70-vuotiaaksi töissä | Eläkeiän reipas nostoehdotus koskisi vuonna 1967 ja sen syntyneitä
Valtiovarainministeriö esittää vanhuuseläkeiän nostamista 70 vuoteen.
Eläketurvakeskuksen päällikkö Heikki Tikanmäki arvioi muutoksen koskevan 1967 syntyneitä ja nuorempia.
70-vuotiaaksi töissä | Eläkeiän reipas nostoehdotus koskisi vuonna 1967 ja sen jälkeen syntyneitä
Kommentit (446)
Vierailija kirjoitti:
No toivottavasti tekevät nopeasti sen päätöksen, nimittäin jos noin eläkeikä nostetaan, niin lähden kyllä asap varhaiskasvatusalalta pois ja katson työn joka ei kuluta minua loppuun ennen sitä nostettua eläkeikää.
Konttorirotaksi jonnekkin vaikkapa, vaikka toki sekin voi kuluttaa, mutta ihan eri tavalla.
Toimistohommiin on järkyttävä määrä hakijoita.
Voisiko eläikeikä riippua siitä, että millaista työtä ihminen on elämänsä tehnyt, koska eri työt kuluttaa kehoakin ihan eri tavalla?
Ja voisiko sekin vaikuttaa, että onko ollut 10 vuotta viettämässä ihanaa kotielämää, kun on pyöräytellyt kakaroita kerta toisensa jälkeen, samalla pitäen varattuna jotain vakkaripaikkaa niin että muut ei ole sitä voineet saada: Tällaisetkin vähän myöhemmin eläkkeelle kuin ne jotka painanu tauotta töitä senkin ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, haluaisitko sinä että sinua hoitaa 70- vuotias sairaanhoitaja? Yleinen lehityskulkuhan nyt on ollut, että jos ei jaksa omassa työssään asiantuntijana tms, voi aina lukee sairaanhoitajaksi. Niin mitenkä se 70- vee pärjäilee siellä helpommassa sairaanhoitoympäristössä? Onko sen hoito ns luotettavaa, laadukasta ja turvallista? Jos sä jäät pois 55- vuotiaana vaikkapa johdon assistentin työstä kun pää alkaa prakaamaan etkä sä jaksa, te- toimisto ehdottaa sulle sairaanhoitajan tai lähihoitajan ammatteja? Tai sit tota noinni sähköasentajan tai koodarin töitä? Tualnoinni maailmassa töitä riittää senku tekee......?? Vai mitä ne ehdottais 55-65 -vuotiaille joka ei vaan enää jaksa? Mitä työtä?
Tiedättekö että moni sairaanhoitaja tekee keikkatyötä vaikka on 70v. Jos on kunnossa niin miksi ei. Joku vuosi sitten oli juttu jossain 75v lähihoitajasta joka teki työkeikkaa ja koki että pitänee lopettaa kun ihmiset tuomitsevat, vaikka hän on täysin kunnossa ja voi tehdä työtä. Eduskunnassa taitaa olla joitakin yli 70v edustajia puhumattakaan kuntapuolen päättäjistä. Joten ikä ei ole este. Itse olen pitänyt eläkeikää rajana henkilöille, jotka ovat ehdolla päättäjiksi. En ole ikinä äänestänyt ketään joka on reilusti eläkeiässä. Poikkeus oli Niinistö ja pressavaali.
Aika tietämätön olet. Nuo hoitajat jotka tekee keikkaa ovat vanhuuseläkkeellä.
Saavat sekä palkan ja eläkkeen. Myös työvuoronsa voivat valita eivätkä tarvii lääkelupia.
Pois tuommoset töistä! Juuri lopetin hoitoalalla, koska nuo vanhukset vie työt.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt vuonna 1969. Meiltä vietiin jo kaikki alle 22-vuotiaana palkkatyöstä kertyneet eläkkeet. Suurin osa tuntemistani ihmisistä aloitti kesätyöt tuolloin jo 15-vuotiaana. Eli seitsemän vuotta katosi jo eläkekertymästä. Nyt sitten pitäisi jaksaa olla töissä 70-vuotiaaksi. Hienoa toimintaa.
Jaksaa jaksaa 😅
T:1963
Vanhus kun lähtee kelan tukia hakemaan siinä menee myös lasten ja lastenlasten perinnöt. Kela antaa ja kela ottaa myös takaisin jos asunnon voi myydä. Näin käy esimerkiksi kun toinen puoliso kuolee. Tai asut yksin. Mitäpä se vanhus sillä asunnolla..omasta kodistaan joutuu lähtemään vaan hieman aiemmin mutta minne se vanhus menisi ja kuka hoitaa asunnon myynnin. Laittaako kela sen ulosottoon? Huhhuh. Ikävälle tuntuu sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyky yli 60 kymppisillä vaihtelee todella paljon. Jotkut ovat vielä 80 vuotiaina pirteitä ja hyvinvoivia, kun toiset ovat 60 vuotiaina täysin työkyvyttömiä ja sitten heitä pyöritetään työkkärin rattaissa kunnes saavuttavat eläkeiän. Joku yksilöllinen ratkaisu tähän pitäisi saada, kun osa kuolee pois ennen eläkeikää ja osa taas porskuttaa vaikka kuinka kauan. Ratkaisu ei voi olla, että kaikkia sairaita vanhuksia roikotetaan byrokratian rattaissa kunnes nipin napin täyttävät 70 vuotta. Eivätkä kuitenkaan pääse työkyvyttömyyseläkkeellekään.
Pelkkä pirteys ja hyvävointisuus ei riitä, ei ole yksikään 80v. työkykyinen. Taino riippuu toki työstä, mutta useimpiin töihin ei ainakaan ole kykenevä, ei vaan aivot enää toimi riittävästi, vaikka kroppa pelittäiskin.
80v ei kelpaa kuin USA:n presidentiksi
Vierailija kirjoitti:
No toivottavasti tekevät nopeasti sen päätöksen, nimittäin jos noin eläkeikä nostetaan, niin lähden kyllä asap varhaiskasvatusalalta pois ja katson työn joka ei kuluta minua loppuun ennen sitä nostettua eläkeikää.
Konttorirotaksi jonnekkin vaikkapa, vaikka toki sekin voi kuluttaa, mutta ihan eri tavalla.
Ne työt tekee kohta tekoäly.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu vuokralla eikä omista mitään eikä ole säästöjä saa asumistukea ja toimeentulotukea 595 yleistuen lisäksi ennen eläkkeelle jäämistä.
Aika sekava tuo yleistuki. Kukaan ei ymmärrä mitkä kaikki asiat kuuluu yleistukeen. Asumistuki? Eläke? Työmarkkinatuki? Paljon rahaa laitettiin mokomaan uudistukseen. Saaden kaikista tuista harkinnanvaraisia?
Siellä on ihan kaikki samst osat kuin ennenkin. Käytännössä, jos sulla on säästöjä tai omaisuutta vähänkin enemmän, saat vaan vanhan työmarkkinstuen verran eli n. 600 euroa kuussa.
Mutta ove, pääomatulot jne leikkaa yleistukea.
Vierailija kirjoitti:
Laskelma on että moni kuolee 65-70 ikäisenä niin niille ei tuu mitään eläkettä
Moni kuolee tai vammautuu jo aikaisemminkin kun terveydenhoito on niin surkeaa. Itselläni työperäisiä vaivoja joita ei oteta työterveydessä vakavasti, mutta pitäisi kuitenkin jaksaa vielä muutama vuosikymmen työelämää ainakin 70-vuotiaaksi???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt vuonna 1969. Meiltä vietiin jo kaikki alle 22-vuotiaana palkkatyöstä kertyneet eläkkeet. Suurin osa tuntemistani ihmisistä aloitti kesätyöt tuolloin jo 15-vuotiaana. Eli seitsemän vuotta katosi jo eläkekertymästä. Nyt sitten pitäisi jaksaa olla töissä 70-vuotiaaksi. Hienoa toimintaa.
Jaksaa jaksaa 😅
T:1963
Kannattaa vittuilla nuoremmille, jotka maksaa sun eläkkeen. Jos maksaa.
Vierailija kirjoitti:
lopettakaa valittaminen ja tehkää lapsia
se on ainoa tapa saada kunnon eläke
Lisää orjia tänne raatamaan elämämittaiseen orjuuteen? Ei kiitos, en halua tehdä tänne ketään kärsimään samaa mitä itsellä on edessä.
Itse en ole tehnyt töitä enää vuosiin enkä aijo tehdäkään.Kela maksakoot loppuelämäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, haluaisitko sinä että sinua hoitaa 70- vuotias sairaanhoitaja? Yleinen lehityskulkuhan nyt on ollut, että jos ei jaksa omassa työssään asiantuntijana tms, voi aina lukee sairaanhoitajaksi. Niin mitenkä se 70- vee pärjäilee siellä helpommassa sairaanhoitoympäristössä? Onko sen hoito ns luotettavaa, laadukasta ja turvallista? Jos sä jäät pois 55- vuotiaana vaikkapa johdon assistentin työstä kun pää alkaa prakaamaan etkä sä jaksa, te- toimisto ehdottaa sulle sairaanhoitajan tai lähihoitajan ammatteja? Tai sit tota noinni sähköasentajan tai koodarin töitä? Tualnoinni maailmassa töitä riittää senku tekee......?? Vai mitä ne ehdottais 55-65 -vuotiaille joka ei vaan enää jaksa? Mitä työtä?
Tiedättekö että moni sairaanhoitaja tekee keikkatyötä vaikka on 70v. Jos on kunnossa niin miksi ei. Joku vuosi sitten oli juttu jossain 75v lähihoitajasta joka teki työkeikkaa ja koki että pitänee lopettaa kun ihmiset tuomitsevat, vaikka hän on täysin kunnossa ja voi tehdä työtä. Eduskunnassa taitaa olla joitakin yli 70v edustajia puhumattakaan kuntapuolen päättäjistä. Joten ikä ei ole este. Itse olen pitänyt eläkeikää rajana henkilöille, jotka ovat ehdolla päättäjiksi. En ole ikinä äänestänyt ketään joka on reilusti eläkeiässä. Poikkeus oli Niinistö ja pressavaali.
Aika paljon eduskunnassa on nuorehkoja ihmisiä.
Presidenteistä Sauli Niinistö on syntynyt vuonna 1948, mutta on naimisissa vuonna 1977 syntyneen Jenni Haukion kanssa. Sauli Niinistö alensi presidentin palkkaa juuri ennen, kuin astui virkaan.
Alexander Stubb on syntynyt vuonna 1968 ja Suzanne Innes-Stubb vuonna 1970. He kuuluvat X-sukupolveen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu vuokralla eikä omista mitään eikä ole säästöjä saa asumistukea ja toimeentulotukea 595 yleistuen lisäksi ennen eläkkeelle jäämistä.
Aika sekava tuo yleistuki. Kukaan ei ymmärrä mitkä kaikki asiat kuuluu yleistukeen. Asumistuki? Eläke? Työmarkkinatuki? Paljon rahaa laitettiin mokomaan uudistukseen. Saaden kaikista tuista harkinnanvaraisia?
Siellä on ihan kaikki samst osat kuin ennenkin. Käytännössä, jos sulla on säästöjä tai omaisuutta vähänkin enemmän, saat vaan vanhan työmarkkinstuen verran eli n. 600 euroa kuussa.
Mutta ove, pääomatulot jne leikkaa yleistukea.
Käsittääkseni ne leikkaa myös työmarkkinatukea. Ainakin hakemuksessa on aina kyselty pääomatulot tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lähihoitaja ja uskon että joku 70v. kokee, että painaa töitä niinkuin ennenkin, mutta sivusta seuranneena voin sanoa, että ei he todellakaan paina töitä niinkuin ennenkin vaan ovat hirveä rasite työpaikalla. Työtahti on kiihtynyt ihan älyttömästi, eikä nämä eläkkeeltä keikkaa tekevät pysy lainkaan perässä. Mieluummin nuoria ihmisiä keikalle kuin vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikkeusyksilöitä on aina, mutta suurimmalla osalla työkyky alkaa hiipua yli kuusikymppisenä. Nykyisessä systeemissäkin poikkeusyksilöt saavat jatkaa töissä kuinka pitkään hyvänsä kunhan työnantaja ei irtisano.
Meille 1990 ja sen jälkeen syntyneille ei tule enää olemaan mitään eläkeikää eikä eläkkeitä. Veikkaan, että -89 syntyneet ovat viimeinen ikäluokka joka saa eläkettä, ja heidän eläkeikänsä tulee olemaan 80 v.
Pitäkää hatuistanne kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Työkyky yli 60 kymppisillä vaihtelee todella paljon. Jotkut ovat vielä 80 vuotiaina pirteitä ja hyvinvoivia, kun toiset ovat 60 vuotiaina täysin työkyvyttömiä ja sitten heitä pyöritetään työkkärin rattaissa kunnes saavuttavat eläkeiän. Joku yksilöllinen ratkaisu tähän pitäisi saada, kun osa kuolee pois ennen eläkeikää ja osa taas porskuttaa vaikka kuinka kauan. Ratkaisu ei voi olla, että kaikkia sairaita vanhuksia roikotetaan byrokratian rattaissa kunnes nipin napin täyttävät 70 vuotta. Eivätkä kuitenkaan pääse työkyvyttömyyseläkkeellekään.
Suorittavaa työtä tekeviähän tässä kustaan silmään. Jätekuskin hommat ja varastolla jauhosäkkien lemppaaminen ei enää vanhana onnistu, mutta johtaja jaksaa edelleen piereskellä nahkatuolissaan ja välillä puhua paltsuissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole tehnyt töitä enää vuosiin enkä aijo tehdäkään.Kela maksakoot loppuelämäni.
Itse teen töitä sen minimin mitä tarvii, enkä stressaa ylimääräisestä. Menen töihin, teen sen minimin mihin mut on palkattu ja sitten kotiin ja sama seuraavana päivänä uudestaan. Joskus teen jopa vähemmänkin kuin minimin, mutta niin ettei kukaan huomaa mitään.
Jos on työelämässä niin ei itseään kannata puhki raataa, tässä se nyt nähdään, että kiitos seisoo siinä, että saat vaan raata vieläkin pidempään töissä.
Poikkeuskena toki työt, joissa se raataminen vie jotenkin sinun etuasi eteenpäin eli esim. tienaat enemmän jos raadat enemmän. Tällaisilla duunareilla kuin minä se on ihan se ja sama sille työpanokselle, kunhan tekee sen verran ettei saa potkuja.
Sain ennen työmarkkinatukea ja nyt saan yleistukea ihan täsmälleen saman verran, että sinänsä mikään ei ole muuttunut. Toimeentulotukeen en ole oikeutettu.