Mitä 5 - 6-vuotiaanne harrastavat?
Kommentit (33)
pianon soittoa
telinevoimistelua
uintia
kantelemuskari ja fudis 2xvko. Tonne fudikseen välttämättä halusi päästä, viedään niin kauan kuin on kivaa... 2xvko samaa lajia on musta liian paljon tuon ikäiselle, mutta poika ei tässä vaiheessa halua jättää toisia treenejä väliinkään.
Minusta tämän ikäiselle on 1 harrastus viikossa ehdoton yläraja. Kouluiässä voi harkita jotain muuta rinnalle. *Missä välissä lapsi ehtii levätä ja elää tavallista kiireetöntä kotiarkea vanhempien kanssa*, jos harrastuksia ja menoja tuppaa vähän joka illalle?! Kotihoidossa olevilla isommankin harrastusmäärän ymmärrän kyllä, mutta muilla en.
Niin, meidän 6- ja 5-vuotiaamme harrastavat telinevoimistelua kerran viikossa.
Käy 2 kertaa viikossa musiikkiopistolla ja kerran viikossa lastentanssissa.
Päivähoidossa 4 päivää viikossa.
Talvella lisäksi laskettelua perheen mukana ja normaalit hiihdot, luistelut yms. ja pihaleikeille ja kavereille jää vielä hienosti aikaa. Pikkukaupungissa asutaan ja lyhyet hoitopäivät. Kaikki on lähellä. Ei tunnu raskaalta, vaan lapsi on ihan innoissaan.
Eli perjantaisin käydään tanssissa ja torstaisin on ratsastus.Lisäksi keskiviikkoisin on mun mukana kun pidän lasten harrastekerhoa, mutta tää ei eroa juurikaan touhuilusta kavereiden kanssa pihalla/koti ympäristössä.
Meillä ajankäyttö systeemit hoidettu siten, että harrastuspäivinä pyrin hakemaan tytön viimeistään puol kolme päiväkodista, minkä jälkeen ollaan kotona rauhassa noin tunnin verran ja sitten syödään about neljän maissa. Sitten maha täynnä lähetään liikkeelle ja harrastamaan. Aina eväät mukana, lisäksi vettä ja mehua. Ratsastuksessa paljon vaatteita yms. Aina hyvillä mielin mennään ja kiireettömästi. Ei mielestäni ole lapselle hallaa. Ja jos ei halua lähteä, niin sitten ei mennä.
Tärkeintä on ettei harrastuksiin koskaan pakoteta.
ja sitten kohta ihmetellään kun lapset lihoo ja istuu vaan netissä.
Ja sit tulee näitä ampumatapauksia...
ja sitten kohta ihmetellään kun lapset lihoo ja istuu vaan netissä.
Ja sit tulee näitä ampumatapauksia...
Ei tod katso telkkaria vaikkei ole huhkimassa jonkun valmentajan käskytettävänä.
Poika leikkii sisällä ja joka päivä, melkeinpä säästä riippumatta vähän ulkonakin.
Liikkuu, juoksee, hyppii, tasapainoilee, kiipeää, roikkuu, konttaa jne.
Pihalla leikkivät naapurilasten kanssa milloin rofea ja poldea, milloin kirkkistä ja välillä on mukana tyttöjen hevostallileikissä.
Välillä meidän ja naapurinpojalla voi olla monta päivää (iltaa) kestäviä sisäleikkejä, joita ei korjata edes välillä pois, Legot, playmobilit ym sarjat sulautuvat keskenään ritarillan ympärille.
Käymme myös säännöllisesti teattereissa, museoissa, tiedekeskuksessa ja tapahtumissa joten mielestäni ihan hyvät eväät kasvaa isoksi.
Esikoinen 6v7kk käy 4 tuntia päivässä eskarissa. Harrastuksina hänellä on kuvataidekoulu 1x viikko (45 minuuttia), viulutunti 1x viikko, 45 minuuttia (aloitti tänä syksynä) ja tanssi 1x viikko (45 minuuttia). Noita kahta muuta on harrastanut nyt pari vuotta.
Keskimmäinen 4v9kk on kotihoidossa pikkuveikan kanssa. Harrastukset on tanssi 1x viikko (45 minuuttia), temppujumppa 1x viikko (45 minuuttia) ja muskari 1x viikko (45 minuuttia).
Tuon lisäksi keskimmäinen käy n. kerran viikossa perhekahvilassa minun ja kuopuksen (2v) kanssa. Aina en jaksa lähteä (olen viimeisilläni raskaana), joten tuota ei niinkään voi sanoa harrastukseksi.
Mies käy lasten kanssa kerran viikossa uimassa (itse en voi käydä uimahalleissa, koska olen kloorille allerginen ja kloori kuivattaa ihoni todella pahaksi :(), yleensä lauantaisin. Lisäksi pyöräillään koko perheen voimin, tehdään keväästä syksyyn n. 15 kilsan lenkkejä (kerran viikossa, paitsi nyt viime aikoina mies on tehnyt lenkit yksin lasten kanssa). Isommat pyöräilevät itse ja kuopus istuu kyydissä. Otetaan myös eväät mukaan ja syödään jossain matkan varrella.
Talvisin käydään laskettelemassa koko perheen voimin, muutaman kerran kuussa. Viime talvena kuopus laski pelkästään pulkkamäkeä ja minä ja mies vuoroteltiin laskuvuoroissa, toinen oli pulkkamäessä ja toinen laski lasten kanssa mäkeä ja välillä vaihdettiin vuoroja. Ensi talvesta en ole vielä varma mitä tehdään. Luultavasta mies menee lasten kanssa yksin laskettelemaan. Katsoo nyt.
Lisäksi poika on partiossa, missä muukin perhe. Muita säännöllisiä menoja ei ole, koska poika ei halua eikä perhe ehtisi kuskaamaankaan, sen verran on isommilla sisaruksilla iltamenoja, valitettavasti.
Minusta tämän ikäiselle on 1 harrastus viikossa ehdoton yläraja. Kouluiässä voi harkita jotain muuta rinnalle. *Missä välissä lapsi ehtii levätä ja elää tavallista kiireetöntä kotiarkea vanhempien kanssa*, jos harrastuksia ja menoja tuppaa vähän joka illalle?! Kotihoidossa olevilla isommankin harrastusmäärän ymmärrän kyllä, mutta muilla en.
Niin, meidän 6- ja 5-vuotiaamme harrastavat telinevoimistelua kerran viikossa.
aina olleet superharrastajia ja aloittaneet urheiluharrastuksensa jo varhain. t. yksi aineenopettaja
Ensin oli treenejä 1 krt/vko. Nyt poika on 9-v ja harrastaa jalkapalloa edelleen n. 3 krt/vko+pelit. Ei ole tarvinnut muuta...
Joku kyseli ovatko nuo 5 ja 6 vuotiaat päikkärissä...
Eivät ole ja nuo ovat kyllä kaikki ilta/viikonloppu juttuja.
Luistelua on 3x viikossa
Futista 2x
painia 1x
ja
Uintia kerran jos mies jaksaa/kerkiää nuo sinne viedä.