Eläkeikä jopa 74 vuoteen
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012326622.html
Tämäkö on nyt toivottava kehitys? Tekoälyn ja automaation aikana!
No, toivotaan edes, että tähän kaikkeen kuuluisi kuuden tunnin työpäivä, joka olisi erittäin tervetullut aikana, kun on paljon työttömiä ja ihmistyötä kaikkinensa tarvitaan vähemmän.
Kommentit (287)
Ihan hulluksi kyllä menee. Päättäjät (puolueesta riippumatta) ovat kyllä onnistuneet sössimään tässä maassa kaiken. Suomesta tullut velkainen kehitysmaa, jota muu maailma kuppaa ihan huolella. Ja mikään ei näemmä riitä..suomalaisen jaksettava painaa duunia vielä toinen jalka haudassakin, että päättäjillä riittää rahhoo mitä suhmuroida omiin ja kavereitten taskuihin ja jaella suu hymyssä ympäri maailmaa..
Vierailija kirjoitti:
Ihan täyttä utopiaa tuo eläkkeiden nosto, fyysistä työtä tekevät eivät kykene noin pitkään töitä tekemään, ja ainakaan yksityiset yritykset eivät edes nyt palkkaa töihin jos ikä alkaa viitosella, tässä vaan suistetaan valtava joukko ihmisiä kurjuuteen ja köyhyyteen!
Olen itse 51v ja elinaikanani on eläkeikää nostettu jo lukemattomia kertoja, en varmaan ikinä pääse eläkkeelle, se varmaan poistetaan jo kokonaan ennenkuin täyttäisin edes sen 70v, jos edes elän niin vanhaksi!!!
Olen 64-vuotias ja mun aikana eläkeikää on nostettu tasan yhden kerran(ellei tätä uutta ehdotusta lasketa)
Ja nimenomaan 70-luvun loppupuolella syntyneet, koska heidän työelämän alkaessa Suomeen oli jo pesiytynyt useita vuokratyöfirmoja. Pätkätöistä koostuvalla CV:llä voi pyyhkiä takapuolensa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hulluksi kyllä menee. Päättäjät (puolueesta riippumatta) ovat kyllä onnistuneet sössimään tässä maassa kaiken. Suomesta tullut velkainen kehitysmaa, jota muu maailma kuppaa ihan huolella. Ja mikään ei näemmä riitä..suomalaisen jaksettava painaa duunia vielä toinen jalka haudassakin, että päättäjillä riittää rahhoo mitä suhmuroida omiin ja kavereitten taskuihin ja jaella suu hymyssä ympäri maailmaa..
Miksi et sijoita? Suomalaisten sijoitusvarallisuus kasvaa koko ajan.
Viisikymppiset ovat jo hylkykamaa työmarkkinoilla. Tarkoituksena siis on, että ihmiset roikkuvat työkkärin listoilla viimeiset 20 vuotta, ennen kuin pääsevät eläkkeelle?! Väsäävät vähintään neljä hakemusta kuukaudessa, sitähän kertyy tuossa ajassa 960 hakemusta. Todella mieltä ylentävää...
Vierailija kirjoitti:
Eikö toimittajallakin ole vastuu tuossa kohtaa kyseenalaistaa haasteltavan sanoma?🤔
"Anteeksi nyt mutta eihän tuossa ole yhtään mitään järkeä kun 100 000 nuorta on ilman töitä. Oletteko te varmasti valtiovarainministeriön virkamies vai kenties vasemman jalan saapas?"
Hmm.... virkamiehet demareita... vaalit tulossa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et sijoita? Suomalaisten sijoitusvarallisuus kasvaa koko ajan.
Työtön ei voi sijoittaa, you dimwit!
Herrajumala. Vanhuksena pitää työskennellä.
Oliko se viime vuonna vai jopa alkuvuodesta kun uutisoitiin mm. Suvi-Anne Siimeksen haastattelussa siitä miten Suomeen tulee paljon ulkomaalaisia, joille ei tule pitkää työuraa täällä mutta he saavat täältä täydet eläkkeet.
Tähän se johti jo nyt.
Nytkään ei riitä kaikille töitä. Ja toki he, joille töitä ja työkykyä löytyy, pystyvät jo nyt menemään eläkeikäisinäkin töihin.
Eikö ennemminkin pitäisi saada nuorille työpaikkoja, että pystyvät aloittamaan oman elämän? Ja että heillekin kertyisi työeläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppiset ovat jo hylkykamaa työmarkkinoilla. Tarkoituksena siis on, että ihmiset roikkuvat työkkärin listoilla viimeiset 20 vuotta, ennen kuin pääsevät eläkkeelle?! Väsäävät vähintään neljä hakemusta kuukaudessa, sitähän kertyy tuossa ajassa 960 hakemusta. Todella mieltä ylentävää...
Juuri noin. Ja myös työnantajat kiittävät, kun saavat kaikenlaisia hakemuksia. Ikä ei ole este työnteolle, jos järki ja fysiikka kestää. Mutta pakkotyö vanhana ei ole ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Valtiovarainministeriö on laskenut, että eläkeiän nostolla Suomeen saataisiin 50 000–120 000 lisätyöllistä. Ministeriö kuitenkin korostaa, että arvio on hyvin epävarma"
WTF? Lisätyöllistä??? Varmaan tarkoittivat 50 000–120 000 lisätyötöntä. Kuka palkkaa yli 70-vuotiaita?
Älä hallusinoi. Eläkeiän korotusta ei ole käsitelty eduskunnassa.
Nostavat sen siellä sataan vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilu kerho. Ensin ollaan maksettu 25% tuloista eläkkeisiin koko ikämme, ja sitten ei itse koskaan päästä eläkkeelle. Viduttaa niin paljon, että kohta katkeaa suoni päästä.
Voit lähteä maasta ja mennä onnelaasi. Kukaan ei pakota jäämään tänne. Syy nykytilanteeseen on työttömien laiskuripaskiaisten joukko jotka vaan nostavat kelan tukia eivätkä tee mitään hyödyllistä. Olisiko aika päästä eroon turhasta aineksesta.
Vai että syy nykytilanteeseen on työttömien. Syy on se, että kaltaisiasi idiootteja on johtamassa tätä maata, senkin turha-aines.
Tämä teki sen, että aion seurata mikä puolue vannoo, ettei eläkeikää nosteta.
Ja äänestän sitä, olkoon mikä hyvänsä.
Tämä on nyt kynnyskysymys.
Ja jos joku järjestää mielenosoituksen, olen mukana.
Ehtii nousta 100 vuoteen ennen 2040 vuotta.
Tämä on ihmisoikeusrikos, taloudellista väkivaltaa!
Tällainen eläkeikien riepottelu yhtenään osoittaa kuinka epäluotettava laitos koko valtio on, tempoilevaa politiikkaa eikä minkäänlaista pitkäaikaista luotettavuutta varsinkin näin pitkän ajan asioissa kuten eläkkeet!
Sitten vaan hurskastellaan että olisit säästänyt yksityisen oman eläkkeen, no esim. me 50+ ei enää keretä sitä tehdä, kun me olimme työuran alussa, oli eläkkeistä ihan eri puheet, se vaikutti varmalta ja luotettavalta järjestelmältä, mutta senkin Suomi onnistui tuhoamaan pilalle!!
Saatanan petosvaltio, toivon kaikkea pahaa tälle maalle ja jos tulee tilaisuus, edesautan pahaa tälle maalle itsekin ihan puhtaasti koston vuoksi, tämä paskamaa pilasi elämäni, sen ainoan mitä mulla olisi ollut!!!
Koko systeemi pitäisi lopettaa. Vituttaa niin paljon tämä pelleily. RAHAT TAKASIN SAATANA
MAHTAVAA me tienataan tällä. Ma.mut takuueläkkeelle 1000€ käteen 3 vuoden jälkeen ja kaikki pakolliset menot vielä maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Koko systeemi pitäisi lopettaa. Vituttaa niin paljon tämä pelleily. RAHAT TAKASIN SAATANA
Painu hiiteen kelaloinen!
Vierailija kirjoitti:
Ihan täyttä utopiaa tuo eläkkeiden nosto, fyysistä työtä tekevät eivät kykene noin pitkään töitä tekemään, ja ainakaan yksityiset yritykset eivät edes nyt palkkaa töihin jos ikä alkaa viitosella, tässä vaan suistetaan valtava joukko ihmisiä kurjuuteen ja köyhyyteen!
Olen itse 51v ja elinaikanani on eläkeikää nostettu jo lukemattomia kertoja, en varmaan ikinä pääse eläkkeelle, se varmaan poistetaan jo kokonaan ennenkuin täyttäisin edes sen 70v, jos edes elän niin vanhaksi!!!
Se "lukemattomia kertoja" tarkoittaa yhden ainoan kerran v. 2005 ja edellisen kerran alennettiin 65 ikävuodesta 63v..
Eli ennen eläkkeele päästiin 65v, vuosiloma 24pv, perhevapaa 2-6kk ja vielä 70-luvulle saakka tehtiin 6 pv työviikkoa.