Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-vuotiaaksi töissä | Eläkeiän reipas nostoehdotus koskisi vuonna 1967 ja sen syntyneitä

Vierailija
07.10.2026 |

Valtiovarainministeriö esittää vanhuuseläkeiän nostamista 70 vuoteen.

Eläketurvakeskuksen päällikkö Heikki Tikanmäki arvioi muutoksen koskevan 1967 syntyneitä ja nuorempia.

70-vuotiaaksi töissä | Eläkeiän reipas nostoehdotus koskisi vuonna 1967 ja sen jälkeen syntyneitä

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012326131.html

Kommentit (165)

Vierailija
61/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme pointtia:

1) Tämä kansliapäällikkö on itse 57 -vuotias. Jaksaisiko itse 13 vuotta vielä?

2) Tekoäly vie työt, miten ihminen voi jäädä töistä eläkkeelle kun ei töitä tee

3) Suomessa järkyttävä työttömyys, kukaan ei edes saa töitä

Vierailija
62/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma työni on tosi kiireistä ja tuntuu, että jatkuvasti vielä vain tehostetaan. Paljon on muistamista ja vastuuta. Itse olen vasta vähän yli nelikymppinen, mutta kyllä se huolettaa, miten jaksaa töissä 70-vuotiaaksi. Helppo on heitellä ilmaan, että nostetaan eläkeikä vaikka 100 vuoteen, mutta hankaluuksiahan se tuo, kun ihmiset eivät silloin enää välttämättä ole työkuntoisia. Jossain vaiheessa voi tulla ongelmaksi, miten saada sairaat ja dementoituneet pois töistä. 

Muutenkin tuntuu tosi epäreilulta maksaa veroja ja eläkemaksuja, kun tietää, että itse tulee tuskin saamaan eläkettä lainkaan. Miksi maksaa tyhjästä? Ihan susi koko eläkejärjestelmä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetäkää käteen siellä Eläketuhokeskuksessa.

Vierailija
64/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu vuokralla eikä omista mitään eikä ole säästöjä saa asumistukea ja toimeentulotukea 595 yleistuen lisäksi ennen eläkkeelle jäämistä.

Vierailija
65/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä tämä hallitus välittäisi mistään, kodit viedään ja terveys. 

Vierailija
66/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, hieno juttu. Pidetään vanhukset töissä, jotta nuoret ei tule koskaan pääsemään työelämään. Tämä on juuri oikea tapa viedä nuorilta usko tulevaisuuteen. Ei tarvitse sitten ihmetellä miksi niitä lapsia ei enää hankita.  

Ei vaan irtisanotaan ennen eläkeikää ja omaisuutta joutuu myymään, kun ei pärjää 595 yleistuella.

Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun. Ei saa olla säästöjä.

Toimeentulotuki on eri kuin yleistuki. 

Vierailija
67/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asuu vuokralla eikä omista mitään eikä ole säästöjä saa asumistukea ja toimeentulotukea 595 yleistuen lisäksi ennen eläkkeelle jäämistä.

Aika sekava tuo yleistuki. Kukaan ei ymmärrä mitkä kaikki asiat kuuluu yleistukeen. Asumistuki? Eläke? Työmarkkinatuki? Paljon rahaa laitettiin mokomaan uudistukseen. Saaden kaikista tuista harkinnanvaraisia? 

Vierailija
68/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistukea vähentävät ove, pääomatulot jne myös yli 55-vuotiailla työttömillä.

Vierailija
69/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma työni on tosi kiireistä ja tuntuu, että jatkuvasti vielä vain tehostetaan. Paljon on muistamista ja vastuuta. Itse olen vasta vähän yli nelikymppinen, mutta kyllä se huolettaa, miten jaksaa töissä 70-vuotiaaksi. Helppo on heitellä ilmaan, että nostetaan eläkeikä vaikka 100 vuoteen, mutta hankaluuksiahan se tuo, kun ihmiset eivät silloin enää välttämättä ole työkuntoisia. Jossain vaiheessa voi tulla ongelmaksi, miten saada sairaat ja dementoituneet pois töistä. 

Muutenkin tuntuu tosi epäreilulta maksaa veroja ja eläkemaksuja, kun tietää, että itse tulee tuskin saamaan eläkettä lainkaan. Miksi maksaa tyhjästä? Ihan susi koko eläkejärjestelmä. 

Työnantajille tulee kalliiksi pitää yli 65 -vuotiaita kun  joutuu maksamaan heidän lonkkaleikkauksia ja syöpähoitoja

Vierailija
70/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa äänestää EK:ta,eli kokoomusta,persuja,kristillisiä tai RKP:tä,jos tämä tuntuu hyvältä ajatukselta.

Vierailija
71/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kokoomus

Vierailija
72/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika sekava tuo yleistuki. Kukaan ei ymmärrä mitkä kaikki asiat kuuluu yleistukeen. Asumistuki? Eläke? Työmarkkinatuki? Paljon rahaa laitettiin mokomaan uudistukseen. Saaden kaikista tuista harkinnanvaraisia? 

Yleistuki on Kelan maksama työttömyystuki. Voit saada yleistukea, jos olet työtön työnhakija eikä sinulla ole oikeutta ansiopäivärahaan tai ansiopäivärahan enimmäisaika on päättynyt. Yleistuen määrään voivat vaikuttaa esimerkiksi palkka- ja pääomatulot.

Asumistuki, eläkkeensaajan asumistuki, eläke, takuueläke, toimeentulotuki ovat eri asioita.

Vierailija
73/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajille tulee kalliiksi pitää yli 65 -vuotiaita kun  joutuu maksamaan heidän lonkkaleikkauksia ja syöpähoitoja

Siksi nykyään irtisanomiseen riittää asiallinen syy.

Vierailija
74/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lopettakaa valittaminen ja tehkää lapsia

se on ainoa tapa saada kunnon eläke

Suomessa on jo 400 000 työtöntä, miksi lapsia tarvitaan lisää kun nykyisetkään ei pääse töihin ja samalla tekoäly vie ihmisten työpaikat?

Vierailija
75/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, haluaisitko sinä että sinua hoitaa 70- vuotias sairaanhoitaja? Yleinen lehityskulkuhan nyt on ollut, että jos ei jaksa omassa työssään asiantuntijana tms, voi aina lukee sairaanhoitajaksi. Niin mitenkä se 70- vee pärjäilee siellä helpommassa sairaanhoitoympäristössä? Onko sen hoito ns luotettavaa, laadukasta ja turvallista? Jos sä jäät pois 55- vuotiaana vaikkapa johdon assistentin työstä kun pää alkaa prakaamaan etkä sä jaksa, te- toimisto ehdottaa sulle sairaanhoitajan tai lähihoitajan ammatteja? Tai sit tota noinni sähköasentajan tai koodarin töitä? Tualnoinni maailmassa töitä riittää senku tekee......?? Vai mitä ne ehdottais 55-65 -vuotiaille joka ei vaan enää jaksa? Mitä työtä?

Vierailija
76/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höpö höpö moisille jutuille. Itse olen töissä päiväkodissa, ikää 38 enkä meinaa nyttenkään jaksaa. Saa olla tosi teräskuntoinen 70v, että liukuhihnalta jaksaa siellä vaihdella vaippoja ja pyyhkiä pyllyjä, nostella lapsia ja kurotella lattioille, istua lattialla, ottaa vastaan potkuja ja lyöntejä (johan siinä menee luut poikki ton ikäsellä). Sen lisäksi pitää olla tosi skarppi koko ajan, pitää lapset tallella ja turvassa, muistaa monien kymmenien lasten nimet ja perheet ja asiat (töitä tehdään yhä enemmän yli ryhmärajojen, ei vain omassa lapsiryhmässä enää), hoitaa kaikenlaisia juoksevia asioita, dokumentointia, verkostotyötä, kirjallisia töitä - pieninä murusina koska työ keskeytyy aivan jatkuvasti, myös silloin vaikka listan mukaan sinulla pitäisi olla SAK-aikaa. En edes nyt enää kykene muistamaan ja hallitsemaan kaikkia tarvittavia asioita, miten sitten 70-vuotiaana, kun muisti rapistuu ihan luonnollisista syistä? Meilläkin suvussa kaikenlaista dementiaa. 

Meillä on jonkin verran eläkkeellä olevia välillä tuuraamassa ja kyllä sen näkee, että ihan liian rankkaa on tuon ikäiselle. Ja se on täysin luonnollista! Ei tuossa iässä enää kuulu huolehtia monesta pienestä ihmisestä kokonaisvaltaisesti, 8h/päivässä. 

Vierailija
77/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai? Minä kylläkin sain omasta tapaturmavakuutuksesta rahat hoidattaa lonkka kuntoon.

Vierailija
78/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yleistukea vähentävät pääomatulot, ove, omat palkkatulot, omaishoidontuki, tekijänoikeuskorvaukset ja perhehoitajan palkkiot myös yli 55-vuotiailla työttömillä."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772937.html

Vierailija
79/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Jos olet säästänyt pesämunaa vanhuudenturvaksi ja saat kenkää jokusen vuoden ennen eläkeikää, niin joudut syömään säästösi pois. 

Vierailija
80/165 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskelma on että moni kuolee 65-70 ikäisenä niin niille ei tuu mitään eläkettä 

Tai ei ainakaan haluta että useimmat pääsisivät eläkkeelle terveinä ja virkeinä eikä työelämän uuvuttamina. Nykyisessä työelämässä ne työpaikatkin taitavat usein kadota eläkkeelle siirtymisen myötä eikä heidän tilalleen välttämättä palkata ketään uutta ja nuorempaa tekijää. Korkeintaan joku perii vähän korkeimman tittelin samassa virastossa tai firmassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme