman helsinki-elämää..
Kovasti paranemista nefilin perheelle!! Onko iso remppa menossa? Meillä purkutöitä riittää kyllä muutamaksi viikoksi vielä. Tapettien repimisessä menee yllättävän paljon aikaa eikä se ole ollenkaan hauskaa. Mutta joskus mekin päästään ihka omaan kotiin. =)
Nyt nauttimaan jäätelösatsista kun neiti nukahti. Mulla kauhee jäätelöhimo kesäisin, satoi tai paistoi. =)
rusina & M 6kk 1päivä
Minäpä nostan tätä hieman ettei kadota ihan johonkin kauas.
Nopeat kuulumiset: Olen raato. Lauantain " ulkoilu" oli ihanaa, mutta kovin väsyttävää. Vaikkakin olin kotona jo yhdeltä. Ja seitsemältä heräsin laittamaan pojalle tutin suuhun. Hän oli vieraskorea ja nukkui 12h! Hyvin olivat hoitajat pärjänneet, vaikka poika oli nuhainen.
Tänään käytin varoiksi lääkärissä, mutta korvat ok ja keuhkoissa ei rohinoita. Poikanen oli lääkäristä kovin ihmeissään, mutta antoi kiltisti tehdä kaikki toimenpiteet. Äänikin alkaa pienellä parantua, pientä käheyttä on vielä havaittavissa.
Akseli söi tänään puuroa. Hyvin maistui, sitä alamme iltaisin syömään. Eilen annoin ennen nukkumaan menoa purkillisen maissisosetta ja avot, taas nukuttiin 12h! Ihana lomarytmi meillä. Kovasti on meteliä enemmän kun tytsky on kotona. Ja kauhaa saa heiluttaa... ;D
Nyt mun assistentti alkaa hermostua, pittää mennä.
Kirsikka ja Akseli
ps. Syy mun siivousinnolle ja vit***seen selvisi, kuukautiset alkoivat! Ilmankos oli viime viikolla raivohiki, siitähän se johtui. Alkoivat ihan samaan aikaan kun tytsyn aikana.