Tuttavapariskunta jää yksilapsiseksi sen takia
että heillä on helppo lapsi. He pelkäävät seuraavan lapsen olevan tosi vaikea.
Tämä on jotenkin nurinkurista. :)
Varmaan heilläkin mieli vielä ajan myötä muuttuu, johan tässä on aikaakin kun tämä juniori on vasta n. 2 v.
Kommentit (48)
Jos/kun joku sanoo arkensa kahden lapsen kanssa olevan helpompaa kuin aikanaan yhden, niin voimmeko todellakin mennä sanomaan että hän kokee asian väärin? Kuten jo aiemmissa viesteissäni sanoin, valtaosalle tuo kaksi lasta teettää enemmän työtä. Mutta toisaalta useamman lapsen kanssa sitä voi oppia tiettyihin rutiineihin ja suhtautumaan joihinkin asioihin rennommin niin ettei arki lopulta sen raskaammalta välttämättä tunnukaan. Ja lasten teettämä työmäärä voi vaihdella paljonkin.
Tuota versioasi että kaksi lasta teettää tuplana sen työmäärän mitä yksi en pysty allekirjoittamaan. Ja tunne paljon perheitä missä joku lapsista on todella paljon vaativampi kuion muut. Erityistapauksia on enemmän kuin uskotkaan ja siksi en menisi helpolla kirjoittamaan tuollaisia yleispäteviä _tosiasioita_ (vaikka ne monen kohdalla paikkansa pitäisivätkin).
46 (tms)
Meitä oli 4 lasta ja me oltiin tosi kilttejä. Oltiin kuulema helpompia kuin kenenkään muun lapsi/lapset. Matkustettiin paljon.
Kun ne lapset nyt vaan on erilaisia ;-) Voihan olla että sillä ainoalla lapsella on jumalaton määrä vaatteita ja kenkiä ja leluja eikä se tottele laittaa niitä paikoilleen ja siten teettää tytö ävanhemmillaan enemmän kuin kaksi, kolme tai neljä tottelevaista lasta, joille taas vanhemmilla ei edes ole varaa ostaa vaatteita aj kenkiä niin paljoa mitä levitellä ja kantaa mukana matkoilla.
sanoin että _enemmän_. Se on ihan tasan tosiasia. Jos on enemmän lapsia, _todennäköisyys_ on, että työtäkin on enemmän. Piste. Fakta. Tosiasia. Tilastoa.
Alan ymmärtää, miksi sinulle on jo yhdessäkin tajuton homma. Jos sulta menee asioiden ymmärtämiseen noin kauan ja silti ymmärrät väärin.
22
1) kuin arjen raskaus olisi joku hemmetin mittari jollekin - mitä raskaampaa, sen kirkkaampi kruunu? Helppoa ei saisi ilmeisesti elämässä olla.
2) kuin lapsimäärä olisi suoraan suhteessa siihen minkälaista arki on. Toki sen kuka vaan tajuaa, että enemmän lapsia, enemmän duunia. Mutta siihen se tajuaminen tuntuu jäävänkin. Arjen sujumiseen vaikuttaa koko se tilanne, missä perhe elää! Miten on työt järjestelty (jos niitä on), onko tukiverkkoja, ovatko kaikki terveitä, onko vanhempia yksi vai kaksi (tai useampia), onko kyse uusperheestä vai tavallisesta, hoidetaanko samalla yritystä tai karjatilaa...ja tuhat muuta esimerkkiä perään.
Olen itse sairaan lapsen sairas äiti, joka on hoitanut lapsen ohella sairaan äitinsä hautaan. Sairasta elämää;) Minulla oli siis yksi lapsi, mutta talossa kaksi potilasta + minä itse, joiden hoidosta vastasin yksin.
Siksi koko ajatus, että lapsiluku olisi arjen raskauden mittari on minusta todella koominen. Eihän lapsilukua voi irrottaa erilliseksi lohkoksi muusta elämästä ja laittaa sen pohjalta perheitä vierekkäin ' raskausasteikolle' .
Pelkästään ihmisten kyky selvviytyä lapsen syntymästä aiheutuvasta elämänmuutoksesta vaihtelee laidasta laitaan saatika se, miten arjen raskauden kokee. Yksi repii tukkaa päästä kun maitolasi kaatuu, toinen vasta kun lapsi on teholla.
Miten ihmeessä siis arjen helppous tai vaikeus voisi olla mitattavissa tai vertailtavissa oleva asia? Ja vielä tärkeämpi kysymys, miksi sitä pitäisi edes tehdä?
Vierailija:
sanoin että _enemmän_. Se on ihan tasan tosiasia. Jos on enemmän lapsia, _todennäköisyys_ on, että työtäkin on enemmän. Piste. Fakta. Tosiasia. Tilastoa.Alan ymmärtää, miksi sinulle on jo yhdessäkin tajuton homma. Jos sulta menee asioiden ymmärtämiseen noin kauan ja silti ymmärrät väärin.
22
Mutta en silti ymmärrä mistä sait käsityksen että minulla olisi jo yhdessä lapsessa tajuton homma? Tai että minulla olisi vain yksi lapsi. Vaikka tietysti ymmärsin tämänkin väärin, etkä sitä tarkoittanut.
46
Vierailija:
Mutta _tosiasia_ nyt on, että kaksi lasta on kaksi kertaa enemmän kuin yksi lapsi, joten on kyllä paljon todennäköisempää, että heistä on myös enemmän työtä.
22
Ja jos joku ihmettelee miten joillain on vain yksi lapsi, niin mä kyllä ihmettelen todella, ettämiten jotkut tekee jopa kolme lasta. Se menee niin yli sfäärien, ettei mitöön rajaa. Mutta en mä mene silti arvostelemaan muiden valintoja. Ihmetellä voi maailmassa kaikkea mitä itse tehnyt erilailla, toisten arvostelu on eri juttu.
poikkeustapauksia varmaan on. Sitten on niitä, jotka vain koetaan vaikeiksi jne. ja sitten niitä vanhempia, joille kaikki tuntuu vaikealta, vaikkei se objektiivisesti olisikaan. Jne.
Mutta _tosiasia_ nyt on, että kaksi lasta on kaksi kertaa enemmän kuin yksi lapsi, joten on kyllä paljon todennäköisempää, että heistä on myös enemmän työtä.
22