Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten määritellään kotiäiti?

Vierailija
11.06.2007 |

Olen luullut että kotiäidiksi lasketaan äiti joka hoitaa lastaan/lapsiaan kotona, mutta täällä kun näitä linjojen tiukennuksi on niin haluaisin kysyä määriteliä tuolle termille. Sekä näkemyksiä muutamaan esimerkkitapaukseen eli onko nainen kotiäiti jos:

-hän on kotona yhden alle 9kk ikäisen lapsen kannssa?

-vanhempi lapsi on päivähoidossa samaan aikaan kun äiti kotona nuoremman kanssa? (jos hän on kotiäiti, onko hän sitää yhdelle vai kahdelle lapselle jos hoidossa olijan hoitoajat on 10-15h/viikko?)

-jos lapsi/lapset ovat kotihoidossa, mutta äiti tekee keikkatöitä ohessa niin että mies hoitaa lasta työvuorojen ajan? Muuttuuko tilanne jos satunnaisesti turvaudutaan myös mummun apuun äidin ja isän työvuorojen mennessä päällekäin.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotirouvalla lapset ovat jo niin isoja, etteivät hoitoa tarvitse, tai ei ole lapsia ollenkaan, mutta rouva ei ole työelämässä.

Vierailija
2/21 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ei ap

*rupeaa jo itsekin miettimään mahtaako sitä sittenkään olle kotiäiti*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen joka hoitaa isompaa lasta/lapsia kotona, eikä ole työelämässä/opiskele. Eli kotiäitiys on hänen " ammattinsa" .

Minä esimerkiksi hoidin esikoista ja toista lastani kotona kunnes he olivat noin 3- ja 6-vuotiaat (olin siis kotiäiti 6 vuoden ajan). Sitten menin vuodeksi töihin. Silloin en ollut kotiäiti, vaikka lapset eivät hoidossa olleetkaan (isä hoiti, kun työni tapahtui iltaisin). Nyt olen tas äitiyslomalla, kun kolmas lapseni on 3kk ikäinen. Olen siis ollut kotona äitiyslomani alusta saakka (reilut 4kk), mutten kutsuisi itseäni kotiäidiksi kuitenkaan, koska työpaikka on odottamassa ja uskoisin olevani kotona vain äitiysloman loppuun saakka. Voinhan tietysti kysyttäessä vastata olevani _tällä hetkellä_ kotiäitinä...

Vierailija
4/21 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen joka hoitaa isompaa lasta/lapsia kotona, eikä ole työelämässä/opiskele. Eli kotiäitiys on hänen " ammattinsa" .

Minä esimerkiksi hoidin esikoista ja toista lastani kotona kunnes he olivat noin 3- ja 6-vuotiaat (olin siis kotiäiti 6 vuoden ajan). Sitten menin vuodeksi töihin. Silloin en ollut kotiäiti, vaikka lapset eivät hoidossa olleetkaan (isä hoiti, kun työni tapahtui iltaisin). Nyt olen tas äitiyslomalla, kun kolmas lapseni on 3kk ikäinen. Olen siis ollut kotona äitiyslomani alusta saakka (reilut 4kk), mutten kutsuisi itseäni kotiäidiksi kuitenkaan, koska työpaikka on odottamassa ja uskoisin olevani kotona vain äitiysloman loppuun saakka. Voinhan tietysti kysyttäessä vastata olevani _tällä hetkellä_ kotiäitinä...

Vierailija
5/21 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos jollain lapsella on esim. kehitysviivästymää, eli hän tarvitsee enemmän hoitoa ja tukea kuin ikäisensä. Onko äiti tällöin pidempään kotiäiti?

Vierailija
6/21 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen, onko nainen kotiäiti vai äiti. Mun mielestä kotiäiti on ihminen, joka hoitaa lastaan tai lapsiaan äitiysloman jälkeen. Jos äiti tekee myös töitä, hän ei ole mielestäni kotiäiti. Kotiäiti ei ole palkkatyössä.

Vierailija
7/21 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole väliä onko lapsi 2v vai 10v.

Vierailija
8/21 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole pitkä, kun joku täällä av:lla oli sitä mieltä, että jos on hoitovapaalla (eli saa alle 3-vuotiaasta kotihoidontukea), ei ole vielä kotiäiti vaan hoitovapaalainen. Hänen määritelmänsä mukaan kotiäiti olisi vasta, kun ei saa mitään tukia vaan elää kokonaan miehen tuloilla.

Vierailija:

kotihoidontuelle tiputtuaan hänestä tulee kotiäiti ja nuorimmaisen täytettyä 3v kotirouva.

Vierailija
9/21 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/21 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hoidan vähintään yhtä kotona.

Vierailija
11/21 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on työpaikka, niin on vain hoitovapaalla työstään.

Vierailija
12/21 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt todellakin vastaat. eli äiti vauvan kanssa kotona ja isompi kerhossa 9h/ vk, niin mikä äiti hän on?

isompi lapsi suunnilleen saman verran pois, olisi sitten kerhossa tai päiväkodissa.

Vierailija
13/21 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

nyt todellakin vastaat. eli äiti vauvan kanssa kotona ja isompi kerhossa 9h/ vk, niin mikä äiti hän on?

isompi lapsi suunnilleen saman verran pois, olisi sitten kerhossa tai päiväkodissa.

Naapurissa asuva mummu haluaa kotihoidossa oelvan esikoisen luokseen lähes päivittäin, ainakin useamman kerran viikossa. Lapsi on mummolassa varmasti sen 10-15h/viikko. Onko äiti silloinkaan äiti?

Vierailija
14/21 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos on työpaikka, niin on vain hoitovapaalla työstään.

Kyllä hänkin mielestäni on silloin kotiäiti.

Vierailija
15/21 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolle sanalle tullut niin ikävä kaiku että mielummin olisin mitä tahansa muuta!

Vierailija
16/21 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toka ei ole oikein äiti ollenkaan, kolmas on kotiäiti, koska hoitaa ne lapsensa kotona - ja vielä kunnioitettava sellainen, kun pysyy silti työelämässäkin kärryillä.

Vierailija
17/21 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani on kehitysvammainen 4v lapsi joka on puolipäivähoidossa kuntoutuksellisista syistä samalla kun sisko itse kotona 2v:n kanssa.

Eikö siskoni todellakaan ole edes äiti???!!???

Vierailija
18/21 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoidontuelle tiputtuaan hänestä tulee kotiäiti ja nuorimmaisen täytettyä 3v kotirouva.

Jos vanhempi lapsi on hoidossa, nainen voi sanoa olevansa yhden lapsen kotiäiti ja mainita siinä samalla että on hänellä toinenkin lapsi joka sattuu olemaan päivähoidossa. Hoitopäivien määrällä/pituudella tai päivähoidon syyllä ei ole merkitystä. Jos lapsi on hoidossa vaikka 5h/viikko, silloin et voi olla hänelle kotiäiti.

Keikkaileva äiti on kotiäiti joka tekee töitä siinä sivussa. ei ole mrkitystä kuka lasta hoitaa niin kauan kun tämä ei ole päivähoidon piirissä.

Vierailija
19/21 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä häntä ole odottamassa työ- tai koulupaikka. Eli hänen työnsä on vain olla äitinä, kun ei ole paikkaa valmiina mihin palata kotona olon jälkeen.

Vierailija
20/21 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis hoitaa kotona vauvaa ja vanhemmat lapset ovat " virikehoidossa" niin ei ole kotiäiti.

Jos tekee säännöllisesti töitä ei ole kotiäiti vaikka lapset muuten olisivatkin kotihoidossa.

Jos siis on vaikka äitiysvapaalla ja hoitaa samalla myös vanhempia lapsiaan kotona on kotiäiti.