Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä neuroepätyypillinen, paljasta kodin ratkaisut jotka on hyödyllisiä!

Vierailija
06.10.2026 |

Onko teillä kotona jotain esineitä tai pieniä käytännön ratkaisuja, jotka ovat osoittautuneet yllättävän hyödyllisiksi arjessa?

Sellaisia, jotka esimerkiksi auttavat muistamaan asioita, löytämään tavarat, keskittymään tai muuten vain tekevät arjesta sujuvampaa. Saa jakaa myös ihan arkisia ja itse keksittyjä ratkaisuja!

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun asuin yksin, söin sohvalla ja pöytänä oli jakkara, eli en tarvinnut pieneen asuntoon pöytää lainkaan, paitsi kirjoituspöydän joka oli parven alla.

Sitten kun pidin esillä astioista vain 1 jokaista lajia, niin ne oli pakko tiskata heti, muutoin ei ollut puhdasta astiaa seuraavalla kerralla ja tuntui siltä "ettei tarvitse tiskata koskaan", kun tiskikonekaan ei ole järkeä yksin asuvalle miehelle joka ei usein kokkaa.

Sitten tuo parvi, se kun oli pultattu kattoon ja seinään ja eteisen yläpuolelle ja siitä mahtui kävelemään suorana ali, eikä siis ollut jalkoja lainkaan, niin moni ei edes huomannut, että "hei, tässä asunnossahan ei ole sänkyä", paitsi olihan se, eteisessä.

Näillä ratkaisuilla olohuone oli kuin valtava tanssisali, jossa oli tilaa vaikka kuinka vaikka koko asunton oli 24 nelilötä.

Lisään vielä selkeyden vuoksi, että mulla oli 2 tai 3 kertaa tuolla juhlat joissa oli live bändi: rummut oli toki volumen takia sähkörummut, basisti, kitaristi, laulaja.

Kamat mahtui olohuoneeseen heittämällä, eikä mitään kalusteita tarvinnut edes siirtää eikä mitään ja bändin eteenkin jäi vielä suuret tilat tanssia ja muuta ja asunto tosiaan suuren wc-tilan kanssa sen 24 neliötä, että harvalla olen ihan näin tilavaa ratkaisua nähnyt, vaikka itse sanonkin.

Vierailija
102/133 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minimalismi. Mitä vähemmän tavaraa,sitä helpompi löytää ne. Myös siivous helpompaa

Toisiaan sanoen elämäsi on tyhjää koneella istumista suljettujen kaihtimien takana. 

Aika outo johtopäätös. Minä elän aika minimalistisesti mutta koneiden ääressä en paljoa istu. Tällä hetkellä kauppakeskuksen penkillä selaamassa nettiä ystävääni odotellessa. Muita koneita ei juuri ole kuin tämä doro-kännykkä. Ei tietokonetta eikä televisiota. Radio on kaapissa mutta en ole kuunnellut sitä yli neljään vuoteen. Kirjastossa luen lehtiä ja lainaan paljon kirjoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se mulle sopii, että KELA maksaa mulle työkyvyttömyyseläkkeen (täysimääräinen eläke, korotettuna "vammaistuella") heti 18-vuotispäivästä alkaen. 

Sun pitää nyt muistaa käydä töissä ahkerasti, että sinun palkkatuloistasi menee mahdollisimman paljon veroja Suomen valtion kassaan.

Terveisin,
neljä laudaturia kirjoittanut autisti joka siirtyi eläkkeelle heti lukion jälkeen

Vierailija
104/133 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nämä ns nepsyjen kuvaukset arjestaan eroavat ocd:stä?

Pakkotoiminnot (kompulsiot) ovat tietyn kaavan tai säännön mukaan tehtäviä aikaa vieviä toimintoja, joilla pyritään tavalla tai toisella vähentämään pakkoajatuksiin liittyvää ahdistusta tai estämään vahingolliseksi pelättyä tekoa tai tapahtumaa.

Tyypillistä on mm pakonomainen tarve pitää esineet tietyssä järjestyksessä tai symmetrisesti.

Ei ole pakonomaista tarvetta järjestykseen, mutta arjenhallinnan kannalta on vain järkevää jos esim. avaimet löytyvät aina samasta paikasta ettei niitä tarvitse etsiskellä jos lähtee kiireessä ulos.

Kyllä tuolla aikaisemmissa kommenteissa on ihan selviä merkkejä OCDstä kun pitää säilykkeet olla tietyn tavalla rivissä kaapissa ym. 

Kömpelö ragebait. Keksi parempi. Tai myönnä vaan reilusti, että olet kateellinen nepsyille koska he saavat lakisääteisiä erityisjärjestelyitä (katso laki) peruskoulussa, jatko-opinnoissa ja työelämässä.

Minulla on aina ollut oma työhuone. Jo heti ensimmäisestä työpaikasta lähtien. 

Vierailija
105/133 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se mulle sopii, että KELA maksaa mulle työkyvyttömyyseläkkeen (täysimääräinen eläke, korotettuna "vammaistuella") heti 18-vuotispäivästä alkaen. 

Sun pitää nyt muistaa käydä töissä ahkerasti, että sinun palkkatuloistasi menee mahdollisimman paljon veroja Suomen valtion kassaan.

Terveisin,
neljä laudaturia kirjoittanut autisti joka siirtyi eläkkeelle heti lukion jälkeen

Miten ihmeessä muka pääsit työkyvyttömyyseläkkeelle autistina? 

Vierailija
106/133 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on keittiössä tussitaulu johon on hyvä kirjottaa jotain mitä pitäis muistaa, sellaisia yksittäisiä asioita. Vaikka kampaaja ti klo 17. 

Tai sitten laitan itselleni postit lapun aamuksi kahvinkeittimen viereen, että muista nostaa piirakat sulamaan pakkasesta. Jos olen aikeissa mennä aamuvuoron jälkeen suoraan kauppaan, nostan illalla jo oven kahvaan kestokassit roikkumaan. Muuten en muista napata niitä mukaan.

Vierailija
107/133 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin,

Keskivaikea masennus ja ahdistuneisuushäiriö. Olin koulukiusattu (9 vuotta putkeen) joten KIITOS tästä eläkkeelle pääsystä kuuluu kiusaajille. Heidän olisi kannattanut pitää turpansa kiinni ja antaa kaikille oppilaille (myös nepsyille) opiskelurauha. 

Vierailija
108/133 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin,

Keskivaikea masennus ja ahdistuneisuushäiriö. Olin koulukiusattu (9 vuotta putkeen) joten KIITOS tästä eläkkeelle pääsystä kuuluu kiusaajille. Heidän olisi kannattanut pitää turpansa kiinni ja antaa kaikille oppilaille (myös nepsyille) opiskelurauha. 

Mielenterveysperusteiset (masennus, ahdistus) työkyvyttömyyseläkkeet ovat vielä nykyäänkin yksi yleisimmistä nuorille (alle 35v) myönnetyistä eläkkeistä. 

Jos et usko, niin kysy suoraan KELAsta.  

Vierailija
109/133 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin,

Minullakin on keskivaikea masennus ja ahdistuneisuushäiriö, ja lisäksi traumaperäinen stressihäiriö. Jokainen eläkehakemus on hylätty, sairauspäivärahahakemukset hylätään jne. Ennen asperger-diagnoosia noilla sain sairauspäivärahaa ja tilapäistä työkyvyttömyyseläkettä, asperger-diagnoosin jälkeen asia muuttui. 

Vierailija
110/133 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin,

Mielenterveysperusteiset (masennus, ahdistus) työkyvyttömyyseläkkeet ovat vielä nykyäänkin yksi yleisimmistä nuorille (alle 35v) myönnetyistä eläkkeistä. 

Mutta autismin kirjon diagnoosi on ennemminkin este eläkkeen myöntämiselle. 

Vierailija
111/133 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kotona vain lämpimän sävyisiä himmeähköjä lamppuja., ja kaikki kodin pinnat ovat mattaa, jotta häiritsevät heijastukset eivät sekoita ajatuksiani.

Vierailija
112/133 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisin,

Hävettääkö?

Vierailija
113/133 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän keittiössä erillistä isoa polkimella aukeavaa roskista, en sitä tiskipöydän alla olevaa. Siihen kun täytyy avata kaapin ovi ja vetää roskavaunu ulos, eli on useampi työvaihe siihen, että roska päätyis roskikseen. 

Poistat siis arjen lihasvoimaa tarvitsevia toimintoja?

Lihasvoimaa? Edustaako roskiksen avaaminen sulle lihasvoiman käyttöä? 

Ei, ei liity lihasten käyttöön mitenkään, vaan työvaiheisiin. Minimoin ylimääräisiä työvaiheita. 

Ei minunkaan mielestä lihasvoimaa, mutta ehkä ennemmin liikkuvuutta.

Lihasvoimaa saa esim. kyykkäämällä joka kerta roskiskaaåin edessä ennenkuin sen vetää auki ja nostaa roskiksen kannen. Suosittelen. 😊

Vierailija
114/133 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

OCD on myös neuroepätyypillinen.

Vierailija
115/133 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OCD on myös neuroepätyypillinen.

Ei virallisesti luokitella neuropsykiatriseksi häiriöksi. Monet silti itse luokittelee niin. Ja OCD esiintyy toki usein yhdessä autismin kirjon ja ADHD:n kanssa. 

Vierailija
116/133 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin,

Mutta autismin kirjon diagnoosi on ennemminkin este eläkkeen myöntämiselle. 

Sitten ei auta muu kuin "sairastua" kunnolla. Voit laittaa vaikka psykoosit tulille tai kehittää syömishäiriön. Itse laihduin 20 kg yhdessä kalenterivuodessa (ruoka ei maistunut, liikuntaa 15 tuntia per viikko) ja johan rupesi tulemaan diagnoosia syömishäiriöstä. Se sitten riitti eläkepäätökseen, jossa oli valmiiksi pohjalla masennusdiagnoosi, ahdistuneisuushäiriö, paniikkikohtaukset ja PTSD.

Vierailija
117/133 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin,

Hävettääkö?

Ei ollenkaan. Heti ensimmäinen asia mitä minulle terapiassa sanottiin on se, että kaikki häpeä kuuluu kiusaajille. Ei uhrille. 

Vierailija
118/133 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin,

Hävettääkö?

Ei ollenkaan. Heti ensimmäinen asia mitä minulle terapiassa sanottiin on se, että kaikki häpeä kuuluu kiusaajille. Ei uhrille. 

Vain kiusaaja voi olla niin tyhmä (ja sadistinen) että kyselee uhrilta, hävettääkö päästä eläkkeelle. Kiusaajan oma kateus paistaa läpi. Uhri ei tappanut itseään, ei ruvennut päihteidenkäyttäjäksi eikä muutenkaan pilannut elämäänsä. Ihan kylmästi vaan terapiaan ja sitä kautta eläkeputkeen. Sitä varten se työkyvyttömyyseläke on suunniteltu, että kiusaamisen uhrit pääsevät pois "kiusaamisputkesta". Peruskoulu, lukio, työelämä. Samat naamat (entiset koulukiusaajat) tulevat vastaan myös työelämässä.

Vierailija
119/133 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin,

Minullakin on keskivaikea masennus ja ahdistuneisuushäiriö, ja lisäksi traumaperäinen stressihäiriö. Jokainen eläkehakemus on hylätty, sairauspäivärahahakemukset hylätään jne. Ennen asperger-diagnoosia noilla sain sairauspäivärahaa ja tilapäistä työkyvyttömyyseläkettä, asperger-diagnoosin jälkeen asia muuttui. 

Minä sain mielenterveysdiagnoosit alle 20-vuotiaana ja nepsydiagnoosin vasta päälle 40-vuotiaana. Olen "high functioning asperger" eli osaa leikkiä "normaalia" niin hyvin, että autisminkirjon häiriö ei tullut lääkäreille mieleen kun he rupesivat minulle tyrkyttämään lääkitystä (muun muassa Diapam) jo teini-ikäisenä. 

Hoitamatta jäänyt autisminkirjon häiriö siis "hautautui" muiden mielenterveysongelmien alle. Ja hyvä niin, koska autismidiagnoosi voisi olla este hoitoon pääsylle tai eläkepäätökselle. Kaikki mielenterveysongelmat pantaisiin autismin syyksi. 

Vierailija
120/133 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lakannut taistelemasta tiettyjä asioita vastaan. Esim. kasvovoide on talon toisessa päässä keittiössä, eikä kylpyhuoneessa muiden kosmetiikkatuotteiden kanssa, arki vaatteet ovat makuuhuoneessa isolla tuolilla vaatekaapin sijasta, koirien hihnat ala-ateisen sohvalla naulakon sijasta jne. Vastaavasti sitten pidän joka huoneessa tyhjää tilaa tälle näkyvillä olevalle irtosälälle. Eli vaatehuoneessa on iso, tyhjä kaappi minne voin vaatteet tuolilta rutata, keittiössä tyhjä hylly kaikelle pinnoilla olevalle irtosälälle, minkä looginen paikka keittiö ei ole jne.

Näin saan nopeasti siivottua sälän ja tavarakasat, jos tarve vaatii ja sitten taas leviteltyä takaisin, kun tarve on ohi. Joo, itsellä on kivempi fiilis, kun tavarat ovat kaapeissa paikoillaan, mutta olen nyt 40 vuotta yrittänyt tätä, joten en jaksa tuhlata aikaani enää siihen. Tavarat ovat siellä mistä löydän ne, riippumatta ovatko ne sijoitettu loogisesti ja näyttääkö pinnoilla rauhattomalta.

Tämähän se. Ei ole mitään järkeä tuhlta energiaansa johonkin sellaiseen, mikä ei tule koskaan onnistumaan. Parempi vaan hyväksyä se, että sen kasvovoiteen paikka on keittiössä, vaikka kylpyhuone olisi loogisempi. Itse voisin kuvitella, että kävelet sinne kylpyhuoneesta hammasharja suussa käyttämään voidetta. Koska ei kukaan täysijärkinen hampaitaan kuitenkaan koskaan kylpyhuoneen lavuaarin ääressä harjaa :D

No mä ainakin pyörin ympyrää pitkin kämppää harjatessa...adhd ja lievä asperger löytyy. Ja ei vaan aina oo sillä hetkellä sen voiteen aika

-eri